320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 172
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nå er jeg rimelig blank på digitalteknikk og skal ikke si for mye, men har et spørsmål angående uperfekte kopier: Om det er så mye tilfeldigheter inne i bildet der, lett å høre forskjell på original og kopi, vil ikke det implisere at det kan være forskjeller mellom kjøpte kopier? Så kanskje min kopi av Amused to Death ikke låter like bra som knutinh sin?
    Forskjellene er minimale på produserte kopier. Der leses ikke det digitale innholdet til CD-super-orginalen (som er en glassplate), men det analoge signalet som det digitale innholdet er laget av. Høres rart ut? Vel. Digitale signaler er egentlig analogt det også. Det eksisterer nok feil-produksjon, men det kommer av eksterne feil-kilder (Strømbrudd, små jordksjelv..osvosov) når maskinen trykker platene.

Feil-raten på en slik "analog" kopi er så minimal at det nok er umulig å se forskjell på 2 originaler produsert på samme CD-trykker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg rimelig blank på digitalteknikk og skal ikke si for mye, men har et spørsmål angående uperfekte kopier: Om det er så mye tilfeldigheter inne i bildet der, lett å høre forskjell på original og kopi, vil ikke det implisere at det kan være forskjeller mellom kjøpte kopier? Så kanskje min kopi av Amused to Death ikke låter like bra som knutinh sin?
    Opplagt! Og derfor ikke enig Tomas78.

Jeg sliter nå og da med å måtte returnere CD-er som har store feil i selve metallaget på CD-en. Det ser ut som om dette er smurt på i sirkelbevegelse - lik keramikktallerkner.
    Lyden blir grumsete og med mye hiss. Dette skjer gjerne i mer eller mindre grad med hele partiet fra en batch - virker det som.

Dersom noen måtte lure på hvordan dette egentlig høres ut kan jeg jo legge ut en smakebit i 320kb mp3.

Flageborg har hørt dette på et par av mine nye CD-er og kan sikkert innstemme i at dette låter skikkelig ille!

Så ja - det kan selvsagt være opptil store forskjeller på min og din original-CD. DOG - en kopi av en slik CD blir jo ikke noe som helst bedre enn originalen. Til det er den altfor full av feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Opplagt! Og derfor ikke enig Tomas78.

Jeg sliter nå og da med å måtte returnere CD-er som har store feil i selve metallaget på CD-en. Det ser ut som om dette er smurt på i sirkelbevegelse - lik keramikktallerkner.

Lyden blir grumsete og med mye hiss. Dette skjer gjerne i mer eller mindre grad med hele partiet fra en batch - virker det som.

Dersom noen måtte lure på hvordan dette egentlig høres ut kan jeg jo legge ut en smakebit i 320kb mp3.

Flageborg har hørt dette på et par av mine nye CD-er og kan sikkert innstemme i at dette låter skikkelig ille!

Så ja - det kan selvsagt være opptil store forskjeller på min og din original-CD.

DOG - en kopi av en slik CD blir jo ikke noe som helst bedre enn originalen. Til det er den altfor full av feil.
    En produksjonsfeil kan forekomme. Men jeg trodde det var snakk om 2 "successfull" kopier... altså der produksjonen ikke har vært hemmet av dårlig råvare som feil på cd-platene osv.

Og i senere tid har jo også kopi-beskyttelse ødelagt kvaliteten til CD'er ved å legge inn feil...Noen merket ingenting mens andre fikk særdeles dårlig lyd (eller ingen) ut av spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Enten kaller du det perfekt, eller så kaller du det nærmest perfekt. Hvis du er enig at det er bit-feil selv etter bit-parity og interleaving (som jo seg selv vil skape bit-feil i forhold til original) så er vi enig.
    Kall det dårlig språk, latskap eller noe annet. Jeg mente selvsagt ikke at et uendelig antall lesefeil kunne korrigeres. Det jeg mente var at et endelig antall lesefeil kunne korrigeres fullt ut (enkelte mener tydeligvis at korrigerte bit "låter dårligere" enn ikke korrigerte)

Som du ser så brukes ikke buffer, men delay lines i LGA'en. Hvis du vil kalle delay for buffer greit nok...men det er ikke det samme. Hvis du tillater vil jeg heller at vi kaller det jeg mente :"RAM/Minne" og det du mente for "Delay lines". Ok?
    Jepp. Poenget mitt var at data gikk via minne.
    Jepp...Teorietisk sett kan CIRC gjøre dette. Men det kommer veldig an på hvor feilene ligger og nøyaktigheten til drevet og klokken til den digitale kretsen.
    Der vet du tydeligvis mer enn meg. Poenget mitt er at CD har feilkorreksjon og deteksjon, og at et forholdsvis stort antall bitfeil kan korrigeres.
    forklaing på bit-parity og interleaving på audio-cd
    Jeg mente interleaving begge gangene...må være kaffen. Antar du mente at leaving var brukt i CIRC og ikke interpolasjon?
    Nei, jeg mente at feilmaskering må gjøres ved interpolasjon, feilkorreksjon gjøres implisitt vha av bl.a. interleaving. Enig?

Gitt tallrekken
    X = [x1 x2 x3 x4...]

Så er interpolasjon operasjonen:
    x1.5 = (x1+x2)/2

Mens interleaving er:
    Xint = [x19 x1 x12 x7...] (f.eks)
    Men påstanden din har vært at det har vært skapt identiske CD-plater av deg selv. Jeg vil tro (uten noesomhelst grunnlag) at det er mulig å lage en tro kopi av originalen (målt på in-pinnen på en DA-converter) med forbruker ustyr, men at det gjøres så enkelt som du har gitt meg inntrykk av at du har, tviler jeg på.
    Jeg rippet en plate til wav, og brente så ut denne. Jeg spilte den av i min brunevare Sony DVD-spiller via spdif tilbake til PC. Ved å sammenligne de to wav-filene i MATLAB så fikk jeg eksakt 0 i differanse for hver eneste sample.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jepp. Poenget mitt var at data gikk via minne.

Der vet du tydeligvis mer enn meg. Poenget mitt er at CD har feilkorreksjon og deteksjon, og at et forholdsvis stort antall bitfeil kan korrigeres.

Nei, jeg mente at feilmaskering må gjøres ved interpolasjon, feilkorreksjon gjøres implisitt vha av bl.a. interleaving. Enig?

Jeg rippet en plate til wav, og brente så ut denne. Jeg spilte den av i min brunevare Sony DVD-spiller via spdif tilbake til PC. Ved å sammenligne de to wav-filene i MATLAB så fikk jeg eksakt 0 i differanse for hver eneste sample.

-k
    Snippet litt vi var enig i.

Ja. Vel. Skjønte ikke hva du mente med at CD-spilleren bruker minne. En Delay i en LGA-krets er ikke minne som jeg ser på det. Det er ingen prosessor som henter ut data fra en spesiell del av minnet ut i fra gitte parametre (bit-frame nummer osv) ...det delayet gjør er å vente litt med å outputte informasjonen som tidligere logic gates har "regnet" ut til alle de andre gatesene har gjort sitt...Alle delay blockene putter ut informasjonen samtidig så DAC'en får HELE bit-framen (med prosessert error-corection) på samme clock-cycle.

Vi er enig hva interpolasjon og interleaving gjør. Og og enig at hvis noen av dem blir gjeldende på en bit-frame så er det IKKE likt originalen? Det er det bare bit-parity checken som kan gjøre.

Ellers så er forklaringen din på testen med MATLAB ganske spennende. Og legger vel diskusjonen død når det kommer an på om det er "mulig" å lage en god nok kopi. Men om det er like lett for alle, tviler jeg sterkt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om du jobber med digitaldesign, VHDL eller noe sånt?

Et poeng med at samples ligger i en eller annen form for minne/buffer/delay-line er at man kan tenkes å klokke samples ut dekoblet fra innklokkingen. Så lenge man unnngår overflow/underflow (ved en tilbakekobling til mekanikken) kan man sannsynligvis benytte svært nøyaktige krystaller.

Argumenter om at eventuell variasjon i fysisk CD-plate ("fysisk jitter") kan forplante seg ut til D/A og spdif ville da bortfalle siden man effektivt reklokker strømmen.

For å gjøre MATLAB-testen trenger du bare:
    *En cd-spiller med spdif
    *et lydkort med spdif inn
    *et program for cd-ripping
    *mulighet for å utføre sjekk-sum eller sample-for-sample differanse (en enkel lydeditor f.eks)

Ved å se på de bildene jeg klistret inn lengre opp kan man også danne seg et bilde av ytelsesforskjeller mellom forskjellige drivverk når vi snakker om alvorlige fysiske skader på plata.

Alle de fem ripene lot seg korrigere 100%. Et parti av den svarte kilen gav sample-feil i størrelsesordenen -60dB, muligens et resultat av god interpolasjon.

Alle andre partier av platen er altså uendret...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om du jobber med digitaldesign, VHDL eller noe sånt?

-k
    Nei. Men har jo som sagt en del av digital-krets-design osv fra universitetet.
    Jeg er programmerer og driver med integrasjon og low-level OS manipulasjon.

Men jobbet med militær-standard digitale radioer for 4 år siden. Men det har ikke så mye med dette å gjøre...Litt har det jo (sampling av lyd og sende det over digital radio osv), menmen.

Tror jeg gir meg på dette nå. Vi er jo så godt som enig på de fleste felt. Kommer nok ikke videre. (For ikke å nevne at vi har vært way-off topic over 2 sider nå)

Jeg er jo ikke noe tilhenger av CD-mediet som jeg nevnte tidligere og syns det er en foreldet standard. Noe ALLE fysiske medier er nå. Inkludet DVD-HD og Blueray.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    + ... INGEN av de som testet hørte nevneverdig forskjell på brent CD/original CD + ...
    Kanskje "de" burde høre original/kopi på en spiller som kan skille det?:roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg inviterer herved 3 av dere som hører tydelig forskjell på brente kontra originale CD-er hjem til meg for en "blindtest". Så kan jeg gjøre det ekstra interessant ved å la den brente CD-en inneholde 320kbit mp3. Dette burde være en smal sak. Send meg PM. Jeg er en hyggelig fyr, dere får kaffe og Cola
    Blir med, dersom jeg kan få annet en kaffe og Cola...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + ... har sannsynligvis verken brukt ekstern lydkort eller ekstern DAC, + ...
    Hva f..n har ekstert lydkort med hi-fi og gjøre??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Jeg tror ikke det handler om det. Jeg tror det handler om at man må se visuelt hvilken CD som settes inn slik at hjernen kan gi hørselen beskjed om å like originalen best.

-k

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det handler om det. Jeg tror det handler om at man må se visuelt hvilken CD som settes inn slik at hjernen kan gi hørselen beskjed om å like originalen best.

-k
    No no no ... Helt feil ... Har brent CD'er til min datter. Uten at jeg vet det har hun satt på sin brente hjemme hos oss. Jeg hører med en gang at her er det noe feil. Dette har gjentatt seg gang på gang, og hun sier at "en dag skal jeg lure deg pappa". ... Ikke enda.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No no no ... Helt feil ... Har brent CD'er til min datter. Uten at jeg vet det har hun satt på sin brente hjemme hos oss. Jeg hører med en gang at her er det noe feil. Dette har gjentatt seg gang på gang, og hun sier at "en dag skal jeg lure deg pappa". ... Ikke enda.:-D
    Få Knut til å brenne en CD til deg og sende det i posten. Og så lar du datteren din prøve å lure deg da...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva f..n har ekstert lydkort med hi-fi og gjøre??
    Um...lydkort er hendige for å omdanne en bitstrøm fra en harddisk til noe mer egnet for stereoen? Poenget mitt er at jeg har hørt ganske mange uttale seg skråsikkert om at MP3 er ubrukelig, bare CD er bra nok. Til felles har de at de har brukt hodetelefonutgangen i en laptop plugget inn i receiveren for avspilling av MP3, og en CD-spiller til 3-10k til å spille av CD. Da sier det seg selv at man sammenligner mer enn bare formatet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir med, dersom jeg kan få annet en kaffe og Cola...
    Send meg en mail akto@aktomedia.no da en av de påmeldte sliter med øresus.
    Du tar hans plass i denne testen om du er interessert

Tandstad har jeg ikke hørt fra.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, mener bladet som testet dette var Lyd&Bilde, så burde ikke være utstyret som var problemet. Dette er da noen år siden, var vel da de første stereokomponent CD-brennere kom på markedet.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke lyd og bilde som mente at kopien låt gjennomgående bedre enn originalen?

320kbit MP3 maskerer kun de lydene som vi ikke hører. Det er lite trolig at det er selve komprimeringen som fører til forringelse av lyden. Og dette er ikke bare synsing fra min side. Jeg har aldri hørt forskjell på 190kbit mp3 og cd når ripping og komprimering er gjort på en ordentlig måte. Har et forholdsvis trent øre, og hører forskjell på det meste annet. Men ikke dette altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

HiFi-Sentralens blindtest

Av: Ivar Løkken

...
    MP3: Ene sporet er kjørt gjennom en 256kbps VBR MP3-codec. Filen er enkodet til MP3, lagret og deretter dekodet til WAV igjen. Codecen som er brukt er den innebygde i Apple iTunes.
    ...

(min kommentar)
    sporet med mp3 ble altså oftere tatt for å være referansen enn kopi #3 og 4 av originalen (!)
    konklusjon:
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 256kbps MP3 enkoding og dekoding.
    ...

"

-k
    Jeg tar meg den frihet å sitere meg selv fra samme tråd et par sider tilbake. Oppvakte lesere får unnskylde meg...

Vi leser i testen bl.a.:
    "Etter diverse diskusjoner på HiFi-Sentralens forum omkring placebo kontra reell lydmessig perseptibilitet bestemte undertegnede seg i et impulsivt øyeblikk for å arrangere en blindtest. Hensikten er å finne ut om diverse artifakter, noen av de ting audiofile skyr som pesten, faktisk er hørbare, og i hvilken grad. Blindtesten er arrangert ved at en CD med mange spor bestående av kopier av èn og samme sang ble sendt ut til et antall deltagere. Disse fikk så i oppgave å identifisere og rangere de manipulerte sporene
    ...
    Valgt innspilling:

Etter en avstemming på HiFi-Sentralens debattforum ble låten "Layla" fra Eric Claptons "MTV-Unplugged" valgt som objekt for blindtesten
    ...
    Sammenheng mellom prisen på deltagernes stereoanlegg og deres evne til å identifisere riktig:

Er virkelig dyre stereoanlegg mer avslørende enn billige? Betyr high-end virkelig at selv den minste feil kan høres? Her er tallenes tale:

a) Treffprosent på gjenkjenning av orginalspor:

Kr. <30.000: 16,7 % (2 stk)
    Kr. 30.000-50.000: 20,0 % (6 stk)
    Kr. 50.000-100.000: 46,7 % (5 stk)
    Kr. >100.000: 20,0 % (3 stk)

b) Treffprosent på gjenkjenning av manipulasjonsmetode:

Kr. <30.000: 0,0 % (2 stk)
    Kr. 30.000-50.000: 6,7 % (6 stk)
    Kr. 50.000-100.000: 10,0 % (5 stk)
    Kr. >100.000: 0 % (3 stk)

Det er liten eller ingen sammenheng mellom pris på anlegget og evnen til å identifisere riktig. Dog er gruppene så små at det her er enorm usikkerhet. Gruppen 50.000-100.000 trekkes kraftig opp av at èn enkelt deltager identifiserte alle tre orginalsporene og fem av syv manipulasjonsmetoder riktig. Denne deltageren skilte seg kraftig ut fra resten.
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av flere brenninger og rippinger av et spor.

"

-k

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne ene personen som klarte å gjette så mange riktige? Hadde han flaks, eller er det resten av deltakerne som er umusikalske?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Hva med denne ene personen som klarte å gjette så mange riktige? Hadde han flaks, eller er det resten av deltakerne som er umusikalske?
    Var sikkert han som laget testen...

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •