320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 172
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Noen som vet om noen nettbutikker hvor det er mulighet for å laste ned musikk i loseless formater?? Har funnet i 320kbit men ikke i loseless.

Muligens dette har kommet fram tidligere i tråden men 7sider er litt mye å gå igjennom en lørdagskveld...
    MP3 Download, music mp3 downloads. ALLOFMP3.

Koster rundt 40-80kr per plate. Ikke alt i lossless der, men det meste av nye CD`er kan man velge mellom mange format. Vær obs på at det fortsatt bestrides om denne siden har livets rett, og artistene sannsynligvis aldri ser en krone av det du legger igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    MP3 Download, music mp3 downloads. ALLOFMP3.

Koster rundt 40-80kr per plate. Ikke alt i lossless der, men det meste av nye CD`er kan man velge mellom mange format. Vær obs på at det fortsatt bestrides om denne siden har livets rett, og artistene sannsynligvis aldri ser en krone av det du legger igjen.
    Var den siden jeg mente, men har ikke sett noe i loseless der, står jo CD quality (320kbps)

edit: My bad, fant ut av det nå

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Noen som vet om noen nettbutikker hvor det er mulighet for å laste ned musikk i loseless formater?? Har funnet i 320kbit men ikke i loseless.

Muligens dette har kommet fram tidligere i tråden men 7sider er litt mye å gå igjennom en lørdagskveld...
    Last lossless i lassen så losser ikke lassen lossen fordi lassen er lossa i lassen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    ...Å rippe sine egne cd'er til 128kbps eller 192kbps, ville jeg ALDRI gjort.
    Hehe... Dette spiller da INGEN rolle, all den tid det er snakk om sine EGNE CD-er. Da kan du jo bare rippe på nytt - når du finner ut at det ble for stor komprimering.

Har du lånt CD-en, stiller jo saken seg litt annerledes. Da har jo toget faktisk gått...
    På den annen side er jo ikke dette tillatt... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Har du lånt CD-en, stiller jo saken seg litt annerledes. Da har jo toget faktisk gått...
    På den annen side er jo ikke dette tillatt... ;-)
    Hvis du låner av nær venn eller familie så tror jeg at det er tillatt

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du låner av nær venn eller familie så tror jeg at det er tillatt

-k
    Kan jeg vel egentlig ikke tenke meg, for HVOR går grensen...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg vel egentlig ikke tenke meg, for HVOR går grensen...?
    Nettmøte: EFN svarte på spørsmål - Hardware.no
    datert 20/04-2006
    "Nettmøte: EFN svarte på spørsmål
    Se svarene om dine digitale rettigheter
    Har du lov til å kopiere DVD-filmen eller å laste ned musikk fra nettet? Elektronisk Forpost Norge har svart på spørsmål i forumet.

fra Q & A i forumet som fulgte:
    Q: "Til EFN:
    Jeg har lest mange steder at loven tillater at man kopierer ting (filmer, spill, musikk) til familie og nære venner. Hva ligger i det? Eller er det bare oppspinn? Hvor går i såfall grensa for hva som er en nær venn og familie?
    Har man forøvrig lov å laste ned materiale som man allerede har kjøpt? F.eks hvis jeg fikk knekt plata til spillet eller filmen min?
    Disse reglene er enkelt og greit for vanskelige og firkanta å tolke! Det blir snodig med en lov som kriminaliserer alle som har har data i landet."

EFN: "Thomas: Åndsverksloven pragraf 12: Retten til privat kopiering er en veldig viktig rettighet, som er under sterkt press fra økonomiske rettighetshavere. Etter den nye loven må det være "lovlig" kopigrunnlag - altså må du ha kjøpt eller anskaffet eksemplaret du kopierer på lovlig vis. Grensen for den private for den private sfæren er vanskelig å sette, men det må være folk du kjenner personlig (også nettvenner), og antallmessig, tror man det ligger på ca et stort bursdagsselskap (ca 30-40 mennesker). Hvis det er en stor fest ute på byen der du har leid et lokale, kan du ikke vise film eller spille musikk (eller kopiere til gjestene) uten tillatelse/avgiftsbetaling."

Q: "Hvis jeg låner en dvd, kan jeg da ta en kopi av den\rippe til annet format og spille den av på pc'en ?

Har det noe å si om jeg låner denne fra en filmsjappe(altså, betaler for å låne den) eller om jeg låner den fra en kompis ?"

EFN: "Thomas: Hvis du låner en DVD av en venn, så har du lov å ta kopi. Dette gjelder selv om du må bryte en kopisperre. Men du har ikke lov, dersom det er leid fra en filmsjappe.. Og strengt tatt heller ikke hvis du har lånt den på et bibliotek...

Knut: Når Kripos sier at du ikke har lov til å kopiere, er dette feil."

Q:"EFN:
    Hvordan er det med nedlastning av serier!
    Jeg betaler lisens, men får ikke inn en enstes tv-kanal!
    Har jeg låv til å laste ned da?
    Og hvordan er det med materiell jeg har kjøpt, men f.eks er blitt stjelt eller godt sundt?

Fins det filmer, spill, musikk o.l som ikke er kopibesjyttet? hvordan finner man ut det bare med at man har sangen på pcen f.eks?"

EFN:"Knut: Det er helt greit å ta kopi av en serie når den går på TV. Når du kopierer et opptak som andre har gjort lovlig, så er det jo bare å kopiere - men da må det være en venn.

Knut: Dette handler mr TV-stasjonenes ønsker å regulere atferd enn om lovens bokstav. De burde være glad for at folk gidder å se det de har laget - og heller juble over at alle vil se på for eksempel LOST "

Personlig: Jeg tror at revisjonen av "mp3loven" i sommer gjordedet ulovlig å bryte en brukssperre, selv fo å utøve en rettighet som man har etter loven. For CD betyr ikke dette noe, men det kan bety noe for DVD

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel ikke noe som helst klokere, dette selv om innlegget var både langt og eksternt velbegrunnet. I tillegg må vel dette sees på som ytterste grad av "skjønn" - noe jeg IKKE liker å forholde meg til... :-?

Hva er EGENTLIG en venn?

Hva er egentlig en fremmed? Jo, kun én du ennå ikke kjenner.... og så langt ikke har som venn... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel ikke noe som helst klokere, dette selv om innlegget var både langt og eksternt velbegrunnet. I tillegg må vel dette sees på som ytterste grad av "skjønn" - noe jeg IKKE liker å forholde meg til... :-?

Hva er EGENTLIG en venn?

Hva er egentlig en fremmed? Jo, kun én du ennå ikke kjenner.... og så langt ikke har som venn... ;-)
    Jeg overlater jussen til de som kan det. I praksis så tolker jeg dette som at kopiering av ikke-kryptert media som man selv har lovlig kjøpt og betalt til venner og kjente er lovlig, og sannsynligheten for at nybrottsarbeid hva gjelder lovtolkning skal gå ut over akkurat deg er svimlende liten.

Vi kan ikke ha det sånn at plate og filmbransjen kan gå inn med bevisste feilinformasjon-kampanjer og trussler om millionsøksmål slik at vi som forbrukere (og forummoderratorer) blir så fosiktige at det i praksis er kommersielle interesser som dikterer hva som er lov og ikke lov i norge.

-k

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    mulig det, men likevel....
    prøv selv, jeg ser ikke bort fra at du blir overrasket.
    ikke ta alt de skriver for gull. de er bare mennesker de også.
    dessuten har jeg med forskjelige anledninger hørt "referanselyden" fra anlegg til rikstestere, som blir brukt i det ganske land. er ikke like imponert bestandig.
    uten at det er negativt, forstå meg rett.

Hjemme brent og hjemmebrent trenger ikke være det samme.

Brenn to like CDer.
    En med max hastighet for maskin og plate
    og en med en tredjedel av dette.
    De fleste vil høre forskjell.

Sam

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SamBell
    Hjemme brent og hjemmebrent trenger ikke være det samme.

Brenn to like CDer.
    En med max hastighet for maskin og plate
    og en med en tredjedel av dette.
    De fleste vil høre forskjell.

Sam
    Denne tråden har en viss relevans for temaet du tar opp:
    Anti-jitter RAM buffer in DACs - Hydrogenaudio Forums

mvh
    Knut

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men motstander av at guruer skal fortelle meg at jeg må kjøpe kabler og gadgets for å oppnå lydnirvana dersom disse kun gir resultater når jeg ser hva som spiller.
    -k
    Men av en eller annen grunn tilhenger av at folk blir fortalt at de hører feil
    og at det ikke finnes forskjeller.

Testen du bruker som bevis blir også no søkt.
    I tillegg til det som er nevnt før:
    Du bruker en test basert på en brent CD som bevis på at det ikke er forskjell
    på brente og orginale CDer.
    Orginalen på CDen var med andre ord ikke en orginal.

Ekstra fornøyelig blir denne tråden når den kommer inn på
    mulige forskjeller på brenningen av orginale CDer,
    men behandler brente CDer som en homogen enhet.

Sam

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men av en eller annen grunn tilhenger av at folk blir fortalt at de hører feil
    og at det ikke finnes forskjeller.

Testen du bruker som bevis blir også no søkt.
    I tillegg til det som er nevnt før:
    Du bruker en test basert på en brent CD som bevis på at det ikke er forskjell
    på brente og orginale CDer.
    Orginalen på CDen var med andre ord ikke en orginal.

Ekstra fornøyelig blir denne tråden når den kommer inn på
    mulige forskjeller på brenningen av orginale CDer,
    men behandler brente CDer som en homogen enhet.

Sam
    Av den naturlige grunn at jeg ikke har tilgang på mitt eget CD-presseri så kan jeg ikke lage annet enn CD-R. Siden de færreste studio er interessert i å utlevere original master så er det praktisk veldig vanskelig å utføre den testet du implisitt etterspør.

Det testen min besvarer er at bit-for-bit så kan en original CD rippet på PC ha nøyaktig samme samples som en brent CD avspilt på en middels DVD-spiller.

Hvis det er slik at alle CD-er "egentlig" har et innhold som ikke gjenspeiler seg ved ripping så er det i så fall slik at feilen man gjør gjentar seg gang etter gang ved ripping, og ofte slik at andre brukere i andre steder av verden med forskjellig hardware gjør samme feil når man sammenligner sjekksummer og finner samme verdi.

Jeg kan aldri bevise at noe er feilfritt. Men det burde derimot være lett å bevise at noe har feil. Hvis du sitter på informasjon som er av interesse for oss andre så er det fritt fram til å argumentere og presentere data. Hvis du f.eks kan vise oss plot av differansen til pcm-strømmen for to forskellige alternativer så ville det være en sterk underbygging av argument.

Jeg er sterk tilhenger av at folk skal tenke (og teste) i størst mulig grad selv. I den grad man etter egen testing finner at andres konklusjoner er irrelevante så følger man selvsagt egen smak. Men når noen går inn på et diskusjonsforum og hevder at det en objektiv sannhet at man må ha strømkabler til 1000,- eller at alle former for PVC ødelegger lyden så forbeholder jeg meg retten til å nevne at dette aldri har blitt påvist ved blindtester eller argumentert for ved noenlude sammenhengende bruk av kjent teori. Hvis det ødelegger hobbyen (eller dagen) for enkelte så beklager jeg det, og anbefaler at man bruker tida si på andre ting enn å delta i dikusjonsforum hvor uenighet er en del av hverdagen.

-k

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har en viss relevans for temaet du tar opp:
    Anti-jitter RAM buffer in DACs - Hydrogenaudio Forums

mvh
    Knut
    Hva denne tråden har med hva en hører å gjøre går over min lille forstand.

Jeg trenger ikke hvite alt om hvordan bil, PC eller CD-spiller fungerer
    for å kunne bruke det og merke forskjeller fra den ene til den andre.

Sam

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva denne tråden har med hva en hører å gjøre går over min lille forstand.
    I mine øyne har tråden endel sterke argumenter for at forskjell mellom CD-er medfører forskjell i den logiske bitstrømmen ut av et CD-drivverk - eller ingen forskjell i det hele tatt. Altså at variasjon i jitter ut av D/A og spdif kun er en funksjon av CD-spillerens konstruksjon og ikke platens fysiske beskaffenhet.

Kjøper man ovennevnte innebærer det at man kan teste forskjellen mellom CD-brennere, innstillinger og media kun ved å sammenligne de leste sample-verdiene uten å lete fram oscilloskop, mikroskop eller blindtester. Det gjør i så fall at hvem som helst kan gjøre slike tester med veldig få midler og lite tidsforbruk.

Du sier at "De fleste vil høre forskjell." Slike uendelige debatter om hva som skjer i hifi har en tenden til å gå uendelig uten at noen deltakere endrer mening. Altså ganske verdiløst. Jeg lurer på hvor du har "de fleste" fra, og om det gjelder alle brennere og alle media? En poll på et foum, en blindtest, eller ekstrapolert fra din egne lytteopplevelse?

Personlig er jeg lei av diskusjoner rundt ukvantiserte opplevelser. Jeg mener at de ofte bare ender i krangel. Derfor prøver jeg å vise til teori eller empiri som i det minste kan etterprøves, og i stedet bare å henvise til at "om dette hersker det uenighet", "noen mener å høre forskjell" etc.

-k

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører den gamel "det er ikke målbart - dermed eksisterer det ikke" og
    "se disse tallene - de beviser hva du hører"-teknikken

Hva med å teste hva du egentlig hører?

Velg to sanger du kjenner godt,
    men med vesentlige forekjeller (eksempelvis ikke to akustiske)

Brenn dem på en og samme CD.
    Hver sang to ganger.
    En gang så raskt som mulig ut fra utstyret du besitter
    og en gang med max 4x.

Kjør en blindtest for deg selv på din egen stereo.

Fortell oss ærlig hva du hører.
    Da med henblikk på dybde og bredde i lydbildet - ikke antall lyder.

Tørr du det?

Sam

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg to sanger du kjenner godt,
    men med vesentlige forekjeller (eksempelvis ikke to akustiske)

Fortell oss ærlig hva du hører.
    Da med henblikk på dybde og bredde i lydbildet - ikke antall lyder.

Sam
    Hva er hensikten? Jeg har kommentert objektive data og generelle lytteundersøkelser. Hva mine personlige sanseinntrykk er har generelt mindre allmen interesse. Det finnes allerede tusenvis av personlige sanseinntrykk skrevet ned på forum som dette. Hva gjør mine inntrykk mer verdt for leseren?

Hvis jeg ikke hører forskjell så vil det forklares med at jeg er en forutinntatt realist. Eller at jeg har for dårlig utstyr.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SamBel: Har du gjort en blindtest på dette selv, eller er du sikker på at du hører forskjell?

Knutinh: Jeg har faktisk lest et stykke om Plextor brennere, og hvorfor de er bedre enn mange andre billigmerker. Virket faktisk ganske logisk og måleresultater ble lagt ut, men jeg husker ikke hvor jeg fant det. For alt jeg vet kan det være du som la ut linken. (For ordens skyld hadde artikkelen ingenting med lyd å gjøre). Utifra dette skal jeg ikke konkludere med noen ting, men kan man egentlig utelukke at det å brenne i 2x sammenlignet med 50x ikke kan tilføre forskjeller på det endelige resultatet? Snakker da i første omgang ikke om hørbar forskjell. Jeg har hørt folk sier de må brenne i lavere hastighet fordi bilstereoen ikke tar platen etc. men aldri opplevd det selv.

Stereophile hadde en utgave i sommer der dette ble testet. Tror det var august-utgaven.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører den gamel "det er ikke målbart - dermed eksisterer det ikke" og
    "se disse tallene - de beviser hva du hører"-teknikken
    Leser du innleggene mine eller går du bare ut ifra at jeg er en ond måle-realist? Så du denne et par poster opp??

"Jeg er sterk tilhenger av at folk skal tenke (og teste) i størst mulig grad selv. I den grad man etter egen testing finner at andres konklusjoner er irrelevante så følger man selvsagt egen smak. "

-k

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord:
    Det er målingene som bestemmer hva vi hører
    og du tørr ikke teste selv for da kan din målebaserte verden falle i grus.

s

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •