Noe å hente på 7.1 kontra 5.1 i min stue ? ----> mer fundering , nå 6.1 ? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe å hente på 7.1 kontra 5.1 i min stue ? ----> mer fundering , nå 6.1 ? :)

Sitter her å lurer litt på å utvide til 7.1 fra nåværende 5.1
    Spørsmålet blir da om dette er "nødvendig" i min stue... stua er på 3.2 * 4.2 meter, sofaen står helt inntil bakvegg. (dette må den fortsatt gjøre pga avstand til lerret).

Blir det noe mer å hente på surround lyden (effekter) eller blir det bare litt mer lyd ?
    Når en kjører 7.1 så skal vel helst kanal 6/7 bak lyttepos. dette går jo ikke hos meg.

Se bilder på min hjemmekino om noe er uklart

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra bildene så vile jeg droppet 7.1. Hovedsaklig pga. vinduet.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville frarådet deg å gå til 7.1. En ting er vinduet, men det ville ekstra du ville få av lyd ville ikke være verdt pengene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino'en din er dimensjonsmessig veldig lik min nåværende kino og med et vindu rett bak sofa'en så jeg at 7.1 var vanskelig. Men så fikk jeg tips om å sette høytalerene på gulvet bak sofa'en og dette kjører jeg nå med bedre resultat på surround enn 5.1. Se innlegg #12 og #14 i min tråd: (http://avforum.no/forum/hvilket-utst...orom-gang.html)

Har du tilgjengelig et par monitorer så kan du trekke frem sofaen litt og sette dem bak for å teste. Men jeg har også flyttet mine bakhøytalere fra kroken i hjørnet til veggen på linje med lytteposisjon. Jeg tror du må vurdere dette også hvis du kjører flere høytalere bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også det som er nevt over, men også det at man bør ha "rom" bak sofaen for å få ordentlig utbytte av 7.1.....

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette spørsmålet er intresant. De gangene jeg har forsøkt å koble opp i 7.1 kontra 5.1 , syntes jeg ikke å ha kommet med noe bedre resultat. Jeg tror vel ikke at det er systemet, men at det er meg som ikke er grundig nok i oppsettet. Kan noen virkelig fortelle meg hvilke LYDMESSIGE forbedringer jeg vil oppnå ved ett skikkelig 7.1 oppsett.
    NB. er veldig nøye i det jeg foretar meg, så mitt 5.1 system lyder i dag uhørt bra, uten å skryte for mye.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forbedring ved å gå fra 5.1 til 7.1 i et lite rom går hovedsaklig på diffusjon av lyden bak. Med lite rom er det kort avstand til høytalerene bak og litt lett for å høre posisjonen til dem. Med flere høytalere ble det mer sømløst.

I større rom er det andre forhold som gjelder.

Men høytalerene er ikke alt. Kildematerial og surround-prosessering må også kunne utnytte ekstra kanalene på en fornuftig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er 7.1 typisk mikset (jeg snakker da om materiale som er mikset spesielt beregnet på >2 bakhøyttalere, som dts ES-discreete og audioformatene på HD-DVD/BR)

Er det i prinsippet 4 (3) likeverdige kanaler som sammen gir større oppløsning for lokalisering av lydkilder, primært økt diffusjon av miljø-lyder, eller har de normalt forskjellige funksjoner likt det senter og l/r har i front?

Kan man kompensere noe for "feil" plassering av bakhøyttalere med dsp/eq?

Som mange andre har jeg sofa inntil bakvegg, og vurderer 7.1 med 2 høyttalere rett ut til siden og 2 bak sofa et stykke opp på veggen.

Det største problemet med høyttalere nært lytteposisjon er at endring i lytteposisjon skaper større variasjon. Mao, gitt en sofagruppe og lyttepersoner rundt omkring, så vil noen havne veldig nært enkelte høyttalere hvis rommet er lite , andre langt unna. Ved å øke antall høyttalere (evt med samme signal men lavere nivå) kan man redusere variasjonen i høyttaleravstand slik at et jevnere baklyd-felt oppstår, slik kinoer ofte gjør.

Jeg tror de nye HD formatene støtter inntil 21 kanaler (?). Vil dette noen gang stoppe? Hva er tålegrensen for WAF-faktor?

-k

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar... Var nok som jeg ventet ja. Har dessverre ikke noen monitorer liggende, så kan ikke prøve selv. Enig i at vinduet ikke gjør saken bedre.
    De høytalererne du viser til Kokken så jo interessante ut, får ha disse i tankene ved neste innfall
    Nei, blir nok til at jeg sparer viderer til ny PJ :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker nå på å prøve 6.1 med en senter bak i vinduet (som er rett bak sofaen). kan dette fungere ?
    er litt usikker på om senteren kommer for nær hodet.

noen som vet om det er stor klang forskjeld på System Audio & Dali ... ?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det funke å ha høytalerne i midten bak hengenede i taket pekende rett ned mot sofan?????

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er meg du sikter til, så kunne det nok fungert det ja. Men nå har jeg kjøpt en senter fra system audio for en tid siden, som fikk plass i vinduskarmen. Dette fungerer knallbra. Dette ble en enkel og grei løsning da den forsvinner når gardinene lukkes.

Surr. lyden ble også merkbart forbedret

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal snart oppgradere til 7.1 jeg og. Har CV-sentern til overs.Tenkte å bruke den,el bør jeg har samme str som senter foran og bakhøyt? (Cls10)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Skal snart oppgradere til 7.1 jeg og. Har CV-sentern til overs.Tenkte å bruke den,el bør jeg har samme str som senter foran og bakhøyt? (Cls10)
    Tror ikke det er så viktig med størrelsen. Men nå det skal sies så er jo CV dine ganske så svære, men uansett tror jeg det skulle gå fint. Nå er jeg ingen ekspert, men hadde ihverfall prøvd hadde jeg vert deg. Kjør på

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kunne vært artig å hengt en bipolar bakhøyttaler i taket over vinduet. Tror det kunne gitt en morsom effekt. Men 7.1 ser for ambisiøst ut, dessverre. Har samme problemet selv. Må få murt igjen det kikkhullet for å få opp flere høyttalere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •