Jakten er ferdig, men dyr effekt/billig spiller eller motsatt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten er ferdig, men dyr effekt/billig spiller eller motsatt

jeg er i prosjekteringsfasen på ett nytt anlegg. Flere ideer er kommet frem og forkastet igjen, men sitter igjen med følgende:

reciever: denon 2807. Vurderte 3806, men har konkludert med at de er veldig like. Eneste store forskjellen jeg har funnet er antall watt. 2807 har også 7.1 analog inngang, så den takler de nye HD formatene når den tid kommer

effektforsterker: NAD C272 eller Vincent SP-996. Begge koster 5-6 k. Kan evt strekke budsjettet noen lapper

DVD spiller: Pioneer DV-696 eller cambridge DVD89

Høytalere: DALI IKON 6, DALI suite 2,8. Er ikke satt på Dali, men har lest mye godt om IKON i alle fall. Har i dag B&W
    Det må også handles inn passende center og bakhøytalere, samt sub. tenker på en velodyne sub.
    Budsjettet mitt er 40k give or take.
    Jeg bor på Stord, og derfor blir det Bergen eller Haugesund som er aktuelle lyttesteder.
    Bildet vil bli vist på en Pana 42"pv60/62

Grunnen til at jeg tenker på vincent effekt, er at jeg har forstått at ikon kan være "hard" i diskanten, og tenker at vincent kan være god "medisin" for disse.

Noen som har noen gode råd

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke valgt Vincent Sp-996'ene. Jeg har selv Vincent SP-997 og har faktisk lært at min gamle NAD 3020 både spiller varmere og er mer strømsterk en det Vincentene leverer...tro det eller ei...

Så hvis NAD er NAD fremdeles, og det tror jeg de er, så vil jeg valgt NAD fremfor Vincent. Det gjør jeg neste gang, hvertfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Jeg ville ikke valgt Vincent Sp-996'ene. Jeg har selv Vincent SP-997 og har faktisk lært at min gamle NAD 3020 både spiller varmere og er mer strømsterk en det Vincentene leverer...tro det eller ei...

Så hvis NAD er NAD fremdeles, og det tror jeg de er, så vil jeg valgt NAD fremfor Vincent. Det gjør jeg neste gang, hvertfall...
    Ok. greia er at NAD'en har jeg ingen problemer med å få hørt på. Værre med vincenten. vet ikke om noen som forhandler de i bergen i alle fall

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet heller ikke om noen Vincent forhandler i Bergen jeg heller. Jeg kjøpte mine på nettet hos avhifi etter å ha lest mye positivt om Vincent Sp-996.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1070 er vell også ett alternativ i prisklassen min.
    Ikke lett dette, men steike så morro

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir dette et 5.1 oppsett? Skal du beholde de B&W'ene slik at det blir 7.1? Må bare advare at de Dali ikon 6 er litt svake på bass, men smaken er vel litt som baken. Hvilken Velodyne sub tenket du på?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er morro, du kan få mye morro brukt av effekttrinn i den prisklassen også...

Jeg tror at effekttrinn er relativt ufarlig å kjøpe brukt, da det er begrenset hva som kan gå galt med dem. Sjekk ut AVtorget her...Det "byttes" stadig vekk godsaker mellom medlemmene her ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Blir dette et 5.1 oppsett? Skal du beholde de B&W'ene slik at det blir 7.1? Må bare advare at de Dali ikon 6 er litt svake på bass, men smaken er vel litt som baken. Hvilken Velodyne sub tenket du på?
    nei, B&W ene skal enten inn på furtebua mi, eller selges til en bror. Blir 5,1 i første omgang i alle fall.
    Tenker på en Velodyne CHT-12R.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er morro, du kan få mye morro brukt av effekttrinn i den prisklassen også...

Jeg tror at effekttrinn er relativt ufarlig å kjøpe brukt, da det er begrenset hva som kan gå galt med dem. Sjekk ut AVtorget her...Det "byttes" stadig vekk godsaker mellom medlemmene her ;-)
    ja, brukt er selvsagt ett alternativ. Eneste problemet er at når jeg har bestemt meg, vil jeg helst ha det i går. Kan gå i mnd og grunne, men er valget tatt, så vil jeg ha varen fort sikkert flere som kjenner seg igjen

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aircooled
    jeg er i prosjekteringsfasen på ett nytt anlegg. Flere ideer er kommet frem og forkastet igjen, men sitter igjen med følgende:

reciever: denon 2807. Vurderte 3806, men har konkludert med at de er veldig like. Eneste store forskjellen jeg har funnet er antall watt. 2807 har også 7.1 analog inngang, så den takler de nye HD formatene når den tid kommer

effektforsterker: NAD C272 eller Vincent SP-996. Begge koster 5-6 k. Kan evt strekke budsjettet noen lapper

DVD spiller: Pioneer DV-696 eller cambridge DVD89

Høytalere: DALI IKON 6, DALI suite 2,8. Er ikke satt på Dali, men har lest mye godt om IKON i alle fall. Har i dag B&W
    Det må også handles inn passende center og bakhøytalere, samt sub. tenker på en velodyne sub.
    Budsjettet mitt er 40k give or take.
    Jeg bor på Stord, og derfor blir det Bergen eller Haugesund som er aktuelle lyttesteder.
    Bildet vil bli vist på en Pana 42"pv60/62

Grunnen til at jeg tenker på vincent effekt, er at jeg har forstått at ikon kan være "hard" i diskanten, og tenker at vincent kan være god "medisin" for disse.

Noen som har noen gode råd

Om du ikke er en stor fan av en krisp diskant så ville jeg i utgangspunktet prøvd å unngå bånddiskant som ikon har og kanskje unngå Klipch.

Om du har et budsjett på rundt 40k så bille jeg vurdert en Patos Lyric surround pakke med lyric 402 som fronter koblet opp mot en Yamaha RX-V1600RDS eventuelt en 2600 som begge er meget gode recivere.
    Patos Lyric 302 som surround og Patos Lyric 202 senter, det blir rundt 35000,- og så ville jeg spart opp til en SVS subb .

Denon som du tenkte, koster ganske nøyaktig det samme som Yamahaen jeg nevnte først.husk at HiFiklubben er den eneste butikken man ikke får prosenter eller tilbud på overhodet! ingen gode dealer med dem desverre så når du skal handle for 40,000,- så ville jeg gått til en annen butikk, samtidig som jeg personlig ikke liker Ikon da den er for skarp for min smak.

Triangel, Patos eller B&W(den nye serien deres) ville jeg ha valgt.
    Og ville lagt til en SVS PB12-Plus som koster rundt 8000,- og som dessuten kommer i flere lekre finisher.

Kan etterhvert oppgradere med Effekt blokker om du ønsker det, Midgard er et godt valg sånsett, er litt frelst på det merket men de er små låter meget godt og ganske nøytralt så de vil ikke forrandre nevneverdig på lydsignaturen som kommer fra reciveren.

Men lykke til morsomt er det når man skal kjøpe for såppas godt busjett

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3020 er det beste de har laget vistnok. noen komponenter som sitter i den "eksisterer ikke" lenger, med mindre du betaler en del. karbonmotstander osv...
    derfor sverger mange fortsatt til utstyr fra 70tallet.
    skal ikke mye til for å slå nad i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Om du ikke er en stor fan av en krisp diskant så ville jeg i utgangspunktet prøvd å unngå bånddiskant som ikon har og kanskje unngå Klipch.

Om du har et budsjett på rundt 40k så bille jeg vurdert en Patos Lyric surround pakke med lyric 402 som fronter koblet opp mot en Yamaha RX-V1600RDS eventuelt en 2600 som begge er meget gode recivere.
    Patos Lyric 302 som surround og Patos Lyric 202 senter, det blir rundt 35000,- og så ville jeg spart opp til en SVS subb .

Denon som du tenkte, koster ganske nøyaktig det samme som Yamahaen jeg nevnte først.husk at HiFiklubben er den eneste butikken man ikke får prosenter eller tilbud på overhodet! ingen gode dealer med dem desverre så når du skal handle for 40,000,- så ville jeg gått til en annen butikk, samtidig som jeg personlig ikke liker Ikon da den er for skarp for min smak.

Triangel, Patos eller B&W(den nye serien deres) ville jeg ha valgt.
    Og ville lagt til en SVS PB12-Plus som koster rundt 8000,- og som dessuten kommer i flere lekre finisher.

Kan etterhvert oppgradere med Effekt blokker om du ønsker det, Midgard er et godt valg sånsett, er litt frelst på det merket men de er små låter meget godt og ganske nøytralt så de vil ikke forrandre nevneverdig på lydsignaturen som kommer fra reciveren.

Men lykke til morsomt er det når man skal kjøpe for såppas godt busjett
    Har ikke hørt Ikon enda. Vet du hvem som forhandler Patos her på vestlandet da?? Er pokka nødt til å høre høytalerene før jeg velger. Har jo selvsagt vurdert B&W 603s3 også, og skal høre på de også.
    Den yamahaen du nevner, har den romkoreksjon?? grunnen til at jeg spør, er at rommet anlegget skal stå i er L formet, og antatt ganske vanskelig lydmessig. Ett absolutt must er det ikke, for jeg har fått til ett godt lydbilde før, med metermål og snøre, men en liten ekstra forsikring er det.
    Edit: fant foresten ut at BMH i bergen selger både Patos og yamaha så jeg får ta meg en tur dit.
    Min første surround forsterker var en yamaha. En tre kanals sak, hvor den fora senter og bak, mens NAD 3020 en min fora frontkanalene. Kilden var en VHS video og en billig JVC dvd spiller. Begynner å bli noen år siden det gitt

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Ikon enda. Vet du hvem som forhandler Patos her på vestlandet da?? Er pokka nødt til å høre høytalerene før jeg velger. Har jo selvsagt vurdert B&W 603s3 også, og skal høre på de også.
    Den yamahaen du nevner, har den romkoreksjon?? grunnen til at jeg spør, er at rommet anlegget skal stå i er L formet, og antatt ganske vanskelig lydmessig. Ett absolutt must er det ikke, for jeg har fått til ett godt lydbilde før, med metermål og snøre, men en liten ekstra forsikring er det.
    Edit: fant foresten ut at BMH i bergen selger både Patos og yamaha så jeg får ta meg en tur dit.
    Min første surround forsterker var en yamaha. En tre kanals sak, hvor den fora senter og bak, mens NAD 3020 en min fora frontkanalene. Kilden var en VHS video og en billig JVC dvd spiller. Begynner å bli noen år siden det gitt

Ja blir vel noen år siden det ja husker vi fikk den første VHS spilleren vår i hus jeg hehe LENGE siden! og så husker jeg vi ikke fikk den første nintendoen men når super kom så fikk vi en slik. når kunne vi ha fått vhsen ..... husker ikke lenger jeg er "bare" 21 så når vi snakker før 90 tallet husker jeg lite ops:

Men men ja Yamahaen har god romkorr begge modellene jeg nevnte har det, når det gjelder hve som selger i bergen/vestlandet kan jeg ikke hjelpe deg mer enn Patos sine hjemmesider og der fant jeg ikke noe som het "BMH" men kan vel hende de selger det fordet.
    Yamahaen og Denon kommer begge godt ut i tester men personlig liker jeg best Yamaha og den fikk beste kjøp i den siste testen jeg leste og Pioneer fikk beste lyd. 2600 jeg snakker om da. får også den til 10,000,- eventuelt ennå bedre tilbud (fikk godt tilbud på en ny yamaha 2600 et sted i oslo)

dessuten når det gjelder rom korr : "Det holder med ett knappetrykk for å iverksette Yamahas avanserte romkorreksjon. Ventetiden er kort, og når jobben er unnagjort, kan det gå flere timer til man reiser seg igjen. God flerkanalslyd er vanedannende!"

så den er nok en god sak, her er LydogBildes test : Lyd og Bilde : Kjøpeguide
    Her er det til og med Denons modell til 17,000,- som den konkurerer mot !!
    Ikke den jevnere priset 38 eller 28.

Når det gjelder høytalerene så tror jeg du gjør godt i å lytte rundt litt, ikke se deg blind på Hifiklubben. De har nok gode saker ingen tvil om det men det finnes gode konkurenter som jeg syns er bedre selv og koster det samme og som er mulig å få tilbud på!! sparer gjerne flere tusen ved å kjøpe det sammlet andre steder enn hifiklubben så lykke til bare å spørre om det er mer du lurer på.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje storebror

Jeg har sett yamaha 4600 brukt på forumet her til salgs for 9200,- !
    : http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/12091

Koster jo 15,000,- ny så kanskje det kunne vert noe...

Her er den på stereofil sin side om du ønsker å lese litt: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett yamaha 4600 brukt på forumet her til salgs for 9200,- !
    : http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/12091

Koster jo 15,000,- ny så kanskje det kunne vert noe...

Her er den på stereofil sin side om du ønsker å lese litt: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    bra tilbud, men får ikke middler før i slutten av november.
    Hvor viktig er det foresten at bakhøytalerene er av samme merke som front og senter??

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda

godt tilbud det men 2600 er også veldig god, når den slår en langt dyrere Denon og kåres til beste kjøp så jeg vurderer så absolutt den Yamaha selv selvom jeg kommer til å bruke eksterne Effekt blokker høyst sansynlig.

Når det gjelder å ha samme høytaler merke hele veien rundt er jo ikke det egentlig så veldig viktig for annet enn at høytalerene må spille godt sammen og det er jo så absolutt lettest å kjøpe en høytaler i samme serien, man vet jo at de er laget på noenlunde samme måte og spille rimlig likt.
    Jeg kommer nok til å kjøpe samme merket selv men det er ikke sikkert jeg kjøper allt samtidig, blir fort dyrt men før eller siden vil jeg selv gå for samme merket.

Med andre ord, så lenge høytalerene ikke spiller veldig forskjellig går det greit men ideelt sett burde faktisk høytalerene både bak og forran være like både i størresle og merke.

Selv kommer jeg til å ha mindre høytalere bak men samme merket.
    Kommer til å bruke Dynavoice høytalere bak de første ukene tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er snøballen startet å rulle. Bestilte en Panasonic PV60 42" plasma i går, med levering 5 des. Avtale med den lokale kraftleverandøren er skrevet, så nå kommer fiber med tv signaler i hus. Var på hifiklubben på lørdag og hørte på denon 2807, Thule PA150B effektforsterker, Dali Ikon 6, Vocal 2, og ikon 1 bak. Flate for en lyd.Thulen gjorde en virkelig god jobb på Ikonene. Kari B sto formelig foran meg, Dire Straits spillte "private investigation" med en varme og fylde som virkelig imponerte. Overgangen i private investigation (de som har hørt den, vet hvilken overgang jeg mener) var virkelig imponerende.
    Akkurat nå er oppsettet med thule og ikon 6 en klar favoritt. Men skal høre patos og yamaha også.
    Men plasmaen er på vei

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke jeg

Jeg kan ikke skryte av mine sterke geografikunnskaper så jeg er ikke sikker på hvilken forhandler som ligger nermest. men ta en kikk selv : Forhandlere
    For du får vel ikke kommet deg nedover til Hifimessen i Horten i helgen gjør du vel? der er jo hvertfall Patos presantert og over 40 andre utstillere.

Om du skal ha hjemmekino og ikke syns Ikon 6 var skarp i diskanten må du jo like Klipch! vet heller ikke hvem som fører det i Bergen. Floorstanding Systems

Alternativt er Triangel vist nok en kjempe god sak til hjemmekino, Lekker er den også og kommer undre busdsjettet ditt. Maxwell Hi-Fi

Midgard Audio kommer med en lovende høytaler like over nyttår som kanskje kan passe godt.... men du vil kanskje kjøpe nå snart?

HifiCenterkjeden har jo JBL som spiller bra i manges ører.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skryte av mine sterke geografikunnskaper så jeg er ikke sikker på hvilken forhandler som ligger nermest. men ta en kikk selv : Forhandlere
    For du får vel ikke kommet deg nedover til Hifimessen i Horten i helgen gjør du vel? der er jo hvertfall Patos presantert og over 40 andre utstillere.

Om du skal ha hjemmekino og ikke syns Ikon 6 var skarp i diskanten må du jo like Klipch! vet heller ikke hvem som fører det i Bergen. Floorstanding Systems

Alternativt er Triangel vist nok en kjempe god sak til hjemmekino, Lekker er den også og kommer undre busdsjettet ditt. Maxwell Hi-Fi

Midgard Audio kommer med en lovende høytaler like over nyttår som kanskje kan passe godt.... men du vil kanskje kjøpe nå snart?

HifiCenterkjeden har jo JBL som spiller bra i manges ører.

Lykke til
    Har funnet en patos og yamaha forhandler i bergen BMH - Bergens Musikk Handel så jeg skal ta en tur dit.
    JBL har jeg hørt i haugesund. Ett par med JBL Studio L880, og de gav meg ingenting. Designet likte jeg heller ikke. Misforså meg rett. De var ikke dårlige, men synes de var litt "ullne" i mangelen på ett bedre ord. De hadde masse bass, men manglet liksom litt i toppen. Vanskelig å beskrive lyd
    Hørte også på ett ett SA 1750 tror jeg de het, og de var JBL'en rake motsetning. Diskant og mellomtone var veldig bra, men de var slanke i bassen.
    Artig du nevnte Triangle, for jeg satt akkurat i lunsjen og titta på de. Flotte høytalere, og etter hva jeg har lest her inne, har de fått mange godord også. Får se om jeg tar en tur til stavanger. Litt langt å reise bare for å høre på høytalere, men får stikke innom en kompiss, så har jeg en "unskyldning".
    Er det noen bilder av de nye midgard høytalerene da???
    Hadde håpet å få ting i hus før året var omme ja.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Desverre

Har funnet en patos og yamaha forhandler i bergen BMH - Bergens Musikk Handel så jeg skal ta en tur dit.
    JBL har jeg hørt i haugesund. Ett par med JBL Studio L880, og de gav meg ingenting. Designet likte jeg heller ikke. Misforså meg rett. De var ikke dårlige, men synes de var litt "ullne" i mangelen på ett bedre ord. De hadde masse bass, men manglet liksom litt i toppen. Vanskelig å beskrive lyd
    Hørte også på ett ett SA 1750 tror jeg de het, og de var JBL'en rake motsetning. Diskant og mellomtone var veldig bra, men de var slanke i bassen.
    Artig du nevnte Triangle, for jeg satt akkurat i lunsjen og titta på de. Flotte høytalere, og etter hva jeg har lest her inne, har de fått mange godord også. Får se om jeg tar en tur til stavanger. Litt langt å reise bare for å høre på høytalere, men får stikke innom en kompiss, så har jeg en "unskyldning".
    Er det noen bilder av de nye midgard høytalerene da???
    Hadde håpet å få ting i hus før året var omme ja.

Har nok ingen bilder av dem ennå, har sett en sketsj og fått spec's av Snickers-is men vet ikke hva det blir til ennå, de hørtes absolutt inponerende ut! Jeg har ikke nok penger nå til alt jeg skal kjøpe uansett så jeg kommer til å vente å se. 13mm dome 2x4" mellomtone og 2x6,5" bass med 4x6,5" slaver. i hver høytaler!!! kan ikke si det låter annet enn spennende! når man legger til at høytaleren ikke ville bli særlig tungdreven og at høyden bare er rundt 85cm blir det bare bedre

Men time vil showe.

Patos er foreløpig en av mine favoritter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •