best av dolby og dts?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

best av dolby og dts?

hva er best av dts og dolby? jeg har ikke mye peiling på dekodere og lurer på hva jeg burde bruke.. hører folk snakke om at "lydsporet var helt sinnsykt i dts" og lurer derfor på om forskjellen egentlig er såå stor?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test selv;-)
    dts er nok litt bedre!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er nok bedre ja men dessverre så er det ikke så mange filmer som kommer med det

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er ikke DTS bedre, på alt vel å merke! Dette varier for hver film. Noen har bedre, betydelig bedre DD-spor. Hvorfor vet ikke jeg, men det virker som noen har skrudd seg bort på en av sporene av og til. Gjelder begge formatene selvsagt. Eneste måten er å prøve seg frem.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja naturlig nok ligger det en del i hvor mye produsenten legger i godt lyd spor også.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så har jeg best erfaring med dolby d filmer,Men dette kan variere fra film til film

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De få dvdene med 1,5 mbits DTS spor er totalt overlegne i forhold til DD 5.1 som kun har 384 eller 448 kbps bitrate. Eksempler på dvdr med 1,5 mbits DTS er Saving Private Ryan, Eagles - Hell Freezes Over og Gladiatoren (tror jeg) og en del til. De fleste andre dts dvdr har standard 768 kbps spor. fortsatt ganske overlegent..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    De få dvdene med 1,5 mbits DTS spor er totalt overlegne i forhold til DD 5.1 som kun har 384 eller 448 kbps bitrate. Eksempler på dvdr med 1,5 mbits DTS er Saving Private Ryan, Eagles - Hell Freezes Over og Gladiatoren (tror jeg) og en del til. De fleste andre dts dvdr har standard 768 kbps spor. fortsatt ganske overlegent..
    Helt riktig! Teoretisk! Saken er vel som vanlig øret som hører. Det er er ikke alle som er bedre lyd i fordi teorien tilsier det. Lytt og lær. Det er min erfaring sett fra en generell lyttevinkel. Det går fremdeles an å skru lyden straka vegen til ******* uansett hvor dyrt anlegg og hvor høy oppløsning man har.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Alt i alt er det alltid opp til DITT øre. Synes av og til på enkelte filmer at DD sporet er heftig, og i enkelte tilfeller finnes det rimelig tynne DTS spor. Virker som direkte konvertering fra et DD spor, og altså ikke mikset som DTS. Disse finner du på lavbudsjettsfilmer, med ofte kun en liten DTS logo bakpå. De filmene som har DTS linje på toppen av fronten på coveret pluss god beskrivelse bak har skikkelig DTS lyd! Også superbit da..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det kommer helt på smaken... nå har jeg xbox360 som dvd viser og lurer på om jeg skal kjøper dvd for å få dts lyd. den støtter jo wma pro 9 så det gir vel litt bedre lyd..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Saken er vel som vanlig øret som hører.
    Dette gjelder vel ikke MITT!!! øre, men hvert enkelt individ når de hører med sitt øre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Ser ut til at det kommer helt på smaken... nå har jeg xbox360 som dvd viser og lurer på om jeg skal kjøper dvd for å få dts lyd. den støtter jo wma pro 9 så det gir vel litt bedre lyd..
    Nå får du vel ingen DVD-er med wma så det har vel ingen betydning?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Helt riktig! Teoretisk! Saken er vel som vanlig øret som hører. Det er er ikke alle som er bedre lyd i fordi teorien tilsier det. Lytt og lær. Det er min erfaring sett fra en generell lyttevinkel. Det går fremdeles an å skru lyden straka vegen til ******* uansett hvor dyrt anlegg og hvor høy oppløsning man har.

Teoretisk så har også cd bedre lydkvalitet enn en telefon eller et MP3 opptak og min erfaring sier at dette stemmer.....:roll:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erio
    Teoretisk så har også cd bedre lydkvalitet enn en telefon eller et MP3 opptak og min erfaring sier at dette stemmer.....:roll:
    Kjekt med erfaring......:lol:

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av formatene er jo DTS det formatet som har absolutt beste mulighet for best lyd, men er ikke alltid folk er flinke til å utnytte det, desverre....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Av formatene er jo DTS det formatet som har absolutt beste mulighet for best lyd, men er ikke alltid folk er flinke til og utnytte det desverre....
    Og der kom poenget! Eller konklusjonen om du vil. Takk skal du ha.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av grunnene til at SACD of DVD-Audio aldri slo an.... Shit in, shit out. Og hva skal vi med super-CD`er når det meste av opptak er middels til dårlig kvalitet? De fleste har jo hørt hvor bra CD KAN være når innspillingene er av høy kvalitet.

Likedann er det med DVD. For de som har sett for eks. King Kong og Robbie Williams - Live in k. via en skikkelig DVD-spiller vet jo hvor bra det KAN bli. Hvorfor skulle dårlige opptak bli så forferdelig mye bedre på Blu-Ray og HD-DVD? Shit in, shit out....

Samme gjelder med Dolby Digital og DTS. DTS har høyere oppløsning/bitrate, og vil av den grunn være overlegen Dolby teknisk. Hva hjelper det når de ikke konsentrerer seg om DTS sporet i det hele tatt? Samme kommer til å skje med de nye HD lyd formatene. Selvfølgelig blir det en oppgradering, men hvorfor skulle de utnytte de fullt ut med de, når de ikke engang gjør det på DVD?

Håper selv på at bransjen setter mer fokus på dette med tiden, spesielt nå siden HD blir allemanseie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Samme gjelder med Dolby Digital og DTS. DTS har høyere oppløsning/bitrate, og vil av den grunn være overlegen Dolby teknisk.
    Jeg er helt enig i det du sier, og mener at det er vanskelig for oss å si hva som er det beste formatet så lenge ingen av oss har hørt akkurat samme master overført til hvert av DTS og DD. Det blir som å gjøre en sammenligningstest av LP vs CD der man bare har tilgang til en CD av britney spears og en LP av knutsen & ludvigsen...

Men bitrate er ikke en kvalitetsparameter. AAC@96kbps er bedre enn mp3@128kbps. Derfor må forskjellen mellom dts og dd strengt tatt gjøres på andre ting enn bitrate.

-k

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de bruker samme komprimeringsmetode er det jo en kvalitetsparameter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nå får du vel ingen DVD-er med wma så det har vel ingen betydning?

-k
    nei nei sorry.. tenkte på spill jeg...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •