Forlenge høyttaler kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forlenge høyttaler kabler?

Har feilberegnet lengden på ledningene, så trenger å forlenge de med ca 5 meter. Helst skulle jeg byttet ut hele ledningen, men nå som den ligger fint plasert i kabelkanaler orker jeg ikke stresse med dette.

Så hva er enkleste måten å forlenge ledningene på?

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lodde

Det beste er nok å lodde de, bruk loddepasta så tinnet flyter godt inn mellom trådene.
    Hvis det er snakk om fete kabler bruk kraftig nok loddebolt så du får varmet hele kablen godt nok. Teip så godt rundt så du ikke ryker noen utganger ved en event kortsluttning.

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvinn trådene i kablene sammen, og lodd et lag utenpå. Det gir nok best resultat. Isolèr så med isolasjonsteip (fåes kjøpt på biltema).

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på de første forslagene her og sier lodding, det gir bedre kontakt enn feks. 'sukkerbiter'.

Men det er viktig at du får isolert lederene fra hverandre, jeg ville brukt krympestrømpe da disse sitter bedre enn teip, mange teip-typer kan skli litt når de har sittet lenge (flere år), det blir klissete og kjipt samtidig som de kan forskyve seg litt og da er det fare for kortslutning.
    Høres ut som om du har en ganske permanent installasjon med kablekanaler og da er det jo mulighet for at de blir sittende i lang lang tid

A

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg desverre ikke muligheten til å lodde. Ledningene ligger oppunder taket i kanaler, så er ikke så lett å komme til der for å lodde. I tillegg har jeg ikke loddebolt

Finnes der noen andre alternativer som vil gi bra resultat? Vil helt klart unngå å montere ned ledningen for å trekke en ny.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du bruke sukkerbiter, slike små plastfirkanter med hull for ledning og skruer for å feste dem. Slike man ofte bruker for å feste strømledningene på taklamper ;-)
    Det er langt fra optimalt med tanke på lydkvaliteten men jeg regner med at det er snakk om bakhøyttalere siden kablene er i taket? Bak er det ikke SÅ farlig med lydkvaliteten.
    Alternativt kan du kjøpe speakon kontakter, en hunn og en hann, så monterer du disse på hver ende, lederne skrus fast inni disse, men de består av en del smådeler og er kanskje ikke så lett å montere mens man står på en gardintrapp :lol:
    Om det finnes noe "audiofile godkjente" overganger til dette bruk vet jeg ikke, men som sagt er det til bakhøyttalere så er det neppe så merkbart.

A

memoII
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Nå har jeg desverre ikke muligheten til å lodde. Ledningene ligger oppunder taket i kanaler, så er ikke så lett å komme til der for å lodde. I tillegg har jeg ikke loddebolt

Finnes der noen andre alternativer som vil gi bra resultat? Vil helt klart unngå å montere ned ledningen for å trekke en ny.
    Du må iallefall ha kabær'n NED for å få gjort noe...
    Loddebolt får'u nærmest pælmet etter deg for en tyggis og en halv banan (les: 49.90) på Claser'n og Biltema.
    Dra ut kabær'n, splitt endene, træ på krympestrømper, lodd så hvitrøken står etter, tre over krympestrømpa, start føner'n, avkjøl og trekk kabær'n igjen.
    Er du av de som definerer seg selv som ikke-lodder så surr endene godt sammen og isolér godt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av memoII
    Du må iallefall ha kabær'n NED for å få gjort noe...
    Loddebolt får'u nærmest pælmet etter deg for en tyggis og en halv banan (les: 49.90) på Claser'n og Biltema.
    Dra ut kabær'n, splitt endene, træ på krympestrømper, lodd så hvitrøken står etter, tre over krympestrømpa, start føner'n, avkjøl og trekk kabær'n igjen.
    Er du av de som definerer seg selv som ikke-lodder så surr endene godt sammen og isolér godt.
    De billige loddeboltene duger bare såvidt til enkle loddejobber som denne ;-)
    Kjøper du av den billigste typen så får du knapt det du betaler for, de er svært unøyaktige. Bedre å kjøpe en litt dyrere slik at den kan brukes mer enn 2-3 ganger.
    Men skal du kjøpe en kun for å lodde ett sett med høyttalerkabler og deretter kaste den så funker det vel fett med en fra nederste hylle.

A

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med slike skjøter som blir brukt til montering av høyttaler i bil? Der er det jo slike klemmer en fester på. Vil dette kunne brukes?

å ta ned kabelen for å lodde er bare tull, da kan jeg like gjerne bare kjøpe ny kabel som er lengre enn den jeg har.

Er tross alt ikke de dyreste og beste kablene jeg har, men noen fra biltema med 2.5mm^2. Koster 180 kr for 25 meter, og 90 for 10.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Hva med slike skjøter som blir brukt til montering av høyttaler i bil? Der er det jo slike klemmer en fester på. Vil dette kunne brukes?

å ta ned kabelen for å lodde er bare tull, da kan jeg like gjerne bare kjøpe ny kabel som er lengre enn den jeg har.

Er tross alt ikke de dyreste og beste kablene jeg har, men noen fra biltema med 2.5mm^2. Koster 180 kr for 25 meter, og 90 for 10.
    Kabelsko funker sikkert like bra som sukkerbiter. De må bare klemmes fast og det kan man klare mens man er oppunder taket

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •