Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 263
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei. CUE-fila registrerer ikke disse formatene.

Selv lager jeg først en folder/mappe for utgivelsen. Deretter to (eller flere) undermapper for hver av de CD-ene som er i utgivelsen.

Dersom det er en enkelt-CD, blir disse lagt i første folder-nivå. Altså ingen undermapper/-foldere.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Stor forskjell på ulike cd-rom-drev, mener jeg å erfare. Hauggammel stasjonær med under 400MB RAM rippet cd på 10min i snitt (6-7-8x), helt ny bærbar (for to år siden) med 2GB ram og dual-core CPU bruker mer enn dobbelt så lang tid. Nåværende stasjonær (1 år gammel selvbygg, temmelig kjapp) ripper i 6-10x, typisk 10min pr album til flac.
    Det stemmer med mine erfaringer - i EAC har CD-romen mye å si. Bærbare gir generelt laber hastighet her.
    Konverteringen WAV -> MP3/Flac er prosessorintensivt , men ikke spesielt minnekrevende.

Har en gammal haug av en stasjonær hjemme, der jeg hadde tilgang til forskjellige CD/DVD spillere. Den som står i nå ripper i alt fra 2X og opp til 30X hastighet. Men konverteringen til MP3 går på 2x hastighet, så køen blir lang som et vondt år.
    Matshita DVD-RAM drevet som står i min 3 år gamle bærbare Fujitsu-Siemens ripper konsekvent på ca 3X, men den konverterer gjerne med 7-8x hastighet.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant, det jeg skrev om var selve rippingen til wav. Konverteringen til flac er - som du skriver- begrenset av prosessoren. 1 år gammel trippel core/cpu AMD64 bruker den ca en håndfull sekunder på et vanlig lydspor på wav->flac.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ripper til flac ved hjelp av mediamonkey, kan man stille inn kompremeringsstørrelsen, har dette noe å si på det lydmessige eller det kun størrelsen på filen og hastigheten den bruker som forandrer seg?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompresjonsgrad flac har ingenting med lydkvalitet å gjøre, men mer kompresjon = mer cpu for dekoding.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Når jeg ripper til flac ved hjelp av mediamonkey, kan man stille inn kompremeringsstørrelsen, har dette noe å si på det lydmessige eller det kun størrelsen på filen og hastigheten den bruker som forandrer seg?
    Det står litt om dette i første post:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    lossless. FLAC, apples ALAC, WMA Lossless etc. Jeg nevner alle lossless formatene i en sleng siden de alle har like god lyd (akkurat like god som CD) og tar opp ca like mye plass på harddisken (litt mer enn 50% av filstørrelsen til wav).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det med id3tag på flac? det finnes der også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å rippe cd-samlinga no, og har vell komt 1/4 på 1 veke...
    På enkelte cder, spesielt dei med kopisperre, så kommer det opp lesefeil og syncfeil, men når eg hørre på sangene på pcen så virker lyden heilt ok. Er desse sangene OK, eller vil eg hørre det når eg spiller dei på eit skjikkelig anlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det med id3tag på flac? det finnes der også?
    Det finnes taggemuligheter på flac også.

Jeg bruker denne for å organisere tagger nå om dagen:
    MEDIAPORTAL - free media center - MPTagThat - The MediaPortal Tag Editor

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Holder på å rippe cd-samlinga no, og har vell komt 1/4 på 1 veke...
    På enkelte cder, spesielt dei med kopisperre, så kommer det opp lesefeil og syncfeil, men når eg hørre på sangene på pcen så virker lyden heilt ok. Er desse sangene OK, eller vil eg hørre det når eg spiller dei på eit skjikkelig anlegg?
    Hvis du bruker accuraterip så kan du verifisere at rippingen er korrekt vha check-summer opp mot andres rip.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering i første post ifbm siste versjon av EAC.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver meg her med spørsmålet mitt.

Når jeg kjører alt på passthrough via digital spdif fra laptop til receiver blir lyden lavere enn når jeg aktiverer Dolby Digital Live. Spørsmålet er: Blir lyden forringet når jeg aktiverer Dolby Digital Live?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spek – Acoustic Spectrum Analyser

En ny og gratis/open source spektrums-analysator; Spek - Free Acoustic Spectrum Analyzer / Spectrogram Viewer

nyttig kontrollverktøy av evt rippa filer.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott tiltak, jeg begynte rippingen her om dagen, men det strandet ,da det var store problemer med sync feil og lese feil. Synes det også var ganske vanskelig, og rart at det ikke var et program som tokk seg av hele prosessen.

Men så fant jeg winamp, som ble anbefalt for å spille av flac. Det viste seg også at denne meget enkelt også rippet i flac.

Putt inn cd. trykk ripp. Ferdig, ligger i bibliotek, med gruppe, sanger etc. Ingen sync problemer eller lese problemer.

Er det dere som har gjordt dette unødvendig komplisert med mange forskjellige programmer, eller er det jeg som har oversett noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Er det dere som har gjordt dette unødvendig komplisert med mange forskjellige programmer, eller er det jeg som har oversett noe?
    Jeg har brukt EAC som nevnt i guiden og vet ikke helt hva som er unødig komplisert med det?

-k

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har brukt EAC som nevnt i guiden og vet ikke helt hva som er unødig komplisert med det?

-k
    Ikke annet enn at jeg hadde store problemer med sync feil, og lese feil. (har ikke hatt det med winamp).

Utover dette så kunne ikke EAC spille av (her er det godt mulig jeg har misforstått), og når jeg prøvde å spille av EAC filene i winamp så hadde hele plata blitt en sang (står ikke som det i EAC). Veldig mulig jeg har gjordt noe feil, men det hele var veldig mye enklere i winamp. (Så sant jeg ikke gjør noe feil med hensyn til flac, men det står at den pakker i flac, så da får jeg anta det).

Det er viktig her å få frem at jeg absolutt ikke er spesielt bevandret på dette området, men derfor er "plugg and play" viktig for meg også.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter mest mulig korrekt ripping så anbefales ikke Winamp. Høres rart ut at du skulle ha sync/lesefeil i EAC dersom platene dine ikke er veldig ripete da?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en dvd jeg har problemener med menyen på, derfor ønsker jeg kun å rippe filmen med best mulig lydogbilde, og ingen ekstra, menyer etc - hvordan gjør jeg dette? Har dvd decrypter og dvd shrink 3.2 på maskinen. Får rippet filmen med dvd decrypter - men kun hele right? Når jeg prøver med dvd shrink så får jeg kopisperre feil melding. Men jeg får kopiert hele filmen med dvd decrypter...

noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en dvd
    Dette er en CD-rippeguide

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å rippe CD samlingen min. Valgte AAC 192 kbps for brukbar kvalitet og begrenset størrelse til min IPhone.

Men - nå har jeg bestilt NAS og SB Duet og skal begynne å streame til stuen. Da er det vel best med lossless format. Men - da ender jeg vel opp med to versjoner av alle sangene - en i AAC 192 og en i lossless.

For å slippe å rippe alt to ganger - bruker dere å rippe i lossless, og er det så mulig å i etterkant konvertere til AAC 192?

Er Apple lossless OK som valg av lossless format? Eller bør jeg velge et annet format?

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •