Frekvenser og energifordeling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Frekvenser og energifordeling

Etter å ha lest innlegget til Ratata og den nærmest panegyriske omtalen av livet sammen med en velvoksen SVS, så har jeg begynt å lure litt på dette med energifordelingen i musikksignalet, og hvor mye en sub egentlig letter jobben til fronthøyttalerne.

Et musikksignal består jo av et sammensurium av en hel haug med frekvenser fra <20 Hz til sånn ca 20 kHz. Nå er det selvsagt stor forskjell på musikk, men la oss ta utgangspunkt i typisk moderne rock/pop som består av trommer med stortromme osv, bassgitar, gitarer, vokal, litt synt og cymbaler. La oss i tillegg innbille oss at man matematisk kan "integrere" musikksignalet over en viss tid, og få et slags øyeblikksbilde av et lengre musikksignal.

Ut fra tankeekspreimentet over; kan man dele opp frekvensområdet i intervaller, og si at i et slikt typisk musikkstykke så vil f.eks 50% av energien ligge i xx-xx Hz, ...., 20% i yyyy-yyyyy Hz, osv?

Ut fra dette; hvor mye vil eksempelvis en delefrekvens på 80 Hz forenkle hverdagen til et par små gulvstående høyttalere?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt spørsmål! Hehe...

Jeg har ikke fasiten, men jeg har gjort meg tanker rundt dette. Bassen er desidert det mest energikrevende, så du vil kunne spille med mye mer kontroll og headroom med en delefrekvens på 80 enn om du spillte fullfrekvenssignalet. Når bassen setter inn vil høyttaleren sluke energi slik at kvaliteten i mellomtone og diskant forringes i det samme øyeblikket. Jeg tror ikke det nytter å spekulere i prosentandeler. Uten bassen vil høyttaleren kunne dra nytte av all energi til å gjøre det den kan best uten å anstrenge seg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt og godt svar, forsåvidt. Det er i grunnen det jeg har tenkt også.

Men.
    Og jeg har ikke hele teorien i ryggraden, men i det jeg har skumlest av sammenhengen mellom membransvigninger og lydtrykk, så er det jo dette med at bassfrekvenser krever større membransvigninger enn de høyere frekvenser for å avgi samme lydtrykk. Er dette altså analogt med at det også kreves større effekt? Altså 100 watt ved 20 Hz, da vil membranen svinge ganske synlig frem og tilbake. Så har vi 100 watt med 5000 hz, vil dette bråke mer enn de nevnte 20 Hz i dB? (Ok, her er det mange variabler som spiller inn; impedans, membranareal, følsomhet etc, men dette ser vi bort fra, vi tenker oss ett element som kan gjengi 20-20000 Hz med samme impedans over hele frekvensspekteret).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange her på forumet som har mye bedre peiling på "wattforbruket's" fordeling i en høytaler enn meg...............

Men hvis jeg tar utgangspunkt i en høytaler med 3 elementer, og leser hva som er max belastning for hvert element, oppfatter jeg det slik:

Diskant - max 5 Watt
    Mellomtone - max 25 Watt
    Bass - resten av hele høytaleren's belastning

Det er vel noe som forsvinner i delefilter, og impedanse-variasjoner som et resultat av frekvens

Dessuten får vi opplyst fra forsterker-kontruktører at frekvensområdet 50Hz til 80Hz er det "verste".

Det sier meg at en SUB tilkoblet og deling på 80 Hz vil være en "hjelpende" faktor på flere komponenter i våre lyd-systemer.

Resultat = bedre lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En typisk effektfordeling i hele frekvensområdet fordeler seg ca 50/50 ved
    250 hz.
    Alt over denne frekvensen vil kreve halparten av effekten din og alt under 250vil kreve den andre halvparten av effekten.

Desverre så er dette bare en basic grunnregel siden musikken du spiller varierer veldig mye i bassen avhengig av hvilken sang du spiller!
    Så dette forandrer seg med musikksmaken din også.

Så spiller jo selvfølgelig høytaleren din også inn.
    Lavimpendant vs høyimpendant,og hvilket frekvensområde impendansen er lavest.

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er en grunn til at subwoofere først har kommet for fullt med hjemmekino. Min teori er at den siste oktaven mellom 20 og 40 Hz krever enormt med krefter og dynamikk. Akustisk musikk har sjelden mye under 40Hz.

For musikk mener jeg også å ha hørt at energien fordelen seg 50/50 over/under 250-300Hz (varierer selvfølgelig med musikktype). Det vil si at samme hvordan bassen fordeler seg i området 20-250Hz, så skal det ut fra den teorien være mindre enn 50% av belastningen som tas over av subwooferen.

Likevel kan dette være svært signifikant. La oss tenke oss en typisk toveis høyttaler bestående av en 6,5" og en diskant. Faktum er da at når høyttaleren presses, så vil spolen bli varm. Vi får da en spole som lager et dårligere magnetfelt. Resultatet er at elementet gir mindre utslag enn det burde, såkalt termisk kompresjon. Selv om man avlaster dette elementet kanskje energimessig bare 20-30% med en subwoofer, så vil man fjerne "marginene" som skiller mellom økende temperatur og kontrollert temperatur.

En annen ting som er lite diskutert er hvordan mellomtone + bass gir større utslag enn bassen alene. Dette dreier seg om at elementets lineære slaglengde ikke bare begrenser bassen, men at når bassen beveger seg mot yttergrensen av det lineære området, så vil mellomtonen som har mindre amplitude bli påvirket mer av unøyaktigheter når man er på utsiden av det lineære området til elementet enn bassen. Resultatet KAN være at man ved å avlaste i bassen faktisk kan få høyttaleren til å produsere bedre gjengitt mellomtone.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi er på sporet av noe fornuftig nå.

Ca halvparten fordelt over og under ca. 250-300 Hz. Begynner man å telle oktaver fra 20 Hz, vil man se at de 4 første oktavene av tilsammen 10 oktaver, krever over halvparten av energien. Så hvis man kan bruke samme "formel" videre nedover, vil altså 1/4 av den totale (1/2 av 1/2)energien gå med til området 20 til 40-50 Hz, eller ca. 1/6 av den opprinnelige energien, vil gå med til området opp til 80 Hz.

Eller blir dette litt på viddene? Stemmer jo ikke så galt med Roffe sine 20-30%.

Roffe: Dette høres logisk ut, både termisk kompresjon og slaglengde. I mitt tilfelle er det en 2-veis konstruksjon med 6,5" bass. Det virker jo veldig logisk at mellomtonen må bli noe forvrengt i ytterkant av slaglengden.

Takker for innspill så langt, meget nyttig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke beregne dette selv i stedet for å lage hypoteser?

Lag f.eks et skript som utfører filtrering, rms-operasjon og integrasjon på enkelt-bånd. Kjør dette på utvalg av CD-samlingen din og rapporter resultatet.

Cool edit
    MATLAB
    C-kode

mange veier til rom...

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sikkert en enkel sak for en som kan det, men det er ikke alle som snekrer sammen et script i en fart. Dessuten så har ikke jeg behov for noen vitenskaplig analyse av alle platene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor ikke beregne dette selv i stedet for å lage hypoteser?

Lag f.eks et skript som utfører filtrering, rms-operasjon og integrasjon på enkelt-bånd. Kjør dette på utvalg av CD-samlingen din og rapporter resultatet.

Cool edit
    MATLAB
    C-kode

mange veier til rom...

-k
    Garantert, men jeg har basic matlab-skills og har ikke filla peiling på hvordan jeg skulle fått til dette. Gir du noen hint

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •