Trenger man god lyd fra spilleren hvis man kjører digitalt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger man god lyd fra spilleren hvis man kjører digitalt ?

Jeg vurdere som tidligere nevt Yamaha sin DVD-S540.
    Den har fått gode skussmål på bilde, men heller dårligere på lydsiden.

Ekspeditøren i butikken sa at så lenge en kjører rent, rått og ubehandlet digitalsignal fra spilleren til forsterkeren (RX-V1400) så har det ingenting å si om spilleren har fått dårlige karakterer på lydsiden i tester.
    Forsterkeren får signalet helt rått og ubehandlet og drar det opp og ut til det det skal være.

Stemmer dette ?
    Skal jeg se vekk fra lydresultatene i tester hvis jeg kun skal bruke spillieren til hjemmekino og kjører den i en RX-V1400 ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer vel ann på det. kjørte de som testet den lyden fra analog utgangene, eller brukte de digital ut til en ekstern forsterker? hvis man leser en test, så står det vanligvis hvilket utstyr som er brukt, og hvordan det er koblet opp. uansett så skiller det kvalitetsmessig mellom spillerene selv om man kjører digitalt ut. dette kommer av oppbygningen av spillerene, strømforsyning, skjerming, intern kabling etc
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal man være forsiktig med si stygge ting, men mange ganger kan ekspeditørene i de store kjedene komme på de vanvittigste ting å si..

Det trenger slett ikke være tilfelle her, men man skal huske på et par ting uansett:

-lyden blir ALDRI bedre enn det som kommer ut av spilleren, og til tross hva sony og philips prøvde å innbille oss for mange herrens år siden, varierer dette fra spiller til spiller.

-selv om det er digital ut, og ifølge selgeren "den ikke behandler signalet, men sender det rått og rent til forsterkeren" er du allikavel låst fast til hvordan spilleren leser av platen. Og igjen, dette varierer fra spiller til spiller.

Det lureste du kan gjøre uansett, er å låne/deponere på så mange spillere du klarer/orker/vil/gidder og sammenlikne dem hjemme hos deg selv med ditt oppsett. Hører og ser du ikke en eneste forskjell, kan du jo gå for den billigste. Får du ikke låne spilleren med deg hjem for å sammenlikne med andre, bør du handle en annen plass.
    (du blir antakeligvis nødt til å betale hele beløpet, men du har ifølge kjøpsloven 30dagers returrett, uten å måtte oppgi noe grunn. Tror jeg.)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill.
    Faktisk en del punkter der jeg ikke har tenkt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med ekspeditøren i dette tilfelle. Det er kun TO ting som sendes over en slik digital forbindelse, data og klokketakt. Med feilkorrigeringen som er innebygd i CD/DVD-formatet så greier spilleren å lese dataene feilfritt, og med den korte lengden på kabelen så kommer de seg også feilfritt over til forsterkeren. Den generelle klokketakten er bestemt i spilleren av en krystalloscillator. Det som da gjenstår som feilkilde er den at lengden (i tid) på databitene som ankommer forsterkeren varierer en smule. Det er dette som kalles 'jitter'. Det som da blir spørsmålet er hvor godt forsterkeren greier å undertrykke dette for å lage en klokke som følger den som er i spilleren, kombinert med hvor god selve DAC-en er.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    (du blir antakeligvis nødt til å betale hele beløpet, men du har ifølge kjøpsloven 30dagers returrett, uten å måtte oppgi noe grunn. Tror jeg.)
    Kjøpsloven gir deg ingen rett til retur (kun hvis en har problemer og de ikke klarer å rette feilen etter flere forsøk). I butikker så må du avtale mulighet for retur spesielt eller kjøpe varen et sted som tilbyr generell retur (bla Elkjøp). På postordre så er det mulighet for retur, men tror det er kun 14 dager hvis selgeren har sendt med riktige papirer som loven krever.

Ellers så må jeg også si meg enig med ekspeditøren i dette tilfellet. Ved hjemmekinobruk så vil du bruke digitalutgangen for DD/DTS lyd, og spillerens analagutganger har da liten (ingen?) betydning for deg.

BB

BB

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere testet drivverk og om det er forskjeller mellom disse kun me digitalutgang? Å påstå at det ikke er forskjeller er det morsomste jeg har lest på lenge, prøv nevnte Yamaha opp mot et Meridian 800 drivverk og si meg at det ikke er forskjell!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere testet drivverk og om det er forskjeller mellom disse kun me digitalutgang? Å påstå at det ikke er forskjeller er det morsomste jeg har lest på lenge, prøv nevnte Yamaha opp mot et Meridian 800 drivverk og si meg at det ikke er forskjell!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    (Du trenger ikke å poste 3 ganger, tror vi så svaret ditt første gang :P )

Selvfølgelig er det forskjell på en spiller til 2k og 50 ganger så mye, men tror ikke det er aktuelt for Tor å kjøpe DVD spiller til 100k+ (eller hva den nå koster) og bruke den sammen med en receiver til 10k...

Mener du at du hører tydelig forskjell på forskjellige spillere i denne klassen (2k+/-) når du kun bruker digitalutgangen for DD/DTS lyd inn i receiveren?
    (Da snakker vi ikke om 2 kanals PCM lyd).

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forskjeller er det i datasignalet fra Yamahaen og en Meridian 800 ? Jeg vil fremdeles påstå at om man sammenligner dataene (bit for bit) fra dem så vil de være dønn like. Det som kan være forskjellig er hvordan signalet blir generert (rent elektronisk altså), men det skal da ikke så dyr elektronikk til for lage et ganske pent signal ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Hvilke forskjeller er det i datasignalet fra Yamahaen og en Meridian 800 ? Jeg vil fremdeles påstå at om man sammenligner dataene (bit for bit) fra dem så vil de være dønn like.
    Og det vil sikkert de fleste andre som heller ikke har hørt dem begge også påstå. Stakkars dere! :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Hvilke forskjeller er det i datasignalet fra Yamahaen og en Meridian 800 ? Jeg vil fremdeles påstå at om man sammenligner dataene (bit for bit) fra dem så vil de være dønn like.
    Og det vil sikkert de fleste andre som heller ikke har hørt dem begge også påstå. Stakkars dere! :wink:
    Hovetfaget mitt ble digitalteknikk, så jeg er ikke så happy for akkurat den der patroniserende "stakkars dere" :cry:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt ABX-tester i 10 år, hjelper ikke hva dere vet om digitalteknikk og TEORI, jeg hører forskjell under kontrollerte former, det holder for MEG og gjør at jeg fremholder dette standpunkt, ikke hva en lærer/lærebok sier TEORETISK!
    Still spm. på hifisentralen.com og dere kan få utredninger på doktorgradsnivå om hvorfor, har også lest dette, men det er ikke interessant lengre da jeg allerede har funnet ut at det er forskjeller. Så ikke la dere skremme av de som sier det ikke er forskjell-PRØV SELV!
    Husk hva Phillips sa i `83: "Perfect sound forever"- var dette en sannhet med den tids teori? Ja- er vi enige i dag? Nei? Hvorfor? Ting er ikke så enkelt som noen tror og de forsøker å forfekte status quo enda mye av den teori de hevder er empirisk basert!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 99.9% av tilfellene har lyddelen ingenting å si. Når de tester lyddelen i magasiner så tester de stort sett kun analogdelen.

Må si meg enig med ekspiditøren der såfremst du vurderer spillere i billigklassen.

Iallfall finnes det nok ingen grundige tester hvor jitter på digitalstrømmen fra en DVD spiller blir vurdert.

Det er sikkert noen som "klarer" å høre forskjell på DVD spillere i 50k klassen mot 2k, men vi andre 99% kan heller bruke overskuddet på noe annet gøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Har noen av dere testet drivverk og om det er forskjeller mellom disse kun me digitalutgang?
    I mai byttet jeg ut min gamle Pioneer DV-717 mot en Sony DVP-NS900, og det var helt klart forskjell på lyden (selv på film). Bassen ble merkbart kraftigere med Sony'en. Skulle nesten tro jeg hadde fått ny subwoofer.

Og si at man ikke hører forskjell på drivverk stiller jeg meg undrende til.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet drivverk av ulike slag og konklusjonen er slående:

Det er veldig lett å høre forskjell.

Den mekaniske oppbygningen er av svært avgjørende karakter for lyden. Viberasjonsdempning og kansellering gjør underverker både på dyre og billige drivverk.

Det er stor forskjell på de forskjellige fabrikatene Pioneer, Philips og Sony.

Lyden bestemmes videre av de optiske egenskapene som laserfarge, fokusstyring, linsekvalitet, sporingsnøyaktighet, akselrasjonsfaktor osv.

Elektronikken er svært avgjørende. Den genererer mye støy, og må derfor ikke interferere med andre kretser i drivverket. En nøyaktig strømforsyning er også viktig, og enstråle/trestråle er svært avgjørende.

Min store favoritt blant CD-drivverk er Philips CDM 12.4 Pro.

Nå er det derimot DVD det er spørsmål om her, og siden jeg ikke har noen stor erfaring med disse må jeg bare vise til erfaringer med CD-drivverk i sammenhengen lyd.

Konklusjon:
    Du kan se bort i fra analogutgangene om disse ikke skal brukes, men du kan overhodet ikke se bort fra kvaliteten til drivverket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare spørre: På hvilken måte vil de optiske egenskapene påvirke de digitale signalene til D/A-omformeren ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle sammenhenger i den digitale verdenen snakk om signifikansnivå. Det er alltid et spørsmål om hvor "stygge firkantpulser" man skal akseptere. Et godt drivverk vil levere penere firkantpulser enn et dårlig. Hvorfor det ikke kommer gjennom DA-konverteren på samme måte aner jeg rett og slett ikke, men at det ikke er snakk om Woodoo er det i hvertfall ingen tvil om. Forskjellen er enorm, og det er på dette området prisen på spillere påvirkes mest.

Dersom det er brukt en dåslig linse blir "bildet" av CD eller DVD-plata på det optiske lesehodet uklart. Dette er med på å gjøre det digitale signalet unøyaktig.

Det jeg synes er mest rart er hvor enormt bassen lar seg påvirke av et dårlig drivverk. Man skulle jo tro at en basstone skulle påvirkes lite av de mikroskopiske feilene som oppstår på det digitale signalet.

Dersom det er noen som kan forklare hvorfor disse relativt små feilene er så lett hørbare, og hvorfor de i det heletatt kommer gjennom selv en god DA så lytter jeg og sikkert flere med stor takk!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er i alle sammenhenger i den digitale verdenen snakk om signifikansnivå. Det er alltid et spørsmål om hvor "stygge firkantpulser" man skal akseptere. Et godt drivverk vil levere penere firkantpulser enn et dårlig. Hvorfor det ikke kommer gjennom DA-konverteren på samme måte aner jeg rett og slett ikke, men at det ikke er snakk om Woodoo er det i hvertfall ingen tvil om. Forskjellen er enorm, og det er på dette området prisen på spillere påvirkes mest.
    Tja, i den "digitale verden" er firkantpulser perfekte, og kun i den digitale verden -- en høytaler f eks, har ikke nubbesjans til å gjengi en firkantpuls, det strider mot fysiske lover.
    Når du snakker om signefikatnivå så er dette ofte knyttet til oppløsning, i digitale system er dette knapt nok interessant, kun når du kommer til D/A-konvertere -- og da er vi igjen i den "analoge verden".
    Så det er slett ikke i alle sammenhenger det er snakk om signifikansnivå i den digitale verden

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •