Hjelp en HifiNoob! :-) Nytt anlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en HifiNoob! :-) Nytt anlegg!

Hei!

Så er vel tiden kommet for å ankaffe seg et litt bedre anlegg enn Pc- høyttalerneops:

Hehe... jaja dere ler vel av en sturslig kar som meg :P

MEN - over til hva jeg har valgt ut - evt før tips fra dere :-)

Forsterker: Denon PMA 1500 AE (Eiza award)
    Høyttalere: B&W DM 600 S4
    SUB: ?
    DVD spiller: Denon DVD 1930
    Kabler: ???
    Prosjektor: Hitachi TXJ 300

Av det jeg har hørt hittil hos venner med surround anlegg er jeg lite imponert... enda de sitter med anlegg til mange 10.000kr

Jeg mener at skal man både nyte musikk og film i denne prisklassen er stereo bedre enn surround. Dette var Hifiklubben også enig i så tror jeg går for dette.

Har allerede kjøpt høyttalerene! Men alt det andre er enda åpent :-) Driver og leter febrilsk etter gode bruktpriser!

Jeg har ikke PEILING på kabler, hva bør jeg velge? har liksom ikke lyst å bruke ALT for mye på det. Høyttaler kabler? DVD til forsterker kabel? Bruker HDMI fra DVD til Prosjektor.

Hva slags Sub kan fungere bra her? Har tenkt på B&W ASW675 Subwoofer - Sort

Gleder meg til innspill fra dere fagfolk på denne arena :-)

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som gode ting dette! Etter min mening hadde jeg lagt kanskje 30-60 kr/meteren i høyttalerkabler og 200-300 i en coaxial digitalkabel. Angående sub ville jeg sjekka ut bruktmarkedet nøye, hvis du kjøper brukt til prisen av en ASW675 kan du få en meget bra sub! Sjekk blant annet avtorget, finn.no, qxl.no, lydogbilde.no. Audioforum.no hadde også bruktmarked før, men dette finner jeg ikke lenger, kanskje lagt ned.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub: XTZ 99W12
    Kabler: Biltema 4 kvmm
    HDMI-kabel: Supra skal være kjekk på lengre distanser. Kortere kabel kan være hvilket som helst merke.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Sub: XTZ 99W12
    Kabler: Biltema 4 kvmm
    HDMI-kabel: Supra skal være kjekk på lengre distanser. Kortere kabel kan være hvilket som helst merke.

Hvorfor er det forskjell i en video kabel kontra en lydkabel? Kanskje fordi det er lettere for folk flest å se enn å høre forskjeller?! . Og kabeldebatten ruller videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La Kelben legge fram budsjettet før noen kommer med forslag. *sukk*

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, han spør - vi svarer. Kalles et forum. Det bør du skjønne også. Han skriver at han ikke vil bruke altfor mye penger på dette og nevner samtidig åsssen høyttalere han har. Da gjør vi det som man ofte gjør på et forum, nemlig gir tips om hva vi mener han bør gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    La Kelben legge fram budsjettet før noen kommer med forslag. *sukk*

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt :-)

Så kabler til rundt 50kr kvm er bra? På hifiklubben tara labs kabler da eller?

Og subwoofer.... et forslag så langt.... XTZ 99 W12 - så denne gjør jobben og er i stil til resten av anlegget jeg vil ha? =) *Se over

Digital coax kabel? mellom DVD og Forsterker? Hvilken? gi eksempel

Siden jeg vil ha stereo tror jeg jo Denon PMA 1500 AE vil gjøre jobben, men er det andre alternativer som også skal låte utrolig bra?

DVD spiller med HDMI er vel ikke i utganspunktet "HD klar? Finnes det HD klare DVD spillere eller trengs det ikke når DVD kommer i HD format etc?

På forhånd tusen takk for alle svar!:-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hvorfor er det forskjell i en video kabel kontra en lydkabel? Kanskje fordi det er lettere for folk flest å se enn å høre forskjeller?! . Og kabeldebatten ruller videre.
    HDMI har ofte et veldig svakt signal. Signalet er utsatt for innstrålt støy. Denon DVD-spillere er kjent for et ekstra svakt HDMI-signal. Reelle erfaringer fra forumet viser at Supra er en av de HDMI-kablene som gjør en god jobb på lengre strekk. På 4 meters-lengder kan en feks bruke hva som helst. Det er på 10 meter og over at en kan få problemer.

Og kabeldebatten ruller videre fordi det er så mange som har vondt får å forstå at blindtester kanskje kan ha noe for seg!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kelben
    Takk for svar så langt :-)

Så kabler til rundt 50kr kvm er bra? På hifiklubben tara labs kabler da eller?

Og subwoofer.... et forslag så langt.... XTZ 99 W12 - så denne gjør jobben og er i stil til resten av anlegget jeg vil ha? =) *Se over

Siden jeg vil ha stereo tror jeg jo Denon PMA 1500 AE vil gjøre jobben, men er det andre alternativer som også skal låte utrolig bra?

DVD spiller med HDMI er vel ikke i utganspunktet "HD klar? Finnes det HD klare DVD spillere eller trengs det ikke når DVD kommer i HD format etc?

På forhånd tusen takk for alle svar!:-D
    Det er dessverre slik at det ikke finnes noen sammenheng mellom pris på en høyttalerkabel og ytelse. Kjøp Biltema-kabler og lån med deg andre typer kabler senere. Ingen grunn til å blakke seg på høyttalerkabel.

Digital coax eller optisk toslink blir et fett. På kortere avstander er det ingen signifikante forkskjeller på disse. Kjøp en billig en. Jeg handlet en 10-meter coax på Clas Ohlson og er fornøyd.

DVD-spillere med HDMI-utgang vil jeg tro støtter de formatene som skal til. "HD-klar" er noe du skal være mere opptatt av på skjermen/projektoren.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

DVD-spillere med HDMI-utgang vil jeg tro støtter de formatene som skal til. "HD-klar" er noe du skal være mere opptatt av på skjermen/projektoren.
    Er det ikke slik at vanelige DVD spillere med HDMI bare skalerer opp bildet på en vanelig DVD? Det blir jo ikke skikkelig HD Jeg har Marantz DV7600 og den skalerer opp bildet til 720P, jeg må si det hjelper. Får vel ikke så mye mere informasjon ut av en DVD ihvertfall ikke i den priskalssen.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kelben

PMA 1500 har vel ikke digital inngang..... den har kun vanlig rød-hvit lydinnganger, så du må nok bruke RCA mellom DVD og forsterker:-D
    Men er ikke PMA 1500 overkill for B&W 600? Ville heller spart 4000,- og kjøpt PMA 700 ....hvis du ikke hart forsterkeren allerede da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhhh Jeg er så utrolig DUST... *SKRIVELEIF* deluxe øverst i posten.... Høyttalerne jeg har er B&W DM604 S3 og IKKE DM600 S4... de finnes vel ikke engang? ops: ops: ops:

Hehe beklager så meget!
    Jeg har jo hittil bare kjøpt høyttalerne så den forsterkeren er det jo ikke sikkert jeg trenger.

PMA 1500 har vel ikke digital inngang..... den har kun vanlig rød-hvit lydinnganger, så du må nok bruke RCA mellom DVD og forsterker
    Men er ikke PMA 1500 overkill for B&W 600? Ville heller spart 4000,- og kjøpt PMA 700 ....hvis du ikke hart forsterkeren allerede da!
    Nevn en eller flere GODe forsterker(e) da som driver mine DM604 S3 greit og gir god detaljert varm digg lyd!
    Gjerne en som er best i test i lyd og bilde eller har EIza Award :-D

Tror jeg går for kabler fra Bettercables.com - de ok?
    Subwoofer blir enten en SVS eller en B&W tror jeg....

DVD - Jeg vil ha HDMI---- noen bra forslag? =)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at PMA 1500 er alt for svak til å få noe godlyd ut av sååå store og kraftkrevende høyttalere.

Bettercables er helt sikkert like gode som andre kabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne forsterkeren kan være noe? XTZ Class A100 D