God lyd til hvilken pris?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question God lyd til hvilken pris?

Hei.
    Mitt "stereoanlegg" til totaltpris på kr. 7500 (Pioneer AVreciver, KEF stativ høyttaler og HK 750 cd spiller) synes jeg gir meg en god lyd opplevelse. Hører på musikk over radio og spiller cd ca. 30% av lyttetiden.

Hvis jeg kjøpte en nytt stereoanlegg til ca. 25K (forsterker, tuner og høyttalere) vill jeg da få en ny lyd oppleveles (åpenbaring) som ville få meg
    til å hoppe i godstolen å gni meg i henna? Ville jeg da si til meg selv "ja dette var vert hver eneste krone?

Ville jeg også ha sagt det samme hvis jeg hadde et "anlegg" til 25000 og så byttet til et som kostet 50000.

Eller er lyd opplevelsen fra et stereoanlegg fra 10000 og oppover helt marginalt?

Hva slags erfaring har forumets brukere? Er det noen som synes de sitter med
    skjegget i postkassa (høyttalerne) etter et bytte?

Hilsen
    Fornøyd lytter

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er hvertfall helt sikkert: Lytteopplevelsen på et anlegg fra 10000 og oppover er ikke marginal. Pris/ytelse-forholdet holder seg selvsagt like bra når man kommer lenger opp i prisklassene, men hvis du bytter fra et anlegg til 7500,- opp til et til 25000,-, som er riktig matchet med bra komponenter, kan jeg nesten love deg at du vil "hoppe i stolen"
    Det er hvertfall min erfaring...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hvordan ørene dine oppfatter lyd. Når du har ett anlegg til 7500 nå vil jeg tro du har et trenet øre, men en kompis av meg hører ikke forskjell på mitt anlegg til 20 høvdinger, og hans eget til 2990.-

Men jeg vil tro at du vil høre forskjell ja. Hvor høyt du kommer til å hoppe er jeg mere usikker på. Å finne den lyden du liker er viktigere enn prislappen på komponentene. Så finner du ett oppsett til 15 000 du er fornøyd med er det jo ikke noe poeng i å legge på 10 000 til bare på grunna av at noen har fortalt deg at det blir mye bedre? Ikke er det sikkert at det blir det heller!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ihvertfall en aha opplevelse da jeg byttet ut mitt anlegg til ca 10k med nytt til rundt 30k. Men å kjøpe noe dyrt er ingen garanti for gode opplevelser. Var i en butikk for ikke så lenge siden og fikk demo i et ordentlig demorom med utstyr til over 50k og det låt ikke bra i mine ører.

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en overgang som var imellom 999kr til 28.000 =) Det var forandring ja =) hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte et anlegg på audiofil messen i Molde i dag med en prislapp på ca. 800 000, og ville ha hatt problemer med å forsvare den investeringen. Var ingen åpenbaring, men du verden det var god lyd, men ikke så god at den var verdt så mye penger.

Forskjellene på det og et anlegg til ca. 50 000 var der selvfølgelig, men synes ikke det var såååå stor forbedring i lyd.

Dette kan også ha med rom, oppsett osv. å gjøre, men det er jo det vi alle sliter med hver dag.

Sier ikke at det ikke er forskjeller, men de blir mindre og mindre jo dyrere utstyret blir har jeg en følelse av...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de fleste andre produkter har nok hifi-utstyr en pris/kvalitet-kurve som flater ut etterhvert som prisen (og kvaliteten) blir høyere. Begynner du på en råttent micro-integrert-alt-i-ett-kasse til 3000 kroner, får du et skikkelig løft av å dobble til 6000 kroner, et kanskje like bra løft av å dobble til 12000, det merkes nok hvis du bruker 24000 ...osv...
    Men etterhvert som du fortsetter disse dobblingene går du over i en liga der kun små forskjeller koster mer og mer, og utstyret i de seriøst dyre prisklassene produseres i så lite volum at prisen blir deretter.

Mitt første anlegg kosta 12000 for forsterker/høyttalere/platespiller. Det hadde jeg lenge og var fornøyd. Etterhvert har jeg byttet det ut med et oppsett som vel koster en ca 25000. Jeg er veldig fornøyd med det løftet, men da har jeg også jobbet en del med stueinnredning og plassering av høyttalerne.

Man skal ikke veldig mye over 10k før jeg mener penga/innsatsen gir like stor uttelling ved at man setter seg inn i akustikk og gjør ting med rommet annlegget står i.

-halin

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •