Hjelp! - Pipelyd på signalet fra cd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! - Pipelyd på signalet fra cd-spiller

Hei

Som tittelen lyder har jeg en uønsket pipelyd som kommer når jeg plugger inn vanlige signalkabler til min ellers så kjære cd-spiller.

- Lyden kommer når en av kablene kommer i kontakt med inngangen på forsterker.
    - Den kommer uavhengig av om cd-spiller står på eller ikke, men blir borte når jeg drar ut nettkablen (jordingsfeil?).
    - Jeg kan skru opp volumet, og overdøve den.

Jeg bruker nå for tiden min dvd-spiller som signal for lyd, uten noen problemer. Eller så skal jeg prøve å få lånt noen balanserte signalkabler for ytterligere problemtesting.

Det må legges til at denne pipelyden har vært der en gang før, men ble borte igjen.

Hva kan dette være? Noen forslag til problemløsing? Håper inderlig jeg slipper å sende inn til reperasjon..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, i dag var jeg og deponerte på et par XLR kabler og plugget disse inn i forsterker / cd-spiller. Pipelyden var borte.

Da trakk jeg en rask konklusjon med at det måtte være de analoge utgangene på cd-spilleren min det var noe feil med.

Men likevel, jeg var ikke overbevist.. Derfor hentet jeg min denon reciever og dali consept 1 ht fra datarommet og koblet mine RCA kabler fra cd-spiller in på TAPE inngangen til denon recieveren. Hvis det nå var feil med de analoge utangene på cd-spiller, ville dette nå høres. (ikkesant?) Men pipelyden var borte, og det lille anlegget spilte forsåvidt meget imponerende med signalet fra cd-spiller.

Da igjen tenker jeg at det må være forsterkeren det er noe galt med, men den spiller som den skal når jeg bruker dvd-spiller som kilde på de samme inngangene!

Jeg skjønner ingenting, og håper noen her på forumet har litt mer innsikt.

Det er altså BARE når jeg bruker RCA signalkabler fra cd-spiller -> forsterker at pipelyden kommer. Noe som jo er sikkelig irriterende. ( Jeg kan jo gå over til XLR kabler permanent, men er litt betenkt med dette - uansett vil jeg ikke at det skal være en feil på noen av komponentene mine.. )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til løsninger, nye spørsmål eller forsøk på svar mottas med stor takk

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen anelse om hva som spøker i anlegget ditt.

Men: Hvorfor er du betenkt når det gjelder å bruke XLR kabler?
    Det er jo ingenting i veien for å bruke dette, har du balansert utgang på spilleren og balansert inngang på forsterkeren så burde det jo gi enda litt bedre lyd enn RCA ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det sikkert masse for og mot her, men XLR gir vel et sterkere signal, om ikke så oppløst og rent som RCA?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forskjell på oppløsningen i balansert kontra ubalansert.
    Det er riktig at det sterkere signal på balansert, men når du bruker balansert ut og inn så skal mottaker enden være tilpasset dette signalet. Hvis du kjører en overgang fra en balansert utgang inn på en ubalansert så kan det bli for høyt signal og resultatet blir forvrengning.

Det er jo studio standard med balansert, det samme med øvrig profesjonelt utstyr. Og det er neppe uten grunn at det bare er på dyrere hifi man finner balanserte ut og innganger ;-)

Hører du noe forskjell på om du kjører med XLR eller RCA?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått lyttet så veldig mye på forskjellen mellom de to kabeltypene på grunn av pipingen som kommer når jeg plugger i mine RCA :/

Men det er vel som du sier, at hvis man har balanserte inn/ut-ganger skal det vel ikke være noe problem.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, inngangene skal jo være tilpasset et balansert signal så det skal overhodet ikke forringe signalet på noen som helst måte.

Generelt så er det vel mulig å bruke ubalansert signal inn på en balansert inngang, men dersom man bruker et balansert signal inn på en ubalansert inngang så kan det få slike uheldige konsekvenser som du nevner...

Den pipelyden du opplever er rett og slett merkelig, har du forresten forsøkt RCA fra cd-spiller til en annen inngang på forsterkeren?

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •