320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 172
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En liten ting jeg synes nesten blir litt komisk i denne tråden er at tådstarter begynnet med det enkle lille spørsmålet

"hei, bare lurte på om det er noe særlig til lydkvalitetforskjell på 320kbit mp3 og musikk cd'er?"
    Som svar på dette kan man altså balndt annet og mye etter min mening interesant digital teknikk mellom forum medlememr som kan disse tingene godt, også lese at gitt nokk apekatter + tid kan man forvente å få bibelen ordrett gjenngitt , dvs på de oprinnelige grunntekstene og oversatt til alle verdens språk osv, og at noen blir så fustrerte av tråden og meningene i den at de slutter å skrive inlegg osv.

Som et lite svar til trådstarter vil jeg si at, nei det er ikke noen særlige hørbare forskjeller mellom 320kbit mp3 og musikk cd'er gjøres rippingen og fremstillingen av MP3 fila riktig, men at man samtidig skal være klar over at MP3 ikke er lossless og dermed også fjerner informasjon i musikk signalet, og man derfor børr bruke cd versjonen som er nermest kilden dersom man skal bruke dette materiale til kritisk lytting, om ikke annet for rent prinsipielle grunner....

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men motstander av at guruer skal fortelle meg at jeg må kjøpe kabler og gadgets for å oppnå lydnirvana dersom disse kun gir resultater når jeg ser hva som spiller.

Hvis det gjør deg så opprørt å se en slik diskusjon så er vel muligheten for å ikke delta den beste?

syntes du virkelig jeg har uttalt meg som det du kaller for Guru ? eller var det myntet til andre, håper det. syntes også jeg bekrteftet det med min uttalelse om at "så lenge eieren er fornøyd osv".

opprørt ?, njaaa..mulig litt. men det var myntet til uttalelser som "gutter med macho" osv.

en litt annen vinkel nå, har dere sett folk som stemmer instrumenter ? orgel,gitar, flygel, osv. jeg tør si påstanden med at svært få av oss i det hele tatt registrerer det de ville kalle en "dramatisk klangforskjell"
    men for de er det lille, alfa og omega. hvorfor.......?? de har lært å høre etter de spesielle forskjellende. slik er det faktisk med å vere kritisk til musikk og lyd fra ett stereosystem også ( mener nå jeg ). skal ikke vere slem nå, men har en liten misstanke om at at "ikke alle" her lytter i så måte.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett nydelig innlegg, ask4me2. Det du skriver var faktis essensen i det jeg ville si. Du var bare mye flinkere til å sette enkle ord på det.
    mange takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    syntes du virkelig jeg har uttalt meg som det du kaller for Guru ? eller var det myntet til andre, håper det. syntes også jeg bekrteftet det med min uttalelse om at "så lenge eieren er fornøyd osv".
    Det var generelle hjertesukk, ikke myntet på deg. Vanskelig med forum, bra å tolke alt i absolutt beste mening =)
    opprørt ?, njaaa..mulig litt. men det var myntet til uttalelser som "gutter med macho" osv.
    Det var ikke meg, men hifi er nå en gang en guttegreie, og jeg tror ikke at absolutt alle valg er basert på rene objektive betraktninger uten at det er noe galt i det.
    en litt annen vinkel nå, har dere sett folk som stemmer instrumenter ? orgel,gitar, flygel, osv. jeg tør si påstanden med at svært få av oss i det hele tatt registrerer det de ville kalle en "dramatisk klangforskjell"
    men for de er det lille, alfa og omega. hvorfor.......?? de har lært å høre etter de spesielle forskjellende. slik er det faktisk med å vere kritisk til musikk og lyd fra ett stereosystem også ( mener nå jeg ). skal ikke vere slem nå, men har en liten misstanke om at at "ikke alle" her lytter i så måte.
    Gehør er sannsynligvis resultatet av arv og trening. Det er en spesiell applikasjon av hørselen. Men det er veldig lett å måle at en tone er ustemt, og forskjellen på en tone før og etter stemming. Det samme kan ikke sies om to hifitweaks.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Som et lite svar til trådstarter vil jeg si at, nei det er ikke noen særlige hørbare forskjeller mellom 320kbit mp3 og musikk cd'er gjøres rippingen og fremstillingen av MP3 fila riktig, men at man samtidig skal være klar over at MP3 ikke er lossless og dermed også fjerner informasjon i musikk signalet, og man derfor børr bruke cd versjonen som er nermest kilden dersom man skal bruke dette materiale til kritisk lytting, om ikke annet for rent prinsipielle grunner....
    To the point =)

Dette er spørsmål som kommer ofte opp, ripping, tagging, komprimering og brenning/kopiering av CD. Hva om "noen" tok seg bryet med å skrive en guide som ble satt opp som sticky?

-Litt om valg av codecer (kompabilitet, lossy/lossless, størrelse, lydeksempler/blindtester)

-Litt om rippeprogrammer, ytelse, parameter-forslag

Det kunne ha besvart noen av de påstandene som gjør at disse emnene gjerne utarter og går i loop...

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    To the point =)

Dette er spørsmål som kommer ofte opp, ripping, tagging, komprimering og brenning/kopiering av CD. Hva om "noen" tok seg bryet med å skrive en guide som ble satt opp som sticky?

-Litt om valg av codecer (kompabilitet, lossy/lossless, størrelse, lydeksempler/blindtester)

-Litt om rippeprogrammer, ytelse, parameter-forslag

Det kunne ha besvart noen av de påstandene som gjør at disse emnene gjerne utarter og går i loop...
    "noen" bør være deg Knutinh...

Tror det hadde vært veldig bra. Spesielt viktig å få den sticky, og ikke minst at moderatorer følger opp og passer på at tråden ikke sklir ut for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er greit at folk kjøper ting som gjør dem lykkelige. Enten det er en ny kjøkkeninnredning, ny bil eller sofa. Det er ikke noen skam å kjøpe ting som tar seg ut i stua og som gjør inntrykk på naboen. Jeg liker å sitte i min nye sofa og legge beina på mitt nye (og skammelig dyre) kaffebord. Greit nok.

Jeg kjøpte en ny serveringskanne for kaffe i en designbutikk nettopp og jeg mener faktisk at kaffen er bedre fra den nye kanna (ja, jeg mener det!!!) MEN, jeg innser at dette er en ikke målbar forbedring (den gamle kanna var god nok og ren nok). Men den nye kaffekanne gjør kaffeopplevelsen min bedre!

Dersom folk liker tykke kable, tungvinte codecer som krever masse config for å få lyd ut av høytalerne - så er det greit nok. For noen er det musikken som gir glede for andre er musikken underordnet og man hører for det meste på utstyret i stedet for musikken. Selv ligger jeg vel sånn ca midt i mellom.

Jenter blir ofte omtalt som blonde og dumme når det gjelder lyd og hifi, men de er i alle fall mye mer ærlige. De kjøper en kanskje et par røde høytalere for se mener de er "søte" og passer til resten av interiøret.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Dersom folk liker tykke kable, tungvinte codecer som krever masse config for å få lyd ut av høytalerne - så er det greit nok. For noen er det musikken som gir glede for andre er musikken underordnet og man hører for det meste på utstyret i stedet for musikken. Selv ligger jeg vel sånn ca midt i mellom.
    Det er ikke snakk om hverken tykke kabler eller tungvinte codec som trenger masse config i denne tråden. Lossless kan gjøres like enkelt som lossy, og lossy kan gjøres like tungvint som lossless. Det vi diskuterer, er om det er hørbar forskjell mellom 320kbit og CD. Det gjør ikke du, og da har du vel egentlig gitt ditt bidrag til diskusjonen...
    Jenter blir ofte omtalt som blonde og dumme når det gjelder lyd og hifi, men de er i alle fall mye mer ærlige. De kjøper en kanskje et par røde høytalere for se mener de er "søte" og passer til resten av interiøret.
    Javel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er ikke snakk om hverken tykke kabler eller tungvinte codec som trenger masse config i denne tråden. Lossless kan gjøres like enkelt som lossy, og lossy kan gjøres like tungvint som lossless. Det vi diskuterer, er om det er hørbar forskjell mellom 320kbit og CD. Det gjør ikke du, og da har du vel egentlig gitt ditt bidrag til diskusjonen...
    Jeg synes mine bidrag er helt på høyde med de fleste innlegg her. Mao. ikke helt på trynet, men farlig nær :-)

Jeg synes alle som har så sterke meninger om lydforskjellene skal brenne en cd med 256k, 320k og en lossless på en og samme cd. Be kona, søstra, broren eller dattera om å spille låtene i tilfeldig rekkefølge så kan hver enkelt se at diskusjonen er her er nonsens. Jeg tror ikke mange kommer til å kommetilbake her med de store innrømmelsene, men det må jo være interessant og sjekke selv istedet for å mene en masse uten å vite.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 50 øre:

De som spiller 320kbps mp3/mp4, o.l., om de skal spille en CD, hvor spiller de den?

Jeg har en mistanke om at 90% av de som spiller 320kbps mp3, m.m., om de ville tatt en CD inn i pc'en sin spillt av, ville de ikke hørt forskjell.

Grunnlaget for min påstand:
    De fleste bruker billige signalkabler fra pc'en.
    De fleste bruker billig cd-spiller i pc'en
    De fleste bruker et "ok" lydkort (gjerne innebygget, som får støy fra den billige strømforsyningen som de fikk med den elendige dell pc'en sin).

Ja, faktorer/variabler vil det alltid være.

I en studiosammenheng er det ingen spørsmål om at en CD, i en god cd-spiller, koblet til en god forsterker, med gode signalkabler, ingen støy på strømnettet, gode høyttalerkabler og gode høyttalere ville spillt bedre, enn en mp3 du spiller fra pcen, med et godt lydkort, gode kabler, m.m.

Men, jeg tør påstå at de fleste som hører på mp3, ikke har det beste EKSTERNE lydkortet, de beste signalkablene eller den beste cd-spilleren.

En vanlig cd-spiller, signalkabler fra elkjøp, m.m. tviler jeg på at 90% av oss hadde klart å skille fra en 320kbps mp3.

Kall meg crazy insane, men jeg mener at det blir litt feil å si "det er best".

hilsen en som kjøper cd'er og ripper de i 320kbps, lol.. cd'er er herk :S
    Det idèelle ville jo selvsagt vært å rippet de til en ISO, som du da kunne mountet..

Man bør jo EGENTLIG kunne unne seg LOSSLESS lyd, per dags dato, med såpass billig lagringskapasitet som man har.

Å rippe sine egne cd'er til 128kbps eller 192kbps, ville jeg ALDRI gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Grunnlaget for min påstand:
    De fleste bruker billige signalkabler fra pc'en.
    De fleste bruker billig cd-spiller i pc'en
    De fleste bruker et "ok" lydkort (gjerne innebygget, som får støy fra den billige strømforsyningen som de fikk med den elendige dell pc'en sin).
    Men har du belegg for å si at disse faktorene bidrar nevneverdig til dårligere lyd?
    I en studiosammenheng er det ingen spørsmål om at en CD, i en god cd-spiller, koblet til en god forsterker, med gode signalkabler, ingen støy på strømnettet, gode høyttalerkabler og gode høyttalere ville spillt bedre, enn en mp3 du spiller fra pcen, med et godt lydkort, gode kabler, m.m.
    Jeg stiller spørsmål ved det. Jeg hevder at under _optimale_ forhold, så er det tilsynelatende vanskelig for folk å høre forskjell på referanse og kvalitets-mp3 når vi fjerner forventning.

Når det gjelder nedlastet mp3 av ymse kvalitet med analog cd-spiller som kilde, dårlig enkoder og dårlig rate så bestrider jeg ikke at forskjellen er hørbar og kan være så stor som bare det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du belegg for å si at disse faktorene bidrar nevneverdig til dårligere lyd?
    Selvsagt vil jo du aldri få bedre lyd ut av en forsterker, enn signalet du får inn. Dårlige kabler, dårlig lydkort, feile innstillinger i winamp/mp3spiller, equalizer, m.m. på pc kan påvirke på godt og vondt!

Ja, jeg har erfaringer med lyd fra PC-> Stereoanlegg.

Jeg har erfaringer fra HTPC, med digital og analog lyd og det er STOR forskjell, såfremt andre komponenter klarer å utnytte forskjellene, eller hva jeg skal si.

Har du elendige høyttalere, dårlig forstekrer, etc. blir det vanskelig å høre forskjell, men du klarer aldri å få ut bedre lyd, enn du pjåter inn..

Hjelper lite om du fyller jetbensin på en lada samara, den kjører ikke noe fortere av den grunn og bilen blir ikke noe bedre å kjøre.

Videre, kan du jo se det på andre siden også, lite vits med 295/35-18 dekk på en lada samara, da vil du bare merke enda bedre hvor dårlig bil/understell/motor/drivlinje/bremser er.

Metaforer fra bil der, men sant.. Går jo litt i det samme, En koeningsegg på lada dekkdimmensjon eller på blyfri 95, det går nok neppe bra!

Kjører du derimot lada samara fra 1975, er det lite vits å hive innpå blyfri 98, ethanoldrivstoff, m.m. blir ikke merkbart uansett.

Jeg stiller spørsmål ved det. Jeg hevder at under _optimale_ forhold, så er det tilsynelatende vanskelig for folk å høre forskjell på referanse og kvalitets-mp3 når vi fjerner forventning.

Når det gjelder nedlastet mp3 av ymse kvalitet med analog cd-spiller som kilde, dårlig enkoder og dårlig rate så bestrider jeg ikke at forskjellen er hørbar og kan være så stor som bare det.

-k
    Ja, mange folk vil ikke høre forskjell, jeg er med på den.
    Mange folk vil ikke høre forskjell, om de går på elkjøp, hører på et yamaha anlegg, går hjem og hører på klipsch..

ok, var kanskje litt overdrevent!

Men, jeg har bygget mye bilstereo før og jeg møter til tider på kompiser som bygger sub i bilen.

De har for høy hz på sub, for høy gain, m.m. Jeg sier "den vrenger, du må ned med hz'en din, ned med gain". de bare "hæ? vrenger den??"

Jeg bare sitter å venter på at elementet skal dø! Samt synest det er helt jævlig å høre på.

Samme gjelder 128kbps.. Men jeg bruker selv, som sagt: 320kbps, som jeg mener er nok for meg. Jeg vil ikke merke forskjell, om jeg hører på 320kbps og så bytter til cd etterpå.. Kanskje om jeg sampler musikk, hvor jeg har "repeat" på samme sample, rett etter hverandre.. Men jeg tviler på jeg vil merke det.

hører STOR forskjell på 128 vs 192, men jeg vet at mange hører ikek den forskjellen..

det værste er jo folk som ripper i 96kbps.. de burde solgt ørene sine på qxl.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt vil jo du aldri få bedre lyd ut av en forsterker, enn signalet du får inn. Dårlige kabler, dårlig lydkort, feile innstillinger i winamp/mp3spiller, equalizer, m.m. på pc kan påvirke på godt og vondt!

Ja, jeg har erfaringer med lyd fra PC-> Stereoanlegg.

Jeg har erfaringer fra HTPC, med digital og analog lyd og det er STOR forskjell, såfremt andre komponenter klarer å utnytte forskjellene, eller hva jeg skal si.

Har du elendige høyttalere, dårlig forstekrer, etc. blir det vanskelig å høre forskjell, men du klarer aldri å få ut bedre lyd, enn du pjåter inn..

Hjelper lite om du fyller jetbensin på en lada samara, den kjører ikke noe fortere av den grunn og bilen blir ikke noe bedre å kjøre.

Videre, kan du jo se det på andre siden også, lite vits med 295/35-18 dekk på en lada samara, da vil du bare merke enda bedre hvor dårlig bil/understell/motor/drivlinje/bremser er.

Metaforer fra bil der, men sant.. Går jo litt i det samme, En koeningsegg på lada dekkdimmensjon eller på blyfri 95, det går nok neppe bra!

Kjører du derimot lada samara fra 1975, er det lite vits å hive innpå blyfri 98, ethanoldrivstoff, m.m. blir ikke merkbart uansett.
    Jeg vil gjerne fortsette metaforene dine.

Går Ladaen raskere av å få terninger foran og bak, spoiler og lavprofildekk?

Dine metaforer forutsetter at alle ledd er like viktige og like følsomme for kvalitetsforskjeller. Jeg hevder at det er feil. Bytter du høyttaler så endrer du målbar lyd i stor grad, og blindtester viser at høyttalere er ganske forskjellige også for hørselen vår. Endrer du strømkabel så kan du forhåpentligvis ikke måle noen endring på utgangen av produktet, og ingen blindtester har såvidt jeg vet kunnet bekrefte at det var en hørbar endring.

Altså er det ikke nok å kreve kvalitet og dyre komponenter over hele fjøla, det handler om å forstå hvordan de forskjellige komponentene griper inn i hverandre og hvor de store endringene skjer.

Råne-gutter som kjøper spoiler til sin Lada har etter min mening misforstått det hvis hensikten er å få større fart. For imponere damer kan det sikkert fungere i enkelte strøk...

Ja, mange folk vil ikke høre forskjell, jeg er med på den.
    Mange folk vil ikke høre forskjell, om de går på elkjøp, hører på et yamaha anlegg, går hjem og hører på klipsch..

ok, var kanskje litt overdrevent!

Men, jeg har bygget mye bilstereo før og jeg møter til tider på kompiser som bygger sub i bilen.

De har for høy hz på sub, for høy gain, m.m. Jeg sier "den vrenger, du må ned med hz'en din, ned med gain". de bare "hæ? vrenger den??"

Jeg bare sitter å venter på at elementet skal dø! Samt synest det er helt jævlig å høre på.

Samme gjelder 128kbps.. Men jeg bruker selv, som sagt: 320kbps, som jeg mener er nok for meg. Jeg vil ikke merke forskjell, om jeg hører på 320kbps og så bytter til cd etterpå.. Kanskje om jeg sampler musikk, hvor jeg har "repeat" på samme sample, rett etter hverandre.. Men jeg tviler på jeg vil merke det.

hører STOR forskjell på 128 vs 192, men jeg vet at mange hører ikek den forskjellen..

det værste er jo folk som ripper i 96kbps.. de burde solgt ørene sine på qxl.
    Dette er ikke bare likegyldige elkjøp-kjøpere. I en blindtest på hifisentralen hadde deltakere med unormalt stor interesse for hifi og anlegg til over 100.000,- store problemer med å skille Eric Claptons "Layla" i wav fra mp3@256kbps.

At noen enten ikke bryr seg, har nedsatt hørsel eller trenger musikken til å støvsuge til tar jeg ikke så tungt. Vi har alle forskjellige behov.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mine bidrag er helt på høyde med de fleste innlegg her. Mao. ikke helt på trynet, men farlig nær.

Jeg synes alle som har så sterke meninger om lydforskjellene skal brenne en cd med 256k, 320k og en lossless på en og samme cd. Be kona, søstra, broren eller dattera om å spille låtene i tilfeldig rekkefølge så kan hver enkelt se at diskusjonen er her er nonsens. Jeg tror ikke mange kommer til å kommetilbake her med de store innrømmelsene, men det må jo være interessant og sjekke selv istedet for å mene en masse uten å vite.
    Hvor mange av disse med de "sterke" meningene ang 320kbit MP3 vs CD er det egentlig i denne tråden? Det er et par som har ymtet frem på uten forbehold om at de mener det er forskjell på enkelte ting. Det syntes jeg er interesant for en saklig diskusjon som ser ut til å oppta mange. Å begynne å snakke om uærlige hifi-idioter som kun er opptatt av lyden fremfor musikken, tykke strømkabler, "avanserte codec" og som egentlig liker 70-talls diskomusikk syntes jeg blir farlig mye nærmere "helt på trynet" enn andre innlegg her.

Det blir som jeg skulle sagt:

"Her var de mye raringer. Dere sitter sikkert på deres utslitte høye hest (eller esel), med Philips reiseradioen fra 80-tallet på skulderen og hører på deres komprimerte listepop. Javel, der får dere bare sitte trangsynte og late som dere nyter musikk mens Crazy Frog skriker i øregangene deres så voksen spruter. Mest sannsynlig har dere aldri hørt et skikkelig anlegg, og hadde ikke kjent igjen god lyd om så noen hadde bygget dere inn i et piano! Synd for dere. Hører dere ikke forskjell på 256kbit og CD har dere nok desverre enten et problem med ørene, psyken eller anlegget. Pick your poison."

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne fortsette metaforene dine.

Går Ladaen raskere av å få terninger foran og bak, spoiler og lavprofildekk?

Dine metaforer forutsetter at alle ledd er like viktige og like følsomme for kvalitetsforskjeller.
    Nei, jeg sa aldri forutsetnigen er at alle ledd er på topp.

For å fortsette med metaforer da:
    Jeg, i bilen min, bruker fremdeles en CD-Spiller som jeg kjøpte i år 2000.
    Den kostet den gang 5000kr, VDO Daytona CD3300 heter den.

I tester, fikk den topp-karakterer for lydkvalitet, m.m.
    Spilleren min tar ikke MP3!

Jeg er skeptisk til å bytte ut denne spilleren, selv om det irriterer meg at jeg bare får spillt en cd om gangen.

Hvorfor er jeg skeptisk?
    Vel, kjøper jeg en "billig" cd/mp3 headunit, som det heter, så vil jeg tape kvalitet, ikke bare på mp3, men også på vanlig cd, samt da radio!

Jeg vil gjerne få dårligere forsterker, samt alle komponentene inni headunit blir gjerne dårligere.

Om jeg tar å snur dette på hodet.

Om du, i din lada, med fete terninger og takspoiler installerer to headuniter.

Headunit A er en biltema cd-spiller som ikke støtter mp3.
    Headunit B er en highend cd-spiller, som ikke støtter mp3.

Hører JEG forskjell? JA!! Selv om begge er bare CD!
    Om jeg da legger til Headunit C i dette regnestykket, en "highend" MP3spiller (legg merke til hermegen).

Vil jeg høre forskjell på de tre?
    Min hypotese er at "highend" mp3 (320kbps), vil være bedre enn biltema cdspilleren, men til gjengjeld vil den være dårligere enn Headunit B, som var highend cd-spiller.

Den vil være bedre ja, men hører man forskjell??

Som sagt, har man variabler.
    Du har variabler, i en bil:
    Veistøy (hvor bra er bilen isolert, er det gode dekk?)
    Kabler til høyttalerene (har du lagt opp skikkelige?)
    Strøm til headunit (får den nok amper?)

Selv om det er uvesentlig med selve bitrate på en mp3, så vil det dra ned headunitens potensiale, også den som ikke støtter mp3. Har du støy på strøm/signal, som resultat av dårlige kabler, eller rett og slett bare elendige høyttalere fra 1975, som krever 2000w for å spille 14db, da hører du aldri forskjell.

har du alt i referanse, vil (som vi er enige i), mange ikke høre forskjell.
    noen få prosent, vil hevde de hører forskjell, men jeg personlig har ikke bra nok A/V utstyr til å høre forskjell på 320kbps og cd, TROR jeg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endrer du strømkabel så kan du forhåpentligvis ikke måle noen endring på utgangen av produktet
    Hvorfor "forhåpentligvis"? Hadde det vært en nedtur for de objektive om det plutselig en dag ble bevist?
    Råne-gutter som kjøper spoiler til sin Lada har etter min mening misforstått det hvis hensikten er å få større fart. For imponere damer kan det sikkert fungere i enkelte strøk...
    Hensikten med en spoiler er å "presse" bilen til veien via økt nedtrykk, noe som gir bedre grep og kjøreegenskaper når farten blir stor. I seg selv gir den ikke noe større hastighet, annet enn at man kanskje har muligheten til å øke farten i svinger. Det forutsetter selvfølgelig at man finner en som fungerer og blir montert på korrekt måte. De fleste rånere vet vel dette, men kjøper den nok mest for å få det til å se kult ut når de passerer den lokale bensinstasjonen i 5km/t...

TOTALT off-topic, men siden vi allikevel er inne på bil... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du alt i referanse, vil (som vi er enige i), mange ikke høre forskjell.
    noen få prosent, vil hevde de hører forskjell, men jeg personlig har ikke bra nok A/V utstyr til å høre forskjell på 320kbps og cd, TROR jeg.
    Endelig noe jeg kan være enig i.

Noen mener selv at de ikke hører forskjell. Kanskje uten å ha testet nøye nok.

Andre mener at de hører forskjell. Kanskje uten å ha testet nøye nok.

Når man tester nøye er det vanskelig å påvise hørbare forskjeller, og generelt er andelen som hevder å høre forskjeller større enn andelen som greier å påvise forskjeller i blindtester.

Utgangspunktet for blindtester er selvsagt at ikke utstyret skal maskere forskjeller. Derfor går man også gjerne ganske langt i å bruke høy-kvalitet utstyr. Men selvsagt ikke det som tipper over i religion (som strømkabler til over 50,- i en blindtest av mp3).

-k

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det finnes noe som heter "bilforum.net" eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor "forhåpentligvis"? Hadde det vært en nedtur for de objektive om det plutselig en dag ble bevist?
    Hensikten med en spoiler er å "presse" bilen til veien via økt nedtrykk, noe som gir bedre grep og kjøreegenskaper når farten blir stor. I seg selv gir den ikke noe større hastighet, annet enn at man kanskje har muligheten til å øke farten i svinger. Det forutsetter selvfølgelig at man finner en som fungerer og blir montert på korrekt måte. De fleste rånere vet vel dette, men kjøper den nok mest for å få det til å se kult ut når de passerer den lokale bensinstasjonen i 5km/t...

TOTALT off-topic, men siden vi allikevel er inne på bil... :?
    Råne-Hifi?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen nettbutikker hvor det er mulighet for å laste ned musikk i loseless formater?? Har funnet i 320kbit men ikke i loseless.

Muligens dette har kommet fram tidligere i tråden men 7sider er litt mye å gå igjennom en lørdagskveld...

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •