Kaffe i fjernkontrollen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kaffe i fjernkontrollen

Da har jeg klart det store ja. Kaffe i fjernkontrollen til recieveren.

Er det noe håp? Har prøvd å riste ut det som er av fukt i den, samt brukt hårføner for å prøve å dampe ut kaffen, den ligger nå på hode for å få ut siste rest.

Den fungerte en liten stund, men nå blinker det jo pinade om et antiluftskyts.
    Skal jeg bare la den ligge en stund?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv "våt-mobiltelefon-tørke-trikset": Legg den i stekeovnen på svak varme.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Da har jeg klart det store ja. Kaffe i fjernkontrollen til recieveren.

Er det noe håp? Har prøvd å riste ut det som er av fukt i den, samt brukt hårføner for å prøve å dampe ut kaffen, den ligger nå på hode for å få ut siste rest.

Den fungerte en liten stund, men nå blinker det jo pinade om et antiluftskyts.
    Skal jeg bare la den ligge en stund?
    Prøv med en skvett kaffe til

Neida, fattern hadde samme uhell med en av sine fjernkontroller. Masse tørking med hårføner og la den ligge varmt ett par dager. Da funka den som ny igjen, men det var ikke liv i det hele tatt rett etter tørking med hårføner, så smør deg litt med tålmodighet, men hjelper ikke dette, så blir det vel Logitech på deg tenker jeg:wink:

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La den ligge på badegulvet med litt guffe på over natta. Det blir (tro det eller ei) en ganske tørr varme som burde fjerne det meste av slemhet. Det trikset har fikset et par mobiltelefoner og et mini-tastatur her i gården. Kanskje du burde la det ligge en hel dag også.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ha batteri i før den er tørr ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bør vaske den (fjernkontrollen, altså)

Nå er ikke kaffe det verste du kunne hatt i fjernkontrollen, men det kan være ille nok i lengden. Ta ut batterier og forsøk å demontere fjernkontrollen slik at du kan komme til med rent vann for å fjerne kafferester. Blås den deretter forsiktig tørr med en hårføner eller hva du har for hånden. Men pass på, en fjernkontroll KAN bestå av mange små deler. Ikke særlig festlig når man sitter med fanget fullt av løse taster, for eksempel

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips =)
    Har satt inn batteri 2 ganger for å se om den virker, det var altså ikke lurt, men vi lar den ligge en varm plass vi tenker jeg. Så får vi se det an.

Fa** å. Sånn går det når en sitter og surfer etter nye fronter og blir ivrig

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha åpnet den og rengjort den inni.

Frode

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er ikke dise tingene limt da? Er verdt et forsøk selvsagt
    Hva skal jeg rengjøre med da qtip å vann ?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ulykken kan du trøste deg med at du ikke er alene om. Selv var det en mindreårig som sølte saft i min fjernkontroll for noen år siden. Da var recieveren min fattige to dager i hus.

Tiltak der og da var raskt å demonterte den (batterier ut, splittet boksen) og vaske delene i rent vann (spyling under springen). Deretter en tur i stekeovnen på svak varme (40-50'C) noen timer på kvelden.

Lykken var stor da delen ble satt sammen og batteriet puttet i. Den virket som før. MEN, lykken var relativ kort. 2-3 dager etterpå var det slutt, permanent. Ny inspeksjon av fjernkontrollen med lupe viste at det var irring mellom noen kontakter på en chip. Denne hadde nok kortsluttet noe og blitt ødelagt ved bruk.

Moral: Sjekk nøye elektronikken før du setter i batterier.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du åpnet og skylt den kan du med fordel gi den en "skarp en", i form av isopropanol el.l. Dette kan gjøre sitt til at vannet forsvinner litt kjappere, og at du unngår irr på forskjellige plasser.
    Var nettopp borti en bærbar PC som ble dynket i en halv liter vann, og den ble tørket, sprayet med videospray og lagt til tørk et par dager, og funker helt bra nå.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent vann gjør sjeldent noe mer skade enn kortslutning hvis man er uheldig....

Problemene begynner hvis andre ting ikke blir skikkelig rengjort! Da kan d som nevnt under her bli problemer bare kort tid senere...

Fant en mobiltelefon som hadde ligget siden påske under snøen, fant den om sommeren!

Dum som eg var ladet eg den før den var skikkelig tørr, d gjorde at den kun virket noen få minutter før d sa zap....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å få den opp, men torte ikke presse mer enn nødvendig, så jeg fortsatte ikke. Får la den tørke et par dager å se, men ser ikke bort fra at det blir logitech =)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mangen år siden mistet jeg Playstation 1 i ein slaps putt, den lå på varme kabler i 2 døgn før jeg tørte å bruke den igjen.

Delte den i 2, og tørket den veldigt godt. Den funker den dag i dag. Sjøl om den ikke blir brukt lenger pga Playstation 2 er kommet i hus. Men det hender.

Vær tolmodige og ta tiden til hjelp, så klare du kansje å redde den:-)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å høre om fjernkontrollen din.

Jeg har selv vært borti mange slike tilfeller av vann, kaffe, brus, melk osv i bærbare PC'er, PC'er, fjernkontroller, tastatur, mus og annen elektronikk.

Og jeg må si som flere andre her, du bør få vasket den. Åpne den opp og skyll med rent vann og deretter rense med elektronikkrens eller sprit. Og det viktigste av alt er å la den tørke tilstrekkelig før den tas i bruk. La den gjerne tørke mens den ligger i deler.

Siste uhellet jeg hadde var en god porsjon vann med kullsyre over hele fjernkontrollen, det fløt vann inni displayet og alle lys og tegn gikk helt bananas Fikk ut batteriene relativt fort men trodde at den hadde tatt kvelden siden alt i displayet lyste på likt. Den var skrudd godt sammen og det var vel først en snau times tid seinere jeg fikk tatt hele kontrollen fra hverandre. Lot den tørke i ett døgn mens den lå utover i deler.
    Og den virket like bra når jeg skrudde den sammen igjen :-D
    Men i dette tilfellet var det jo bare vann så det er ikke så farlig som feks. brus eller kaffe.
    Cola, kaffe og magesyre er blandt de verste tingene for elektronikk fordi det er så surt. Håper ikke du hadde sukker i kaffen også? Jeg tror uansett at du burde rense den godt før du prøver den igjen.
    Lykke til!

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å få den opp, men torte ikke presse mer enn nødvendig, så jeg fortsatte ikke. Får la den tørke et par dager å se, men ser ikke bort fra at det blir logitech =)
    Det er ofte slike små tapper som holder lokkene sammen, men det kan være som på min fjernkontroll at det er skruer under plasten som ligger rundt knottene. Jeg måtte fjerne den tynne plastbiten som lå rundt knottene før jeg fikk tilgang til skruene. Det var tydelig at det IKKE var meningen at noen skulle åpne en slik etter at den var satt sammen ;-)

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ligger til tørk enda, tør ikke ta i den på en stund

Får se om jeg prøver igjen å skru den opp, men det som er rart, at det var jo bare et par dråper, en så jo ikke kaffen før en så nøye på den, må vel ha truffet et sårt sted da

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal jeg rengjøre med da qtip å vann ?
    CRC elektronikkrens.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    CRC elektronikkrens.
    Prøv om du kan få tak i en type uten smøremidler, evt spray til å rense videohoder, nesten ren sprit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema sin elektronikkrens tror jeg er "ren", den smører ihvertfall ikke slik som crc gjør, crc'en er mest egnet til pot-metere og mekanisk elektronikk.
    Biltema sin har ganske snill pris også ;-)

Elfa selger en som heter ULS, den er ekstremt effektiv men kanskje litt overkill på litt kaffe. Hadde det vært cola eller noe seig guffe som hadde sittet lenge så anbefaler jeg ULS :-D

A

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •