Et spørsmål om god bass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilken musikk er kjellerdyp?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på samtlige konserter du finner over en 2 års periode, så vil du få svar på spørsmålet ditt....

Test CD`er for bilstereobruk er en fin måte å fremprovosere unaturlige sinuskurver som går under det hørbare området. Desverre (noen vil kanskje si heldigvis?) er det lite av slik "kjellerdyp" buldring i ekte musikk. Men som Flageborg sier, på en annen side så er vel definisjonen på kjellerdyp bass litt individuell. (?)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artister som Kent, Bo Kaspers Orkester og Bjørn Eidsvåg har faktisk som regel god lyd og gjerne også litt futt nedover i frekvensene (mener da innenfor normale instrumenter sitt arbeidsområde :-D )

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rage Against The Machine - sjävbetitlade albumet från 1992: En klassiker.
    Välproducerad med referensljus vad gäller bas/trummor. Gör sig dock inte bra i
    system optimerade för taffel-jazz.

Korn: Djup bas utan syntetiska hjälpmedel. Eventuellt använder basisten en octaverpedal ibland. Deras Greatest Hitalbum är en lämplig introduktion till det underbara Korn-soundet.

Nine Inch Nails: Trent Razor har alltid utmärkt sig för välproducerade skivor. Kan tex rekommendera albumet Downward Spiral i 5.1 SACD. Tung väldefinerad syntbas.
    En varning: Lyssna inte om du känner dig lite nere/deprimerad.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Korn: Djup bas utan syntetiska hjälpmedel. Eventuellt använder basisten en octaverpedal ibland. Deras Greatest Hitalbum är en lämplig introduktion till det underbara Korn-soundet.
    Trommisen kjører ofte de dypeste tonene/drønnene via midi/programmerte looper...

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Trommisen kjører ofte de dypeste tonene/drønnene via midi/programmerte looper...
    Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag. Spelar trummor själv sedan
    25 år. Trycker han igång looparna på vissa partier. Eller går det förprogrammerat hela låten?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som bruker dette har en digital pad som de kan slå på som da trigger en forhåndsprogrammert lyd (samme prinsipp som digitale trommesett).
    En del metalband har triggere på trommene som gir puls ved slag og trigger en ferdig programmert lyd i stedet for mikrofoner som fanger opp den faktiske trommelyden...
    Du kan jo se litt på det som ligger under elektriske trommer her: TABS Musikk DA - Produkter/ Trommer/

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Mange som bruker dette har en digital pad som de kan slå på som da trigger en forhåndsprogrammert lyd (samme prinsipp som digitale trommesett).
    En del metalband har triggere på trommene som gir puls ved slag og trigger en ferdig programmert lyd i stedet for mikrofoner som fanger opp den faktiske trommelyden...
    Du kan jo se litt på det som ligger under elektriske trommer her: TABS Musikk DA - Produkter/ Trommer/
    Ja, triggers har jag väl använt några gånger under åren. Om jag hade vart ung igen hade jag definitivt tittat på att midistyra syntloopar med pads.
    Men det får bli rent akustika trummor tills jag lägger av.

På tal om Korn, så har basisten en speciell spelstil som jag egentligen syftade på. Sen är det som du säger trummissen som lägger djupbomberna.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Etter litt nærmere lytting nå så er det B-tribe med plata 5 som er den du bør kjøpe dersom du går for B-tribe. Her er det skikkelig grombass på omtrent hele plata. I tillegg er den også av meget høy musikalsk kvalitet (i mine ører da)
    Jeg har alle CD-ene fra B-tribe og jeg er enig i at det er mye deilig bass på disse. Ikke så mye av det kjellerdype (joda - det finnes mer enn normalt av det her), men mer den konstant fyldige og suggerende myke bassen som så inderlig vel passer musikken. "5" er vel den som inneholder mest bass.
    Aaaah! Ren musikalsk yoga.

Flageborg; neste gang vi treffes får vi ta en gjennomgang av disse - jeg tror du ikke har hørt mye av dette....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    ...Jeg har plater med god bass, ikke kraftig eller dyp men rett og slett vellaget og detaljert. Roger Waters er nevnt lenger opp, den er meget god samt Pros and cons..., spiller også mye Mark Knopfler og Dire Straits, også meget bra, men man har liksom lett for å spille de samme platene om igjen, trenger rett og slett litt nye impulser. Mulig tråden har litt feil navn, egentlig, skal tråle tråden om Den ultimate demo/test CD.
    Dire Straits er vel noe av det mest bassfattige jeg vet om. Tørr og konsis, men ikke mye imponerende, nei.... :neutral:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ..........Test CD`er for bilstereobruk er en fin måte å fremprovosere unaturlige sinuskurver som går under det hørbare området.
    Det er noen skiver....som DB Drag? har utgitt..........som OGSÅ har ett spor med "kjellerdyp" bass. Som regel introduksjons-sporet:

"Welcome to dB jams's volume #................" og så går det ned i kjelleren.

De som konkurrerer i dB-drag bruker ikke kjellerdyp bass i konkurranse, men - som jeg er blitt forklart - kan drag'eren velge sinustoner mellom 40Hz og 60Hz i konkurranse - og det er jo IKKE kjellerdypt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg har alle CD-ene fra B-tribe og jeg er enig i at det er mye deilig bass på disse. Ikke så mye av det kjellerdype (joda - det finnes mer enn normalt av det her), men mer den konstant fyldige og suggerende myke bassen som så inderlig vel passer musikken. "5" er vel den som inneholder mest bass.
    Aaaah! Ren musikalsk yoga.

Flageborg; neste gang vi treffes får vi ta en gjennomgang av disse - jeg tror du ikke har hørt mye av dette....
    Gleder meg til B-tribe - nytt for meg

Kanskje til søndag på lyd-treffet i Asker hos Dag SVS Johnsen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dire Straits er vel noe av det mest bassfattige jeg vet om. Tørr og konsis, men ikke mye imponerende, nei.... :neutral:
    Med Dire Straits er det helt andre lyd-opplevelser enn kjellerdyp bass som gjelder..........

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med musikk?

Bass, bass, bass... Jeesus. Og ja, jeg har ingen SVS, men det er ikke viktig.

For en gjeng.

Stikker bort til stereoen og slenger på litt cymbalmusikk og Maximum diskant volume 23.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    ...........Stikker bort til stereoen.......
    Hvorfor stikker du ikke heller bort til lyd-treff i Asker på søndag?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor da?

Det ville vært moro!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Av de som utmerker seg mest av de albumene jeg har så stiller gruppa B-tribe sterkt...

Musikk for sjelen... En salig blanding av new age, flamenco og enigma kanskje??
    Uansett så har de fleste sangene her et skikkelig saftig bassfundament, samt at det er en nytelse for sjelen å høre på denne musikken. Mye crispy gitarer osv også, samt kvinnesolo

Spesielt albumene 5 og suave suave er bra. Men som sagt, dette er ikke festmusikk. Den passer bedre til å sette seg ned og nyte en stille stund med anlegget eller dama ..
    Kjerringa er i Sverige i dag, så da fikk jeg for en gangs skyld satt anlegget på prøve. Kjørte derfor alle fem CD-ene gjennom spilleren:

Suave Suave er heller tom for både spennende og dypt lydbilde. Joda, bra album, men da skal du derimot forsøke spor 5 på "!spiritual, spiritual!". Det heter "Las Salinas" og er et fyrverkeri av dypbass. Dører, vegger og gulv ristet slik de skal... ;-)
    I tillegg er albumet "Sensual, Sensual" også godt balansert.

Her er mye fôr for flageborgs dypbass-sofa... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva med musikk?

Bass, bass, bass... Jeesus. Og ja, jeg har ingen SVS, men det er ikke viktig.

For en gjeng.

Stikker bort til stereoen og slenger på litt cymbalmusikk og Maximum diskant volume 23.
    Å, har du også den siste CD'en til The National Chineese cymbalensamble?

Det er mye bassprat her på AVforum, er enig i det. Som nevnt, jeg er ikke ute etter subsoniske vibrasjoner eller dB-drag. Men det er stor forskjell på plater, mange med dårlig lyd og endel med god, endel har skarp skjærende lyd, noen har brumlete og overfokusert bass, andre mer detaljert og balansert gjennom hele lydbildet, og det er vel egentlig det jeg er ute etter.

Så jeg innser nå at tråden kanskje startet litt feil med fokus på bass, og det jeg egentlig trengte var tips om generelt velproduserte plater. Diskusjonen må gjerne gå videre, men jeg melder herved mitt sorti fra denne tråden.

Skal vel gå finne buan også nå. God natt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del - det er jo ikke snakk om overdreven bruk av bass, men heller den suggerende og behagelige bruken/balansen vi snakker om her.

For en del innspillingers del kan det bli for mye bass, men slikt hopper vi elegant over. Det SKAL være balansert. Gjerne MYE, men BALANSERT...!

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sangen med best bass er helt klart: Teequee - Beautiful World... det er en techno sang med et enormt basstrykk i de første 10-30 sekundene.. han som lager sangen tar ikke penger for den så regner med at sangen kan lastes ned lovlig på hans hjemmeside

link: TEEQUEE aka Trancequility

bare enter siden dereterr så trykker man på music. man må godta det som står der.. så kan man laste ned alle sangene hans vist man vil..

sunrise er også en av de gode sangene hans
    han lager så bra musikk at det er rart at han ikke har platekontrakt..

basshunter tjener jo penger på musikken sin.. han lager jo ikke noe spesielt gode sanger engang.. beklager off topic

mvh Thomas

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •