Lydkvalitet på musikk fra harddisk vs cdspiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er selfølgelig litt jobb å komme dit, men er alt satt opp kan brukervennligheten på en HTPC bli mye større enn en cd-spiller. Tenk deg en pc som er satt opp i bios til å starte 10 min før du kommer hjem fra jobb, og en PDA som er satt som fjernkontroll hvor det bare er å trykke på "spill musikk" ikonet. Evt en Logitech harmony remote som er satt opp på lignende måte.

En bitperfect rip med Exact Audio Copy i wav eller flac må etter mine fatteevner være en like god kilde som verdens beste driverk? Blir jo akkurat samme nullene og 1-tallene som ligger på skiva?

Kunsten er å få dette uforstyrret ut til en DAC (hvis man mener DACen i lydkortet ikke er god nok). I windows vil all lyd gå igjennom en dårlig mixer som heter kmixer og som upsampler lyden fra 44.1kHz til 48kHz. For å unngå dette kan man bruke en ASIO/ driver for ubehandlet PCM strøm til den digitale lydutgangen på PC'n.

Så kan man jo legge så mye penger man vil i en DAC.......

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet litt frem og tilbake synes jeg ikke lydkvaliteten på mitt Edirol UA-25 USB-lydkort (veil. i underkant av 2k) står mye tilbake for Arcam CD72 (veil. 6k), og jeg vil påstå brukervennligheten er milevis foran CD. Greit, jeg må gå helt bort til PCen og dytte litt på den musedingsen og litt sånt, men å kunne sette opp playlists både til mitt eget bruk og festbruk setter jeg umåtelig pris på. CD spilles mindre og mindre her iallefall.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox er jo et godt greit alternativ: Slim Devices : Transporter & Squeezebox : Free your music!

Frode

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan svare meg på dette: Blir lydkortets DAC brukt ved brukt av optisk spdif?

Er det slik at lyden sendes ubehandlet gjennom HTPC og rett inn i forsterkeren hvor den interne DACen blir brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    DAC står for Digital til Analog Converter. Signalet du sender via spdif er digitalt, og har ikke vært gjennom DACen i dataen din.

Om den sendes ubehandlet spørs vel hvilket lydkort du har, om det oppsampler e.l.

Det ligger også noen muligheter i iTunes som kan nivåmatche musikken og diverse equalizere. Usikker på om disse påvirker det digitale signalet.

Det er uansett å anbefale at du kobler PCen din sammen med forsterkeren via en optisk kablel. Da er de galvanisk skilte, og du eliminerer jordsløyfer.
    Det hender også at lydkort sender ut litt grums under oppstart, eller forsåvidt ellers også, i form av høye spenninger som potensielt kan ta knekken på forsterkeren din. Dette slipper du også med optisk overføring.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å rippe CD-samlinga i Flac eller PCM og bruke en Slim Devices Transporter (http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html). Den første High-end nettverksspilleren? Koster 16 995 hos Komplett. Regner med at kvaliteten blir like bra som på en dedikert bra CD-spiller.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •