100 db + 100 db = ??? db

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100 db + 100 db = ??? db

Er korrekt svar 103 db eller 106 db?

Konkret det jeg ikke blir klok på er hvor mange db økning en får dersom en f.eks. går fra en til to suber. Utifra formler jeg har fått servert virker svaret til å være at en får 3 db økning, mens utifra andre (bl.a. SVS og Lsound sine sider samt flere/mange innlegg her på forumet) blir det derimot hevdet at økningen er 6 db.

Noen som har det "teoretisk korrekte svaret/forklaringen" og/eller kan vise til reelle målinger gjort i f.eks. hjemmekino?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjøper en ny (lik sub), og setter dem sånn ca. ved siden av hverandre så får du 6dB økning.. Men om du har subbene i hvert sitt hjørne i rommet får du 3dB økning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør pga jeg "må" ha en bedre forklaring før jeg kan slå meg til ro... Hvorfor blir økningen 6 db og ikke 3 db? Iflg matematiske formler jeg har fått servert vil 100 + 100 blir 103 db.

Ser en mer generelt på det og går utifra at 106 db er korrekt svar overfor, så vil vell det altså si at dersom en bil støyer 100 db da vil to biler som står ved siden av hverandre støye 106 db?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sette front som large, spille av en 50hz tone og se hvor mye mer man leser av på db målern når subben spiller det. Hos meg blir det iallefall 6db mer.

*gitt at den er tunet riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her er det jeg husker, så ta det med liten klype salt..
    Vis man snakker om dB som lyd, og bruker to lydtrykk, som f.eks. 100 dB vil man få 103. dB brukes kun som et forholdstall, (dette er je litt usikker på, kan være omvendt) vis man legger sammen to spenninger, altså volt, vil dB'n økes med 6, legger man sammen effekt, eltså watt, øker det med 3. Mer husker jeg ikke...
    Men ang to subber, så vil rommet ha mye å si, eller plasseringa, da...

Håper noen ble klokere..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i utgangspunkt med på den teoretiske biten om at en ved å doble effekten på ett og samme element får 3 db økning. MEN hva skjer når en legger sammen to lydkilder som hver lager 100 db, blir da resultatet 103 eller 106 db? Og hvorfor spiller to suber 6 db høyere og ikke kun 3 db? Er forklaringen på dette at en dobler effekten OG dobler "effektiviteten" (siden en nå bruke to høytalere/suber eller hvorfor?

Dersom det CNK og Egil_M sier er korrekt at en får en 6 db økning, hva er isåfall galt med dette regnestykket.

db/10 = a

10^a = b

b*antall høytalere med likt DB = c

log c = d

d * 10 = decibelnivået du får fra x antall høytalere.

så da blir regnestykket slik på ekesmpelet med 2 stk høytalere på 88 db.

88/10 = 8.8
    10^8.8 = 630957344.5
    630957344.5 + 630957344.5 = 1261914689
    log 1261914689 = 9.101029996
    10 X 9.101029996 = 91 dB

88 dB + 88 dB = 91 dB (en økning på 3 db.)

derfor blir også 100 db + 100db = 103db.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som hjelpe meg å bli klok på dette en gang for alle? Både med tanke på korrekt svar (selv om jeg også alltid har trodd korrekt svar er 6db økning) og en teoretisk begrunnelse for hvorfor det blir akkurat den økningen. Og dersom svaret er 6 db hadde jeg satt stor pris på om noen kunne forklart meg hva som er galt i formelen overfor

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan desverre ikke gi deg noe teori rundt dette, men har 6dB økning fra en sub alene til to suber alene. Da er fase stilt riktig.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut animasjonen her: Howstuffworks "How Mufflers Work"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen, fikk også en veldig bra forklaring som "heldigvis" underbygger at jeg hadde rett i diskusjonen som gjorde at denne tråden ble startet

Saken er vel ganske enkel om man ser det fra ett rent bølgefysisk perspektiv:

1. Om du legger til en lyd ved samme volum/frekvens og identisk fase som en annen øker du +6dB.

2. Legger du til en lyd ved samme volum/frekvens, men med avvikende fase (mellom 0 og 90 grader feil) øker du med inntil +6dB (jo nærmere 0 grader, jo mer øker du).

3. Legger du til en lyd ved samme volum/frekvens, men med avvikende fase (mellom 90 og 180 grader) får du ett tap på inntil -6dB (jo nærmere 180, jo større tap).

4. Legger du til en lyd ved samme volum/frekvens, men med faseforskyvning i begge retninger får du kansellering og ett tap på inntil -12dB.

Scenario:
    Dobling av antall, men samme effekt:
    Element1 spiller 100db ved 100w. Om du uten å øke forsterkningen innfører Element2 vil du halvere effekten på Element1 og Element2:
    97dB (ved 50w) + 6dB = 103dB totalt.

Dobling av antall og dobling av effekt
    Element1 spiller 100db ved 100w. Du dobler forsterkningen og innfører Element2, da får begge sine 100w:
    100dB (ved 100w) + 6dB = 106dB totalt. (eksakt fase og effekt i samme frekvens)

Dobling av antall og dobling av effekt, men ene elementet koblet feil
    Element1 spiller 100db ved 100w. Du dobler forsterkningen og innfører Element2, da får begge sine 100w, men fasen er 180 grader feil på ene elementet:
    100dB (ved 100w) - 6dB = 94dB totalt. (eksakt fase og effekt i samme frekvens)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykk oppgis som regel som SPL - Sound Pressure Level. Definisjonen er:

dB(SPL)=20log(p/p0)

p0 er referansen på 20 µPa. Lyden av en mygg 3 meter unna sånn circa.

Lek litt med formelen og du vil se at en dobling av lydtrykket, som to suber i konstruktivt samarbeid, gir en økning på 6 dB.

Mer info på Wikipedia:

Sound pressure - Wikipedia, the free encyclopedia
    Decibel - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Dobling av antall og dobling av effekt, men ene elementet koblet feil
    Element1 spiller 100db ved 100w. Du dobler forsterkningen og innfører Element2, da får begge sine 100w, men fasen er 180 grader feil på ene elementet:
    100dB (ved 100w) - 6dB = 94dB totalt. (eksakt fase og effekt i samme frekvens)
    vis det elementet er nøyaktig 180 grader uta av fase i forhold til det andre elementet skal du egentlig få 100% utligning det vil si ingen lyd, men i praksis vil det heller bli mer rundt -30db

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Dobling av antall, men samme effekt:
    Element1 spiller 100db ved 100w. Om du uten å øke forsterkningen innfører Element2 vil du halvere effekten på Element1 og Element2:
    97dB (ved 50w) + 6dB = 103dB totalt.

Dobling av antall og dobling av effekt
    Element1 spiller 100db ved 100w. Du dobler forsterkningen og innfører Element2, da får begge sine 100w:
    100dB (ved 100w) + 6dB = 106dB totalt. (eksakt fase og effekt i samme frekvens)
    begge disse senarioene er riktige, scenario nr 2 er det som skjer når du innfører en extra sub ved siden av den andre, derfor 6db økning;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •