Noen newbie spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen newbie spørsmål...

Hei,

har lest litt rundt på hifi og hjemmekino anlegg da jeg har tenkt å kjøpe et. Har null erfaring på sånt, så naturligvis er jeg litt forvirret. =p

I første omgang vil jeg ha et anlegg til musikk og hjemmekino. Jeg hadde tenkt på en receiver og 5.1 høyttalere. Receiveren jeg har valgt ut er en Yamaha RX-V740. Første spørsmål blir da: Hvilke høyttalere "passer" til denne receiveren? Jeg vil ikke kjøpe høyttalere som er "for bra" eller "for dårlige", men jeg har som sagt liten peiling.

I første omgang hadde jeg tenkt å bruke PCen som DVDspiller. Det jeg er usikker på hvordan lyden vil bli.. Hvordan overføres lydformatene DD, DTS osv? Utgangen på PCen er kun en standard plug. Har et Creative "5.1" lydkort så det burde vel funke? =p

Takk for svar, flott side!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra PC`en til reciver må du iallefall ha en Digital Utgang eller SP/DIF om du vil.
    Det er hvis du skal få brukt formatene Dolby Digital og DTS.
    Vet ikke om Creative kortet ditt har det, de nye Audigy korta har iallefall det og hvis du kjøper en ny pc har også de fleste Nforce hovedkortene det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har optisk utgang tror jeg, slik man bruker til MiniDisk ikke sant? =p Flott, da tror jeg at jeg venter med DVD spilleren!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er med stor fare for å erte på meg mange jeg sier dette, men hvis budsjettet er lavt, men du tenker å oppgradere etter hvert så begynn med et par fronthøyttalere. Jeg synes i hvertfall personlig at underholdningsfaktoren i et par gode stereohøyttalere er mye bedre enn i et "dårlig" hjemmekinoanlegg.

Jeg ville også vurdert de nye forsterkerne fra Sony. De har kommet med en ny serie med pulsbreddemodulerte hjemmekinoforsterkere. De begynner på rundt 10 000, og får svært god omtale. Dersom du kutter ut noen høyttalere til å begynne med kan det hende du kan klare å strekke deg til en. Fordelen er blant annet at de kan drive mer tungdrevne høyttalere og at den teknologien generelt spiller meget dynamisk. Ellers vet jeg at HiFiKlubben selger ut Arcam AVR 200 til 7990, også bær du ta en kikk på NAD før du bestemmer deg.

Av høyttalere er det noe helt vanvittig å velge i. Kanskje du skulle si litt om hva du lytter til av musikk, og hvordan du bor? Gjerne hva du hadde tenkt deg av pris og fysisk størrelse også!

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er med stor fare for å erte på meg mange jeg sier dette, men hvis budsjettet er lavt, men du tenker å oppgradere etter hvert så begynn med et par fronthøyttalere. Jeg synes i hvertfall personlig at underholdningsfaktoren i et par gode stereohøyttalere er mye bedre enn i et "dårlig" hjemmekinoanlegg.
    Støtter deg 150%!!! Er mye bedre å kjøpe litt etter hvert når man får råd til noe nytt... Kjøp noen gromme front og vent med resten, hvis budsjettet er lavt!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari
    Støtter deg 150%!!! Er mye bedre å kjøpe litt etter hvert når man får råd til noe nytt... Kjøp noen gromme front og vent med resten, hvis budsjettet er lavt!
    støtter også den løsningen 150%
    Spes. viss du liker musikk :twisted: ...
    Stereo kan gi veldig stor kinofølelse oxo...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rundt 20.000 kr å bruke. Jeg trenger ikke noe svære saker da jeg bor på hybel, men jeg trenger garantert noe bedre enn det jeg har nå =p Anlegget må være all-round, jeg liker alle typer musikk og vil bruke det til filmer også. Hadde tenkt på Dali eller B&W høyttalere.. Siden rommet er ganske lite og jeg ikke trenger så mye kraft så tenke jeg det hadde vært artig med ordentlig surround.

Noen forslag? 20.000 er mye penger, setter pris på all hjelpen jeg får før jeg kaster bort pengene mine =p

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste høytaleren i et hjemmekino anlegg er subwooferen. Hvor mange klerer jeg og erte på meg da?

Jeg ville kjøpt 5 små høytalere f.eks. 4*B&W303 og 1*LCR3 eller 5*LCR3, og en god subwoofer.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Den viktigste høytaleren i et hjemmekino anlegg er subwooferen. Hvor mange klerer jeg og erte på meg da?
    ikke meg, i kino sammenheng er det gøy med "stor hjørneplassert" subwoofer, men i musikk sammenheng(ikke disco) er det greit med litt mer neutral bass.....

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="[likerHIFI]"]
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    ikke meg, i kino sammenheng er det gøy med "stor hjørneplassert" subwoofer, men i musikk sammenheng(ikke disco) er det greit med litt mer neutral bass.....
    Du kan få like bra lyd med en god subwoofer og gode satelitt høytalere som med gulvstående fronthøytalere. Trikset er å få plassering, delefrekvens og volum riktig, hold for all del subwooferen unna hjørner.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer aldri å få sammenhengen til å gå 100% i fase. Du får heller ikke en groupdelay fra subben som minner om den i satelittene. Derfor er det lett å avsløre et anlegg med en bortgjemt sub, om så ikke delefrekvensen er satt meeeeeget lavt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer aldri å få sammenhengen til å gå 100% i fase.
    Klarer du det med passive delefiltre i gulvstående høytalere?
    Og bass høytalere som står i forskjellig posisjon?

Hva mener du med groupdelay?

Leste du denne når jeg la den ved sist, hvis ikke ta en titt.
    Uncle Eric skrev dette på avtalk og jeg kan ikke argumentere bedre selv

"If the bass from all channels is routed to the subwoofer, the frequency response over the range that the subwoofer produces will be identical between channels. The greater the range of the subwoofer, the greater this benefit. In contrast, any low frequency information produced by separate loudspeakers will not only have different responses in the room due to different physical locations, but there will be cancellations between channels due to distance between them. For instance, the bass response of the right front loudspeaker may be different from the bass response of the left front loudspeaker, which will be dramatically different than the bass response from the left and right front channels combined, and very much NOT an average of the two, but a haphazard mix, most likely a boost at extremely low frequencies, and a dip at frequencies just slightly higher, such as a rise 20 Hz and below and a dip at 50 Hz for a pair of speakers separated by 10 feet.

This is elaborately explained by Floyd E Toole in this great article
    http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf"

Vet at jeg diskuterer litt utover mine kunnskaper her, men jeg vil ha hele sannheten frem. Det er vel kanskje ingen fasit på dette heller som så mye annet i HIFI. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg leste det, men han setter det hele på spissen. Man kan like gjerne si at en feil plassert subwoofer vil ødelegge for alle høyttalerne.

En gulvstående høyttaler med et passivt filter er en sammensatt konstruksjon der man ved konstruksjon av delefilteret tok hensyn til fasedreiningen. Dette er et hensyn du ikke kan få til dersom suben skal spille for alle surroundkanalene. Det er også vanskelig å få til en ren fasekompensasjon dersom ikke suben står plassert sammen med frontsystemene eller i umiddelbar nærhet til disse.

Det bør jo være et mål i seg selv å gi de to fronthøyttalerne nogenlunde like omgivelser slik at de spiller homogent. Dette er et lite problem i bassområdet, men faktisk et større problem i mellomtone og diskant. Nå er det jo også slik at dersom en kontrabass spiller på høyre side i lydbildet så skal det høres ut som om den virkelig gjør det også. Dersom den høyre siden av rommet har en litt annen karakteristikk enn den venstre hører det med som en del av lydbildet. Dersom det er bare mellomtone og diskant som følger dette prinsippet vil det høres unaturlig ut.

Groupdelay er tiden det tar fra det påtrykkede signalet til det kommer tilsvarende lyd fra høyttaleren. Denne er frekvensavhengig. Dersom du har lynrask midbass i fronthøyttalerne vil det være vanskelig å få det til å høres naturlig ut når en stor tung sub skal ta over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •