Hva kan jeg legge under spikesene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan jeg legge under spikesene?

Sitter og tweaker litt for tiden og har lyst til å prøve høyttalerne med spikes under stativene, men spikesene som fulgte med er spisse og kronestykker har for stort hull i midten.

Har dere noen god tips på hva jeg kan legge under for å unngå perforert gulv?

Kom gjerne med andre gode tweaks

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tablets eller "kork"; Messing dings med lite hull i midten og kork under.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får jeg kjøpt sånt?

EDIT: Fant noen slik i en eske her. Flax!

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra. Til informasjon er tablets til salgs i alle hifibutikker. HiFiKlubben, HiFiCenteret, etc.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En femtiøring?

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En femtiøring?
    ...eller fire )

Ellers tilsluttes det... femtiøringer fungerer perfekt. Eneste problemet er når man mangler et par kroner til å kjøpe søndags-Dagbladet fra budet som ringer på døra... da skal det litt viljestyrke... ellers - fungerer optimalt hos meg iallfall!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    ...eller fire )

Ellers tilsluttes det... femtiøringer fungerer perfekt. Eneste problemet er når man mangler et par kroner til å kjøpe søndags-Dagbladet fra budet som ringer på døra... da skal det litt viljestyrke... ellers - fungerer optimalt hos meg iallfall!
    Jeg har parkettbeskytterer under mine spikes. (som en 5 krone med en fordypning i midten). Tror dere den endrer lyden på noen måte?
    Mine spikes er ikke så spisse så jeg trenger dem strengt tatt ikke.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 stk tabletter kosten ikke mer enn 60 kr. på hifi-klubben

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    ...tilsvarende 120 50-øringer... Nok til 30 høyttalere. DET hadde vært hjemmekino det...!

Newcomer faceman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser dere skriver at man kan bruke tabletter, men finnes det noe som kan erstatte spikesene. Gummiknotter eller noe.??

Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faceman
    Jeg ser dere skriver at man kan bruke tabletter, men finnes det noe som kan erstatte spikesene. Gummiknotter eller noe.??
    Jeg benytter meg av noen digge saker fra Soundcare. Spikes og tablets i ett

http://www.soundcare.no/

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker gulvben fra Eltek (spikes med plastfot under) Koster 39stykket.

http://www.mamut.com/controls/shop/s...walias=dynabel

De ligger under tilbehør>Spikes kategorien

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Ibux?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubbens 'spikes-tabletter' har jeg brukt i åresvis. En messingmynt med kork under. En liten fordypning i messingen gjør at spikes'a ikek sklir av. De har også dobbelsidig tape og kan limes rett på høyttaleren som et alternativ til spikes.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi klubben har noen gummi dingser som er beregnet å ha mellom høytalere og stativ. Jeg har brukt den under mine HT og en stenplate/helle på hver HT det gav meg et løft i lydbildet.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt forsiktig med messing+kork-pillene fra HFK. Har brukt dem i mange år under noen litt tunge stativ med veldig spisse spikes. Disse gikk gjennom messingen og ned i parketten. Fant det ut på en veldig vond måte en gang jeg dro stativ og høyttaler langs gulvet....styggeste lyden og ripene man kan tenke seg! vet ikke om pillene har hull tvers gjennom fra produsent, eller om de ble gjennomhullet over tid.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjemmelaget parkett beskyttelse: 8 gamle 1kroner, 16 møbelknotter( de som man har under stoler osv) klistre knottene på hver side for da "stikker de ikke av" hvis du skal flytte de litt;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filt ødelegger spikesens stabiliserende egenskaper

Så vidt jeg kan skjønne er vitsen med spikes at høyttaleren (eller landmålerutstyr, fotoutstyr m.m.) skal så fjellstøtt og ikke vibrere. Bruk derfor helst 3 spikes (f.eks. 2 foran og en bak, der høyttaleren er minst tung).

Femtiøringer med et lite hakk i, som helst limes forsiktig til gulvet med papirlim som kan vaskes vekk eller tynn, dobbeltsidig tape slik at de ikke kan skli fungerer superbra til beskyttelse av tregulv. Alternativt kan spikesen snus opp ned, dersom den ikke er gjenget! Altså med den flate enden ned og spissen mot høyttaleren. Fysisk sett blir effekten den samme.

All bruk av filt, kork, gummi eller andre bløte materialer mellom høyttaleren og gulvet, som på HIFI-klubbens tabletter, svekker spiksenes evne til å stabilisere høyttaleren!! Spikesen er da mer eller mindre bortkastet. Da kan du like gjerne sette høyttaleren på filtknotter direkte. Fysisk sett skulle det bli det samme. Høyttaleren står iallefall ikke lenger fjellstøtt.

Det er en utbredt oppfatning at spikes "isolerer" høyttaleren og hindrer at vibrasjoner forplanter seg til gulvet. Fysisk og logisk sett er det faktisk stikk motsatt. Det er derimot filt, kork, gummi eller andre bløte materialer som vil ha vibrasjonsisolerende egenskaper.

De lydmessige konsekvensene av det ene (fjellstø høyttaler som i minst mulig grad vibrerer) eller det andre (demping/isolering/svevende høyttaler) er neppe klarlagt, og her finnes mye overtro og humbug som i HIFI-verdenen ellers (jfr kabler). Vitenskapelige tester/blindtester må til, effektene vil variere mellom ulike rom/gulv/høyttalere og smak og behag vil virke inn. Men man skulle tro at bassen i de fleste tilfeller blir mer presis med bruk av spikes (uten filttabletter!), da høyttaleren da vil holdes mest mulig fast. På den annen side vil mer av vibrasjonene forplante seg ned i gulvet, og til naboene...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torkil
    Så vidt jeg kan skjønne er vitsen med spikes at høyttaleren (eller landmålerutstyr, fotoutstyr m.m.) skal så fjellstøtt og ikke vibrere. Bruk derfor helst 3 spikes (f.eks. 2 foran og en bak, der høyttaleren er minst tung).

Femtiøringer med et lite hakk i, som helst limes forsiktig til gulvet med papirlim som kan vaskes vekk eller tynn, dobbeltsidig tape slik at de ikke kan skli fungerer superbra til beskyttelse av tregulv. Alternativt kan spikesen snus opp ned, dersom den ikke er gjenget! Altså med den flate enden ned og spissen mot høyttaleren. Fysisk sett blir effekten den samme.

All bruk av filt, kork, gummi eller andre bløte materialer mellom høyttaleren og gulvet, som på HIFI-klubbens tabletter, svekker spiksenes evne til å stabilisere høyttaleren!! Spikesen er da mer eller mindre bortkastet. Da kan du like gjerne sette høyttaleren på filtknotter direkte. Fysisk sett skulle det bli det samme. Høyttaleren står iallefall ikke lenger fjellstøtt.

Det er en utbredt oppfatning at spikes "isolerer" høyttaleren og hindrer at vibrasjoner forplanter seg til gulvet. Fysisk og logisk sett er det faktisk stikk motsatt. Det er derimot filt, kork, gummi eller andre bløte materialer som vil ha vibrasjonsisolerende egenskaper.

De lydmessige konsekvensene av det ene (fjellstø høyttaler som i minst mulig grad vibrerer) eller det andre (demping/isolering/svevende høyttaler) er neppe klarlagt, og her finnes mye overtro og humbug som i HIFI-verdenen ellers (jfr kabler). Vitenskapelige tester/blindtester må til, effektene vil variere mellom ulike rom/gulv/høyttalere og smak og behag vil virke inn. Men man skulle tro at bassen i de fleste tilfeller blir mer presis med bruk av spikes (uten filttabletter!), da høyttaleren da vil holdes mest mulig fast. På den annen side vil mer av vibrasjonene forplante seg ned i gulvet, og til naboene...
    Veldig enig med deg Torkil, og jeg må inrømme at jeg var et stort spørmålstegn første gangen jeg så slike beskyttelses "tabletter" for spikes. Har i etterkant tolket det mer som et resultat av at hifi brangsjen skal finne på en måte for å få folk både til å bruke penger på Spikes og på gulv beskyttelse, og at dette er god butikk, det er det vel ikke så mye tvil om..

Hvorfor ha spikes hvis man ikke kan bruke dem slik de skal brukes?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •