DD, DTS, DTS ES... hva skjer ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DD, DTS, DTS ES... hva skjer ?

Hei hei, jeg har en reciever som bare støtter DD-EX, DTS-ES og ProLogic II. Så satte jeg på war of worlds i dag, og da funket de tjo ikke på dts lydsporet, er dette fordi det står ES bakom ? litt info hadde om dette hadde vært fnt, om det bare er til en gammel tråd som dette har vært oppe i funker og..

Newcomer Saknet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Har du DTS-ES har du også DTS. ES er bare en utvidelse (6.1), så det er nok ikke der feilen ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du spilt av DTS fra andre filmer? Hvilken receiver og DVD spiller har du? Hva slags kabel overfører du lyden med?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorong
    Hei hei, jeg har en reciever som bare støtter DD-EX, DTS-ES og ProLogic II. Så satte jeg på war of worlds i dag, og da funket de tjo ikke på dts lydsporet, er dette fordi det står ES bakom ? litt info hadde om dette hadde vært fnt, om det bare er til en gammel tråd som dette har vært oppe i funker og..
    Støtter den DTS-ES (6.1), støtter den også DTS (5.1) (og støtter den DD-EX (6.1), støtter den DD (5.1)). Det må være en annen årsak til at du ikke fikk DTS-lyd på den filmen, uten at jeg kan hjelpe deg med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Får du spilt av DTS fra andre filmer? Hvilken receiver og DVD spiller har du? Hva slags kabel overfører du lyden med?
    Jeg har ikke prøvd... bare satt det på sånn halveis, og det funket ikke.. gadd ikke stresse mer med det..

Jeg bruker en phono kabel.. helt ok kvalitet.. men ikke digital da, kanskje der feilen er ?

jeg har forresten bare stereo ... 2 fronter og en sub... og så ble det litt lyd, men lyden ble ufatteligt lav, og elendig... hørtes skikkeligt hobby ut...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorong
    Jeg har ikke prøvd... bare satt det på sånn halveis, og det funket ikke.. gadd ikke stresse mer med det..

Jeg bruker en phono kabel.. helt ok kvalitet.. men ikke digital da, kanskje der feilen er ?

jeg har forresten bare stereo ... 2 fronter og en sub... og så ble det litt lyd, men lyden ble ufatteligt lav, og elendig... hørtes skikkeligt hobby ut...
    Bruker du phono-kabel, må AVSPILLEREN din dekode de digitale formatene (og da får du kun stereolyd, ikke kringlyd). Eneste måten å få brukt dekoderen i receiveren er med en digitalkabel. De fleste avspillere har DD-dekoding, men få har DTS-dekoding (såvidt jeg vet).

Der har du feilen din :-)

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du ikke bruke DTS. Det er et surond system og du må da ha det og. Minimum for å bruke DTS er:
    2 front (kjører da phantom senter)
    2 bak
    surroundrecier
    og coxial eller optisk lyd kabel

har du ikke dette vill verken DD eller DTS fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode svar da har jeg funnet løsningen, og så fikkj eg vite litt om det

Newcomer QuiNlan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Da kan du ikke bruke DTS. Det er et surond system og du må da ha det og. Minimum for å bruke DTS er:
    2 front (kjører da phantom senter)
    2 bak
    surroundrecier
    og coxial eller optisk lyd kabel

har du ikke dette vill verken DD eller DTS fungere.
    Dolby Digital vil også funke. Da sender den både signal på den digitale utgangen og den analoge. Finnes jo visse filmer der man kun kan velge 2 decodere, DD og DTS f.eks.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av QuiNlan
    Dolby Digital vil også funke. Da sender den både signal på den digitale utgangen og den analoge. Finnes jo visse filmer der man kun kan velge 2 decodere, DD og DTS f.eks.
    hæ? nå er jeg ikke helt med, kan du utdype det litt?

DD og DTS er jo 5.1 systemer har man 2.1 så blir ikke det DD eller DTS.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tull og fjas. DD kan fint være 2.0, 1.0 eller 5.1. man kan også nedmikse uten problem, noe som også funker greit med dts, uten at jeg vet hvordan det er med variasjon av antall kanaler i datastrømmen på dts

Les om dolby digital og kanaler her: Dolby Digital - Wikipedia

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men du skriver at man ikke får DD uten optisk eller coax kabel. Det er feil, ettersom man kan sende 5.1 signalet analogt mellom dvdspiller og receiver dersom begge har disse inn/utgangene. DD er heller ikke et rent 5.1 system, jeg har f.eks en gammel "Conan" film med 2.0 lyd

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe oisann.
    har alltid trodd at når det ikke var 5 kanaler at det da var dolby xx (f.eks stereo) men der tok jeg tydelig vis feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er DTS sony-greier?
    Forklarer vel hvorfor ikke alle har det?

Jeg snublet over en gammel artikkel, fra 1999.
    Det var da uvanlig for folk i sone-1 å få filmer med DTS.

Det var da tre standarder:
    DTS / Dolby Digital (AC3) / Mpeg multikanal

De skisserte det slik, på den tiden, i den artikkelen:
    DTS var bedre enn dolby digital, men dolby digital ble en ny standard og derfor støttet ikke alle spillere/forsterkere DTS. Mpeg ble også "valgt bort".

Jeg kan ikke stå for de tingene i den artikkelen, men personlig pleier jeg å velge DTS i filmer. Man merker vel ikke store forskjeller, med vanlige høyttalere, men jeg mener det var bedre frekvenser på bakhøyttalere i DTS? kan være jeg er på bærtur, bare så det er sagt!

Jeg mener altså å huske at DTS står for Digital Theatre Sounds og at det er en sony ting, faktisk en ganske bra ting :-)

Kan være jeg er på bærtur som sagt, korriger meg gjerne!

Sagt tidligere i artikkelen:
    Ja, du kan bruke 5.1 ut fra dvd til reciever, men da bruker du decoderen i dvd-spilleren! Om du skal bruke decoderen i recieveren, så må du ha digitalt signal, da enten coaxial (philips / xxx ting) eller digital toslink.

med philips ting, mener jeg å erindre det var de som fant det opp.

ps. jeg ville heller brukt decoderen i en moderne forsterker, enn å kjørt 5.1 ut fra en gammel dvdspiller. recieveren har gjerne bedre decoder.

ikke kjør på jallakabler heller, det har mye å si! Jeg kjørte "nødløsning" med en skikkelig jalla phonokabel som coaxial digital og dæven så drit det ble.. brukte samme type kabel til video og jeg kunne se flimringene tydelig på bildet.. hehe.. helt sykt så dårlig! bedre kabel => mye bedre resultat..

Det er jo noe 90% av folk vet, men jeg hadde ingen gode phonokabler til rådighet, som ikke var buntet inn i x meter kabelsamlere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •