Hva mener du påvirker lyden mest?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva mener du påvirker lyden mest?

Ja, her sitter jeg og funderer litt på hvor stor forskjell det er på hvordan vi oppfatter lyd og hvilken komponent i ett anlegg, enten stereo eller surround, dere mener har størst betydning for den totale lydeopplevelsen. Jeg var tidligere helt overbevist om at høyttalere var 90% av lyden, mens resten av komponentene fylte de siste 10%. Men etter å ha fått litt mer erfaring med utskifting av elektronikk har jeg oppdaget hvor mye man kan påvirke/tweake lyden i en bestemt retning ved rett matching. Jeg har selv hatt en veldig bratt læringskurve, og det er først i år at jeg virkelig har satset på lyd og bilde og lært mye nytt, selv om tittelen min "ekspert" er en smule misvisende .

Jeg klarer egentlig ikke å bli enig med meg selv. Akkurat nå tenker jeg at summen av alle ledd før høyttalerene gjør mer med lyden enn høyttaleren i seg selv kanskje i en 60/40 fordeling i mine ører. Altså at man man kan få drømmehøyttaleren til å låte grusom med feil komponenter.

Jeg har dessuten valgt å ta med placebo i undersøkelsen da jeg personlig mener det spiller en rolle for den totale opplevelsen, selv om det ikke kan måles på en viteskapelig måte. Jeg er i det minste ærlig nok med meg selv til å innrømme at eierglede er en liten (eller stor?) brikke i puslespillet som til slutt skal bli et drømmeanlegg.

Så hva mener resten av dere?

Du kan stemme på så mange ting du vil

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umulig å svare på..
    Sier som jeg har sagt tidligere:
    Anlegget er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten umulig å svare på, derfor tenkte jeg at man kan stemme på flere ting. Det jeg tror er at mange (inkl meg selv før) mener at høyttalere er alt som betyr noe, så kanskje noen kan lære noe nytt Jeg unnlot selv å stemme på strømkabler, signal/høyttalerkabler og spikes da min erfaring viser at dette gjør lite med lyden. Andre mener kanskje noe annet. Stem i vei folkens!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det de 4 øverste for min del;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ht, Forforsterker, effekt og Akustikk..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør påstå uten forbehold at lytterom/akustikk (herunder romkorreksjon) står for 80% av hva man opplever.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg tør påstå uten forbehold at lytterom/akustikk (herunder romkorreksjon) står for 80% av hva man opplever.
    Kunne ikke vært mer enig.
    Alt det andre har betydning, men det blir mer finsliping.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det betyr mye, men det hjelper vel lite med en mono plastikk 2w reiseradio i et godt lytterom skal man høre på live konserter så de blir mest mulige troverdig gjengitt osv. Synes derfor at kilde elektronikk og høytalere står for mer enn 20% av opplevelsen og det mer handler om å få vekk alle de svakeste leddene i kjeden og få en viss grad av nivå på de faktorene som betyr noe for gjengivelsen av kildemateriale.

Jeg vil angi rangeringen slik

1.Lytterom/Akustikk
    2.Høyttalere
    3.Signalkilder (Cd,dvd,etc)/Effektforsterker
    4.Forforsterker/Reciever/Prosessor
    5.signal kabler og høytaler kabler plasebo effekter osv.

og hvor store prosent andeler hvert ledd har å si for helhets resultatet, avhenger etter min mening av hvor langt de aviker "godheten" til de andre enhetene.

Som et eksempel på hva jeg vil frem til, så er vel betydningen for kvaliteten og akustikken i lytterommet litt forskjellig om man bruker et parr CV AT100 eller et parr ML elektrostater.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere og akustikken i rommet er det jeg mener påvirker lyden mest.

A

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bør kunne forutsette at utstyret en spiller på oppfyller kravene til DIN-45500 [norm]

Med et dårlig rom vil man ikke på noe som helst vis kunne få en high-end opplevelse, uansett pris på det øvrige utstyret.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så bevandret i DIN normen akto, hva er det DIN-45500 har som minstekrav?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I enkle trekk - produkter som leverer et frekvensområde fra 20Hz til 20 000Hz. Har normen hjemme, men jeg husker ikke hva den sier om frekvensgang. Jeg tror ikke den sier noe om avrulling, så om man har +/- 20 dB ved f.eks. 20 Hz er ikke dette noen begrensning. Denne normen utelukker derfor plastradioer, men stort sett alt av Hi-Fi er ivaretatt.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overbevist om at i alle fall 60-70% av lytteopplevelsen påvirkes av lytterom / akustikk. Jeg har solide murvegger på hver kant i et nesten kvadratisk rom på 4.5*4.5m. Taket er derimot unormalt høyt, legg på en halvmeter av "vanlig" takhøyde. Det er en betongkloss jeg sitter i.

Før oppussing, men etter innkjøp av nye fronthøyttalere hadde jeg tynne skjerf på veggene over hele rommet, som vist på bildet. Ikke i taket.
    Etter jeg hadde fjernet dem og malt veggene, bestemte jeg meg for å ikke henge dem opp igjen, for å høre hvor mye forskjell dette kunne ha. Akustikken ble veldig mye dårligere, og høyttalerene hørtes helt annerledes ut.
    Jeg har jobbet en del med akustikken siden dette, men sliter fortsatt. Jeg sitter vel i noen av de dårligere forhold fra scratch, regner jeg med.

Elektronikk, kabler og komponenter annet enn høyttalere har jeg langt ifra nok erfaring med til å kunne uttale meg vedrørende lydforskjeller. Annet enn placebo.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Akto.

Brukte en gang en hel helg med en kompis for finne optimal plassering i stuen (40m2). Resultatet varierte fra elendig til magisk.

Utstyret var Adyton høyttalere, Advantage forsterker og Benchmark dac.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Synes det er litt vanskelig å bestemme seg for hvilke som er viktigst her,for hvis Forsterker,cd-spilller/platespiller,høyttalere,signal/høyttalerkabler eller lytterom/akustikk er "bad match" så blir hele oppsettet påvirket av dette.Jeg driver og setter sammen mitt første oppsett (budsjettsklasse),og kan tryggt si at det ikke er enkelt.Jeg tar ikke bare en cd-spiller fordi et blad kårer den til årets spiller.Matcher den ikke så kan det være det samme.og likedan kabler også videre.Har et eksempel.En kamerat hadde kjøpt seg Tara Labs spectrum 1a signalkabler og hadde Tara Labs Omni H.talerkabler(en eldre utgave.Vet ikke hvordan de er i dag).Han har en kombo som kan skal ha god diskant og bra punch i bunnen.Men det var ikke det inntrykket vi fikk.Tverrt imot låt det grautete med lite detaljer.Her måtte noe gjøres!Da skiftet vi fra spectrum 1a til spectrum 3a og fra TL Omni til Kimber Kwik 12 og det var som om noen løftet en gardin vekk fra lyden og alle detaljene som i et par måneder hadde vært innestengt,strømmet ut i overflod så han måttet stille forsterkeren på nøytral igjen(i diskanten.Noe den ikke gjorde tidligere p.g.a. grautlyden).Og bassen ble mer oppløst og fikk mye mer dynamikk.Det var Høyttalerkablene som gjorde mest forandring her.Så jeg synes at alle disse fem er jeg nevnte er like viktige.Det kreves tålmodighet for å finne rette komponenter.Det blir for lett og ta en av disse alternativene og si at DET er viktigst.Har også hørt cd-spillere som mangler fundament,er for lyse i diskanten,mangler detaljer osv.Jeg må si meg enig med BGuarden her i at anlegget sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva du har? Nei! Hvor du har det...

Uansett hva du har av utstyr er det akustikken som har det siste ordet. Om du kjøper watt puppy eller store avalon spiller ingen rolle når du sitter i en murkloss og ergrer deg grønn.
    Jeg har vært i en del forskjellige studioer og må si at det er vanvittig hvordan ting låter i kontrollerte omgivelser. Jeg f.eks låt ikke spesiellt pent i opptakssalen til radioteatret på marienlyst. (Jeg er dog som alle andre plaget av skalleresonanser...) I et rom så var "totalt" dødt hørtes det ut som om en var på film...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke med godt rom hvis anlegget er dårlig, så en kombinasjon..
    Anlegget har mye å si, men til en viss grense, en kan ha bra anlegg, men låte dritt p.g.a. romm/plassering.. Men det hjelper ikke å ha topp lydromm hvis anlegget er dønn..

Jeg tror at anlegget har mest å si opp til en hvis kvalitet, så tar rommets mulighet for å fremheve lyden mer og mer over som det viktigste.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det hjelper ikke med godt rom hvis anlegget er dårlig, så en kombinasjon..
    Anlegget har mye å si, men til en viss grense, en kan ha bra anlegg, men låte dritt p.g.a. romm/plassering.. Men det hjelper ikke å ha topp lydromm hvis anlegget er dønn..

Jeg tror at anlegget har mest å si opp til en hvis kvalitet, så tar rommets mulighet for å fremheve lyden mer og mer over som det viktigste.

Bestem deg da mann!

Forøvrig helt ening HoJ...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det kan hjelpe med god rom, hvis rommet er dårlig:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg har vært i en del forskjellige studioer og må si at det er vanvittig hvordan ting låter i kontrollerte omgivelser. Jeg f.eks låt ikke spesiellt pent i opptakssalen til radioteatret på marienlyst. (Jeg er dog som alle andre plaget av skalleresonanser...) I et rom så var "totalt" dødt hørtes det ut som om en var på film...
    Her er du vel også inne på noe annet, meget vesentlig Gwandarion og som som gjør at 80% andelen til akto ikke helt faller i god jord når jeg vurderer spørsmålene ellers i denne tråden. Hva med kvaliteten på opptaket til kildemateriale man forer hifi anlegget med?. Blir virkelig denne bare en liten bøkdel å regne etter at lytterommets akustikk og elektronisk rom korrigering har fått 80% av "skylden" for hvordan tingene låter.

Skalle resonanser er vel mer viktig for musikkerens fremføring enn for den skalleknotten med ører som sitter i hotspott og lytter på et stereo anlegg i lyterommet, og [tullemodus] synes vel egentlig du burde være litt fornermet på akto som inndirekte anslår at dine musikk artist ytelser i studioet betyr mindre enn 20% av det man får høre i et lytterom....[\tullemodus]

Edit: Er enig i at de akustiske egenskapene til et lytterom er viktige, men jeg er uenig i at man bare kan trekke den ut som hoved aktøren i allt som skjer i et lytterom.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •