Hva mener du påvirker lyden mest? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg tør påstå uten forbehold at lytterom/akustikk (herunder romkorreksjon) står for 80% av hva man opplever.
    Skal nok ikke nekte på det gitt... Spørs hvordan ML (eller andre merker for den saks skyld) hadde fungert på et bad, bare for å sette det litt på spissen. Når akustikk er et eget fag og meget omfattende å sette seg inn i, kan det vært jæ**** surt om det er der problemet ligger hvis lyden ikke funker (noe det ofte er).
    Ellers er jeg nesten enig med det øvrige avstemningsresultatet, selv om jeg ville lagt litt mer vekt på generell elektronikk (signal, forsterker, etc) og litt mindre på høyttalere. Jeg mener at man kan farge lyden mye den ene eller andre veien med elektronikken som formidler lyden. Nå blir forsåvidt summen av de 3 valgene nesten 60%, så sånn sett jevner det seg ut.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til at jeg prater om opplevelsen - ikke utstyrets individuelle egenskaper.

Som nevnt tidligere i tråden, ingenting er sterkere enn det svakeste ledd.

Jeg er sterkt uenig i at rommet er en faktor som kan tweakes i etterkant for å få det lille ekstra. Det lille ekstra er forskjellen som er utslagsgivende for lyden, ergo bør det prioriteres. Rommet behøver heller ikke matches annet enn for størrelse og frekvensomfang, og det er her elektronikken kommer inn i bildet - jeg tenker da på korreksjon. Det må også forstås at størrelsen på høyttalerne er viktig for den totale balansen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Jeg ser jeg har brukt begrepene lyd og lydopplevelse litt om hverandre. Det er jo to forskjellige faktorer, den ene er hva som påvirker lyden før den kommer ut i rommet og den andre er hva som skjer i rommet i det øyeblikket lyden kommer ut av høyttalerene dine. Det er egentlig 2 forskjellige ting, bare jeg som tydligvis ikke har fått i meg nok kaffe ettersom jeg ikke la merke til understrekingen din Akto

Vi kan vel like gjerne fortsette å diskutere begge deler, da jeg synes det er like interessant

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere i tråden, ingenting er sterkere enn det sterkeste ledd.
    Svakeste mener du vel.... ;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sterkt uenig i at rommet er en faktor som kan tweakes i etterkant for å få det lille ekstra. Det lille ekstra er forskjellen som er utslagsgivende for lyden, ergo bør det prioriteres. Rommet behøver heller ikke matches annet enn for størrelse og frekvensomfang, og det er her elektronikken kommer inn i bildet - jeg tenker da på korreksjon. Det må også forstås at størrelsen på høyttalerne er viktig for den totale balansen.
    Tja, det er lettere å bytte ut elektronikken i rommet enn å bytte rom til elektronikken. Men har du et elendig rom, nytter det ikke med "bedre" elektronikk (bortsett fra romkorreksjon som sådann). Så tilpasning av rommet før en går på (ny) elektronikkjakt har sin misjon, etter min oppfatning.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lytteopplevelsen blir jo det samme, hva er det som gjøre at lyden blir bra / dårlig, komp. eller rommet. Selv om dette henger sammen så er det interessant å diskutere om dette..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Svakeste mener du vel.... ;-)
    Selvfølgelig - jeg skal forandre på innlegget mitt. Det går litt kjapt her i dag, jeg tror jeg har noen stående bølger i øra etter messen i helga

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tja, det er lettere å bytte ut elektronikken i rommet enn å bytte rom til elektronikken. Men har du et elendig rom, nytter det ikke med "bedre" elektronikk (bortsett fra romkorreksjon som sådann). Så tilpasning av rommet før en går på (ny) elektronikkjakt har sin misjon, etter min oppfatning.
    På kornet!

Godt sagt

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Men lytteopplevelsen blir jo det samme
    Nei, lytteopplevelsen blir nok ikke det. Rommet vil kunne ødelegge for perspektiv, microdynamikk og følelsen av stramhet, hurtighet og tredimensjonalitet vil til dels bli ødelagt.

Når det er sagt er det jallingen i rommet som står for mesteparten av den unyanserte lyden en kan bli presentert for. Fjern førstereflekjonene så er mye gjort. Dernest vil trinnlydsplater e.l. ta vekk noe av energien i mellomtonen på høyttalere som er sterke på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Ht, Forforsterker, effekt og Akustikk..
    Disse fikk min stemme også, med akustikk klart på topp. Sliter med vanskelig rom selv, og det blir justering etter justering, uten at jeg egentlig blir ordentlig fornøyd. Svært spent på hva Denon kan levere når jeg omsider får råd til ny receiver...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Edit: Er enig i at de akustiske egenskapene til et lytterom er viktige, men jeg er uenig i at man bare kan trekke den ut som hoved aktøren i allt som skjer i et lytterom.
    Det har jeg heller ikke påstått. Det er jo ikke rommet som skal gjengi musikken. Men jeg vil si at akustikken i større grad enn andre ting begrenser musikkformidlingens potensiale. Rommet alene spiller neppe noen musikk...

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, jeg endte opp med å svare Høyttalere og lytterom/akustikk. Det var jeg tydelig vis ikke alene om. Kjekt å vite at jeg deler omtrent samme oppfatning som de vise eldre.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med Strømkabler, Marantz? Hadde det vært kun strøm så ville jeg ha skjønt det som, hvor mye watt forsterkeren leverer er en essensiel del av lyttingen.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lytte rom og høyttaler påvirker lyden mest tror jeg... men spikes/ ting under høyttaler også. under høyttalerne mine skulle det festes noen gummiputer som fulgte med. jeg festet de på den ene, men den andre glemte jeg å feste på, siden glemte jeg hvor jeg la de. nå i ettertid har funnet ut hvorfor det var mindre bass på den ene siden av rommet enn den andre. det var på grunn av gummiputene som gjorde at bassen ble mindre. jeg har ikke peil på hvorfor det var sånn..

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    lytte rom og høyttaler påvirker lyden mest tror jeg... men spikes/ ting under høyttaler også. under høyttalerne mine skulle det festes noen gummiputer som fulgte med. jeg festet de på den ene, men den andre glemte jeg å feste på, siden glemte jeg hvor jeg la de. nå i ettertid har funnet ut hvorfor det var mindre bass på den ene siden av rommet enn den andre. det var på grunn av gummiputene som gjorde at bassen ble mindre. jeg har ikke peil på hvorfor det var sånn..
    Tror nok at gummiputene dempet bassen. Uten gummiputene får høyttaleren bedre kontakt med gulvet, som får spredd vibrasjonene. Dette kan også ha en ulempe da panelvegger har lett for å skramle en del (av egen erfaring).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Hva mener du med Strømkabler, Marantz? Hadde det vært kun strøm så ville jeg ha skjønt det som, hvor mye watt forsterkeren leverer er en essensiel del av lyttingen.
    Jeg mener strømkabler/nettkabler mellom kontakten i veggen og forsterker, cdspiller, osv... Jeg valgte å skille det fra signal og høyttalerkabler da det er delte meninger hvorvidt strømkabler gjør noe for lyden.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med veldig mange her i at høgtalarar stend øverst, deretter rommet. Skulle gitt mykje for eit optimalt bygd rom!

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Tror nok at gummiputene dempet bassen. Uten gummiputene får høyttaleren bedre kontakt med gulvet, som får spredd vibrasjonene. Dette kan også ha en ulempe da panelvegger har lett for å skramle en del (av egen erfaring).
    ja, det er mulig men det var trykket som ble større. rart det egentlig, men nå funker det som det skal så det er ikke et problem.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva-mener-du-pavirker-lyden-mest?

Det er vel avstemnings overskriften... Ikke hva som lager lyden.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig med noen av dere. Kabler har mest å si for lytteopplevelsen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •