optisk kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: optisk kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

optisk kabler

er det forskjell på optiske kabler?? er det beste måten å overføre 5.1?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Noen" mener at det er stor forskjell. Jeg mener at så lenge du kjøper en kabel som er litt over det absolutt billigste du får tak i, så er de OK.
    Se på mekanisk styrke osv., slik at du ikke risikerer at kabelen knekker om den skal bli utsatt for strekk el.

Kjenner en som har prøvd å lagt 10-12 fiber fra en "lysfiberlampe" ved siden av hverandre og brukt det som optisk kabel, det funket fint, men datt litt lett ut av kontakten da.

btw, du har antakelig startet nok en kabeldiskusjon på forumet :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 2 stk. 5 meter optisk kabel kjøpt på Clas Ohlson. De to kablene er skjøtet sammen med en muffe fra samme butikk. Totalt 10 meter med det billigste du får tak i med andre ord. Fungerer helt utmerket.

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men

Som Jøggi skriver...

Er optisk den beste måten å overføre 5.1 på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, bare for å stille spørsmålet her. Her kommer det nok mange til å si at de har Clas Ohlson løsninger som fungerer ypperlig, og andre sier at du klarer deg med noe billig rusk.

Som nevnt ovenfor så har herremannen her skjøtet 2 stk. 5 meter kabel og det fungerer utmerket.

Men har disse personene noe sammenligningsgrunnlag, med f.eks en bra optisk kabel.

Spørsmålet gjelder til alle, også herremannen med 2x5 meter. Har du prøvd en helt rå 10 meter optisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk skal fungere bedre på lenger strekk, men må gjennom flere konverteringer i DVD-spiller og forsterker. Her kan det ligge signaltap. Samtidig er det mange som mener at det finnes signaltap i pluggen på mange optiske kabler. Digital Coax blir foretrukket på relativt korte strekk, dvs. hvis kompontene er i nærhet av hverandre ( dvs. 1 m kabel ). Men også her vil mye av signaltapet ligge i pluggene, og en billig kabel har ofte crappy plugger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men optisk er jo lys, så det er jo ikke noe problem Har prøvd billigf og dyr Optisk, forskjellen? Det eneste jeg merka var utseende. skal vedde på at 2x5m funka veldig bra! signaltap i optisk er ikke mulig. om det er det beste på 5.1 vet jeg ikke. Og er heller ikke sikker på hvordan utstyret (dvs DVD-spiller og forsterker) takler dette (lys til signalkonverterne).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok korrigere deg litt her. For det første så nevnte jeg konverteringen som skjer. Her oppstår signaltap. Pluggene er neste ting. Her finnes kanskje mesteparten av tapet. Og når det kommer til selve lyset i kabelen skal det mye til for å få noe tap, men her kan både knekk på kabel, og støv i kabel bidra til at stråler får refleksjon som bidrar til at noe informasjon blir forsinket eller også sendt tilbake.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    er det forskjell på optiske kabler?? er det beste måten å overføre 5.1?
    Det er liten forskjell på optiske kabler, da signalene de overfører er digitale. Optisk overføring er best på lange kabelstrekk, coaxialkabel best på korte.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom den optiske kabelen er for billig...åssen merker man det da lissom...blir volumet på filmene lavere da lissom...eller blir det så lite lys som kommer frem at lydinformasjonen til høyre front detter ut da lissom?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Må nok korrigere deg litt her. For det første så nevnte jeg konverteringen som skjer. Her oppstår signaltap. Pluggene er neste ting. Her finnes kanskje mesteparten av tapet. Og når det kommer til selve lyset i kabelen skal det mye til for å få noe tap, men her kan både knekk på kabel, og støv i kabel bidra til at stråler får refleksjon som bidrar til at noe informasjon blir forsinket eller også sendt tilbake.
    Har du dokumentasjon på dette?

At en reell kabel har dispersjon er selvsagt, men så lenge det er innenfor toleransegrensene for mottaker, who cares?

-k

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tap og signalreduksjon er vel ikke noe å snakke om, da dette er DIGITALE signaler??? DVS 1ere og 0ere?? Dvs korte og "lengre" lysglimt??? En ting er phonokabler, høyttalerkabler og andre ting som overfører lassevis av forskjellige frekvenser... Men når det gjelder digitale signaler trur jeg neppe man hadde merket stor forskjell om man hadde prøvd claes-ohlson vs. hvasomhelsannet, uansett prisklasse på anlegget. Husk, dette er digitalt, man kan da umulig få bedre klang og varmere lyd så lenge kablen er hel..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så dersom den optiske kabelen er for billig...åssen merker man det da lissom...blir volumet på filmene lavere da lissom...eller blir det så lite lys som kommer frem at lydinformasjonen til høyre front detter ut da lissom?
    Kanskje det lissom blir litt dårligere lyd.......på en måte lissom....

Beklager, klarte ikke å dy meg....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på fiber er det definivt, men om det har noe lydmessig fordel med å velge en kabel som er dyrere tviler jeg det sterkeste på. Det måtte være for å få en kabel som ser penere ut, er mer solid bygget mht isolasjon/plugger og har et navn som klinger bedre...

Dersom man skulle være i det lærevillige hjørnet, og ønsker å ha noe bedre argumenter å slenge i bordet med enn "det er jo bare 1-ere og 0-er", så anbefaler jeg følgende link.... http://www.fiber-optics.info/

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kanskje det lissom blir litt dårligere lyd.......på en måte lissom....

Beklager, klarte ikke å dy meg....
    Er Coax bedre enn Optisk lissom

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en ta det helt ut finnes det flere måter å overføre lys i en fiber på, og fiber kan være laget på forskjellige måter. Vet ikke hva som er brukt i denne sammenhengen, men går ut fra at det er en eller annen form for multimodus. Da kan en i utgangspunktet ha to typer kabel, med gradert indeks, eller trinnindeks. Den med gradert indeks vil i utgangspunktet få firkantpulsen best fram til mottaker som firkant, mens en med trinnindeks vil få fram en mer "avrundet" firkantpuls. På så korte avstander som det her er snakk om vil jeg tro at dette knapt er målbart, om det er det i hele tatt. Hvor avrundet denne er vil være avhengig av tykkelsen på fiberen og hvilken hastighet lyset har gjennom fiberen.
    Dersom det hadde vært en monomoduskabel ville ikke dette vært noe problem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke virke brautende i mine innlegg må jeg si at jeg også er veldig skeptisk til digital-kabler, og jeg vil heller ikke si at en dyr kabel nødvendigvis er bedre enn en billig kabel, men heller at det kan være forskjell på kvaliteten på kabler, og som oftest er jo da dyrere kabler mer påkostet enn andre.

Jeg sier ikke som en kar nevnte ovenfor her at f.eks høyre front skulle dette ut, men se for dere en matrise fullt av 1-ere og 0-er. Her er det viden kjent at det ikke alltid kommer et tall inn i matrisen, og forsterkeren må "tippe" hva som skal i disse punktene. Og dette mener jeg er konstatert og akseptert. Men da må det selvsagt være tilfeller da man mangler enda flere tall enn det som er nevnt som akseptert. I disse tilfellene vil man jo få mangelfull informasjon, og kunne oppleve dårligere lydkvalitet.

Tenker for eksempel på DAB-radioer... Her kan man følge signalstyrken, og dette sendes jo digitalt som enere og nuller. Har man for dårlig signal er det masse tall som ikke kommer frem, og dette fremkaller jitter. Hvorfor skulle ikke dette skje ved en digitalkabel også? Bare i mye mindre forpakning selvsagt.

Til en annen kar her i tråden, så mener jeg vel at jeg har konkretisert at Coax er bedre enn Optisk, på fornuftige lengder ( alt er relativt )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Men optisk er jo lys, så det er jo ikke noe problem Har prøvd billigf og dyr Optisk, forskjellen? Det eneste jeg merka var utseende. skal vedde på at 2x5m funka veldig bra! signaltap i optisk er ikke mulig. om det er det beste på 5.1 vet jeg ikke. Og er heller ikke sikker på hvordan utstyret (dvs DVD-spiller og forsterker) takler dette (lys til signalkonverterne).

Her motsier du jo deg selv.... Hvis du mener at signaltap ikke er mulig og lurer på om det finnes noen bedre måte å overføre på.....

Du har jo rett i at det ikke går an å påvirke signalet i kabelen (med elektromagnetiske felter), dersom den er hel og ligger rett og uten bøyer er det heller ingen fare for at du får refleksjoener over totalrefleksjonsvinkelen til kablen. Det eneste stedet du kan få problemer er i pluggene, og dette er det store abret med optisk.

*knutinh det heter ikke dispersjon det er navnet på en væske/fast stoff som er blandet i en (annen) væske som den ikke er løselig i som en slags kinetisk stabil fase Du mener vel diffrasksjon eller interferens

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erio
    Du har jo rett i at det ikke går an å påvirke signalet i kabelen (med elektromagnetiske felter), dersom den er hel og ligger rett og uten bøyer er det heller ingen fare for at du får refleksjoener over totalrefleksjonsvinkelen til kablen. Det eneste stedet du kan få problemer er i pluggene, og dette er det store abret med optisk.
    Problemet kan analyseres på fysisk nivå eller høyere nivå. Problemet med en fysisk diskusjon er at de færreste på et slikt diskusjonsforum har forutsetninger for å føre den. Derfor blir en ellers interessant diskusjon "forurenset" av fantastiske påstander, hissig argumentasjon og ord-krig.

Hvis man godtar at fysikken er for kompleks så kan man analysere datastrømmen. Som bruker er vi primært opptatt av at alle bits skal være korrekte og komme fram til rett tid. Hvis begge disse er tilfredsstilt så er måten det skjer på underordnet. Grunnen til at tid også har betydning er fordi spdif gjenvinner klokke fra strømmen.

Eller så kan den enkelte bare ta en uhøytidelig blindtest. Hvis du ikke greier å høre forskjell så er det _for deg_ ingen forskjell og man kan velge den kabelen som har finest farge eller koster minst.
    *knutinh det heter ikke dispersjon det er navnet på en væske/fast stoff som er blandet i en (annen) væske som den ikke er løselig i som en slags kinetisk stabil fase Du mener vel diffrasksjon eller interferens
    http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9307850
    "dispersjon (av lat. spredning). —1. Fys., bet. på lysets fargespredning ved brytning. Blir også brukt om f.eks. d. av lydbølger. —2. Kjem., fordeling el. blanding av stoffer der den ene stoffets fase består av små partikler som er fordelt i den andre fasen (f. eks. gass-væske, fast stoff-væske osv.). Ofte nødv. med et → dispergeringsmiddel for å oppnå jevn fordeling av partikl"

Det gjør godt å kunne korrigere andre som korrigerer meg :-)

Dispersjon kan løselig forklares som graden av frekvensavhengig tap en bølge har når den går gjennom et medium. Hvis det er for mye dispersjon vil signalet bli smørt ut i tid og det er vanskelig å tyde innholdet.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Har man for dårlig signal er det masse tall som ikke kommer frem, og dette fremkaller jitter.
    Jitter er variasjon i delay og har med klokking og firkantpuls å gjøre. På taletrafikk i ip-telefoni er jitter variasjonen i delay på datapakkene som strømmer mellom telefon og gateway.

Optisk er bedre enn coax fordi den ikke er utsatt for støy. Selve pluggen har som oppgave å holde seg fast i receiveren, og det klarer selv en billig plugg. Lyset i kabelen har en spesiell frekvens, og derfor vil mottakeren bry seg mindre om strølys i form av dagslys med mindre du setter sola rett inn i kabelen.

Nå er det en kjent sak at det er tåpelig å sammenligne datatrafikk med realtime trafikk som lyd er, men husk at en kan overføre vanvittig større mengder data over flere mils distanse uten pakketap på fiber. Optisk er et veldig godt medium og det er ikke noen avansert konvertering av signaler eller noe tap i signalet på denne konverteringen.

Coax-kabel er fullgod på kortere strekk, men her er termineringer viktigere enn på optisk. Coax-kabel er også robust mot innstrålt støy, men er altså mottakelig for fenomenet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •