Spørsmål om romkorreksjon og level

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om romkorreksjon og level

Jeg har nå satt opp mine SR800 på veggen, og har kjørt YPAO på nytt for å kalibrere anlegget. Av og til er 2 + 2 = 4, men en vet jo aldri.

Jeg fikk følgende resultater:
    Front L +3,0 dB
    Front R +3,5 dB
    Center +2,5 dB
    Surround L +3,0 dB
    Surround R +2,5 dB
    Subwoofer -3,0 dB

Er ikke dette litt tåpelige resultater? Kan jeg ikke bare trekke fra 2,5 dB på alle for å få samme resultatet? Har det noe å si for lyden om den står til det ene eller det andre så lenge tallene står ifht hverandre på samme måten?

Uansett er jeg uenig i sub-instillingene og har satt denne til 0 dB.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror resultatet ble slik siden suben ble stilt ned til -3, så stilte den opp alle med 3 for ikke å få - 6 på suben (hvis det går ann).
    Jeg vil tro det, så tror nok ikke det gjør noe å stille dem ned. Prøv eventuelt å skru ned gain på sub før du kjører romkorreksjonen, for så å stille den opp igjen etterpå å se hvordan resultatet blir.

Det er et kjent faktum at mange romkorreksjoner har problemer med sub'er og derfor burde du stille den inn selv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg en ny kalibrering med sub skrudd av. Det er jo lett å finne et behagelig nivå på de etterpå.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har nå satt opp mine SR800 på veggen, og har kjørt YPAO på nytt for å kalibrere anlegget. Av og til er 2 + 2 = 4, men en vet jo aldri.

Jeg fikk følgende resultater:
    Front L +3,0 dB
    Front R +3,5 dB
    Center +2,5 dB
    Surround L +3,0 dB
    Surround R +2,5 dB
    Subwoofer -3,0 dB

Er ikke dette litt tåpelige resultater? Kan jeg ikke bare trekke fra 2,5 dB på alle for å få samme resultatet? Har det noe å si for lyden om den står til det ene eller det andre så lenge tallene står ifht hverandre på samme måten?

Uansett er jeg uenig i sub-instillingene og har satt denne til 0 dB.

Pioneer'en min presterte å skru ned alle kanalene mellom 2 og 4db. Jeg la til 3db på alle kanalene, kan ikke ha noe å si, slik jeg ser det...
    Når det gjelder bass, er ikke jeg og pioneeren helt enig om hva som er "best" heller.. :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Ikke noe lurt å skru av subbene under autooppsett! ops: Da satt den frontene til large og jeg fikk ikke justert delefrekvens eller noe!

Jeg får leve med mine justerte verdier. Får bruke ørene på oppsettet og se hva jeg synes først.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke slik at hvis 1 kanal er satt til +3 dB, og de øvrige er satt til 0 dB, så vil det halvere forsterkerens ytelser på de andre kanalene?

Hvis jeg har en 5 * 100 watts forsterker vil altså en høyttaler satt til +3 dB få 100 watt, mens de andre får 50 watt, og der stopper moroa?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, sånn er det nok ikke. Vet ikke hvordan din volumkontroll er, men hos meg er det sånn at hvis jeg stiller f.eks en kanal til +12, kan jeg vri opp volumet til +2. Hvis jeg skrur alle ned til under +2 kan jeg skru opp til +12 på volumet, og hvis jeg skrur ned alle kanalene til -12 kan jeg srku opp til +26 på volum. Så du får samme effekten hele veien. Var det greit forklart?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huh... må tenke meg om! :lol:

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve igjen.

Dette gjelder i allefall for di fleste Denon forsterkerne, men du har vel Yamaha?

Volumet går ifra -60 til 00, og så videre opp litt etter hvor du har stilt di andre kanalene. Hvis noen av kanalene er stilt +*db betyr det at du kan ha det midre i + ¨på volumet på forsterkeren.

Eksempel:
    Alle kanaler +1db
    Volum +23db

Alle kanaler +6db
    Volum +18db

En kanal +4db
    Rest. kanal -2db
    Volum +20db

Det er hele tiden den kanalen som er stillt høyest som bestemmer hvor høyt volumet går.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forstått det rett! Men det ideelle må vel likevel være at alle kanaler er på 0 dB etter kalibreringen?

Nå har jeg spillt av litt film og slikt, og det virker veldig greit slik det er nå. Nå gleder jeg meg bare til jeg får et par SR800 til surround back!

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor høyt du kan få det er 0db det riktige, men formålet med romkorreksjon er jo at man skal får et godt lydbilde, og det får man ikke hvis f.eks bakhøyttalerene spiller dobbelt så høyt som forntene, så derfor ville jeg ikke gjort for store endringer etter romkalibreringa, utenom sub'en da.

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har etter romkorreksjonen ført opp begge mine bakhøytalere i mitt oppsett fra -8.0db til -6.0db for å få litt mer trøkk i bakkanalene under film..

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor detaljert romkorreksjon det er på Yamahaen din, men det ligner vel noenlunde på min Pio ax2av.

I mitt oppsett viser de forskjellige kanalene ca. fra -2,5 til -5 db etter romkorrigering.

Årsaken til dette er antagelig at (i mitt oppsett) justerer romkorrigeringen enkelte frekvenser (feks i frontene) med inntil +3-5 db.

Regner derfor med at Pio'en "utjevner" dette slik at du ikke får (0 hovednivå) +3-5 (frekvensnivå), men sånn cirka (-3 hovednivå) +3-5 (frekvensnivå) - som blir tilnærmet 0

Vet ikke om dette ble forståelig ?

Det jeg forsøker å si er at i mitt (pioen's) tilfelle justeres "hovednivået" ned noen db, pga at enkelte frekvenser justeres opp noen db.

Kanskje det er det samme hos deg, bare motsatt ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får man forskjellige res,hver gang man måler??
    Har det helt stille når jeg måler,selv om jeg måler rett etter hverandre blir det alltid forskjellige res..
    Har selv AX4
    Etter å ha kjørt mcacc forandrer jeg og alltid str på høytallerne..Den setter alle høytallerne mine til Large,bortsett fra senter,mens jeg endrer bak høytallerne oxo til small sammen med senter..Skifter oxo sub fra yes til pluss...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine målinger blir heldigvis like hver gang, og jeg ber romkorreksjonen skip'e size, så da blir alle mine høyttalere small som før korreksjon.

Jeg har tenkt litt på å selge min RX-V2600 til fordel for en Denon AVR-2807. Da trenger jeg et effekttrinn til frontene mine. Litt frem i tid dette da. Må få orden på rommet først, men det har jeg jo masa om alt for lenge. Må få rævva i gir snart!

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! sliter litt med auto oppsettet mitt også.har yamaha 659.dali concept6 fronter og yamaha sub(515).reciveren setter ALLTID frontene til large,og centeren til large..frontene havner på -5,-6 db og subben på -1 til -3...rommet mitt er ikke akkurat lett.subben står muligens litt for fremtredene,men skal prøve å få satt den i hjørnet mot yttervegg bak lytteposisjon.jeg har ikke mulighet til å "skippe" size på auto oppsettet,men skulle gjerne fått et oppsett med litt mere punch i bassen og frontene på small.tips??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo fikse litt på resultatene? Hvis en høyttaler står til 1 dB mer enn en annen gjør den jo det litt høyere på skalaen også. Høyttalerene kan du sette til small etter kalibrering.

Er du misfornøyd med autooppsettet gjør du alt manuellt. Har du romkorreksjon i form av equalizer på din receiver? Dette er jo litt vanskelig å hanskes med manuellt, men størrelse og level bør være greit å fikse.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan lett fikse på resultatene,men så fort jeg går inn og endrer på resultatene manuelt,detter ypao ut...den nekter tydligvis at noen "tukler" med den.men ser ut som at jeg må lage mitt eget oppsett.er litt synd at romkorreksjonen detter ut,men har du noen formening om hvorfor frontene alltid ender opp som large når jeg har sub?er equalizer på senterkanalen.har yamaha 659.føler at anlegget spiller mye bedere bare frontene blir satt til small.hvor mye de forskjellige kanalene blir gainet ned er egentlig ikke så relevant,er jo bare å dra på mere med mastervolumet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er romkorreksjonen for dårlig til å ta særlig hensyn til sub. Hvis en høyttalere klarer korreksjonssystemets krav til large, så blir den det.

Fremtidig romkorreksjon blir forhåpentligvis bedre, og Audyssey er godt på vei allerede (romkorreksjon i dyrere Denon/Onkyo).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går heller ikke å lage egene presets på yamaha(til musikk) hadde en lang prat med yamaha ang dette problemet,de mener selvfølgelig at ypao er uslåelig...
    er forskjell på musikk og film lyd synes jeg,men det gjør ikke yamaha!
    moro å klå litt,skal prøve meg litt frem.takk for rask tilbakemelding,og fortsatt god lørdagkveld!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •