320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 172
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    så med andre ord så låter det bedre om jeg bytter ut det integrerte lydkortet i maskinene min med et eksternt et fra f.eks creative?

f.eks dette: Hardware.no - Prisguide - Lydkort - Creative Sound Blaster Live! 24-Bit External USB
    NEI. ikke ved å bare bytte til eksternt....
    de som påstår annet kan ikke ha mye erfaring med interne kort.
    ber de kike litt på hvilke specs nye gode kort har og ikke plassere de i en skakkjørt utdatert pc.
    et nytt billig hovedkort blir rene high end sammenlignet med den fæle integreringen som er i de fleste surroundreceivere.
    rent komisk å se hvordan f.eks nad har opplagt sine, med 3 vifter osv. likevel blir vifter strømforsyning osv brukt som argument IMOT pclyd, selv om de er langt bedre isolert i sammenligning.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Selve bit'en blir kopiert 1 for 1, og sånn sett ikke lossy. Men siden CD har en analog komponent, nemlig drevet og hastigheten den spinner i, vil gjøre at bit'en sitter litt feil i forhold til originalen. Den er der, men sitter litt feil.
    Dette er ikke noe jeg har særlig greie på, så jeg spør fordi jeg er nysgjerrig: Hvis det ikke lar seg gjøre å dra en eksakt kopi ut fra en CD-plate, vil ikke det si at programmer som blir kopiert/installert fra CD-ROM i større eller mindre grad vil være ubrukelige? Eller er det noe annet når man kopierer fra en vanlig musikk-CD? Jeg antar at det er gode rutiner for feilkorreksjon her.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Normalt pleier jeg ikke delta i slike debatter, men dette fikk tastaturet i gang. Jeg kan høre forskjell på nye og innspilte kabler! Når kan jeg komme og hvor lenge får jeg sitte?
    Og eg høyrer forskjell på polerte og upolerte sikringer, så ilag hadde vi vore double trouble! (Nei eg gjer vel forsåvidt ikkje det)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Dette er ikke noe jeg har særlig greie på, så jeg spør fordi jeg er nysgjerrig: Hvis det ikke lar seg gjøre å dra en eksakt kopi ut fra en CD-plate, vil ikke det si at programmer som blir kopiert/installert fra CD-ROM i større eller mindre grad vil være ubrukelige? Eller er det noe annet når man kopierer fra en vanlig musikk-CD? Jeg antar at det er gode rutiner for feilkorreksjon her.
    Jo. Bit-for-bit messig er det mulig, og høyst vanlig , med en eksakt kopi.
    dvs : 1001 1010 1010 1000 blir 1001 1010 1010 1000 på kopien også.
    Men den FYSISKE biten (altså fordypningen/høyningen i CD platen) er ikke helt lik. Så det er det som er forskjell. Siden CD-avspilleren spiller av platen "on-the-fly" og leserhodet da bommer i ny og ne når den spiller av CD'en pga av bitene er forskjøvet. Dette skjer også når du brenner en CD fra harddisk. 2 kopier er aldri helt identisk fysisk sett, selv om det er laget av akkurat samme materiell. Men bit-for-bit er den det.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er dette noe du jobber med, evt noe du har regnet på eller er det bare synsing?

Jeg synes det er fascinerende dersom mine generasjoner av CD-ripping til harddisk og wav-fil er utsatt for en slik effekt som ikke på noen måte finnes i wav-fila. Hvordan mener du at effekten propagerer fra generasjon til generasjon? Det blir kanskje generert en meta-fil som sier "flytt bit#284 200ns framover"?

Min Sony DVD-spiller har eksakt samme bitmønster ut av spdif som det jeg brente inn på en CD-r plate og foret den med.

Jeg forstår egentlig ikke hva du prater om. Så lenge ingen greier å påvise effekten du snakker om ved blindtest og så lenge jeg har noen milioner samples på harddisken min som sier at flere generasjoner av kopier er bit for bit identisk så er kanskje det like greit?

-k
    Jeg tror jeg forklarte feil, eller dårlig isted. Det er jo error-correction på CD-brennere nå, så forskyvningen vil IKKE propegere videre jo lengre ut i kopi-kjeden du kommer. Det kommer BARE an på nøyaktigheten til brenneren, og dens laser. Jeg er usikker på om error-correction gjelder i like høy grad for lyd-CD'er siden den bruker et annet fil-format enn data-cd'er. Men jeg antar det gjelder.

Avspilling av lyd-fil (fra HDD eller hvasomhelst) vil ikke ha dette problemet ettersom filen blir gjort om til en bit-stream med mye "tightere" timing enn hva en CD-spiller greier (150kb/s mot flere mb/s på HDD). Bit-streamen som går til DAC'en vil avgjøre hvor "lik" lyden er originalen, og selvfølgelig sampling-raten til DAC'en osvosv. Men Bit-streamen er jo alfa-omega. Jeg vet ikke hvorfor CD-spiller produsenter ikke lager mellom-bufre som dobbeltsjekker bit-plassering i forhold til sampling osv, men jeg antar det vil øke støyen i systemet... der må jeg nesten sette meg ned og lese mer om.

Informasjonen jeg sitter med kommer av mye lesing av stoff på ekspert-forum, diskusjoner med master-oppgave studenter, samt lesing av master-oppgaver. Spesielt interessant var en oppgave som gikk ut på å fjerne digital støy i en digital forsterker (jitter effekt osvosv). Der lærte jeg meget om digital lyd.

Personlig mener jeg CD-spiller er et gammelt onde som burde bli byttet ut med rene digitale avspillere. Jeg er overbevist om at en dedikert brunboks, med harddisk lagring og stort buffer-minne, vil kunne overgå en CD-spiller på lydkvalitet VELDIG lett. Det har bare aldri vært aktuelt siden innholdet fortsatt blir levert på disse plastikk-platene de absolutt skal tviholde på (og grunnen til det er en annen diskusjon jeg gjerne tar et annet sted )

Fant en link til en Bachelor oppgave om digital forsterker:
    http://www.iet.ntnu.no/~ivarlo/files...T_bachleor.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig mener jeg CD-spiller er et gammelt onde som burde bli byttet ut med rene digitale avspillere. Jeg er overbevist om at en dedikert brunboks, med harddisk lagring og stort buffer-minne, vil kunne overgå en CD-spiller på lydkvalitet VELDIG lett. Det har bare aldri vært aktuelt siden innholdet fortsatt blir levert på disse plastikk-platene de absolutt skal tviholde på (og grunnen til det er en annen diskusjon jeg gjerne tar et annet sted )
    Det tror jeg på. Snakket med en som hadde laget sin egen USB DAC med harddisklagring etc. Han hadde sammenlignet med noen av de dyreste cd spillerne som var å oppdrive (bla Burmester CD-001 etc), og forskjellen var visst helt enorm Personlig så er jeg egentlig ikke så veldig forundret i og med at man slipper alle de problemene som er med en cd-spiller. Tenk da om man kunne fått kjøpt musikk i originalformat direkte fra produsent og lagret dem direkte på harddisken for så å spille den av i en slik DAC? Det er vel gjerne her framtiden ligger?

Det utklasset visst virkelig dyre cd spillere iallfall, og må si det nesten er litt skummelt å tenke over - blir vi lurt av produsenter til å kjøpe en teknologi som egentlig er noe å samle på? Det vet vi vel ikke før vi har prøvd en slik DAc selv......

Det morsomme var at USB dacen kostet jo ingenting i forhold til de dyre cd spillerne hehe

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal selv gå over til harddisk-basert musikkavspilling. Kommer heller til å vurdere en ekstern DAC om den jeg har i min prosessor ikke gir meg det jeg vil ha. Har stått mye om dette på div. forum i det siste. Folk sitter med CD-spiller i 100k klassen, og klarer ikke å høre forskjell mellom det og en PC (med samme DAC). Litt artig at noen av de samme personene hører forskjell på kabler! Hvor er det blitt av placebo nå da mon tro? Men det er (heldigvis) en annen diskusjon.

Ser at det diskuteres om en CD-kopi er lydmessig forskjellig fra orginalen. Stereophile testet dette, og kom frem til at med en CD-R plate av grei kvalitet (type Sony, Verbatim etc) klarte de ikke å høre forskjell. Har testet det selv, og klarte ikke å høre forskjell. Dette var ikke engang en blindtest.

On topic: Siden jeg ikke vet 100%, komprimerer jeg til FLAC lossless. Bare for følelsen sin skyld, følelsen av å vite at det ER orginalen jeg lytter til. Tror ikke jeg hadde klart å høre forskjell på 320kbit vs CD under noen forhold, og i allefall ikke om jeg hadde bare kastet meg inn i en blindtest på et anlegg og med en musikk jeg ikke kjenner godt. Det blir vel litt som når folk kjøper en strømrenser uten å høre noe forbedringer, men velger allikevel la den stå for sikkerhets skyld.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    puhh. har ikke hatt mulighet til å henge med på noen timer, (jobb veit du...)
    ja, jeg mener signifikante instrumenter, men det er så lenge siden jeg var borte i (les over 10 år) så jeg kan ikke huske de fleste, det ene jeg så, ble brukt av Monster cable him self (noel lee) hvist på hi-end messe i Frankfurt ett eller annet år. det andre (samme år) ble brukt av Audioquest. tror de ville vise synlige forskjeller på "teoriene" sine. vel, jeg trodde i min naivitet at dette var gammelt nytt.
    kommer gjerne til "demo", på alt mulig, gjerne for å høre forskjeller på alt av utstyr, brenninger,kompresjon osv. tro endelig ikke at jeg blir skremt av at "andre ikke hører forskjell".
    Muligens vil jeg oppleve ett og annet jeg ikke har hørt før, muligens har jeg i alle år tatt feil. har måtte bite i gresset mere enn en gang opp mellom tidene. er vel heller ikke særlig redd for å innrømme feil. men det har skjelden eller aldri gått i retning av bedre eller lik lyd ved kopi eller forringelse av signalet.
    Skal jeg vere helt ærlig, skjønner jeg ikke at folk som tydlivis er intresert i lyd og musikk, ikke hører nevnte forskjeller. Eller, hva i huleste driver en hel hi-end verden med...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Eller, hva i huleste driver en hel hi-end verden med...
    akkurat det samme lurer jeg også på jevnlig...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Bit-for-bit messig er det mulig, og høyst vanlig , med en eksakt kopi.
    dvs : 1001 1010 1010 1000 blir 1001 1010 1010 1000 på kopien også.
    Men den FYSISKE biten (altså fordypningen/høyningen i CD platen) er ikke helt lik. Så det er det som er forskjell. Siden CD-avspilleren spiller av platen "on-the-fly" og leserhodet da bommer i ny og ne når den spiller av CD'en pga av bitene er forskjøvet. Dette skjer også når du brenner en CD fra harddisk. 2 kopier er aldri helt identisk fysisk sett, selv om det er laget av akkurat samme materiell. Men bit-for-bit er den det.
    greit, den fysiske verden er analog og "digital" er bare t nyttig abstraksjonslag på toppen.
    Jeg tror jeg forklarte feil, eller dårlig isted. Det er jo error-correction på CD-brennere nå, så forskyvningen vil IKKE propegere videre jo lengre ut i kopi-kjeden du kommer. Det kommer BARE an på nøyaktigheten til brenneren, og dens laser. Jeg er usikker på om error-correction gjelder i like høy grad for lyd-CD'er siden den bruker et annet fil-format enn data-cd'er. Men jeg antar det gjelder.
    Det er opplagt at brennere har variabel nøyaktighet hvis vi analyserer med et mikroskop. Det er derimot ikke opplagt at slike forskjeller fører til forskjellig lyd i forskjellige CD-spillere. For hver bit som overføres over ethernetkabelen av det jeg skriver nå så vil støy gjøre symbolet litt forskjellig. Allikevel blir alle "b"-ene like... magisk =)
    Avspilling av lyd-fil (fra HDD eller hvasomhelst) vil ikke ha dette problemet ettersom filen blir gjort om til en bit-stream med mye "tightere" timing enn hva en CD-spiller greier (150kb/s mot flere mb/s på HDD).
    Jeg beklager å si det men dette er bare vissvass. Mener du at to helt forskjellige media kan karakteriseres mhp fysisk nøyaktighet i timing av symboler ut fra dataraten? da menerdu vel at en 48x CD-ROM har bedre nøyaktighet enn en 1x CD-ROM siden dataraten er48x så høy?
    Bit-streamen som går til DAC'en vil avgjøre hvor "lik" lyden er originalen, og selvfølgelig sampling-raten til DAC'en osvosv. Men Bit-streamen er jo alfa-omega. Jeg vet ikke hvorfor CD-spiller produsenter ikke lager mellom-bufre som dobbeltsjekker bit-plassering i forhold til sampling osv, men jeg antar det vil øke støyen i systemet... der må jeg nesten sette meg ned og lese mer om.
    Ja, jeg tror litt lesing kan være en bra ting
    Informasjonen jeg sitter med kommer av mye lesing av stoff på ekspert-forum, diskusjoner med master-oppgave studenter, samt lesing av master-oppgaver. Spesielt interessant var en oppgave som gikk ut på å fjerne digital støy i en digital forsterker (jitter effekt osvosv). Der lærte jeg meget om digital lyd.
    ...
    Fant en link til en Bachelor oppgave om digital forsterker:
    http://www.iet.ntnu.no/~ivarlo/files...T_bachleor.pdf
    [/quote]
    Jeg tviler på at Ivar Løkken ville bli overlykkelig over å se at hans hovedoppgave ble tatt til inntekt for slike teorier...

-k

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er litt lei meg knutinh, for at du ikke registrerer de forskjeller som andre av oss hører, men, jeg klenner deg ikke, og vet ingen ting om din bakgrunn heller.
    når det gjeller ditt svar på tomas78, får jeg håpe på at han mener de problemene som pcm har hatt. tror ikke jeg trenger å forklare deg forskjellen på pcm og bitrteam. er det ikke det, er jeg helt enig, det lyder som vissvass. pip.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit, den fysiske verden er analog og "digital" er bare t nyttig abstraksjonslag på toppen.

Det er opplagt at brennere har variabel nøyaktighet hvis vi analyserer med et mikroskop. Det er derimot ikke opplagt at slike forskjeller fører til forskjellig lyd i forskjellige CD-spillere. For hver bit som overføres over ethernetkabelen av det jeg skriver nå så vil støy gjøre symbolet litt forskjellig. Allikevel blir alle "b"-ene like... magisk =)
    Vel. problemet kan sammenlignes med når laserhodet til en CD-spiller er ørlitegranne ute av posisjon. Musikken kan fint høres, men kvaliteten er forringet.

Jeg beklager å si det men dette er bare vissvass. Mener du at to helt forskjellige media kan karakteriseres mhp fysisk nøyaktighet i timing av symboler ut fra dataraten? da menerdu vel at en 48x CD-ROM har bedre nøyaktighet enn en 1x CD-ROM siden dataraten er48x så høy?

Ja, jeg tror litt lesing kan være en bra ting
    Som du sikkert vet så spiller en 48x CD-ROM av en CD med 1x hastighet (når du spiller den av i f.ex. MS Media player). Avspillingen i en brunevare CD-spiller og en PC med HDD er meget stor ettersom CD-spilleren spiller av on-the-fly, mens HDD'en leser ut alt i en buffer (der hver eneste bit er korrekt avlest). CD-spilleren har ingen error-correction.

Husk å skille mellom digital-ripping av en CD-plate og avspilling av en slik CD-plate på en brunevare cd-spiller. Det er 2 forskjellige ting.

Jeg tviler på at Ivar Løkken ville bli overlykkelig over å se at hans hovedoppgave ble tatt til inntekt for slike teorier...
    Vel...den oppgaven fant jeg etter jeg skrev posten så nei.

Da fant jeg en bedre link som beskriver det jeg snakker om:
    CD-Recordable FAQ - section 3

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aubi, Tandstad og swans. Kan dere være så snill og sende meg en mail. Bruk akto@aktomedia.no . På den måten kan vi kommunisere en dato som passer for alle.

Dette blir skikkelig gøy! Vi bør ha god tid, både for at dere skal bli litt kjent med anlegget, og for at dere skal kunne føle dere som hjemme. Jeg må vite hvilke låter dere ønsker å høre, slik at jeg kan kjøpe de på forhånd. Endelig noen som tar en utfordring! Dette står det respekt av. Det som blir mest spennende er å høre om vi klarer å høre forskjeller. Jeg har jo fordelen av å ha et maskinrom, slik at ingen har mulighet til å se noe.

For ordens skyld: Jeg har ikke peiling på dette med mp3, da jeg ikke eier en eneste mp3-låt. Jeg har bare hørt snakk om at det ikke skal være mulig. Når det kommer til kabler og brente fullversjoner er jeg derimot skeptisk, og klarer dere dette skal dere få heder og ære.

Dette blir gøy!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Aubi, Tandstad og swans. Kan dere være så snill og sende meg en mail. Bruk akto@aktomedia.no . På den måten kan vi kommunisere en dato som passer for alle.

Dette blir skikkelig gøy! Vi bør ha god tid, både for at dere skal bli litt kjent med anlegget, og for at dere skal kunne føle dere som hjemme. Jeg må vite hvilke låter dere ønsker å høre, slik at jeg kan kjøpe de på forhånd. Endelig noen som tar en utfordring! Dette står det respekt av. Det som blir mest spennende er å høre om vi klarer å høre forskjeller. Jeg har jo fordelen av å ha et maskinrom, slik at ingen har mulighet til å se noe.

For ordens skyld: Jeg har ikke peiling på dette med mp3, da jeg ikke eier en eneste mp3-låt. Jeg har bare hørt snakk om at det ikke skal være mulig. Når det kommer til kabler og brente fullversjoner er jeg derimot skeptisk, og klarer dere dette skal dere få heder og ære.

Dette blir gøy!

Artig om dere postet resultatene her på avforum. Lykke til

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en god del digitalt fra HTPC-en via ekstern DAC. Kan ikke si jeg hører påviselig forskjell på dette og originalskive fra dedikert spiller via samme DAC, selv med høyoppløste elektrostater.

Selv en godt rippet CD til 192/256/320kB skal det godt gjøres å finne avvik på.

Dette er definitivt en test jeg gjerne skulle vært med på ja!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem tror du skal ha sete nr. 5 da min gode venn

Du var bare ikke informert... enda.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaah - da får jeg jo garantert sove godt i natt da jo!

;-)

Dette blir bare ren moro. Det er dessverre altfor mye synsing og "hear-say" som raskt planter seg som fakta.

La oss derfor selv oppleve om der er forskjeller og hva disse innebærer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noen som fikk med seg den blindtesten jeg postet lengre opp? Hva med å forklare hvorfor ingen av de audiofile lytterne der greide å konstatere forskjeller mellom en lang rekke fenomener FØR man kommer med husmorbeskrivelser av CD-drev?

-k
    Veldig enkelt på grunn av at dette var på et anlegg få eller ingen av dem var kjent med. På samme måte som at du ikke klarer å kjøre en bil du ikke har prøvd på langt nær så raskt rundt en bane som når du har kjørt x antall kilometer med den. Samme gjelder med musikken, var dette musikk alle hadde hørt x antall ganger før, og helst på et kjent anlegg? I eksempelet mitt blir dette banen....det sier seg selv at man har mye mer kontroll da.

Og om en kopiert bit er lik en "original" bit har blitt diskutert utallige mange ganger før.......mitt inntrykk er at det er flere som har merket forskjeller mellom eks. 2 cd spiller eller cd-spiller og pc selv om man kjører digitalt ut på begge.......med samme plassering, strømkontakt, kabel m.m.

Er lydforskjellene liksom tilfeldig? Jeg har all tiltro til å tilskrive dette komponentkvalitet i drivverk, intern kabling, skjerming etc......jeg synes ikke det er ulogisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avspillingen i en brunevare CD-spiller og en PC med HDD er meget stor ettersom CD-spilleren spiller av on-the-fly, mens HDD'en leser ut alt i en buffer (der hver eneste bit er korrekt avlest). CD-spilleren har ingen error-correction.
    Når jeg blir "tatt" i svært konkrete faktafeil så blir jeg litt flau. Spesielt hvis jeg har opptrådt belærende ovenfor medebattanter (noe jeg ofte gjør har jeg hørt).

Setningene over viser at du ikke har veldig god forståelse for digitalteknikk i mine øyne.

Jeg har dokumentert i dette forum at en vanlig brunevare DVD-spiller kan spille av alle bits rett. Jeg har pastet informasjn om hvor mange millimeter med data man kan fysisk fjerne fra en audio-CD og CD-spillerens (dvs brunevare) feilkorreksjon greier å rette opp feilene perfekt.

Feilkorreksjon er i praksis ikke mulig uten å ha en buffer, altså har alle brunevare CD-spillere minst en buffer. De fleste digitale informasjonssystemer har buffere...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Veldig enkelt på grunn av at dette var på et anlegg få eller ingen av dem var kjent med. På samme måte som at du ikke klarer å kjøre en bil du ikke har prøvd på langt nær så raskt rundt en bane som når du har kjørt x antall kilometer med den. Samme gjelder med musikken, var dette musikk alle hadde hørt x antall ganger før, og helst på et kjent anlegg? I eksempelet mitt blir dette banen....det sier seg selv at man har mye mer kontroll da.
    Jeg spør igjen : har du lest testen? Tydeligvis ikke siden folk fikk plata på hjemlån til sin egen stue og fikk bruk all verdens tid!
    Og om en kopiert bit er lik en "original" bit har blitt diskutert utallige mange ganger før.......mitt inntrykk er at det er flere som har merket forskjeller mellom eks. 2 cd spiller eller cd-spiller og pc selv om man kjører digitalt ut på begge.......med samme plassering, strømkontakt, kabel m.m.

Er lydforskjellene liksom tilfeldig? Jeg har all tiltro til å tilskrive dette komponentkvalitet i drivverk, intern kabling, skjerming etc......jeg synes ikke det er ulogisk.
    Og ingen av disse har utført blindtest. Nevnte jeg at Floyd Toole dokumenterte at høyttalerfrontens utseende betød mer for lytteinntrykket enn selve lyden? Ved å vise lytterne en "imponerende" høyttaler greide han å påvise en massiv forbedring i subjektiv score...

Vi kan diskutere hva som er logisk opp og ned og i mente. Det som er grunnleggende problematisk er at fenomenene ikke lar seg påvise under kontrollerte former. Uri Geller bøyde skje-er på 70-tallet. Vi kan diskutere opp og ned om det er grønne menn, spektral-energi eller etherens iboende gode ånder som gjør ham i stand til det. Eller vi kan konstatere at han ikke greide å gjenta forsøket når det ble gjort under kontrollerte former...

Jeg er stor tilhenger av lytteforsøket som er under planlegging her.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort min egen blindtest tidligere. 128kbit var lett og skille ut. 196kbit var ganske vanskelig å skille fra orginalen i bilen (har faktisk Focal der også), på Klipsch PC-høyttalere og på et Yamaha hjemmekino-anlegg jeg på soverommet. På stueanlegget klarte jeg derimot å skille det ut. Testet aldri 256kbit eller over. Leste for noen år siden om noen som blindtestet 256 ++ på et high-end anlegg, og konklusjonen var at de klarte relativt lett å høre forskjell fra orginal. Problemet er at jeg har glemt siden, og vet derfor ikke hvordan codec de brukte. :neutral:

Slike hjemmetester kan jo alle enkelt lage ved å brenne en egen CD. Trenger hverken eget maskinrom eller hjelp fra andre. Brenn en CD med 2 sanger/klipp (orginale) og 2 sanger/klipp som har vært enkodet/dekodet fra 256kbit MP3. Så setter du spilleren i random og dekker til displayet. Deretter kan du lage en CD med 196kbit og 320kbit (om nødvendig). Klarer du å høre forskjell?

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •