Yamaha YSP800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Yamaha YSP800

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha YSP800

Noen som har prøvd denne "lydprojektoren" hjemme? Hørte den på Elektrofil messa i går og det hørtes ut som prinsippet fungerte, men med så mange folk ut og inn av demorommet var det ikke lett å få noe inntrykk.

Kommentar fra andre som har hørt dette systemet?

Hvis du ikke har hørt på det har du sikkert samme tanke som meg: dette kan ikke fungere.

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt både Yamaha ysp-800 og 1000 i demorom og må si at jeg ble mektig imonert! Måtte snu meg stadig vekk, for å se etter bakhøyttalerne. Synes at det var overraskende god surroundeffekt i disse "plankene", men også musikk, ble formidlet på en måte, jeg på forhånd ikke hadde forventet.

Jeg synes jo at det er ganske kult å kunne oppnå en så bra effekt, fra én enhet, spesielt når man ikke har et dedikert hjemmekino-rom. Greit å kunne slippe å fylle stua med bokser og kabler. Det kan jo aldri erstatte et bra hjemmekino-oppsett, men jeg synes det funker bedre enn mange pakkeløsninger jeg har hørt, også til høyere pris. Man må selvfølgelig ha en sub til å hjelpe til i de laveste frekvensene. Jeg fikk den testet med en liten Yamaha-sub (6,5") og det fungerte overraskende godt!

Ettersom jeg vurderer etterhvert å prioritere stereo, har jeg lekt med tanken om å la en ysp ta over lyden på film etterhvert.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De funker disse "lyd-prosjektorene" :-D
    Men du må være obs på noen faktorer med tanke på rom dersom du skal kjøpe en slik.
    Ideelt sett skal rommet være symmetrisk og det må ikke være dempet så mye at lyden ikke kan bli reflektert fra side og bakvegger.

Har du veldig lang avstand til sideveggen på den ene siden for eksempel vil ikke "prosjektoren" ha noe å reflektere lyden fra og du vil miste lyd på denne siden.

Det er mye prosessorstyring som veier opp for manglende symmetri og andre ting man har i rommet, men dersom planen er å kjøpe en slik så burde du høre om du kan få låne en slik at du kan teste den ut hjemme før et evt. kjøp...

A

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også litt skeptisk ettersom jeg "mangler" vegg på den ene siden (den er ca 4m unna). De sa iallefall på butikken at romkorreksjons-systemet ville fikse dette problemet. En annen ting, som også gjorde meg litt skeptisk, er at jeg har lytteposisjonen helt inntil bakveggen, men selger mente at heller ikke det skulle ødelegge effekten. Men det kan nok kanskje være lurt å låne med seg hjem først ja, hvis dette er mulig.

Forøvrig så ble ysp-1000 testet på Stereofil i Oslo. Der tror jeg rommet som ble brukt, er bortimot perfekt for dette systemet. De hadde også brukt romkorreksjon for å optimalisere.
    Ysp-800, ble testet på Musikkmagazinet i Bergen og der var ikke rommet like optimalt, med skrå bakvegg etc. og romkorreksjonen hadde heller ikke blitt brukt, men det funket overraskende bra alikevel, om ikke fullt så bra som med 1000.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste en test av YSP når den kom og der nevnte de at lytteposisjon helt inntill bakvegg fungerte dårlig. Men det kan jo oppleves som om lyden kommer bakfra dersom den kommer ifra sideveggene med tilstrekkelig forsinkelse ;-)
    Romkorreksjon er jo helt nødvendig på denne, det er jo nettopp det som gjør at den fungerer. Litt merkelig at de har demo på den uten å ha brukt denne, men det kan jo tenkes at korreksjonen ikke klarte å håndtere det rommet godt og en standard setting fungerte bedre...

Spennende sak denne yamaha'en. Har ikke fått hørt på den men leste endel om den når den kom. Hadde jeg hatt eget kinorom så kunne dette ha vært noe for tv-stua..

A

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende sak ja. Regner med at det vil komme mange sånne etterhvert.

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Litt merkelig at de har demo på den uten å ha brukt denne, men det kan jo tenkes at korreksjonen ikke klarte å håndtere det rommet godt og en standard setting fungerte bedre...
    Grunnen var at de koblet den opp etter at jeg kom og det var ikke så lenge til stengetid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •