Kaffe i fjernkontrollen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hurra, den virker igjen må se om jeg finner meg noe lite skruvejern å prøve på nytt senere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stort sett gode erfaringer med biltemas elektronikk rens (hovedsakelig bestående av isopropanol som fordamper 100%), men den kan i værst fall løse opp enkelte limte og lakkede elektronikk detaljer. Brukte slik spray f.eks på tilkobblings ledningen og kontaktpunktet på den interne flate tastatur kabelen til en Toshiba bærbar pc med det resultat at kontakt punktene løsnet og måtte med stor omhu limes på plass igjen.

Av egene erfaringer med noe av det samme denne tråden handler om kan jeg vel nevne at jeg har klart å miste en Ericson gh97 tror jeg den het (NMT 900 systemet kostet rundt 7000,-) mobil telefon i klosettet en gang mens den var noen måneder gammel. (heldigvis med rent vann i klosett skåla....). Var rask med å telefonen den opp og ta av batteriet, og demonterte det som var å demontere og renset med elektrospray og trykkluft og lot den tørke noen døyn før batteriet ble satt inn igjen. Ikke noe problemer med telefonen etterpå, men batteri pakka likte ikke møte med vannet fra doskåla og det måtte skiftes ikke så lenge etterpå....

Når det gjelder fjernkontroller ville jeg vært nøye med å demontere mest mulig (løsne allt av skruer og heller bruke litt makt på klipsingen som holder den sammen, og heller lime litt i etterkent) og rense og la den tørke godt før den blir montert sammen og tatt i bruk igjen. Dette fordi selv om ikke vannet/kaffen leder strøm eller er spesiellt skadelig, så vil en fjernkontroll ofte være tilstrekkelig tett og ha mange plasser som holder på fuktighetet, til at man ikke får tørket den helt i lukket tilstand (kan sikkert variere fra litt fra modell til modell), og har man en fuktig atmosfære inne i kontrollen over en lang periode, vil man ofte få problemer med irring og kortsluttninger etter hvert, og knapper som ikke virker osv.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sitter potte fast, tør ikke ta i mer da brekker enten skruvejernet eller fjernkontrollen. så da får det heller være sånn en stund til jeg finner en løsning

Hørte jeg noen si logitech?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har stort sett gode erfaringer med biltemas elektronikk rens (hovedsakelig bestående av isopropanol som fordamper 100%), men den kan i værst fall løse opp enkelte limte og lakkede elektronikk detaljer. Brukte slik spray f.eks på tilkobblings ledningen og kontaktpunktet på den interne flate tastatur kabelen til en Toshiba bærbar pc med det resultat at kontakt punktene løsnet og måtte med stor omhu limes på plass igjen.

Av egene erfaringer med noe av det samme denne tråden handler om kan jeg vel nevne at jeg har klart å miste en Ericson gh97 tror jeg den het (NMT 900 systemet kostet rundt 7000,-) mobil telefon i klosettet en gang mens den var noen måneder gammel. (heldigvis med rent vann i klosett skåla....). Var rask med å telefonen den opp og ta av batteriet, og demonterte det som var å demontere og renset med elektrospray og trykkluft og lot den tørke noen døyn før batteriet ble satt inn igjen. Ikke noe problemer med telefonen etterpå, men batteri pakka likte ikke møte med vannet fra doskåla og det måtte skiftes ikke så lenge etterpå....

Når det gjelder fjernkontroller ville jeg vært nøye med å demontere mest mulig (løsne allt av skruer og heller bruke litt makt på klipsingen som holder den sammen, og heller lime litt i etterkent) og rense og la den tørke godt før den blir montert sammen og tatt i bruk igjen. Dette fordi selv om ikke vannet/kaffen leder strøm eller er spesiellt skadelig, så vil en fjernkontroll ofte være tilstrekkelig tett og ha mange plasser som holder på fuktighetet, til at man ikke får tørket den helt i lukket tilstand (kan sikkert variere fra litt fra modell til modell), og har man en fuktig atmosfære inne i kontrollen over en lang periode, vil man ofte få problemer med irring og kortsluttninger etter hvert, og knapper som ikke virker osv.
    Hehe, bra at du klarte å lime på igjen kontaktpunktene til toshiba'n. I PC'er er jeg generelt litt mere forsiktig med rensing, det er litt mere hårsår elektronikk enn forsterkere ol.
    Tror det står en advarsel på ULS sprayen om at den spiser trafolakk, den er ihvertfall mye mer effektiv enn biltema sin på skikkelig grisete printkort og sånt

Jeg er overbevist om at førstehjelp på fjernkontrollen min reddet livet dens, jeg fant endel vanndammer mellom print, flatkabler og gummimatter. Den hadde fått seg et skikkelig bad.
    Hadde jeg ikke skrudd den opp så ville det nok tatt mange dager, kanskje uker, før alt det vannet hadde tørket opp. Men dette vil jo variere fra kontroll til kontroll, min hadde to printkort og en liten display del på innsiden.

Pahf: En ting du kanskje bør tenke på er verdien til recieveren hvis du skal selge den en gang, har du ikke original-fjernkontrollen da så vil du nok få en lavere pris også :cry:

A

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Den sitter potte fast, tør ikke ta i mer da brekker enten skruvejernet eller fjernkontrollen. så da får det heller være sånn en stund til jeg finner en løsning

Hørte jeg noen si logitech?
    Det kan være skruer under plasten som sitter rundt knottene, jeg trodde min ble holdt sammen av sånne klips, men siden jeg ikke klarte å få den fra hverandre så måtte jeg bare fjerne plasten og der kom en drøss med skruer til syne :roll:
    Du kan prøve å trykke litt forsiktig rundt på den plasten for å se om det er noen steder den er litt myk og gir etter, over skruehullene.

Nå vet jeg ikke hvordan din kontroll ser ut men hvis den har en slik plastbit så er det godt mulig du må under denne. Hvis limet ikke fester etterpå så kan du feste den med en god dobbeltsidig teip etterpå.

A

Edit: jeg håpet litt at min skulle dø så jeg hadde en god unnskyldning til å kjøpe logitech, men jeg får vente litt til desverre :-(

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snudde og vendet på kontrollen, men fant ingen plass der det tilsynelatende lå noe som helst, eneste plassen med skruer er under batteriene.

Men vi får se hvor lenge den virker.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •