320kbit mp3/vbr vs cd'er.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 172
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

320kbit mp3/vbr vs cd'er.

hei, bare lurte på om det er noe særlig til lydkvalitetforskjell på 320kbit mp3 og musikk cd'er?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god forskjell ja......er jo bare å se på filstørrelsen.....ganske klart at en mp3 på 8-10 mb ikke har like mye informasjon som en waw-fil på 40-60 mb....

Likevel er det nok mange sanger som man ikke hører noen forskjell på, mens på mange andre sanger vil man igjen oppleve å høre flere detaljer og ikke minst dynamikk og realisme med sangene i cd-kvalitet.....dette kommer selvfølgelig også an på anlegget man bruker. Prøv for eksempel Roger Waters - Amused to death.......på denne hører de fleste forskjell

Men jeg er ikke imot mp3 altså, halvparten av musikken jeg spiller er mp3 192-320kbit, men jeg synes det praktiske veier tyngre enn svakhetene........flac synes jeg også fungerer meget godt.....begynner jo å bli en del å finne i det formatet

Vet ikke om du har prøvd å høre på RHC i mp3-kvalitet? det får jeg ikke til.....høres ut som at det er noe alvorlig feil i en kabel eller noe.....må skifte sang for å forsikre meg om at alt er ok :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, takk for svar.

da har jeg fått det avklart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstand:
    1 av 2 hører ikke forskjell på 128 kbps og 320 kbps/CD.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører deffinitivt forskjell på 128kbits og 320kbits, det er mye skarpere og tynnere lyd i 128 enn i 320, det merker man spesielt når man spiller høyt.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man merker det ikke når man sitter foran dataen med et standard pc anlegg, men hvis du tar på deg et stk skikkelige høretelefoner så hører du svakhetene med mp3 med en gang. Samme skjer på et over gjennomsnittlig stereoanlegg/hjemmekino.

JEG gjør hvertfall det...

og jeg skjønner IKKE hvordan folk kan sitte å høre på 64 kbps WMA. ja jeg veit om enkelttilfeller. noen som ikke har et eneste begrep om hvordan det skal låte. de bare finner seg i dårlig lyd. slikt skjønner jeg ikke! :|

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han prater om 320 mp3, ikke 64kbit wma... nesten ingen skiller en godt kodet 320kbit mp3 og cd. det må isåfall spesielle lydeffekter til...
    det er nærmest cd. det finnes jo TAPSFRIE format med halve filstørrelsen også.
    problemet med dårlig lyd på platen fra før av er sykt mye værre

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var kun en liten "add-on" til svaret mitt..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyrer god forskjell på 128 og 192, betraktelig mindre mellom 192 og 320, og i 99% av tilfella ingen forskjell mellom 320 og cd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det finnes jo TAPSFRIE format med halve filstørrelsen også.
    Tapsfri er jo relativt......100% blir det jo ikke, men jeg tror ikke på at noen hører noen forskjell fra cd for det.....den menneskelige hørselssansen har sine begrensinger...

Ang. at de fleste hører forskjell på 320kbps mp3 og cd på eksempelvis Roger Waters - Amused to death så mente jeg selvfølgelig at denne personen da er kritisk og bevisst hører etter forskjeller.....

Og nei, jeg kjenner ikke flere enn meg selv som ikke liker å spille sanger i 128 kbps mp3......:P

Newcomer QuiNlan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vil ha pc lyd som er tilregnet "likt" som cd-spiller, vil jeg anbefale deg å kjøpe deg et eksternt lydkort. Koster fra 1000,- og oppover, alt etter hvor kresen du er. Flac er et nytt format som sannsynligvis kommer til å bli arvtakeren til mp3, Flac med et Bra eksternt lydkort vil i teorien bli veldig bra og nærmest likt cd-spiller. Men, man må selvfølgelig sette ting i perspektiv. Å sammenligne en cd-spiller til 30k mot et lydkort til 2000,- går jo ikke. Hvis man derimot har et lydkort til 2000,- og en cd-spiller til 4000,- vil jeg tro man ikke vil høre store forskjellen. Har selvføgelig ikke prøvd, men skal prøve så snart jeg får lasta ned noe Flac-filer

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv merka at jeg må legge inn god-albuma mine på nytt som FLAC/Lossless format, for mine AKG K26P høretelefoner avslører mp3 formatet veldig...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av QuiNlan
    Dersom du vil ha pc lyd som er tilregnet "likt" som cd-spiller, vil jeg anbefale deg å kjøpe deg et eksternt lydkort. Koster fra 1000,- og oppover, alt etter hvor kresen du er. Flac er et nytt format som sannsynligvis kommer til å bli arvtakeren til mp3, Flac med et Bra eksternt lydkort vil i teorien bli veldig bra og nærmest likt cd-spiller. Men, man må selvfølgelig sette ting i perspektiv. Å sammenligne en cd-spiller til 30k mot et lydkort til 2000,- går jo ikke. Hvis man derimot har et lydkort til 2000,- og en cd-spiller til 4000,- vil jeg tro man ikke vil høre store forskjellen. Har selvføgelig ikke prøvd, men skal prøve så snart jeg får lasta ned noe Flac-filer
    hvorfor eksternt lydkort? hva hjelper det så lenge man kobler digitalt uansett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Påstand:
    1 av 2 hører ikke forskjell på 128 kbps og 320 kbps/CD.
    Nå tror jeg at de som prøver, hører forskjell på 128 vs CD. 320eller 192 vs CD blir dermed helt anderledes.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Tapsfri er jo relativt......100% blir det jo ikke
    Tapsfritt er tapsfritt slik navnet tilsier, selv om filstørrelsen blir mindre.

Lossless data compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

320kbit vs org cd

Hører veldig lett forskjell på dette selv her hjemme, spesielt om man setter en original cd i cd spilleren med samme sang som man gjerne har lastet ned tidligere i 320kbit/s kvalitet. Det man merker det mest på er dynamikk, topp, detaljer og orden i lydbildet. Det blir veldig fort rot i bassområdet på mp3 fil og synes jeg - alt i alt - en nødløsning fram til at jeg har fått fatt i original utgave på cd hvis det er noen spesielle som virkelig faller i smak. Er dog en fin måte å prøvehøre album og forskjellig artister

Men kjører bare lossless og mp3 på pc'en selv. Her driver jeg ikke med noen kritisk lytting. Men kjøpte meg et eksternt lydkort til promedianene fra klipsch. Skulle bruke dette til måling av frekvensrespons egentlig, men en veldig heldig bonus var at det låt kanonbra sammen med dette høyttalersystemet - så nå er det blitt utrolig gøy å høre på musikk på pc'en

Lydkortene i pc'en er virkelig ille i forhold......, anbefales å prøve hvis man har råd

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man er levende intresert i musikk (og det er en forutstning) er all kompresjon totalt ødeleggende for musikkopplevelsen. husk at det tok oss nesten 20 år å akseptere at lyden av en cd-spiller faktisk kunne gi god lyd. i det minste i normale prisklasser. enhver med fra middels til topp interesse for musikk, vil øyeblikkelig forkaste 128,196,320 eller alle andre komresjoner.
    her skal jeg slenge frem en provokasjon. jeg har et par venner som har sin største moro av i å prøve meg lydmessig(uten av jeg vet noe selvsakt). de har da brent en cd, altså uten kompresjon. for så å spille den(uten at jeg vet det), for å se på reaksjonen. tror jeg uten untak aldrig har vert fornøyd med det jeg har hørt av disse. så etter min mening, kan man heller ikke kopiere en cd, uten en klar forringelse av lyden. hvordan tror du det da går med kompresjon ? hrmm

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en test i et norsk hifiblad for flere år siden hvor de testet kvalitetstap på CD-rip. INGEN av de som testet hørte nevneverdig forskjell på brent CD/original CD. Du har nok superhørsel når du hører en "klar forringelse av lyden" ved avspilling av brente CDer, for det er det ikke mange andre som kan.

Sitat Opprinnelig postet av swans
    om man er levende intresert i musikk (og det er en forutstning) er all kompresjon totalt ødeleggende for musikkopplevelsen. husk at det tok oss nesten 20 år å akseptere at lyden av en cd-spiller faktisk kunne gi god lyd. i det minste i normale prisklasser. enhver med fra middels til topp interesse for musikk, vil øyeblikkelig forkaste 128,196,320 eller alle andre komresjoner.
    her skal jeg slenge frem en provokasjon. jeg har et par venner som har sin største moro av i å prøve meg lydmessig(uten av jeg vet noe selvsakt). de har da brent en cd, altså uten kompresjon. for så å spille den(uten at jeg vet det), for å se på reaksjonen. tror jeg uten untak aldrig har vert fornøyd med det jeg har hørt av disse. så etter min mening, kan man heller ikke kopiere en cd, uten en klar forringelse av lyden. hvordan tror du det da går med kompresjon ? hrmm

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det, men likevel....
    prøv selv, jeg ser ikke bort fra at du blir overrasket.
    ikke ta alt de skriver for gull. de er bare mennesker de også.
    dessuten har jeg med forskjelige anledninger hørt "referanselyden" fra anlegg til rikstestere, som blir brukt i det ganske land. er ikke like imponert bestandig.
    uten at det er negativt, forstå meg rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lossless og andre fungerende tapsfrie kodinger er tro kopier av originalen. De som ikke tror på det kan sende meg en PM så kan jeg sende grafer med differansen, sample for sample.

Ripping er en prosess som normalt foregår uten tap. Jeg har testet flere trinn av ripping og avspilling, både på pc og med eksternt drivverk uten at informasjonen på plata har endret seg.

lossy codecer som mp3 vil som regel gi større distorsjon jo lavere raten er. Hørbarheten av distorsjonen varierer med materiale, codec, lytter etc. Derfor er det vanskelig å si noe konklusivt. I en lyttetest på hifisentralen var det mange som ble overrasket over hvor vanskelig det var å høre forskjell...

Men de som VIL tro på noe kommer til å tro det uansett hvordan man argumenterer eller hva man spiller for dem.

-k

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •