Plassering av stereohøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av stereohøyttalere?

Trenger noen generelle tips for plassering av høyttalere og sweetspot... "den hellige trekanten".

Skal trekanten være spisset mot sweetspot? jeg har faktisk best erfaring ved å sitte svært nær høyttalerne, altså en trekant som er bred på bunnen og svært lite spiss...

Mulig det er pga at høyttalerne mine står nær hverandre (se minHiFi for bilder).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe fasit her, men heller tips og forslag. Har du sjekket brukermanualen til høyttalerne dine? Ofte så skriver produsenten anbefalinger.

Det beste forslaget må være å prøve forskjellige alternativer selv, så tar du det som låter best i ditt rom og med dine ører. Varier med vinklet mot deg, og vinklet rett frem. Varier avstanden mot bakvegg og sidevegg (ikke samtidig), og prøv å hør etter hva det gjør med lyden.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, hør på Håkon. Det er også svært viktig å få meg seg hva produsenten sier om høyttalerene.
    Noen høyttalere er laget for å ikke vinkles inn, og dersom disse vinkles vil man ofte få en svært overdreven diskant. Tror at noen eldre mission feks. ikke skulle vinkles inn mot lytteposisjon.

Men som Håkon sier; prøv deg fram litt, hvis du sitter veldig nærme høyttalerene så blir det såkalt "near-field" lytting, det setter større krav til spredningen fra høyttaleren men du blir i mange oppsett kvitt endel romproblemer, kommer seff an på rommet, men nearfield i et forholdsvis stort og dempet rom er ganske lett å få til ;-)

A

edit: har vært og sett på hifi'n din nå, hadde jo faktisk vært der før, hadde til og med gitt deg bra score :-D
    I ditt tilfelle så er det nearfield når du sitter ved pulten ihvertfall, jeg ville tro at forholdsvis liten vinkling slik som du har på bildene også gjør at du kan få bra stereoperspektiv andre steder i rommet.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere er det, store små, bassrefleks, port foran eller bak?

EDIT: Har sett på anlegget ditt og jeg tror nesten du må høre litt selv, vanskelig å si da jeg ikke kjenner Paradigm.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregelen (null verdt for øvrig) er at en likesidet trekant er et fint utgangspunkt for plassering av høyttalere og lytteposisjon. Hvor vidt en skal vinkle høyttalere mot lytteposisjon blir et spørsmål om spredningskarakteristikk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring selv, så skal BW peke inn mot lytteren(e). Mens Dali "skal" stå paralelt, dvs, peke rett ut i rommet. MEn det er det jeg har erfart da. Rommet bestemmer nok litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik pleier jeg å begynne i et nytt rom:

Finn en sang med vokal du vet står sterkt i midten av lydbildet. Juster vinklingen til vokalen er presis og ikke utflytende. Mer vinkling innover fører ofte til mer presist lydbilde, og mindre vinkling til mer utflytende lydbilde. Bruk musikk med mye dypbass for å bestemmer avstanden til bakvegg. Når lydbildet er presist, og bassen står i stil til resten av frekvensområdet synes jeg mye er gjort. I tillegg vil en lytteposisjon som er nær bakvegg ofte gi mer bass. Eksperimenter med dette også hvis du har mulighet.

Prøv deg fram

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Audio Physic sine råd:

http://audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv hva som virker best. Det tar jo ikke mange sekundene å vinkle/rette opp høyttalerne.

På Audiovector M3 Avantgarde så hadde jeg dem leeenge vinklet innover, fordi mange anbefalte det generelt. Men etter å ha prøvd å plassere dem ikke-vinklet (pekende rett fram) spilte de myyyye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD

Dette funker helt supert på AP, men det er ikke gitt at dette funker så bra overalt fordi AP har sidemonterte basser

Men det er jo et like godt forslag som alle andre her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er jo en kjent sak når det gjelder Audiovector, Tiger. De er jo designet for å spille åpent i rommet slik at sweet spot befinner seg over et mye større område enn det man gjerne har med andre høyttalerkonstruksjoner. Ergo trenger man ikke vinkle høyttalerne særlig, eller sitte i perfekt posisjon for å få optimal lyd. Dette er en av de åpenbare fordelene til at jeg valgte Audiovector selv, siden jeg sjelden befinner meg i sweetspot for å lytte.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Prøv hva som virker best. Det tar jo ikke mange sekundene å vinkle/rette opp høyttalerne.

På Audiovector M3 Avantgarde så hadde jeg dem leeenge vinklet innover, fordi mange anbefalte det generelt. Men etter å ha prøvd å plassere dem ikke-vinklet (pekende rett fram) spilte de myyyye bedre.

Newcomer mille2010 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer dette med Acoustic research 312 HO høyttalere ? finner ikke noe informasjon om de burde vinkles eller ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •