320kbit mp3/vbr vs cd'er. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 172
    Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg aner ikke hvor gammel du er, men du er muligens en av dem som på begynnelsen av 80, åra benektet hørbar forskjell på signalkabler fordi man ikke så noe på instrumenter !!
    vel, ørene er å blir mine referanser, jeg tror de er mere nøyaktige en ett hvert instrument, graf eller annet.
    har du foresten forstørret opp pungtene på en cd, kontra på en "brent" cd ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    jeg aner ikke hvor gammel du er, men du er muligens en av dem som på begynnelsen av 80, åra benektet hørbar forskjell på signalkabler fordi man ikke så noe på instrumenter !!
    Vel, vi er nå snart i 2007, og jeg sier fremdeles at det ikke er hørbar forskjell på fornuftige signalkabler :-)

vel, ørene er å blir mine referanser, jeg tror de er mere nøyaktige en ett hvert instrument, graf eller annet.
    Det er bra at ørene dine er referanser. Har du prøvd å bruke BARE dem, dvs fjerne synsinntrykk?
    har du foresten forstørret opp pungtene på en cd, kontra på en "brent" cd ?
    En CD består av samples med verdier mellom 0 og 65535. Hvis jeg ripper en original CD og brent CD til wav og så regner ut differansen mellom ett og ett sample og alle differansene blir identisk lik null så er det ingenting å forstørre opp. Og det er selvsagt nettopp hva jeg har gjort.

Det finnes teorier om at to CD-er med samme binære innhold kan gi forskjellig lyd på enkelte drivverk pga variasjon i det fysiske mønsteret. Så langt har jeg ikke sett målinger, modeller eller blindtester som støtter disse teoriene, altså kun synsing.

-k

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he-he, skønner godt hva du mener med synsinntrykk, jeg håper det, men noen ganger er det vanskelig.
    litt leit å høre det med kabel, her er det ganske mye "krydder" å hente. dessuten har vi etterhvert fått endel instrumenter som faktisk "kan" vise noen av de forskjellende vi hørte tidligere, og enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, moro med diskusjoner det blir liv i

Det du sier om brente org. plater har jeg erfart selv, det blir mer forvrenging på den brente plata enn på den originale. Vi satt tre stykker her og testet det en gang - og for å være helt ærlig hadde jeg ikke trodd det. Men høyt volum på den brente plata stod vi alle over. Men dette handler også om hvor godt man kjenner anlegget vil jeg tro, blir veldig lett å skille god og dårlig kvalitet på et anlegg man kjenner inn og ut. Det blir da vanskelig for folk som er med på å teste på andre sitt anlegg å merke forskjellen.

Har B&W Audiophile recordings i lossless, og må si det låter ganske ok, men vet ikke hvordan originalen er i utgangspunktet så kan ikke si noe mer om det, bare at det fungerer helt greit.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg inviterer herved 3 av dere som hører tydelig forskjell på brente kontra originale CD-er hjem til meg for en "blindtest". Så kan jeg gjøre det ekstra interessant ved å la den brente CD-en inneholde 320kbit mp3. Dette burde være en smal sak. Send meg PM. Jeg er en hyggelig fyr, dere får kaffe og Cola

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...dessuten har vi etterhvert fått endel instrumenter som faktisk "kan" vise noen av de forskjellende vi hørte tidligere, og enda.
    Mener du instrumenter som påviser signifikante forskjeller mellom analoge audiokabler? Link?

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    99% av tilfella ingen forskjell mellom 320 og cd.
    Ditto. Nesten så jeg vil si 100%. Slenger ut en påstand selv: De fleste som mener MP3 er helt grusomt og bare CD duger har sannsynligvis verken brukt ekstern lydkort eller ekstern DAC, men sammenligner et rimelig Creative-lydkort med en CD-spiller til minst et par gærninger.

om man er levende intresert i musikk (og det er en forutstning) er all kompresjon totalt ødeleggende for musikkopplevelsen.
    Jeg kjenner endel musikere som bruker komprimerte formater hele tiden. De kommer til å bli skuffet når jeg forteller dem at de egentlig ikke er musikkinteresserte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker eksternt lydkort selv, med stor forbedring fra de i pc'en. Men feilene i filen vil fortsatt være der.....

Jeg skulle gjerne kommet akto, men det er dette med tid og penger+skole.....:roll:

Men blir vel ikke helt det samme som å teste på sitt eget gjør det? Vi kjenner jo ikke anlegget ditt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ditto. Nesten så jeg vil si 100%. Slenger ut en påstand selv: De fleste som mener MP3 er helt grusomt og bare CD duger har sannsynligvis verken brukt ekstern lydkort eller ekstern DAC, men sammenligner et rimelig Creative-lydkort med en CD-spiller til minst et par gærninger.
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

HiFi-Sentralens blindtest

Av: Ivar Løkken

...
    MP3: Ene sporet er kjørt gjennom en 256kbps VBR MP3-codec. Filen er enkodet til MP3, lagret og deretter dekodet til WAV igjen. Codecen som er brukt er den innebygde i Apple iTunes.
    ...

(min kommentar)
    sporet med mp3 ble altså oftere tatt for å være referansen enn kopi #3 og 4 av originalen (!)
    konklusjon:
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 256kbps MP3 enkoding og dekoding.
    ...

"

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der må jo sies å være imponerende.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mer interressant i denne diskusjonen er:
    Hvis produsent hadde tatt råmaterialet i produksjonen (er det på DAT-tape eller Harddisk?) og laget en 320kbps MP3. Hadde vi da hørt forskjell fra en ev. CD laget av samme materialet?

Grunnen jeg spør er jo selvsagt at når vi i framtiden ikke har CD'er lengre, men laster ned filene fra leverandør isteden, vil dette medføre tap eller vinn på kvalitet? Hvis det er åpenbart for MP3 (som jo er lossy), si FLAC isteden. Nå er jo det jo LOSSY å lage en CD-kopi av original materialet også da, men det er også slengt inn "analoge forsstyrrelser", som drevet til produksjonsbrenneren og materialet til CD'en, som ikke eksisterer i samme grad ved harddisk lagring.

Any comments?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hvorfor eksternt lydkort? hva hjelper det så lenge man kobler digitalt uansett?
    det hjelper ikke i det hele tatt om det er digitalt eller analogt. denne myten om støy er bare synsing. låter det dårlig med et pci lydkort er lydkortet dårlig, IKKE støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Det som er mer interressant i denne diskusjonen er:
    Hvis produsent hadde tatt råmaterialet i produksjonen (er det på DAT-tape eller Harddisk?) og laget en 320kbps MP3. Hadde vi da hørt forskjell fra en ev. CD laget av samme materialet?
    Etter min mening nei. I praksis er det selvsagt vanskeligere å utføre blindtester eller målinger på nettopp dette siden vi ikke får lånt mastertapene.

Merk at i masteringprosessen tar man en råmiks fra lydstudioet og "skrur" denne til for å egne seg for f.eks radio/CD-bruk. Mange er ikke klar over hvor mye denne jobben betyr for lydbildet. Hvis du sammenligner en før/etter mastering vil selvsagt materialet skille seg sterkt.
    Nå er jo det jo LOSSY å lage en CD-kopi av original materialet også da, men det er også slengt inn "analoge forsstyrrelser", som drevet til produksjonsbrenneren og materialet til CD'en, som ikke eksisterer i samme grad ved harddisk lagring.
    Hva mener du? Jeg har laget flere generasjoner av kopier uten å registrere tap (dvs ikke "lossy"). CD har feilkorreksjon nettopp for å motvirke feilene som ellers ville oppstå når laseren leser litt feil.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det hjelper ikke i det hele tatt om det er digitalt eller analogt. denne myten om støy er bare synsing. låter det dårlig med et pci lydkort er lydkortet dårlig, IKKE støy.
    Det er ihvertfall soleklart feil.. Elektrisk støy er et KJEMPEPROBLEM som man sliter med å unngå i billigere brunevare. Grunnen til at DYR brunevare er mye bedre er fordi at støyen har blitt bekjempet med mye mye renere komponenter som generer VELDIG lite elektrisk støy, og forringer signalet minst mulig.

Det som er en myte er at digitale signaler ikke er påvirket av støy...Det ER det, bare i mye mindre grad enn analoge signaler.

Og det er STOR forskjell på teoretisk elektronikk og praktisk elektronikk...Hadde en link til en masteroppgave på NTNU der de laget en Digital forsterker, som bekreftet en STOR del av "mytene" rundt lydkvalitet og digital "renhet". Selvsagt har jeg ikke denne linken her nå

Newcomer QuiNlan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hvorfor eksternt lydkort? hva hjelper det så lenge man kobler digitalt uansett?
    Spenningen som pc'en gir ut er så si firkant spenning med mye støy på. Det vil resultere i støy på digital signalet fra lydkortet. Et eksternt lydkort har ekstern strømforsyning, og filtrerer bort støy fra det digitale signalet som det mottar per USB eller Firewire.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva mener du? Jeg har laget flere generasjoner av kopier uten å registrere tap (dvs ikke "lossy"). CD har feilkorreksjon nettopp for å motvirke feilene som ellers ville oppstå når laseren leser litt feil.

-k
    Selve bit'en blir kopiert 1 for 1, og sånn sett ikke lossy. Men siden CD har en analog komponent, nemlig drevet og hastigheten den spinner i, vil gjøre at bit'en sitter litt feil i forhold til originalen. Den er der, men sitter litt feil. Posisjonen vil forandre seg etterhvert som hver kopi blir laget, og avspillingen vil variere jo flere kopier du lager. Da avspilleren vil treffe "feil" bit (siden den har flyttet seg) etterhvert i ny og ne når den spiller av. Jeg har ikke hørt om noen avspillere som kopierer CD'en nøyaktig inn, bit for bit, i buffer når den spiller av ihvertfall. Men akkurat det gjør den når du kopierer. Kopierer bit for bit og dermed ikke lossy.

Så det jeg mente med at CD var lossy var først og fremst, som du nevnte, at produser re-encoder materialet fra rått til CD, og så brenner den. Den analoge "loss'en" kommer av at spilleren spiller av "feil" bit pga av forskyvning av orignialen, og forsåvidt feil avspilling av originalen om CD-spilleren er dårlig, eller at laseren er litt ute av posisijon (som jo skjer hele tiden). Er vel feil å kalle det lossy da...det er jeg enig. Bare "feil i avspillingen" kanskje?

Dyreste komponenten i gode CD-spillere er som regel drevet.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så med andre ord så låter det bedre om jeg bytter ut det integrerte lydkortet i maskinene min med et eksternt et fra f.eks creative?

f.eks dette: Hardware.no - Prisguide - Lydkort - Creative Sound Blaster Live! 24-Bit External USB

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Selve bit'en blir kopiert 1 for 1, og sånn sett ikke lossy. Men siden CD har en analog komponent, nemlig drevet og hastigheten den spinner i, vil gjøre at bit'en sitter litt feil i forhold til originalen. Den er der, men sitter litt feil. Posisjonen vil forandre seg etterhvert som hver kopi blir laget, og avspillingen vil variere jo flere kopier du lager. Da avspilleren vil treffe "feil" bit (siden den har flyttet seg) etterhvert i ny og ne når den spiller av. Jeg har ikke hørt om noen avspillere som kopierer CD'en nøyaktig inn, bit for bit, i buffer når den spiller av ihvertfall. Men akkurat det gjør den når du kopierer. Kopierer bit for bit og dermed ikke lossy.
    Er dette noe du jobber med, evt noe du har regnet på eller er det bare synsing?

Jeg synes det er fascinerende dersom mine generasjoner av CD-ripping til harddisk og wav-fil er utsatt for en slik effekt som ikke på noen måte finnes i wav-fila. Hvordan mener du at effekten propagerer fra generasjon til generasjon? Det blir kanskje generert en meta-fil som sier "flytt bit#284 200ns framover"?

Min Sony DVD-spiller har eksakt samme bitmønster ut av spdif som det jeg brente inn på en CD-r plate og foret den med.
    Så det jeg mente med at CD var lossy var først og fremst, som du nevnte, at produser re-encoder materialet fra rått til CD, og så brenner den. Den analoge "loss'en" kommer av at spilleren spiller av "feil" bit pga av forskyvning av orignialen, og forsåvidt feil avspilling av originalen om CD-spilleren er dårlig, eller at laseren er litt ute av posisijon (som jo skjer hele tiden). Er vel feil å kalle det lossy da...det er jeg enig. Bare "feil i avspillingen" kanskje?
    Jeg forstår egentlig ikke hva du prater om. Så lenge ingen greier å påvise effekten du snakker om ved blindtest og så lenge jeg har noen milioner samples på harddisken min som sier at flere generasjoner av kopier er bit for bit identisk så er kanskje det like greit?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutter og (jenter?) som legger ut i det vide og det brede om mer og mindre forståtte teorier om verdens virkemåte.

Var det noen som fikk med seg den blindtesten jeg postet lengre opp? Hva med å forklare hvorfor ingen av de audiofile lytterne der greide å konstatere forskjeller mellom en lang rekke fenomener FØR man kommer med husmorbeskrivelser av CD-drev?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg inviterer herved 3 av dere som hører tydelig forskjell på brente kontra originale CD-er hjem til meg for en "blindtest". Så kan jeg gjøre det ekstra interessant ved å la den brente CD-en inneholde 320kbit mp3. Dette burde være en smal sak. Send meg PM. Jeg er en hyggelig fyr, dere får kaffe og Cola
    Normalt pleier jeg ikke delta i slike debatter, men dette fikk tastaturet i gang. Jeg kan høre forskjell på nye og innspilte kabler! Når kan jeg komme og hvor lenge får jeg sitte?

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •