Lydkvalitet på musikk fra harddisk vs cdspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på musikk fra harddisk vs cdspiller?

Det er tråder på forumet ang lydforskjeller på dyre og billige cdspillere. Mange ulike mulige forklaringer synes jeg. Jeg bruker hverken dvd-spiller eller cd-spiller i mitt oppsett, men lar htpc gjøre jobben.

Alle gode cdplater legger jeg inn på harddisken som Wav-filer. Har skjønt at dette skal være "ren" cd-kvalitet. Merker bla annet at hvis jeg ripper en hakketete og dårlig cdplate i mp3 kvalitet, blir ofte lyden susete og hakkete, men i Wav blir lyden "perfekt". Dette har trolig noe med lesehastigheten under konverteringen.

Spørsmålet mitt blir altså om å lese flier direkte fra harddisk faktisk kan være bedre enn å kjøre fra cd-spiller?

Mulig årsaker:

Ikke drivverkstøy fra optisk drev som cd.spiller
    Trolig mindre signaltap/forvrengning ved lesing fra harddisk enn cdplate

Noen synspunkter?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pc har mange støykilder som kan påvirke lyden ut. Men med det godt lydkort så elimineres dette ofte. Men igjen, DAC'en i PC'en sitt lydkort må være god på samme måte som på en CDspiller for å få dette bra.

At musikken ligger på f.eks en disk/minnepinne er nok et stort pluss kontra et cddrev. CDROM leser også ofte mer "nøye" enn en cdspiller (da mener jeg ifra data filer som WAV og andre ukomprimerte formater).

1. PC har vifter
    2. En disk skal normalt sett støye mer enn et gjennomsnittelig cddrev.
    3. 0 tap av lesing ifra disk til DAC er et stort pluss.
    4. God dac for PC koster ofte endel..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HTPC har:

Vannkjøling. Dvs ingen vifter.
    Veldig stille harddisker som kjører på 5400 rpm. Disse er dessuten lydisolert i vibrasjonsdempende matriale.
    Lydkort til 1600 kr. Lest tester om kort i tilsvarende prisklasse som er helt på høyde med virkelig dyre cd-spillere.
    Htpc står på Pulsar Points

Alt dette burde vel hjelpe godt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Må det være analog kabling før DAC virker inn? Jeg kjører optisk kabel fra lydkort til forsterker. Finner ikke helt ut om dette bare kjører lyden rett gjennom og lar forsterkeren gjøre jobben eller om lydkortets egen dac virker inn.

Synspunkter?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis musikken er rippet i såkalt "secure mode" så vil man få en best mulig kopi av innholdet på CDen, ettersom vanskelige områder/riper vil leses flere ganger til man får en korrekt avlesing.
    Hvis man så benytter en HTPC med ekstern lydkort (USB eller Firewire), med digital overføring til receiver via optisk toslink, og receiveren inneholder gode DA-konvertere, vil nok dette være en like så god måte som å benytte en dyr CD-spiller. Med PCen stående i et annet rom, så er problemet med støy eliminert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å legge all musikken jeg har på en ekstern harddisk etter hvert. Rett og slett pga plasshensyn.

Mulig dette vil eliminere evt støykilder ytterligere?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tull og tøys

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    En pc har mange støykilder som kan påvirke lyden ut. Men med det godt lydkort så elimineres dette ofte. Men igjen, DAC'en i PC'en sitt lydkort må være god på samme måte som på en CDspiller for å få dette bra.

At musikken ligger på f.eks en disk/minnepinne er nok et stort pluss kontra et cddrev. CDROM leser også ofte mer "nøye" enn en cdspiller (da mener jeg ifra data filer som WAV og andre ukomprimerte formater).

1. PC har vifter
    2. En disk skal normalt sett støye mer enn et gjennomsnittelig cddrev.
    3. 0 tap av lesing ifra disk til DAC er et stort pluss.
    4. God dac for PC koster ofte endel..
    En vifteløs pc er ikke vanskelig å få fatt i, per i dag er også lange kabeltrekk fullstendig mulig uten nevneverdig data tap. Dermed kan du flytte den evt. støyende boksen unna.

Dac med usb er tingen. Eliminerer lydkort, kernel og omck fra kjeden lyden behandles av. dermed ender du opp med at pc' kun oppererer som et drivverk uten variabler.

For å si det slik så vil et image kjørt igjennom en dac gi bedre lyd i teorien enn det cd-spillere kan. For det første er det ingen form for mekanisk påvirkning av lesningen. Flash f.eks er helt solid state. Det er ingen form for tidsforskyvninger, samt at mulighetene for høyere opptakskvaliet og bruk av reelle prosessorer til upsampling og expandering gjør at det faktisk er flere fordeler enn ulemper. og en ting jeg synes er veldig spennende er BURWEN BOBCAT. Do a Google på den du...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fatter ikke hva alle desse støykildene folk jatter om hele tiden er.
    en nad receiver f.eks har 3-4 vifter tett oppmot elektronikk, ingen skjermet trafo osv.
    en pc har strømforsyning i en stålboks, + boksen er adskilt mot hovedkortet med sin egen stålvegg.
    sammenlign dette med en pc:

har forøvrig et EMU 1212m lydkort, ikke plaget med noe støy. og lydmessig tror jeg man må MINST doble prisen for cdspiller i samme klasse. og jitter er ikke til stede sammenlignet med min pioneer dvd når jeg kobler på ekstern dac. (ja dette er faktisk hørbart)...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får jeg tak i BURWEN BOBCAT gratis? Gidder ikke å kjøpe noe før jeg har testet dette....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjerming

Det er faktisk en iso standard på emi-shielding i pc'er Einis...

dessuten hvem sa at harddisken skulle oppholde seg der? Hva med oso-flash disk på 64gb? ingen bevegelige mekaniske deler? Amen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må altså ha denne boksen for å få det til å funke? Ganske dyr da... 2000 dollar er mye penger.

Er det noen som har personlige erfaringer med denne?
    Vil min Harman Kardon AVR 630 være kompatibel?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burwen Bobcat

B BOBCAT er temlig nytt. Og du trenger ikke den for å gjøre noe av det jeg skriver om ovenfor. Jeg nevnte den kun som referanse til tema og fordi jeg mener at det er noe av det mest spennende som skjer om dagen. Les aritikklen i sterophile... Det er vel et poeng hvem som er med på å utvikle og rose den?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burwen Bobcat

Har du testet det selv?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis: Derfor en god cdspiller ofte er skjermet alt av dill og dall ifra hverandre, se f.eks på Marantz sin nye "toppmodell". Dette er slikt folk flest glemmer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye spennende med dette å bruke en PC som kilde. Men det forutsetter et par ting, og det er at man

- har en PC i stuen/lytterommet som er lydløs
    - har en skjerm/TV å koble den til
    - gir opp brukervennligheten med en vanlig CD-spiller (power on + play)
    - setter seg inn i dette med lydkort, programvare og optimal konfigurasjon
    - vil investere i utstyr som man kanskje ikke har muligheten til å høre resultatet av før det er ferdig satt sammen og riktig oppsatt
    - fikser en løsning på fjernkontroll
    - gidder å ha mus og tastatur i stuen/lytterommet
    - enten har PC alltid skrudd på eller har god tolmodighet hver gang man skal slenge inn en CD

Sett bort i fra alt dette og sikkert noen andre haker/ulemper, er det heller ikke gratis utstyr vi snakker om. En brukbar PC koster penger, likeså et bra lydkort. Altså er ikke dette en løsning for alle. Man får en relativt god CD-spiller for 10-20k.

Skal prøve å bruke PC som drivverk hjemme for sammenligning med en Pioneer DVD-spiller, bare jeg finner ut hvordan å få lydkortet til å unngå å røre signalet (passtrough). Har bra DAC i prosessoren min, så den trenger egentlig kun å fungere som en avspiller/drivverk.

Bobcat? Er ikke det små gravemaskiner? Hadde vært artig å hørt på noe sånt, men 2000$ ++ er mye cash for noe som er såpass nytt og ukjent.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som liker å faktisk putte en cd i spilleren, istedenfor å klikke på et ikon i "min musikk" mappen? Selv om lydkvaliteten er helt grei gleder jeg meg mindre over hele opplevelsen ved bruk av harddisk... Praktisk, men kjedelig :neutral:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burwen Bobcat

Jeg sitter å flikker på en presentasjon av Burwen Bobcat, men det er litt frem i tid. Skal se om jeg kan lage en tråd om tilsvarende.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukervennlighet...

Brukervennligheten er etter min mening ofte bedre enn vanlig cd-spiller. Tenk dere full fest hjemme i stua med 20 personer med forskjellig musikksmak..

Min erfaring er at ofte blir det spilt en sang pr plate før noen skifter den ut. I starten går alt greit, men når folk blir drita, fyker cd-platene veggemellom.

Har ofte funnet de-plater på unevnelige steder etter en god fest.

Må nok innrømme at dette er nok mer et fenomen fra ungdommen, men likevel.....

Bruker Winamp i dag og har alle platene på en spilleliste sortert etter album og artist. Funker kjempebra. God søkefunkjon også.

Har 33000 sanger så det blir mye enklere å søke direkte enn å fysisk lete gjennom hele cd-samlingen hver gang.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Brukervennligheten er etter min mening ofte bedre enn vanlig cd-spiller. Tenk dere full fest hjemme i stua med 20 personer med forskjellig musikksmak..

Min erfaring er at ofte blir det spilt en sang pr plate før noen skifter den ut. I starten går alt greit, men når folk blir drita, fyker cd-platene veggemellom.

Har ofte funnet de-plater på unevnelige steder etter en god fest.

Må nok innrømme at dette er nok mer et fenomen fra ungdommen, men likevel.....

Bruker Winamp i dag og har alle platene på en spilleliste sortert etter album og artist. Funker kjempebra. God søkefunkjon også.

Har 33000 sanger så det blir mye enklere å søke direkte enn å fysisk lete gjennom hele cd-samlingen hver gang.
    Det funker fint med playlister, inntil fulle gjester går inn på pc`n og lar det gå en halv sang før de bytter (med mindre man passordbeskytter for andre brukere.....)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi snakkier om forskjellige ting?Jeg snakker ikke om en enklere løsning men en som BEDRE til det som er vesentlig, nemlig å spille musikk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •