død og kjedeli lyd Audiovector/rotel kombo - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ganske sikker på at rommet ditt er avgjørende. Hvor stort er det? Hvis man skal ha bass, må man ha basselementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet er 12,7m2, MEN det er en skyvedør på 1,5 meter som går til stuen som er på 40m2

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du løser ikke det problemet med å bytte kabler uansett hva overtroiske medlemmer av dette forumet vil påstå!! Det er faktisk elektronikk vi jobber med her, ikke magi!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell om skyvedøra er åpen eller lukket?

Konrad: Hvorfor lages det dedikerte CD spillere om en ikke kan høre forskell på det og DVD spillere? Selv om både CD spilleren og DVD spilleren min er billige utgaver begge to hører jeg klart forskjell. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pitchyou
    rommet er 12,7m2, MEN det er en skyvedør på 1,5 meter som går til stuen som er på 40m2
    Har du prøvd anlegget i stua? De AV høytalerne jeg har hørt på stod i en forholdvis stor stue. Kan jo være verdt et forsøk og høre om det låter bedre der. Hvis ikke tror jeg bytte av høytalere er beste løsning, mulg du kan klare det med å flytte de litt rundt i det rommet du bruker nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Konrad: Hvorfor lages det dedikerte CD spillere om en ikke kan høre forskell på det og DVD spillere? Selv om både CD spilleren og DVD spilleren min er billige utgaver begge to hører jeg klart forskjell. :-)
    Jeg antar at noen ønsker å tjene penger på det? Forksjellene er såpass marginale på en del utstyr. Det er ikke bare det at gjerne vil høre forskjell da? Siden du tross alt har brukt noen tusenlapper på cd spileren.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikker på at det er forskjell, og det er derfor jeg er på vei tilbake til rent stereoanlegg for å spille musikk på.

At det derimot kan forsvares å kjøpe en Esoteric CD spiller til 500 000,- er jeg i tvil om, men det er tross alt forskjell på en DAC i en spiller som kun har til oppgave å konvertere stereo, kontra en som skal ta seg av flere formater, og i tillegg ha videokretser innebygd i samme boksen.

Men hvis en ikke hører forskjell er det heller ikke verdt investeringen, men det skader ikke å prøve.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei plages med kjedeli, udynamisk bassdød og en lyd helt uten sjæl og futt!
    har Audiovector mi3 super på rotel rb1090. Bruker rsp 1068 til forforsterker og en pioneer dv565!
    noen her som har peil hva som er problemet alt jeg har hørt på av audiovector har vært spillegale dynamiske, bass glade og detaljerte danseløver men hvorfor funker det ikke hos meg?

Noen som har peil på hva som kan være problemet?
    jeg mistenker elektronikken eller rommet!
    Det som påvirker lyden mest i et lyttrerom bortsett fra avspillt kildemateriale er vel akkustikken i lytterommet selv og høytalerne/lyttepossisjons plassering.

Hva som egentlig påvirker lydkvaliteten mest kan vel diskuteres, og riktig svar kan vel avhenge av utstyrs kombinasjoner og hvilket som blir det svakeste ledd i kjeden og hva som farger mest osv.

Dette blir vel ofte diskutert flittig her inne i forumet, og her er mitt forslag til en mulig slik liste som man kanskje burde sette opp og tenkes litt gjennom når man får problemer med og ikke liker helt den klangen man får i anlegget.

1. Høytalere, plassering/lyttepossisjon, Lytterom kildemateriale, og
    hørsel(trent/overtrent/skadet og Psykiske påvirkning plasebo effekter)
    2. Kildespiller eller DAC
    3. Effekt forsterker
    4. For-forsterker
    5. Påvirkning fra 230v el forsyning (kan komme høyere på listen hvis den er meget dårlig
    eller lavere hvis den er stabil og uten støy)
    6. Analoge signal kabler
    7. Høytaler kabler
    8. Digital kabler
    9. El.nettkabler til utstyret

I tilegg kommer vel også hva slags kildemateriale man liker å høre på, og om man har matchet det med høytalerene og effekt forsterkerene osv.
    Det er vel ikke helt uvanlig at gode anlegg avdekker og får dårlige kildemateriale inspillinger til å høres dårlige ut og gode til å høres meget gode ut.

I tilfellet med beskrivelsen av anlegget ditt pitchyou synes jeg kildespilleren og akustiske forhold og plasseringer i lytteromme virker som noen "hete" kandidater som burde sjekkes først, før man eventuellt skifter ut annen elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er sikker på at det er forskjell, og det er derfor jeg er på vei tilbake til rent stereoanlegg for å spille musikk på.

At det derimot kan forsvares å kjøpe en Esoteric CD spiller til 500 000,- er jeg i tvil om, men det er tross alt forskjell på en DAC i en spiller som kun har til oppgave å konvertere stereo, kontra en som skal ta seg av flere formater, og i tillegg ha videokretser innebygd i samme boksen.

Men hvis en ikke hører forskjell er det heller ikke verdt investeringen, men det skader ikke å prøve.
    Det mange gjør "feil" er at den gamle stereoampen bytts ut med en surroundreceiver i samme prisklasse og opplever receiveren som mye slappere. Jeg tør påstå at man må opp i 3-4 x prisen på en surround amp for å få like mye "smell" i det som på en stereoforsterker.

Totalt sett oppnår man selvfølgelig bedre resultat ved å benytte dyrere og bedre signalkilde. Men det er jo nesten ikke hørbart i forhold til å bytte amp eller ht.

Det er jo lydsignaturen i høytalerene man bør ta utganspunkt i. Og jeg regner med at trådstarter ikke har kjøpt de uhørt. Han har sikkert fått demo et sted og gjort et valg ut i fra det. Men som veldig mange erfarer låter ting som regel helt annerledes når det kommer hjem. Noen ganger bedre enn forventet, men desverre som oftest i negativ rettning.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh vel. jeg prøvde en passe dyr dac mot en fæl radionette dvspiller for noen år siden også, på cerwin vega. litt forskjell i bassen ellers druket høyttaleren alle detaljer.
    på noen respektable monitorer ble det noe helt annet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei audiovector er ikke kjedeli i mine øyne iallfall.
    har sett litt på shanling sin rør cd spiller, men har en følelse av at cd/dvd spillern ikke ødlegger alt!

noen forslag til "krydret" elektronikk?
    Ikke kjedelig akkurat..
    Men, skal man ha en fest og vurderer bordsetning setter man ikke 2 kjedelig på siden av hverandre..
    Det jeg skal frem til er at AV trenger en relativt lys forsterker for å vise seg fra sin beste side. Kanskje og så med litt stram bass? Doxa og Primaire kanskje?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare er langt fra "lys".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    heh vel. jeg prøvde en passe dyr dac mot en fæl radionette dvspiller for noen år siden også, på cerwin vega. litt forskjell i bassen ellers druket høyttaleren alle detaljer.
    på noen respektable monitorer ble det noe helt annet
    Prøvde du DAC løsningen vs radionetten på to forksjellige høytalerpar hvor cv! var et av parene og opplevde de forskjell ene du beskriver her. Eller er det nok et CV! dissing innleg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dissing?
    mener du 2 billige kjøleskap av noen CV er like åpne og avslørende som et par små skoesker til samme pris?
    de er ment for volum og trøkk og ikke annet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    IDet jeg skal frem til er at AV trenger en relativt lys forsterker for å vise seg fra sin beste side. Kanskje og så med litt stram bass? Doxa og Primaire kanskje?
    Er litt usikker på om jeg er enig her. Audiovector har jo en ekstremt "tilstede"-diskant, og dersom elektronikken er for "lys" vil jo dette fremheve det. Har selv brukt Arcam med godt hell på Audiovector (Mi3 og Mi3 Signature). Den er relativt nøytral i klangen. Primare I30 og CD31 spilte også kanonbra på Audiovector, men har en noe "mørkere" lydsignatur enn Arcam. Hadde jeg beholdt Audiovectorene, hadde jeg nok sittet med et eller annet produkt fra Primare i kjeden min....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dissing?
    mener du 2 billige kjøleskap av noen CV er like åpne og avslørende som et par små skoesker til samme pris?
    de er ment for volum og trøkk og ikke annet.
    Så lenge de har freon (effekt) nok så får man det man er ute etter ja, men man skulle da tro at store og mange elementer avslører mangel på effekt, strømstyrke og pondus. Poenget mit er at man ikke kan gøre mirakelendringer bare p.g.a kabler og elektronikk. Noe kan man selvfølgelig endre på. Rom, plassering og høytalerne står for langt over 90% av totalopplevelsen.

Tiger og Anfield har vel testet utallige kombinasjoner med AV høytalere og elektronikk. Så de har nok de beste rådene.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei plages med kjedeli, udynamisk bassdød og en lyd helt uten sjæl og futt!
    har Audiovector mi3 super på rotel rb1090. Bruker rsp 1068 til forforsterker og en pioneer dv565!
    noen her som har peil hva som er problemet alt jeg har hørt på av audiovector har vært spillegale dynamiske, bass glade og detaljerte danseløver men hvorfor funker det ikke hos meg?

Noen som har peil på hva som kan være problemet?
    jeg mistenker elektronikken eller rommet!
    Prøv å beveg deg litt rundt i rommet mens anlegget spiller, og hør om du "finner igjen" bassen noe sted. Hvis ikke MÅ det nesten være et elektronikkproblem..

Du har ikke aktivert dynamikkbegrensning i spilleren eller forsterkeren? har selv brent meg på det en gang, da låter det flatt, livløst og uten bass...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ask4me2 skal gå igjennom punktene dine

pirium ja det er veldig boomete bass som slår sjikkeli mellom høyttalerene, der tv en står og den samme bassen er langs hele veggen til høyre og fortsetter ut i stuen. skapdørene i vegseksjon i stuen samt i stuen over dirrer sjikkeli.
    det er ingenting bass der jeg sitter hvis jeg skur vekk stolen og står opreist høres det bedre ut!

Hva er dynamikk begrensning? aldri hørt om!

Når jeg kjøpte rotel så prøvde jeg de på c2 ene som jeg hadde tenkt å selge. ble såpass fornøyd at jeg valgte å beholde c2 ene. Hadde jeg de i ett mye mindre og avlangt rom med gipsplater på alle vegger og takplater i taket og ett krafti gulvteppe.

men er på utkikk etter forsterker til bakhøyttalerene og senter kan det være en ide å gå for ett annet merke så jeg får prøvd om det blir bedre?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ask4me2 skal gå igjennom punktene dine

pirium ja det er veldig boomete bass som slår sjikkeli mellom høyttalerene, der tv en står og den samme bassen er langs hele veggen til høyre og fortsetter ut i stuen. skapdørene i vegseksjon i stuen samt i stuen over dirrer sjikkeli.
    det er ingenting bass der jeg sitter hvis jeg skur vekk stolen og står opreist høres det bedre ut!

Hva er dynamikk begrensning? aldri hørt om!

Når jeg kjøpte rotel så prøvde jeg de på c2 ene som jeg hadde tenkt å selge. ble såpass fornøyd at jeg valgte å beholde c2 ene. Hadde jeg de i ett mye mindre og avlangt rom med gipsplater på alle vegger og takplater i taket og ett krafti gulvteppe.

men er på utkikk etter forsterker til bakhøyttalerene og senter kan det være en ide å gå for ett annet merke så jeg får prøvd om det blir bedre?
    Dynamikkbegrensning er en funksjon som hever de laveste lydsignalene og demper de høyeste, så man ikke trenger å skru opp så høytt for å høre de stille partiene, og samtidig vekke naboen når det kommer høye partier. Dyn.begr. har mange navn, hos pioneer heter det "midnight".

Men i og med at du har bass i rommet, bare ikke i lytteposisjon, høres det ut som det er plasseringen/rommet som er problemet.

Det hjelper sansynlig ikke å bytte ut noen komponenter, du må nok ommøblere..

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror neppe den kjedelige spillestilen er utstyrets skyld. det er mere spillestil, krefter, dimensjoner, nøytrelitet osv, som du kan tillwgge utstyret. om jeg forstår deg riktig, er det spesielt bassen som mangler ? om så, tror jeg det skjer en utfasing av signalet i rommet dit. har du mulighet til å montere en bjelke (til pynt) så du kan ilusjonere et mere firkantet rom. dette er et mer utbrett problen en mange tror. ble selv oppmerksom på det for mange år siden, med en virkelig basstung høytaler. har hjulpet en del andre på samme måte siden. sier ikke at det er det, men det kan vere hverd å prøve, ser ikke bort fra om du da får et mere "spilleglad" rom, med all slags utstyr etter dette.

mvh

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •