Hva er bedre med dyrere høytalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    God lyd er subjektivt. Det må også sees i relasjon til lytte-erfaring.

Etterhvert som en hører forskjellige høyttalere begynner en å henge seg opp i andre ting enn det en først hørte etter. Jeg startet ut med intensjoner om å kjøpe høyttalere (5.1) til i alle fall 10000! Jeg syntes det var mye da.

Med mine "loudness-infiserte" ører og min "watt-befengte" hjerne ble jeg mektig imponert over Proson Top 10 SAH. Det er klart det er trøkk i disse høyttalerene, så jeg mener ikke å disse disse (pun intended) på noe vis, men jeg lærte senere at det jeg hørte ikke var bra nok. Hadde jeg kjøpt dem der og da, og aldri logget på avforum hadde jeg sikkert vært strålende fornøyd idag. Hehe...

Deretter hørte jeg Proson Reality 63 MKII og skjønte at Top 10 SAH var for nybegynnere! Hmmm.... Deretter hørte jeg System Audio SA1550, QLN 603, B&W 603 S3, Concept 6 og Klipsch RF35. Underveis lærte jeg mye om hva jeg skulle høre etter, og jeg forstod at dette kom til å koste penger etter hvert.

Jeg har ingen idè om hvordan Dynavoice F-6 høres ut, men hvis de i motsetning til sine konkurrenter i prisklassen har lagt litt fokus i mellomtonen så kan de være et kupp til prisen. Det er gjerne mellomtone som får lide i billige høyttalere. Det hadde vært gøy å høre dem en dag. Hadde og vært festlig å se dem vurdert mot dyrere høyttalere!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Så for en ikke så kresen person som meg som ikke er ute etter høyt volum så er sjansen liten for at jeg vil bli frelst på nytt med dyrere/bedre høytalere?
    Vedvarer interessen kommer nok "oppgraderings spøkelset":twisted:

Synes ikke en høytaler til 10-30000 er så dyrt når jeg ser hva andre bruker penger på. Hytter til 2.5mill, biler til 6-800.000 o.s.v.

Hvor mye en vil legge i anlegg er opp til hver enkelt. Litt som med bil, de fleste hadde greid seg med enkel Seat men enormt mange kjøper en Audi. Samme konsern, samme konstruktører og de fleste delene blir laget av samme fabrikk. Hvorfor er det så mange som gjør det dyre valget?

En Seat kan lett oppnå en 10 på test innen sin prisgruppe, men ville falt helt igjennom i test mot dyrere biler hvis den var priset likt.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    God lyd er subjektivt. Det må også sees i relasjon til lytte-erfaring.
    [...]

Hadde jeg kjøpt dem der og da, og aldri logget på avforum hadde jeg sikkert vært strålende fornøyd idag. Hehe...
    [...]
    Underveis lærte jeg mye om hva jeg skulle høre etter, og jeg forstod at dette kom til å koste penger etter hvert.
    [...]
    Kunne ikke sagt det bedre. Dette er min erfaring også siste tre-fire år. Det er derfor jeg sitter med to separate anlegg og sitter konstant med en gnagende følelse av å ha skutt litt for lavt på det som skulle bli den siste investeringen...

Nesten alt i denne tråden er subjektive argumenter basert på egen lytting. Er det ikke noen som kan gi trådstarter noen konkrete eksempler på at komponentene i dyre høyttalere er med på å rettferdiggjøre prisen? Hvis ikke må vi jo gå ut ifra at produsentene setter sammen en boks som tilfeldigvis lyder utrolig bra, og setter en pris. Så setter de sammen andre komponenter som koster like mye, men låter ikke så bra, og setter en lavere pris. Igjen basert på den subjektive oppfatning av hva som er bra og ikke bra.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som stort sett er mest fornøyd med lyden i anlegget sitt er de som tok med seg et lite kompaktanlegg fra Elkjøp til 1995.-

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

F6

Må også bre få sakt litt om Dynavoice F6. Siden jeg nå solgte mine Ikon 7, så måtte jeg låne et par F6 fra hjemmekinoen frem til jeg får inn nye høytalere.
    Jeg har jo rimelig bra elektronikk(synes jeg selv ivertfall), så da blir det opp til høytalerne å levere varene. Og jeg må si jeg er meget imponert over disse fjærlette pappeskene De tegner opp et stort og detaljert lybilde som jeg ikke trodde var mulig med høytalere til under 1000 lappen. Til sammenligning med Ikon 7 så spiller de ikke noe pent når jeg spiller høyt, og at mye detaljer er borte. De har vel noe mere bass en Ikon 7, med langt bra bedre da. Den blir noe romlete fra F6, men dunker bra :-D Tror jeg kunne lurt mange i en blind test med langt dyrere høytaler mot F6. I mitt 7.1 oppsett i kinoen sammen med en SVS sub spiller de rått !!!:-D Solgte Ikon 1 som jeg brukte til surround før og kjøpte 3 par F6 for sammme prisen Beste innvisteringen jeg har jort på lenge.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte i dag å sprenge diskanter i både Gale 4040 (2.000 kroner) og Audiovector M3 Avantgarde (18 ganger prisen av Gale), så høyttalere er sårbare uansett prisklasse.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut dette Tiger: Lyd og Bilde : Toppskudd fra bunnskiktet.
    Stakkars Gale... :lol:

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der var det vist bare starten av testen... men de skrev i lyd og bilde at F-6'ene kostet halvparten av Gale 4040, men kom ut dobbelt så gode som Gale.
    Dynavoice F-6 fikk 10 av 10 i testen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den fullstendige testen. Ikke overraskende så finnes den på hjemmesiden til Dynavoice...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •