Bi-amp / hvor kobles suben?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amp / hvor kobles suben?

Jeg vurderer å koble to stk. NAD C272 effektforsterkere til forforsterkeren C162, slik at jeg kan kjøre bi-amping. Men jeg har også tenkt å ha en sub. Er det noen som kan forklare hvordan alt dette kobles, ikke minst hvor suben kobles?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forforsterkeren har to sett utganger kan du bruke et y-ledd, og koble til begge effektrinnene på en utgang, og så subwooferen på den andre utgangen. Har forforsterkeren bare en preout, ville jeg koblet subben direkte til høyttaler-terminalene. Men da må subben din ha hi-level inngang, noe de aller fleste subwoofere har vel. Min erfaring er at hi-level inngangen ofte gir best lyd hvis effektforsterkeren er av god kvalitet. Du får også lik "lydsignatur" i høyttalere og sub.
    Et annet alternativ har du hvis effektforsterkerne har en utgang som bypasser signalet videre. Da fører du bare signalet videre til sluttrinn nr 2. Da trenger du bare en utgang på forforsterker, og har den to slipper du y-ledd hvis du vil koble sub via low-level inngangen.
    Vet ikke om du skjønte alt dette Lettere hvis du hadde bilder el forklaring om alle tilslutnings muligheter på elektronikken din.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Jeg skjønner nok halvveis hva du sier, i hvert fall den første delen. Og det er nok den som er mest relevant, siden forforsterkeren har to pre ut. Kan du forklare litt nærmere dette med y-leddet, og har du en link til hvordan en slik ser ut / hvor man får kjøpt det?

Du etterlyser bilder som viser tilslutningsmulighetene. Her er bilder:

Forforsterker:
    NAD Electronics :: C162 Stereo Preamplifier

Effektforsterker:
    NAD Electronics :: C272 Stereo Power Amplifier

Sub:
    http://www.lsound.no/webedit_images/10736_original.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Med to preouts ville jeg koblet en effektforsterker på hver, og så sub via høyttalerterminalene på en av forsterkerne, alternativt en kanal på hver forsterker; en kabel til left hi-level inngang fra sluttrinn 1, og en til right hi-level inngang fra sluttrinn 2.
    Du slipper å splitte en av preout utgangene også med en slik løsning. Ellers har de y-ledd på Clas Ohlson tror jeg, kanskje på hifiklubben også. Det er altså en hann phonoplugg som går over i to hun phono.
    Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •