Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 263
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dessverre. En stasjonær PC gjør som regel jobben langt raskere og med bedre resultat.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, dessverre. En stasjonær PC gjør som regel jobben langt raskere og med bedre resultat.
    Hmm, hva er galt tro? Med EAC tok det forever, men med Easy CD-DA Extractor tar det et par minutter. Begge leverer FLAC. Er det noen forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borchgrevink
    Hmm, hva er galt tro? Med EAC tok det forever, men med Easy CD-DA Extractor tar det et par minutter. Begge leverer FLAC. Er det noen forskjell?
    EAC bruker en del teknikker for å være helt sikker på at den ripper innholdet rett. Det er ikke alltid så kjapt at det gjør noe.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    EAC bruker en del teknikker for å være helt sikker på at den ripper innholdet rett. Det er ikke alltid så kjapt at det gjør noe.
    Takk. Er det noe jeg vil merke i praksis? Når man skal rippe noen hundre CDer er jo tidsaspektet viktig... Hehe. Kan jo evt. ta de med feil på nytt, eller "merker" man det ikke?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg rippet min samling for noen år siden brukte jeg EAC på en eldre stasjonær PC. Det tok 10-15 min. pr. CD. I starten av rippe-prosessen tok det 30-40 minutter, og jeg var i ferd med å gi opp. PC-en da gikk da på trådløst nett med litt dårlig signal. Da jeg byttet til kablet nett ble altså tiden vesentlig redusert.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da jeg rippet min samling for noen år siden brukte jeg EAC på en eldre stasjonær PC. Det tok 10-15 min. pr. CD. I starten av rippe-prosessen tok det 30-40 minutter, og jeg var i ferd med å gi opp. PC-en da gikk da på trådløst nett med litt dårlig signal. Da jeg byttet til kablet nett ble altså tiden vesentlig redusert.

Noen spesiell forskjell på EAC og Easy CD mtp. kvalitet?

Newcomer pedja sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom hele tråden og det er bra at dette blir nevnt ! Jeg har gjørt maaange tester med ripping og helt klart bedre resultat var med stasjonar PC (spesiellt med XP). Har også testet mange forskjellige ripping programer med samme PC og bit rate og alle ferdige filene låter "annerledes" ... EAC er muligens den beste men er ikke helt sikkert... Ja, det kan alltid bli åpent diskusjon "det er ikke mulig, bits er bits" men, dessverre, jeg stoler mine ører...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cue filer

Har rippet cd til flack. Alle i enkeltspor. Det ligger også en cue fil i katalogen, dette gjør at alle cd'ene kommer opp med dobbeltoppføringer i spilleren (mediaportal). Problemet blir borte hvis jeg sletter cue filen. Gjør det noe at cue filen slettes?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av srobka
    Problemet blir borte hvis jeg sletter cue filen. Gjør det noe at cue filen slettes?
    Nei, ikke dersom plasseringen er en kopi av det stedet du har filene.
    Dersom ikke, ville jeg flyttet CUE-filene. Dersom du leter opp alle CUE-filene og benytter et zippe-program til å pakke dem ned (WinZip eller WinRAR) (husk å pakke dem ned med "FULL PATH"), og deretter sletter CUE-filene, kan du enkelt flytte/kopiere dem tilbake fra den zippede fila - når du enn måtte ønske å få dem på plass igjen.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    verdt å merke seg er at .cue filen(e) gir deg mulighet til senere å brenne ut en eksakt kopi av CD'en, mtp lengden av 'stillhet' eller gap mellom sporene.

Så hvis du muligens får behov for å lage en fysisk kopi senere, ville jeg tatt vare på .cue-filene f eks slik som Roko skisserte over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pedja
    Har lest gjennom hele tråden og det er bra at dette blir nevnt ! Jeg har gjørt maaange tester med ripping og helt klart bedre resultat var med stasjonar PC (spesiellt med XP). Har også testet mange forskjellige ripping programer med samme PC og bit rate og alle ferdige filene låter "annerledes" ... EAC er muligens den beste men er ikke helt sikkert... Ja, det kan alltid bli åpent diskusjon "det er ikke mulig, bits er bits" men, dessverre, jeg stoler mine ører...
    AccurateRip - Hydrogenaudio Knowledgebase

Det er en misforståelse at bitfeil aldri kan oppstå.

Det er vanskelig å se for seg en mekanisme som kan gjøre at to filer som har akkurat samme binære representasjon kan låte forskjellig ut av høyttaleren spilt av under like og fornuftige forhold.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring også. Spesielt dersom EAC brukes.

Satte opp en gammel pc til ripping , hadde tilgang til 3-4 forskjellige cd-rom/cd-rw/dvd-rw spillere som jeg forsøkte med. Det var faktisk stor innbyrdes forskjell på hvor godt - og fort de forskjellige klarte å lese cder som hadde "variabel lesbarhet"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Min erfaring også. Spesielt dersom EAC brukes.

Satte opp en gammel pc til ripping , hadde tilgang til 3-4 forskjellige cd-rom/cd-rw/dvd-rw spillere som jeg forsøkte med. Det var faktisk stor innbyrdes forskjell på hvor godt - og fort de forskjellige klarte å lese cder som hadde "variabel lesbarhet"
    Definitivt. Og det er ikke alltid slik at nye moderne "multispillere" fungerer raskere enn gamle arbeidshester (jeg har hatt plextor...).

Noen av opsjonene i EAC lar deg redusere "paranoiaen", og dermed jobbe på større hastighet. For meg så har ikke det vært aktuelt, jeg har heller latt det ta sin tid og holdt på med noe annet i mellomtida. For en som har 3000 og ikke 300 CD-er så kan selvsagt det være et problem.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    AccurateRip - Hydrogenaudio Knowledgebase

Det er en misforståelse at bitfeil aldri kan oppstå.

Det er vanskelig å se for seg en mekanisme som kan gjøre at to filer som har akkurat samme binære representasjon kan låte forskjellig ut av høyttaleren spilt av under like og fornuftige forhold.

-k
    Ja, den har jeg hørt før... masse ganger..."Det er vanskelig å se for seg en mekanisme som kan gjøre at to filer som har akkurat samme binære representasjon kan låte forskjellig..." og faktisk tom fra en av de smarteste professorer som jobbet med utvikling av bakkenet... full av bits og 1-0 snakk... men når jeg spurte ham, har du egentlig NOEN gang prøvd å rippe en sang og samenlignet med i anlegg , svaret var nei ! Det sier jeg til deg og til alle andre, prøv å spille og HØRE ... jeg har tom hørt forskjell i cd spiller i bilen ! ... så, dessverre, det finnes ingen i denne verden som kan bekrefte dette at "kopi blir IDENTISK ! JA, BIT identisk, det kan stemme ! Men, LYD messig, NEI ! LYD er levende ting og den kan ikke fanges bare av 1 og 0... det er ikke nok...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du egentlig NOEN gang prøvd å rippe en sang og samenlignet med i anlegg ...
    Jeg har nok det. Har du noen gang prøvd å delta i en blindtest?
    LYD er levende ting og den kan ikke fanges bare av 1 og 0... det er ikke nok...
    Jeg ser at vi begge har brutt topic som jeg skisserte i første post. Jeg ber deg pent om å opprette en egen tråd dersom du har lyst til å diskutere dette temaet videre.

-k

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]så, dessverre, det finnes ingen i denne verden som kan bekrefte dette at "kopi blir IDENTISK ! JA, BIT identisk, det kan stemme ! Men, LYD messig, NEI ! LYD er levende ting og den kan ikke fanges bare av 1 og 0... det er ikke nok...
    Rart at de klarer å "fange" lyd på en CD - 16 bits eller 16 "1 og 0"-ere, 44100 ganger per sek - i det hele tatt da, eller hur?

OnTopic:

Disse er sikkerte lenka til før, men det finnes altså greie oppsett for å kopiere ei CD-plate 1:1 rimelig enkelt:

Exact Audio Copy - Hydrogenaudio Knowledgebase
    EAC Setup Guide - blowfish

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutihn
    6. Avspilling på PC
    KLADD:
    foobar2000
    HTPC-software
    kmixer/48kHz
    Regner med du har tenkt å ta med noe om WASAPI og sende lyd direkte til lydkort og ikke via "den fæle" windows lydmikseren..? Eller er det kanskje det du tenker på under "kmixer/48kHz"?

WASAPI output support -Hydrogenaudio Knowledgebase

..Kan sikkert hjelpe deg med skjermdumper o.l hvis du trenger det evt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at vi begge har brutt topic som jeg skisserte i første post. Jeg ber deg pent om å opprette en egen tråd dersom du har lyst til å diskutere dette temaet videre.

-k[/QUOTE]

enig, trenger ikke å brutte topic... egen tråd er ikke nødvendig, jeg vet godt hva jeg prater om... og ja, jeg har hatt blind test ...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Rart at de klarer å "fange" lyd på en CD - 16 bits eller 16 "1 og 0"-ere, 44100 ganger per sek - i det hele tatt da, eller hur?

OnTopic:

Disse er sikkerte lenka til før, men det finnes altså greie oppsett for å kopiere ei CD-plate 1:1 rimelig enkelt:

Exact Audio Copy - Hydrogenaudio Knowledgebase
    EAC Setup Guide - blowfish
    du misforstå poenget mitt ... men men...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den har jeg hørt før... masse ganger..."Det er vanskelig å se for seg en mekanisme som kan gjøre at to filer som har akkurat samme binære representasjon kan låte forskjellig..." og faktisk tom fra en av de smarteste professorer som jobbet med utvikling av bakkenet... full av bits og 1-0 snakk... men når jeg spurte ham, har du egentlig NOEN gang prøvd å rippe en sang og samenlignet med i anlegg , svaret var nei ! Det sier jeg til deg og til alle andre, prøv å spille og HØRE ... jeg har tom hørt forskjell i cd spiller i bilen ! ... så, dessverre, det finnes ingen i denne verden som kan bekrefte dette at "kopi blir IDENTISK ! JA, BIT identisk, det kan stemme ! Men, LYD messig, NEI ! LYD er levende ting og den kan ikke fanges bare av 1 og 0... det er ikke nok...
    Forutsatt at det ikke er jeg som fullstendig misforstår hva du sier her, så vil jeg si du bommer ganske grovt nå.

Når du ripper en CD to ganger er det faktisk en ganske god sjanse for at du får to litt forskjellige filer. Spesielt hvis du ripper på to forskjellige maskiner. Når du spiller av samme fil på to forskjellige avspillere, så er det også godt mulig at de vil låte forskjellig. Men, hvis du tar en kopi av en fil du har rippet, verifiserer at de er bit for bit identiske, og spiller av begge filene på samme avspiller, da vil disse låte helt likt. Du vil kanskje ikke oppfatte de likt, men det er en annen sak.

Hvis du kopierer en wav-fil, sender den på email, poster den til usenet, laster opp til dropbox, komprimerer, krypterer, lager par-rescue filer av og så ødelegger og reparerer filen, osv. Osv. basically kopierer filen tusenvis av
    ganger før du verifiserer at filen fremdeles er bit for bit identisk med originalen, og så gjør en skikkelig blindtest, så skal jeg garantere at du ikke vil være i stand til å identifisere hvilken fil som kommer rett fra CDen og hvem som er en tusendegenerasjons kopi. Hvis du faktisk klarer å gjette rett på ti av ti filer, så skal du få en premie.

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •