320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 172 av 172
    Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    SamBel: Har du gjort en blindtest på dette selv, eller er du sikker på at du hører forskjell?
    Ja, men det er noen år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Knutinh: Jeg har faktisk lest et stykke om Plextor brennere, og hvorfor de er bedre enn mange andre billigmerker. Virket faktisk ganske logisk og måleresultater ble lagt ut, men jeg husker ikke hvor jeg fant det. For alt jeg vet kan det være du som la ut linken. (For ordens skyld hadde artikkelen ingenting med lyd å gjøre). Utifra dette skal jeg ikke konkludere med noen ting, men kan man egentlig utelukke at det å brenne i 2x sammenlignet med 50x ikke kan tilføre forskjeller på det endelige resultatet? Snakker da i første omgang ikke om hørbar forskjell. Jeg har hørt folk sier de må brenne i lavere hastighet fordi bilstereoen ikke tar platen etc. men aldri opplevd det selv.
    Jeg mener selv at bilstereoen hadde lettere for å lese plater brent på lavere hastigheter i cd-brenningens barndom. Jeg testet det aldri systematisk ut, så det kan ha vært forventning.

Jeg skrev her på forumet om en test på hjemmesida til EAC hvor de fant at plextor var betydelig bedre på feilkorreksjon og maskering ved _lesing_ av dårlige CD-er. Sikker på at det ikke er denne du mener?

For øvrig har jeg ikke bestridt at forskjellige brennere/parametre kan gi forskjeller i det fysiske mønsteret på plata, eller at dette kan føre til bitfeil. Det jeg er skeptisk til er at slike variasjoner skal gi hørbare forskjeller ut av D/A-konverter _uten_ å forårsake bitfeil.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg skrev her på forumet om en test på hjemmesida til EAC hvor de fant at plextor var betydelig bedre på feilkorreksjon og maskering ved _lesing_ av dårlige CD-er. Sikker på at det ikke er denne du mener?
    Kremt.... ja nå ble jeg jammen meg usikker du. Kan godt være det var den jeg hadde sett, og at jeg hukommelsen begynner å svikte litt. Men det er sikkert en og annen test på internet der selve brenningen er satt i fokus, og det er sammenlignet forskjellige hastigheter.

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For øvrig har jeg ikke bestridt at forskjellige brennere/parametre kan gi forskjeller i det fysiske mønsteret på plata, eller at dette kan føre til bitfeil. Det jeg er skeptisk til er at slike variasjoner skal gi hørbare forskjeller ut av D/A-konverter _uten_ å forårsake bitfeil.

-k
    Men er du villig til å teste det selv?

Sam

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de fleste:

Målinger = sannhet ... sannhet = målinger ... lytteintrykk = feil fordi målinger = sannhet ... ørene våre er feil fordi det ikke kan måles.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    J
    Jenter blir ofte omtalt som blonde og dumme når det gjelder lyd og hifi, men de er i alle fall mye mer ærlige. De kjøper en kanskje et par røde høytalere for se mener de er "søte" og passer til resten av interiøret.
    leste en gang en test i et amerikansk eller engelsk hifi blad at røde høytalere låt bedre en gulle eller blå!

kansje jentene er inne på noe?

-så vidt jeg husker gukk testen ut på de tokk den samme høytaleren med forskjelligt farget front trekk og spilte for en gruppe. De sa at det var forskjellige modifiseringer på den "enkelte" høytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Til de fleste:

Målinger = sannhet ... sannhet = målinger ... lytteintrykk = feil fordi målinger = sannhet ... ørene våre er feil fordi det ikke kan måles.

Når man ikke har noen fornuftige argumentar så må man ty til taktiske grep som å hente fram "dere er målemafiaen, dere liker ikke musikk"-trikset ja.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypersonisk effekt synes jeg virker interessant i forhold til dette temaet.
    Kanskje diskusjonen om transparancy i lossy formater vil kunne ta en ny vending?

Hypersonic effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Inaudible High-Frequency Sounds Affect Brain Activity: Hypersonic Effect -- Oohashi et al. 83 (6): 3548 -- Journal of Neurophysiology

http://www.action-net.co.jp/ar/media...ad2002-hse.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta meg tid til å lese denne tråden grundig en av de nærmeste dagene.
    Ganske intressant.

Ville bare legge til mitt lille bidrag.

For noen år siden (husker ikke når og ikke hvilket blad det sto i, så vær vennlig ta mitt ord på det) så sto det i ett av bladene til jobbens mest fanatisk HiFi entusiast en artikkel hvor en del lydeksperter fra diverse butikker rundt om i landet ble utsatt for en blindtest, mp3 vs cd.

Testen viste at 192kbps kvalitet og oppover var rent tilfeldig om de traff riktig på... men det var også enkelte tilfeller at de var sikre på at 128kbps musikken var cd'en fordi den hadde utpreget bedre bass...
    En kan kanskje slå fast med dette at de faktisk ikke hører forskjell mellom lavkvalitets mp3 og cd?
    Eller kan en kanskje slå fast at alle sansene er med å danner musikkopplevelsen?
    Dersom anlegget er estetisk satt sammen, kablene glinser og du vet du har lagt mye arbeid i å polere platesamlingen, så er opplevelsen større enn om en bare skal høre blindt på en lyd... vet ikke jeg...

Selv så ønsker jeg en dedikert cd-spiller slik at jeg bare kan sette på en cd og lytte til cd'n i stedet for å slå på tv'n og bruke mp3 filene på PS3'n...
    Bare det å sette på cd'n når jeg skal lytte på musikk gjør opplevelsen bedre.
    PS3'n er flott på fest og når jeg gjør husarbeid... da kan jeg bare sette opp en playlist... men for lytting så blir det ikke det samme.
    Men jeg tørr ikke sette en femmer på at jeg hører forskjell...

En litt morsom historie fra denne HiFi entusiasten på arbeid også.
    Vi satt å spiste lunsj og han leste ett av disse HiFi bladene da han plutselig måtte meddele at han hadde voldsomt lyst på disse høytaler kablene (flatline mener jeg å huske) som kosta 30.000,- meteren. Det sto litt om de i det bladet.
    Jeg fant det passende å påpeke at han har ikke sjans til å høre forskjell på de kablene og kabler til 300,- meteren med mindre han har tenkt å strekke de gjennom hele nabolaget og tilbake...og antageligvis ikke da heller...
    Omtalte HiFi entusiast ropte da til seg en noe mer moderat HiFi entusiast for støtte og meddelte på møringdialekt: Har du hørt sånn... hain kar'n her menne at æ ikkje hørre forskjæll på Flætline kabel å lampeledning :lol:

Ikke umulig at han leser dette heller... jeg vet ikke om han er aktiv på forum. Jeg jobber ikke der lengre...
    Men hvis noe kjenner igjen episoden... Hei på du

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JkGriffin
    Jeg fant det passende å påpeke at han har ikke sjans til å høre forskjell på de kablene og kabler til 300,- meteren med mindre han har tenkt å strekke de gjennom hele nabolaget og tilbake...og antageligvis ikke da heller...
    Omtalte HiFi entusiast ropte da til seg en noe mer moderat HiFi entusiast for støtte og meddelte på møringdialekt: Har du hørt sånn... hain kar'n her menne at æ ikkje hørre forskjæll på Flætline kabel å lampeledning :lol:

Ikke umulig at han leser dette heller... jeg vet ikke om han er aktiv på forum. Jeg jobber ikke der lengre...
    Men hvis noe kjenner igjen episoden... Hei på du
    Idioter om analoge kabler debatten er den veien -----> Her er noen stikkord du kan bruke: Biltema, Clasern, Lampett, Målbar, Lest, og unngå for all del ord som ikke råd, kvalitet, signaltap, og JEG hører ikke.

Håper dette er til nytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Idioter om analoge kabler debatten er den veien -----> Her er noen stikkord du kan bruke: Biltema, Clasern, Lampett, Målbar, Lest, og unngå for all del ord som ikke råd, kvalitet, signaltap, og JEG hører ikke.

Håper dette er til nytte.
    Jøss... noen som følte seg tråkka på som ikke klarte ta poenget???
    Har du investert mer enn hørselen kan svare for og er litt sår???

Du skal ha meget god grunn for å kalle folk av annen oppfatning for idioter og hørselen din er ikke godt grunn for det.

Men te-skje formatet: Jeg trakk litt i han kollegaen ved å utfordre ham... og jeg (iallefall) fant kommentaren morsom ved at han kalte ledning til 300,- for lampeledning.

Håper dette var til nytte.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du utfordringen hvis du blir invitert med på blindtest, Lilac1?

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •