Hjelp angående utdanning!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp angående utdanning!

jeg ønsker en utdanning innen AV sjangeren, men er veldig i tvil om hvilken linje jeg skal ta..

har lest den klistrede tråden om utdanning, men fant ikke noe som passet meg..

var på yrkesmesse idag, snakka med folka som hjalp oss med spårsmål innen elektro. lurte på om man lærte å lage forsterkere, ja da måtte man ta VG 1elektrofag>VG 2dataeletronikk>VG 3/bedrift telekom. montør dataelektroniker romteknologi.
    jeg vil jo helst inn på en linje der man lærer hvordan man bygger forsterkere.. så det kan jo bli til at jeg starter på elektrofag, vis ikke dere vet om noe annet(innen AV sjangeren)... har litt lyst å bli møbelsnekker, det får bli 2.valg.

men hadde også vært interessant å lære å lage/bygge høytalere(selve elementene).. men det fins vel ikke noe sånt her i Norge.

det må helst være i aust agder, dvs at NTNU oppe i trondheim er uaktuelt. får ikke lov å flytte av foreldrene mine..

konklusjon: det jeg har lyst til å lære er vel å kunne lage elementer(forventer ikke at det er mulig, men kan jo håpe), forsterker og solide møbler(Tv benker, sofa'er og høytaler kabinetter/kasser).. fins vel ikke noe linje man lærer alt det, man må vel gå mange forkjellige da..

Takker for svar på forhånd

mvh Thomas!!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en PM til snickers-is han driver Midgard. Og etter hva jeg har forstått er et litte av geni

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går ikke an å sende pm til snickers da han har full innboks.. får håpe han ser denne tråden da..

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Start med elektro

Ville startet med elektro for å lære den siden på en skikkelig måte. Ville hatt møbelsnekkeri som hobby ved siden av. Finnes masse gode bøker og f.eks. guider/tips på AVForum om dette. Spesialist på elektro og møbelsnekker på si? Tittel: Komplett hjemmekinobygger - setter sammen din kino på 4 uker fra bunn og opp med one-of-a-kind møbler og spesialdesignede høyttalere?
    Hmmmmm.... Må kanskje sette meg på skolebenken igjen, jeg og?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ville startet med elektro for å lære den siden på en skikkelig måte. Ville hatt møbelsnekkeri som hobby ved siden av. Finnes masse gode bøker og f.eks. guider/tips på AVForum om dette. Spesialist på elektro og møbelsnekker på si? Tittel: Komplett hjemmekinobygger - setter sammen din kino på 4 uker fra bunn og opp med one-of-a-kind møbler og spesialdesignede høyttalere?
    Hmmmmm.... Må kanskje sette meg på skolebenken igjen, jeg og?
    ja kanskje et poeng der med å lære det på en skikkelig måte.. også sant det med møbler.. hadde vært kult å kunne vært kinobygger..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange veier å gå. Spørs hva man vil jobbe som innen bransjen. Skal man jobbe som designer er det to grunnleggende veier:

Lær deg det du trenger selv.

Eller ta utdanning.

Grunnen til at jeg nevner det på den måten er fordi førstnevnte er påfallende vanlig i denne bransjen.

Ønsker du å lære å konstruere forsterkere er det spesielt 5 ting du bør sette fokus på:

1: Skaff deg erfaring. Bygg mange forsterkere, ta vare på de du bygger og evaluer dem igjen når du kommer til senere prosjekter.

2: Skaff deg grunnleggende praktisk elektronikkunnskap. (kurs, praktisk hobby, GK/VK og liknende).

3: Skaff deg grunnleggende teorikunnskap. Dette får du ved for eksempel ingeniørutdannelse.

4: Skaff deg teorikunnskap og gjerne praktisk erfaring på generelt grunnlag. Strategi, litt markedstilpasning av produkter, kvalitetstankegang, systematisk forskning osv. Dette får du på ingeniørstudie.

5: Skaff deg erfaring med musikk og studio. Dette får du på norsk lydskole eller ved å arbeide i studio.

Det finnes skoler med fordypning i mange audiofag utenlands, noe på NTNU, og ett eller annet på en av de regionale høgskolene mener jeg å huske.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare å stå på

Har du interessen er det enklere å gå på skole. Har du en hobby ved siden som du kan kombinere med det du lærer på skolen, kommer du sansynligvis langt. Hvorfor ikke sette seg som mål at en gang i livet skal du lage en selvbygd hjemmekino? Kanskje det blir mer ut av det enn du tror?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da kommer jeg til å prøve å komme meg inn på elektrofag..
    2.valg. blir nok møbelsnekker.
    3.valg. tror jeg velger bilmekaniker.(usikker)

mvh Thomas!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taumas
    da kommer jeg til å prøve å komme meg inn på elektrofag..
    2.valg. blir nok møbelsnekker.
    3.valg. tror jeg velger bilmekaniker.(usikker)

mvh Thomas!!
    Om du velger bilmekk, så ta Vag-Group som hovedgruppe . Da får du litt å gjøre når du er ferdig utlært. Makan til mye rare feil .

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du lære mye om dette ville jeg anbefalt en ingeniør utdanning. Feks på høyskolen i kongsberg har de en egen linje som har alt dette innen lyd. Der skal jeg begynne til neste år. for å komme inn der må du ha studie kompetanse, enten kan du da ta allmenn eller ta påbygging når du er ferdig med elektro. Men som snikkers sier, erfaring er viktig. og har man det som hobby ved siden av så hjelper det på studiene. Begynte på ntnu i fjor og det var alt for tørt for meg. der blir du mer forsker enn praktisk ingeniør.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    skal du lære mye om dette ville jeg anbefalt en ingeniør utdanning. Feks på høyskolen i kongsberg har de en egen linje som har alt dette innen lyd. Der skal jeg begynne til neste år. for å komme inn der må du ha studie kompetanse, enten kan du da ta allmenn eller ta påbygging når du er ferdig med elektro. Men som snikkers sier, erfaring er viktig. og har man det som hobby ved siden av så hjelper det på studiene. Begynte på ntnu i fjor og det var alt for tørt for meg. der blir du mer forsker enn praktisk ingeniør.
    finnes ikke ikke dette i arendal? hehe.. sikkert ikke..:P
    husker ikke helt hva studie kompetanse er jeg, kan du forklare meg det?..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studie kompetanse er det du får når du går f.eks. almenfag. Så hvis du skal gå elektro å ha studiekompetanse må du ta et eller to påbyggningsår eller hva det heter. Trur det er et år. Samme gjelder vel alle yrkeslinjer.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ikke så utrolig langt fra Arendal til Kristiansand, er det vel?

Hvis du virkelig vil lære noe, og er villig til å ofre litt for det, ta en telefon til Patos og tilby deg å praktisere der i skoleferien til sommeren, gratis. Muligens har du flaks og får med deg et par høyttalere du ikke hadde hatt råd til dersom du fikk betalt sommerjobb engang. Det med å få høyttaler er selvfølgelig ikke selvsagt, men ofrer du litt (gratis jobbing) så får man en og annen gang skikkelig tilbake for strevet. Du får erfaring OG kanskje en høyttaler du kan hvile øyne og ører til... Bare et tips...

Har du slekt i Fredrikstad-området kan du kanskje spør om det samme hos projectiondesign. Du nevner møbel-snekker/designer. Hos projectiondesign (og kanskje bård eker) får du både i pose og sekk slikt sett...

Å tjene 20.000 i sommerferien som man sløser vekk på et-eller-annet som er morsomt da, men som hverken setter spor eller som man husker 5 år senere ville jeg lett byttet bort mot å få oppleve noe spennende som man med litt flaks kan bygge en fremtidig utdannelse/hobby på.

... og ja, velg det du har lyst til på videregående. Alt for mange velger studieretning etter hva som er godtatt, og ikke etter hva de egentlig vil. Snakker av egen erfaring da jeg gikk allmennfaglig med fysikk, matte og kjemi som fordypning, men egentlig ville tatt elektro (og evt ettefølgende fysikk/matte fordypning). Faktisk fikk jeg høre i 9-klasse hos undervisningsinspektøren at allmennfag var den eneste riktige veien å gå uan-****-sett. Blæhk, jeg gikk glipp av mye kondensatorsprenging!

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har litt sprikende ønsker (elektro vs. møbelsnekker). Utifra det du skriver så er min forståelse at du ønsker å "lage ting". Velg derfor utdannelse som industridesigner. Liker du å lage ting, har anlegg for å lage skisser, kan overbevise andre mennesker om dine idéer og er litt kreativ så er du "hjemme". En industridesigner er ikke så avhengig av produktet, men er mer fri til å se mulighetene generelt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •