Farlig med mange watt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Ser at det på de litt større JBL-høyttalerne står at maks anbefalt forsterker er 250 watt. Jeg vurderer å brokoble NAD C372 og NAD C272. Ifølge Hifiklubbens sider skal dette levere 400 watt kontinuerlig i 8 ohm per høyttaler. Er dette skadelig for høyttalerne, eller er det bare bra å ha nok av strøm å pøse på med?

Og: Når en forsterker, her NAD C372, yter 2X150W - betyr det at det er en 300 watts forsterker? Eller er det per høyttaler som gjelder?
    Når du brokobbler, seriekobbles de to utgangene på forsterkeren slik at man kan si du legger sammen volt spenningen, men på samme måten som for seriekobbling av batterier, uten å kunne hente ut mer ampere av systemet.

Høytaleren vil derimot oppleves fra hver av utgangene som om den får en halvert impedans, og har man en høytaler som i utgangspunktet er krevende å drive med store fasevinkler mellom strøm og spenning og med store dipp i impedans/hz kurven, da kan brokobbling være lite heldig.

Man kan vel si at når man brokobbler hvilket som helst brokobblingsbar effekt forsterker, "oppleves" høytaleren som skal drives som en mer krevende og som en vanskeligere last, og selv om effekt angivelsene ser fine ut på papiret, er det ikke sikkert at fordelene med dobbling av effekten vil føre til mer kontroll eller andre lyttemessige fordeler annet enn opp til 3db høyere maks lydtrykk.

Tror faktisk oftest en Biamping vil være en bedre vei å gå, med enten å la en av effekt forsterkerene ta bass området i høytaleren og den andre diskant, eller å bruke en stereo forsterker pr høytaler der f.eks den venstre tar diskanten og høyre tar bass.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, komplisert for en nybegynner som meg. Betyr det altså at det er rimelig bortkastet å brokoble? Det betyr vel i så fall at eneste veien å gå til flere watt er ved å investere i en kraftigere effektforsterker, og heller ha en forforsterker?

Og hvordan finner man ut om høyttaleren tillater biamping? Må man fysisk dra og se på den, eller står det under spesifikasjoner?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hmmm, komplisert for en nybegynner som meg. Betyr det altså at det er rimelig bortkastet å brokoble? Det betyr vel i så fall at eneste veien å gå til flere watt er ved å investere i en kraftigere effektforsterker, og heller ha en forforsterker?
    Er man en hardbarka CV entusiast (semi PA eller inne i dbdrag osv), der lydtrykk er det som betyr mest, da er vel ofte brokobbling veien å gå.

Skal man derimot få gode hifihøytalere til å yte sitt beste i vanlige lytterom oppsett, da er gode strømsterke effekt forsterkere med "ekte watt" som klarer å bevege og holde hvert av høytaler elementene mest mulig riktig i forhold til musikk signalet, å foretrekke.

Vil ikke si noe entydig at brokobbling ikke er veien å gå for deg, men vil bare antyde at det finnes forskjellige veier som fører til målet, og de har ofte forskejllige praktiske og prinsippielle fordeler og ulemper. Hvordan tingene fungerer i praksis, må man teste ut og lytte seg frem til.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært få høyttalere som ikke klarer å håndtere en transient på 1000W.

Med musikksignaler kjører man på en kontinuerlig effekt som ligger rundt maksimalt 1/8 av den maksimale utgangseffekten til en forsterker. Det vil si at en forsterker på 800W ikke kan spille særlig mer enn 100W i snitt av den enkle grunn at den må ha de siste 700 til å håndtere transientene i lydbildet.

Med andre ord så er ikke dette et tema man behøver å tenke særlig på. For små forsterkere derimot er et problem, og jeg tror det er mer nærliggende i trådstarters tilfelle.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Takk takk
    Har fremdeles igjen noen år til jeg skal i militæret, men du sier "nesten som vi drev med i militæret", bar dere tyngre og dyrere hifi da eller???

Hvordan er det mulig
    Gratulere, er nok ikke mange som presterer og rote seg så grundig bort

Vanskelig valg:

Best HiFi DA - Alto Utopia Be

eller

Portus.is - vefverslun með hljómtæki

:-D :-D :-D :-D

Hehe i militæret var jeg i sambandet og drasset rundt på sambands saker som var større å tyngre og dyrere enn forsterkeren din men det var nok ikke hifi produkter desverre, syns lyden som kom ut av det hele var helt elendig

Jeg kom meg inn på den islandske siden ved å søke etter bilder av forsterkeren din! så google etter bilde på forsterkeren så kommer du dit

Har du ikke side på forumet?

Skjønner om du ikke vil ha 6,5" men om du bor i oslo så ta deg en lytterunde og si gjerne ifra om du vil se/høre hva Midgard kan klare ettersom jeg bor bare noen hudre meter ovenfor Hifiklubben og Steriofil og tilsvarende nedenfor Norsk lyd og bilde, Kanskje en km til Lyric, Oslohifisenter og HIficenterkjeden også. Mekka for en Lydfrelst person

Skal ut en liten tur å kikke nå, så får se om jeg har noen nye gode inntrykk når jeg er tilbake.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For små forsterkere derimot er et problem, og jeg tror det er mer nærliggende i trådstarters tilfelle.
    Det var vel ikke noen bombe at en Midgard-mann sier dette Men jeg forstår ikke helt at 300 NAD-watt per høyttaler med f.eks. to 8-tommere skal bli for lite. Det kan sikkert stemme at det går bra med mer også, men et sted må tross alt grensen settes

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AjSelj, takk for tilbudet - det var snilt av deg. Jeg skal ta meg en runde når jeg får tid, så får vi se hva som faller best i smak. Synd at jeg ikke får testet subben, men men... Skal holde dere oppdatert hvis dere vil. Takk for hjelpen så langt

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hehe i militæret var jeg i sambandet og drasset rundt på sambands saker som var større å tyngre og dyrere enn forsterkeren din men det var nok ikke hifi produkter desverre, syns lyden som kom ut av det hele var helt elendig
    hehe....må ha vært frustrerende å bruke en masse krefter på noe som hverkan smaker godt eller høres bra ut

Jeg kom meg inn på den islandske siden ved å søke etter bilder av forsterkeren din! så google etter bilde på forsterkeren så kommer du dit

Har du ikke side på forumet?
    Dårlig med det du, har ambisjoner om å fikse det...
    Komponenter byttes ut veldig ofte....men men...
    Får se litt utover

Link til forsterkeren:Audiofoni AS

Test:http://www.audiofoni.no/firma/filer/...950%20test.pdf

Skjønner om du ikke vil ha 6,5" men om du bor i oslo så ta deg en lytterunde og si gjerne ifra om du vil se/høre hva Midgard kan klare ettersom jeg bor bare noen hudre meter ovenfor Hifiklubben og Steriofil og tilsvarende nedenfor Norsk lyd og bilde, Kanskje en km til Lyric, Oslohifisenter og HIficenterkjeden også. Mekka for en Lydfrelst person

Skal ut en liten tur å kikke nå, så får se om jeg har noen nye gode inntrykk når jeg er tilbake.
    Blir spennende å høre, lite som er så interessant å lese som referat...
    helst med gode bilder til(hint,hint)
    :-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mine favoritter

jeg har vert å hørt på mange høytalere i det siste og Patos Lyric 402, ProAc Studio 140, B&W 604 og et par Mosart høytalere de hadde på steriofil er noen jeg har likt godt som har hatt 6.5" (kanskje B&W er 8" ?)

Men med godt med effekt har jeg troa på patos altså! vil prøve dem før eller senere, selvom det blir Prosjektor, Surround amp, noen logitech saker og en bitteliten SVS dobbel 12" så får vi se.
    Mulig det blir andre ting også sikler litt etter 3st Midgarder til også og senere når de blir ferdig noen midgard Preamper.

Kinoen blir vel kanskje kompletert med fullt Patos om jeg ikke finner noe bedre innen den tid, ønsker å høre Triangle sine velomtalte høytalere også men vet ikke hvor jeg må for å få demo av dem. også dem 6,5"ere tror jeg.

Masse penger :twisted: men hva har men vel hobbyer til om man ikke skal bruke tid og penger på det

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har vert å hørt på mange høytalere i det siste og Patos Lyric 402, ProAc Studio 140, B&W 604 og et par Mosart høytalere de hadde på steriofil er noen jeg har likt godt som har hatt 6.5" (kanskje B&W er 8" ?)
    Hvordan var Proac i forhold til Patos?

Men med godt med effekt har jeg troa på patos altså! vil prøve dem før eller senere, selvom det blir Prosjektor, Surround amp, noen logitech saker og en bitteliten SVS dobbel 12" så får vi se.
    Mulig det blir andre ting også sikler litt etter 3st Midgarder til også og senere når de blir ferdig noen midgard Preamper.
    Steike...Du legger ikke noe imellom ser jeg:-D
    Har du prøvd Midgard - Patos sammen?
    Når det er ferdig regner jeg med en invitasjon til demo

Kinoen blir vel kanskje kompletert med fullt Patos om jeg ikke finner noe bedre innen den tid, ønsker å høre Triangle sine velomtalte høytalere også men vet ikke hvor jeg må for å få demo av dem. også dem 6,5"ere tror jeg.
    Legg igjen noen inntrykk da, helst i sammenligning med Patos.
    triangle virker svært bra i henhold til tester etc.
    I tillegg at designet er lekkert

Masse penger :twisted: men hva har men vel hobbyer til om man ikke skal bruke tid og penger på det
    Amen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange watt går det vel ikke ann å ha. Men det er bruken av de som avgjør. Du kan ødelegge et par høyttalere med for liten forsterker, og du kan ødelegge de med en for stor forsterker. Bruk ørene og sunn fornuft, så går det fint.
    Min erfaring er at forsterkerne ofte når sin begrensning før høyttalerne gjør det. Og et eksempel på at det går bra med "for stor" forsterker har du med min sub og sub forsterker. Subben drives av en brokoblet Adyton PA forsterker (ca 1.000 watt kontinuerlig), mens subben er oppgitt til å tåle max 600 watt kontinuerlig.

IMM

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du spiller vel ikke på full guffe hele tiden?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan nok det ja

Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Hvordan var Proac i forhold til Patos?

Steike...Du legger ikke noe imellom ser jeg:-D
    Har du prøvd Midgard - Patos sammen?
    Når det er ferdig regner jeg med en invitasjon til demo

Legg igjen noen inntrykk da, helst i sammenligning med Patos.
    triangle virker svært bra i henhold til tester etc.
    I tillegg at designet er lekkert

Amen!

Jeg skal komme tilbake til saken når jeg har Sammenliknet Patos, ProAc og Trangle nermere. Patos og ProAc spiller ikke veldig likt men likte dem begge, ProAc studio 140 spiller utrolig fint og rolig mens Patos Lyric 402 spiller litt mer rocka men har fortsatt evnen til å ikke bli slitsom å høre på, i mine ører blir for eksempel Dali Ikon og Klipch for skarpe og slitsomme i lengen.
    Men det kommer vel mye ann på elektronikken også så jeg skal ikke forbanne meg på noe før jeg har testet nøye.

Skal nok invitere deg på en demo men dette er mange innkjøp som skal gjøres og kommer nok til å ta sin tid ettersom jeg fortsatt er student. (selvom nesten allt av penger går til denne hobbyen )

Har ikke hørt midgard og patos men jeg kommer til å teste høytaleren jeg skal ha med Midgard før jeg gjør kjøpet.

Skal nok si fra når det begynner å bli en kino utav det hele, det jeg har foreløpig er på min hifi, ikke altfor imponerende men det kommer seg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    For mange watt går det vel ikke ann å ha.
    IMM
    Gjør det ikke?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AjSelj]
    Men det kommer vel mye ann på elektronikken også så jeg skal ikke forbanne meg på noe før jeg har testet nøye.
    QUOTE]

Elektronikken din er det jo ikke akkurat noe iveien med da:P

Midgard og Patos er klart spennende...

(nå ble det veldig mye OT her)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du dytter jo ikke automatisk inn 600 W i en høyttaler ved å koble en 600 W forsterker på. Du bruker samme effekt som med en 100 W forsterker (så lenge du ikke spiller mye høyere da) men den store forsterkeren vil ha mer å gi i transienter og vil ha bedre kontroll.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Du dytter jo ikke automatisk inn 600 W i en høyttaler ved å koble en 600 W forsterker på. Du bruker samme effekt som med en 100 W forsterker (så lenge du ikke spiller mye høyere da) men den store forsterkeren vil ha mer å gi i transienter og vil ha bedre kontroll.
    Takk, det var noe sånt jeg tenkte og...

Så ved "normale" volum vil kunne spille med så mange kw mann vil...Innenfor rimelighetens grenser såklart...

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du har 10 000 watt på forsterkeren bruker du ikke mer enn kansje 15 watt når du spiller 100 db. dette gjelder også hvis du har en forsterker på 100 watt. det kommer derimot når du drar på ennå mer. tingen er at jo mer watt du har jo mindre sjangse er det for å sprenge ht med store lyd trykk og du har bedre kontroll på ht med middels volum.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da begynner vi å bli ganske enig her

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og når man spiller på nominelt 15W og får en transient på 12dB i lydbildet er man oppe i 240W et lite øyeblikk. En 150W forsterker vil da klippe og sende uønsket overskuddseffekt til diskanten. Derfor er det også diskanter som oftest ryker.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •