Hei
For ta alt fra begynnelsen: for en tid siden kjøpte jeg en brukt Vincent SA-31 preamp. Denne ble koblet opp i anlegget og spilte sammen med BW 603s1. Førsteinntrykket var at lyden virket litt lys, men dette roet seg etter noen timer med oppvarming. Etter enda en liten uke var Patos Lyric 402 i hus. Jeg kjøpte også disse brukt. Førsteinntrykket var bra og det hele spilte temmelig musikalsk. Det var tydelig at Patos'ene hadde mer å rutte med i bassen for å si det sånn.. Etter en stund med lytting ble jeg imponert over hvor bra anlegget klarte å gjengi akustisk gitar, lyden av gitarstrengene kom mye bedre fram en tidligere. Men på tross av dette følte jeg at noe ikke stemte helt i overgangen mellom diskant/mellomtone.

Men så startet problemet.. En dag jeg kom hjem og skrudde på anlegget lagde transformatorene i effektforsterkerne relativt mye brum, såpass at man kan høre det i stille partier på musikken. Det var tydelig at noe hadde skjedd og jeg spurte min far om han hadde koblet til noe nytt apparatur i huset. Det var ikke tilfellet, men forsikringsselskapet hadde tatt med seg noen store vifter som stod i kjelleren pga. vannlekkasje.

Når det gjelder lyden synes jeg den har blitt dårligere på mange måter.. S-lyder blir veldig fort skarpe og høres nesten ut som SSH. Blir litt "ringing" i diskanten. Helt i toppen har det lukket seg litt og enkelte ganger høres det nesten ut som diskantelementet jobber med for lav delefrekvens slik at det oppstår noe forvrengning Bassen er heller ikke så fast og presis som den burde være. Om disse problemene oppstod samtidig som brummingen begynte kan jeg ikke helt svare på. Mye av utstyret var nytt og jeg hadde ikke fått et skikkelig lytteinntrykk.

For å få fjernet brummingen skal jeg bygge et DC-filter i løpet av uka, da det er mest sannsynlig at en DC komponent på nettet som får trafo'ene til å gå i metning.. Egentlig merkelig at det skulle oppstå når viftene i kjelleren ble fjernet.
Kan de skarpe ss'ene osv. skyldes dette problemet??

Patos'ene er ikkje kjent for å ha problem med sibilanter, men kan det skyldes feil på diskanten i mine høyttalere? Jeg har skrudd opp høyttaleren og sjekket delefilteret, men det såg OK ut. Ikke noen oppblåste lytter, svidde mostander osv.. Er frekvensovergangen mellom diskant/mellomtone et kjent "problemområde" på disse høyt.?

De øvrige komponentene jeg har kan dere se i signaturen min.
Til slutt kan jeg legge til at lytterommet er 2,7 x4,8m

Jeg håper på svar og tips om hva problemene kan skyldes, om det er høyttalerne eller andre komponenter:neutral:

Mvh.
Stephen