Billig kraft? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Tråd: Billig kraft?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er ikke hegel og proson en god match? hmm har en kompis som bruker proson reality (de med 26,5" basser og en 6,5"mellomtone) sammen med en hegel p2 og en audio analogue corelli, funker da veldig bra det.

Ja det høres ut som en bedre match, Hegelen passer nok bedre til 2x6,5" enn den gjør til 2x10". Har en følelse av at den gjør en bedre jobb på klassisk og lignende. Selv kan godt høre den type musikk, men da på et formidabelt volum. Liker å skru opp volumet iblant når jeg hører feks rap, og er derfor jeg har lyst på ca en halv kilowatt på prosonene!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Kikk innom MinHiFi da, http://minhifi.no/atlemannxtc :razz: :-o

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm kanjse det kunne være noe å prøve klipsch, høyt nokk vil dem nokk spille, og hegeln vil klare å drive dem, tror det vil spille betrakelig bedre enn å gå for en billig kraftig forsterker til proson høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    føler jeg også måtte legge inn et innlegg. Prøver tross alt å selge en forsterker:P
    Kan si min mening:
    Det vil ikke fungere å brokoble to av nad forsterkerene til denne høytaleren. Når du brokobler en forsterker kjører den fraktisk ved 4 ohm i en 8 ohms høytaler. Det vil si at du sitterigjen med å kjøre Proson høytalerne i 2 ohm. Har en venn som brant to nad 216 på denne måten.
    Da er Parasound hca 2200 mkII, nad 218 og Rotel RB991 mye bedre alternativer. Nad 218 og Rotel 991 får du for rundt 5000. Parasounden er annonsert for 7000. Ellers vet jeg ikke hva den ligger på.
    Tror nye forsterkere fra Thule, Hegel, primare osv blir vesentlig dyrere med tilsvarende effekt.

Tollef

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tipset!
    Det hadde jeg ikke tenkt på.. Har voldsomt lyst på Rotel'en din tollef, men det er det sikkert andre som har også. Førstemann til mølla.. :P

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjører ikke høyttaleren i 2ohm. Det forsterkeren gjør er at den dobler impedans når du legger sammen kanalene. Er den godkjent for 4ohm i stereo vil den kun være godkjent for 8ohm i mono (bridge) Om høyttalerene er 4ohm da kan det knekke forsterken fordi impedans blir for lav, høyttaleren endrer ikke sin impedans. Ihvertfall slik jeg har forstått det.

Dessuten ødelegger du dempnings faktoren ved å brokoble.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig! Det er ikke høytaleren som skifte impedanse, men belastningen for forsterkeren blir lik 2 ohm. Ettersom at impedansen til høytaleren forandrer seg med frekvensen kan man bli kjøre under 1 ohm. Skummelt.

ps: I dette tilfellet med Proson høytalere i 4 ohm.

Kan vel si min mening om Dynamic Precision no1 mk1. Dette er nok en veldig kraftig forsterker!! Er den eldste forsterkeren til dp. Det eneste som er farlig med å kjøpe en eldre forsterker er at kondensatorene kan tørke ut. Vel dette er vel også et større problem for eldre forsterkere. Nye forsterkere har nok lengere levetid.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man kjører begge høyttalerene på en brokoblet forsterker så ender man med 2ohm ja. Men ikke om det er en forsterker pr høyttaler. Høyttaleren kan duppe lavere enn 4ohm ved enkelte frekvenser ja men dette varierer veldig fra høyttaler til høyttaler. Det er uansett en gyllen regel at man ikke kjører 4ohms høyttalere på en forsterker som er ment for 8ohm.

Noe de fleste er når de er brokoblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question ?

Men det gjelder bare vedbrokobling vel? At forsterkere alltid kjører i 8ohm?
    De fleste forsterkere finner vel selv ut av om høytallerne er 8 eller 4?
    Sånn som den H1'en min, den er jo oppgitt i 8ohm, men den skal vel fikse å drive høyttalere på 4ohm?

Åssen er nå dette her igjen ??

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleste forsterkere klarer å kjøre 4ohm i stereo men ikke når de er brokoblet. Står uansett informasjon om dette bakpå forsterkerene

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig at en forsterker "ser" halve impedansen ved brokobling, og dempings faktoren går også voldsomt ned.
    Det er kun et fåtall forsterkere som er godkjent for 4ohm i brokoblet modus, jeg har et par slike forsterkere som er oppgitt til å kunne takle 4ohm brokoblet, men ikke f*** om jeg tør å prøve å laste dem så lavt, det blir jo 2ohm i praksis... Sånt brenner man forsterkere på :shock:

Når det gjelder den DP forsterkeren så tror jeg den er ganske trygt kjøp, men i og med at den er så gammel så er det litt fare for at det skjer noe med den. Til den prisen som forlanges burde man ta det for gitt at den har vært sjekket iløpet av de siste par årene ihvertfall, hør med selger hva som er gjort med den og hva den har blitt brukt til? Jeg husker jeg hørte en liten PA med slike forsterkere og klipsch PA høyttalere, den spilte rimelig bra

A

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ser at det ligger en brukt h2 på hifisentralen til 7500kr(nypris på 18000)...
    Burde vel klare å holde styr på høyttalerene dine den :-)

Ellers ser jeg også at de selger en Xindak 6950 integrert forsterker(26kg). Denne burde vel også holde.. .og den er fiiiin :-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •