Trenger man god lyd fra spilleren hvis man kjører digitalt ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har aldri hørt forskjell på digital kabling.
    Vel, engang så hørte jeg forskjell, men det var en lang coax med veldig dårlige plugger.
    Ikke jeg heller, men jeg kan jo ikke utelukke at andre hører slik forskjell, siden jeg ikke innbiller meg at jeg hører bedre eller dårligere enn et typisk menneskelig gjennomsnitt.

Det som overrasker meg mest, er at forskjellene som påstås hørt er harmoniske variasjoner. Bitfeil, hvis de skulle være til stede, forårsaker gjerne svært uharmoniske lyder som knitring og spraking. Så i den grad det oppstår feil i den digitale delen burde disse effektene være til stede når man hører forskjell. Hvorfor de ikke er det, er for meg relativt uforståelig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har DACen integrert i cdspilleren, som det ofte er, så blir den påvirket av støy fra de andre komponentene, vibrasjoner ol. Det gir nok mye mer utslag enn jitter fra en kabel.
    Mens en DAC integrert i en surroundreceiver med radiokretser, effektkretser og massive digitale kretser ikke har dette problemet?
    Det er jo ofte i DVD/surrroundreceiversammenheng at det påstås at man hører forskjell på digitale signalkabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, synes denne tråden er ganske morsom å lese. Tenkte bare å slenge inn en liten kommentar fra dolby sine sider:

18. My DVD player has two digital outputs, one optical and one coaxial, and my Dolby Digital decoder has both kinds of inputs. Which should I use?

Under most conditions, optical and coaxial digital connections work equally well. Under some rare circumstances, however, coaxial cables, particularly very long ones, can pick up radio frequency (RF) interference generated by household appliances, or nearby high-tension power lines or broadcast towers.

If cost is a consideration, start with coaxial, which is less expensive. If you then hear RF interference, you can try relocating the cables, moving your components closer together so you can use shorter cables, or, if all else fails, changing to costlier optical cable. If cost is no object, using high-quality optical cables from the outset is probably your best long-term choice.

Dette er vel i kontrast til de som anbefaler coax på lange strekk og implisitt sier den også at det ikke kan være noen optiske kabler som er bedre enn andre?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger man god lyd fra spilleren hvis man kjører digita

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Skal jeg se vekk fra lydresultatene i tester hvis jeg kun skal bruke spillieren til hjemmekino og kjører den i en RX-V1400 ?
    Etter min mening: Ja! Så lenge du ikke skal bruke dekoderkretser i DVD-spilleren, og kun kjøre digitalt til surroundreceiveren, så kan du se bort fra lydanmeldelsene.
    Eneste unntak er om det rapporteres om så alvorlige feil som knitring og støy i form av digitale artifakter. Disse kan i så fall komme av bitfeil og kan tyde på elendig (og da snakker vi VIRKELIG dårlig) drivverk eller digitale kretsløp i spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis du har DACen integrert i cdspilleren, som det ofte er, så blir den påvirket av støy fra de andre komponentene, vibrasjoner ol. Det gir nok mye mer utslag enn jitter fra en kabel.
    Mens en DAC integrert i en surroundreceiver med radiokretser, effektkretser og massive digitale kretser ikke har dette problemet?
    Det er jo ofte i DVD/surrroundreceiversammenheng at det påstås at man hører forskjell på digitale signalkabler...
    Selvføgelig så er det enda værre. De som hører forskjell må ha ekstremt god hørsel. Skulle likt å vite hva de gjør for å få så god hørsel.

De menneskene i verden som er mest avhengige av hørselen er de som betjener sonaren på en ubåt. Mannskapets liv er avhengig av at sonaroperatøren hører best mulig og at utstyret er absolutt det beste man kan få tak i. Hvorfor bruker de ikke disse eksotiske og flotte kablene? Kjøp Nordost, Reference, ol og vinn krigen!

Nei, uff nå sklei det visst ut igjen. Det var jo ingen kabeldebatt det skulle være.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at det "umulig" kan være forskjell.

når det gjelder dette med datamaskiner og lesing av filer, så har man gjerne en checksum som filene kontrollerer seg selv i mot, og leser på nytt (om nødvendig med redusert hastighet). Dette merker man om man har to identiske plater og laker noen riper i den ene, og observerer at filene kommer fremdeles ut like.

Noen som vet hvordan "feilkorrigering" fungerer på lyd- CD om det er noen?

Er dataene lageret som en ren bitsrøm, og i så tilfelle hvordan kan man vite hva som blir lest feil? oen som vet noe om dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Noen som vet hvordan "feilkorrigering" fungerer på lyd- CD om det er noen?

Er dataene lageret som en ren bitsrøm, og i så tilfelle hvordan kan man vite hva som blir lest feil? oen som vet noe om dette?
    Synes denne tekniske innføringen var ganske kortfattet og grei:
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...o/cdplay4.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I boksen "Error-correction of CD signals" (ref. linken til Roffe) forklares det hvorfor man bruker oversampling. Denne synes jeg skurrer litt. Etter selve D/A-omformingen trenger man uansett et filter for å fjerne alt over 22050 Hz. Philips (med sin CD100) var en av de første som brukte oversampling og et digitalt filter før signalet ble sendt til D/A-omformeren. Mens de som ikke brukte dette hadde komplekse analoge filtre med dertil stygge faseganger, så slapp Philips unna med et enkelt førsteordens (RC) analogt filter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke var i hvertfall å teste et gamelt og skikkelig bedritent drivverk mot et relativt bra for deretter å kunne si noe helt definitivt om hvorvidt det er harmoniske forskjeller i spillerne.

Når det gjelder surroundsammenlikningen så kan det være tap i signalkablene som gjør den hørbare forskjellen, "if there is such a thing".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder surroundsammenlikningen så kan det være tap i signalkablene som gjør den hørbare forskjellen, "if there is such a thing".
    Hva mener du med det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det mener jeg at dersom man mener å høre forskjell på en brukbar surroundforsterker sin DAC og en brukbar DVD eller CD-spiller sin DAC så kan det like gjerne skyldes at om man bruker DAC-en i surroundforsterkeren så slipper man strekket med signalkabler fra DVD/CD til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av de aller største problemene i disse lyttetestene er jo at de overhodet ikke er skjermet for subjektive forutinntagelser! Jeg regner med de fleste har hørt om placebo-effekten (en tror en vet/vet noe om et produkt, og får resultater ut ifra det, et eksempel her er pasienter med sterke smerter som får vannløsning som de tror er morfin og som dermed får langt mindre smerter). Placeboeffekten skyldes enkelt og greit hjernens kapasitet til å tilpasse seg forventninger. Så her er mitt forslag:

Jeg utfordrer noen til å gjøre et dobbeltblindet forsøk for digital overføring av lyd etter følgende design: Noen personer som regner seg som relativt lydkyndige skal være lyttepersoner. Alle komponenter i testen skal være like, utenom signalkilde. En ukyndig person (som ikke ser forskjell på dyrt og billig, og som heller ikke vet hvilken av spillerene som er dyr), skal selv velge hvilken kilde som skal spilles først, uten å si noe til de kyndige. Displayer og lignende må enten være skjermet eller utilgjengelige. En enkel metode her er å stille signalkildene i et annet rom, slik at de kyndige ikke kan se dem. Lyttepersonene skal så få lytte til de forskjellige anleggene etter tur, og ikke snakke med hverandre. De skal skrive ned på lapper om de hører noe forskjell, og i tilfelle hva og hvilken. Etter alle har lyttet kan en sammenligne resultatene fra lappene

Dette er et klassisk dobbeltblindet forsøk (hverken forsøksperson eller den som utfører endringen vet hva som er hva), og er det som er høyest aktet i medisinsk forskning hva angår hindring av placebo.

Hadde vært veldig artig om noen kunne teste dette på disse 100k spillerne mot en 2k spiller. Om en gjør det for DVD, er det selvfølgelig viktig å ikke vise bildet om dette skulle endre seg fra spiller til spiller.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påstå at jeg har gulløre, men jeg har teoretisk utdanning innen digitalteknikk og signaltransmisjon og ikke minst datanettverk. Jeg har ALDRI klart å høre forskjell på digitale overføringer så lenge vi snakker om spillere som faktisk følger standardene for digitale overføringer. Jeg vil påstå at alt folk påstår om "forbedringer" med skifte av digital kabler, avspiller osv er rene psykologiske effekter. Særlig så lenge beskrivelsen av forbedringene ofte innebærer karakteristikker som "bedre bass" osv.. Dette skyldes den nette grunn at disse forbedringene ikke er feil man ville fått ved problemer med digitaloverføringer... Det er rett og slett helt på jordet når det gjelder faktisk digitalteknikk. Nå er det forsåvidt ikke så farlig for meg om man opplever en faktisk forbedring siden det er det som faktisk er det viktigste, men å påstå ovenfor andre at det er slik er rett og slett feil. Det er INGEN forskjell mellom vanlige digitale avspillere på "perfekte cd'er".

Det kan være slik at det introduseres lesefeil ved lesing av dårlige cd'er o.l, men dette kan enkelt løses ved å rippe cd'er bit-perfect med et egnet program som EAC fra en nyinnkjøpt "ubesudlet" cd til et lossless format til en pc og dermed ha en harddisk som leser. Dette vil føre til et 100 prosent perfekt avlesningsforhold til enhver tid. Det er dermed en korrekt konfigurert HTPC med bit-perfect ASIO støtte som er det ultimate avspillermediet så lenge man kan leve med DAC'en i sin prosessor eller eksterne DAC. Bitfeil på en funksjonell harddisk er IKKE eksiterende..

Og hvorfor skulle overføringsfeil oppstå på "gullkabler" på 1 meter når man kan overføre 1 gbit, noe som krever mye mer båndbredde en audiosignalene våre, på standard billig tp over 50 meter?? Sannheten er at det oppstår ikke!!

Den eneste grunnen til lydforskjeller jeg faktisk kan tenke meg er eventuell intern oppsampling av digital signalet fra f.eks 44,1 khz til 192khz i CD'spilleren (eller annen DSP aktivitet) før signalet sendes ut. Når det gjelder oppsampling og DSP rutiner finnes det nemlig forskjellige algoritmer av SVÆRT varierende kvalitet. Det kan jo også tenkes at det vi tror er det "rene" signalet ut fra CD-platen i enkelte tilfeller blir behandlet i en DSP for å oppnå en "bedre" lyd før det sendes ut.

Jeg vil dermed be alle som hører forskjell om å gjennomføre en AB-test uten at de faktisk får se selve cd-spilleren først, da jeg vet med meg selv at jeg har tendenser til å tilegne massive kvalitetskomponenter bedre lyd en de fortjener ene og alene pga det eksterne kvalitetsinntrykket. Dersom man mot formodning skulle finne ut at man mener det er lydforskjeller bør man kjøre begge kildene inn på en digitalinngang på et lydkort i en pc og ta opp den samme lydsnutten for deretter å sammenligne disse lydsnuttene med et egnet program. Jeg har aldri gjort dette selv, men dette er fullt mulig og jeg er ganske sikker på hva konklusjonen vil bli så lenge det ikke foregår noe DSP prosessering eller oppsampling av signalet i noen av cd-spillerne.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •