Hva er bedre med dyrere høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er bedre med dyrere høytalere?

Beklager grønne spørsmål her :P men må bare stille nysgjerrigheten min. Jeg har kjøpt inn 2 stk. Dynavoice F6 fronthøytalere. Sammens med en sub så syns jeg lyden er veldig bra i disse. Høytalerne fikk jeg nye for ca 700 kroner og jeg ser at de har fått veldig god krikk. Pga. en ikke alt for happy mor i overetasjen er volumet litt begrenset. Hvis man ser bortifra volum, er lyd kvaliteten så veldig mye bedre på dyrere høytalere enn det som er i mine Dynavoice høytalere? For jeg syns de er steinbra

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dine lytteopplevelser som teller,ikke pris !

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Beklager grønne spørsmål her :P men må bare stille nysgjerrigheten min. Jeg har kjøpt inn 2 stk. Dynavoice F6 fronthøytalere. Sammens med en sub så syns jeg lyden er veldig bra i disse. Høytalerne fikk jeg nye for ca 700 kroner og jeg ser at de har fått veldig god krikk. Pga. en ikke alt for happy mor i overetasjen er volumet litt begrenset. Hvis man ser bortifra volum, er lyd kvaliteten så veldig mye bedre på dyrere høytalere enn det som er i mine Dynavoice høytalere? For jeg syns de er steinbra
    Sikkert gode til prisen.. Jeg har ikke hørt de,men de ser da ålreite ut.

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes di er steinbra så har jo du gjort et kongekjøp =)
    Tenk på di stakkarene her inne som handler for flere ti tusener og aldri blir fornøyde =)

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil høre foskjell, men spør du meg er høytalere for 40k og oppover for de med ekstremt trent/ følsomt øre. Det kommer jo også ann på hvilken musikk type du hører på. også har vi de som bare har dyre høytalere for status

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Det er dine lytteopplevelser som teller,ikke pris !
    Du sier noe...
    Dyre kan være veldig gode, men så er de jo i tillegg mere krevende med utstyret de er koblet opp på;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Du vil høre foskjell, men spør du meg er høytalere for 40k og oppover for de med ekstremt trent/ følsomt øre. Det kommer jo også ann på hvilken musikk type du hører på. også har vi de som bare har dyre høytalere for status
    Hvordan vet du att trådstarter vil høre forskjell ?
    Dette innlegget ditt baserer seg på synsing spør du meg....
    Det er jo kun du og dine ører som oppfatter lyd som du liker,og kan sette kriterier på hva som er bra eller dårlig lyd !?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo hallo, her skrev dypbassen et helt allminnelig innlegg, der han sier at det er forskjeld på høytalere til 700,- & flere tusen. å kalle dette for synsing blir jo helt ... ja, nesten latterlig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    hallo hallo, her skrev dypbassen et helt allminnelig innlegg, der han sier at det er forskjeld på høytalere til 700,- & flere tusen. å kalle dette for synsing blir jo helt ... ja, nesten latterlig.
    Pris har ingenting med hvordan du oppfatter lyd på !
    En høyttaler til 700,- kan jo være like god som en til 3000,-...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Pris har ingenting med hvordan du oppfatter lyd på !
    En høyttaler til 700,- kan jo være like god som en til 3000,-...
    visst kan den det, den kan jo være bedre også... er ikke det som er poenget her. er ikke snakk om noen dissing av rimelige høytalere, eller at dyr = bedre. det eneste som nevnes er at trådstarter vil høre forskjeld på en eksempelvis, høytaler til 1000 og en til 10000.

måten en oppfatter lyden på er selvfølgelig subjektivt.

synest bare det var en merkelig kritikk av et helt normalt innlegg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    visst kan den det, den kan jo være bedre også... er ikke det som er poenget her. er ikke snakk om noen dissing av rimelige høytalere, eller at dyr = bedre. det eneste som nevnes er at trådstarter vil høre forskjeld på en eksempelvis, høytaler til 1000 og en til 10000.

synest bare det var en merkelig kritikk av et helt normalt innlegg.
    Var ikke meningen å komme med noen skarp kritikk her
    Det er jo som du sier: " måten en oppfatter lyden på er selvfølgelig subjektivt."

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Jepp!!
    Feks. Mine foreldre og søsken stilte seg uforstående til at jeg brukte så mye penger på stereoanlegg, og heller ikke bare kjøpte meg ett enkelt lite JVC som de syntes likså bra... Så det er veldig subjektivt..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, da legger vi ballen død :-D
    sitter her med småbrisne kritiske øyne ;-)

og til trådstarter :

du har sikkert skaffet deg noen knall høytalere, her på forumet er det bare skryt å lese om Dynavoice. har ikke hatt gleden av å hørre disse selv, men skryten kommer ikke fra løse luften.
    det finnes vanvittig med høytalere på markedet og er du kresen/nøye nok er det litt av en kunst å finne noen som spiller slik du vil ha lyden "din".
    hovedmeningen min når det kommer til billige (under 10K) kontra dyre (over 30-40K) høytalere, er at på dyrere modeller kommer det frem flere detaljer & en kan dra på MYE på volumet før lyden blir annstrengt. (basert på egne erfaringer )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott !

Da ble jo det ikke krig i natt heller......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for en ikke så kresen person som meg som ikke er ute etter høyt volum så er sjansen liten for at jeg vil bli frelst på nytt med dyrere/bedre høytalere?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Så for en ikke så kresen person som meg som ikke er ute etter høyt volum så er sjansen liten for at jeg vil bli frelst på nytt med dyrere/bedre høytalere?
    Eierglede er en undervurdert faktor. Det tror jeg du vil oppdage med tid og stunder

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Eierglede er en undervurdert faktor. Det tror jeg du vil oppdage med tid og stunder
    hehe så sant så sant :-D

faren er at når du blir bitt av lyd/bilde bassillen, så slipper den ikke taket :-D

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler til 1 000 og en til 10 000 kan muligens være like gode, lydmessig. Men hva er de 9 000 for da? Her går det på kvalitet, arbeidskraft, materiale og markedsføring. Kansje de skal ha ekstra kun fordi den heter det og det.

Har selv et par Dynavoice F-6 i svart flygellakk. Disse har vært testet av bladet Lyd & Bilde, sammen med et par Gale 4040 til 2 000. Dynavoice vant soleklart over Gale og fikk 10 av 10. Selv synes jeg høyttalerene er helt fantastiske i de høyre lavfrekvensene, fantastisk mellomtone og en meget fin diskant. Men så er spørsmålet, hvordan kan et par så gode høyttalere bli solgt til en så lav pris? Skal ikke si meg helt sikker men den logiske forklaringen er at de er laget av ikke det mest slitesterke materiale i verden. De ble vel kansje også laget et sted der det er billig arbeidskraft. Og til sist så har ikke marketsføringen laget et svimerke i bakhodet (i allefall ikke i mitt).
    Men så er det vel kansje litt slik at man ikke skal forvente at høyttalerene til 1 000 skal vare til du dør. Hadde jeg kjøpt meg et par fronter til 100 000 ville jeg ha forsikret disse, men et par høyttalere, kansje like gode, ville kansje ikke vært vits å prøve og sende de på reperasjon.
    Men det er vel med lyd som med alt annet. Smaken er som baken, den har to sider. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha ikke rart jeg er fornøyd Synd at folk forbinner kvalitet (på lyd) med pris. Hadde en ikke så alt for god kamerat innom som var litt imponert. Han lurte på hvor bra anlegget var så kom spørsmålet "hvor mye betalte du for detta a?". Da jeg svarte ca 6000 så trur jeg han følte seg litt oppe på pallen fortsatt fordi han betalte selv 7500 for sitt og da "må" jo det være bedre. Hva skal jeg si? :P

Men takk for et litt uventet svar. Hadde vel egentlig ventet forskjellige tekniske finesser med dyrere høytalere og at de var veldig mye bedre. Godt å høre at jeg har grunn til å være fornøyd

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et fritt (?) marked er det flere faktorer som bestemmer pris. En grunnleggende faktor er faktiske utviklingskostnader+produksjonskostnader+fortjenes te.

En vel så viktig faktor er i hvilket markedssegment man bestemmer seg for å selge i. Klesmerket Peak Performance holder et veldig lavt teknisk kvalitetsnivå, men produsenten valgte å selge det som et ekslusivt (høyt priset) produkt. Det lyktes. Kroppspleiemidler som shampoo og hudkremer selges (av samme leverandør) i flere ulike prisgrupper avhengig av hvilke kundegrupper de skal nå. De fyller eksakt samme guffe (dette er påvist av forbrukerundersøkelser i Norge) i en type flaske og selger billig på RIMI, og i en annen type flaske og selger til 10x prisen hos parymeri.

Og poenget er? At det samme nok skjer i hifi-bransjen også. Det er bare å lese reportasjen fra KEF-fabrikken i siste Hjemmekino. Der siteres en av bossene på at før han kom inn i bedriften ble deres ht solgt til produksjonskost+litt, mens han fikk dem til å tenke målgrupper med ulike prissjikt. Vi liker å tenke at en dyr ht har høyere produksjonskost, men sannheten er vel kanskje mer at det er utviklingskost og eksklusivitet som er prisdrivende (synsing fra min side).

Jeg sier ikke at en dyr ht er dyr fordi noen har bestemt det, men at slike markedsstyrte tanker er med på å sette prisen. Til og med vi kunder referer jo til helt klart definerte prisgrupper (under 5k, ca 10k, over 30k osv).

Nå må noen med mer teknisk kunnskap arrestere meg og komme med konkrete eksempler på at komponentene i en dyr ht er dyrere enn de i en billig en. Jeg er nemlig 100% med på at mine nye Focals låter milevis bedre enn de gamle JBLene til 1/4 av prisen, så noe må det jo være....?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •