Nye fronthøyttalere eller ny receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye fronthøyttalere eller ny receiver?

Jeg er i gang med å utvide hjemmekinoen. Den besto opprinnelig av et Pioneer-sett hvor jeg hadde byttet ut fronthøyttalerne med mine (noe tilårskomne) Dali 104 høyttalere (de ble kjøpt i 93). Etter hvert har vi så smått begynt å utvide, og valget har falt på Dali Suite-serien hvor vi begynte med 15-tommers subben, siden det var bass som virkelig manglet først (stor stue). Etter det har det blitt bakhøyttalere og senter (0.8 og 1.8 ), og nå står fronthøyttalere og forsterker for tur.

Den forsterkeren vi har heter Pioneer VSX-D510, og den som ligger best an til å erstatte den er en Denon AVR-2807. Imidlertid tillater ikke økonomien helt å kjøpe både denne og høyttalerne samtidig, så da må man velge.

Per i dag er det greit med trøkk i systemet (takket være S1.5-ern), mens hovedproblemet etter anskaffelse av senterhøyttaleren er at den dominerer lydbildet foran (for mye lyd i midten, for lite ute på sidene).

Så, med denne informasjonen: hva vil det lønne seg å kjøpe først? Høyttalere eller receiver?

Edit: kom hjem og sjekket høyttalerne, de heter 104, ikke 400...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kommer litt an på hvor fornøyd du er med lyden i daliene, og hvor gammel pioneer forsterkeren er? Ved bytte av høyttalere så vil du få antageligvis størst hørbare forandring, og mest igjen for pengene. Er du i utgangspungt ganske fornøyd med daliene og forsterkeren begynner å dra på årene, så ville jeg gått for bytte der. Da vil du også oppgradere resten av anlegget litt.

Det skjer mye på forsterker siden og du skal ikke mange årene tilbake før du måtte betale det dobbelte for å få tilsvarene forsterker idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioner-forsterkeren er vel 5-6 år eller noe sånt. Når det gjelder lyden så er det som sagt blitt litt skjevt etter at jeg anskaffet meg ny senterhøyttaler, det blir rett og slett for mye i midten...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med receiver med romkorreksjon og auto oppsett av høyttalerene (som jo 2807 har) vil nivået på alle høyttalerene bli korrekt.

Jeg ville gått for receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel mer eller mindre bestemt meg for nye høyttalere først. Det er nemlig helt sikkert at det blir Dali Suite, siden det er det resten av settet er. Sannsynligvis i løpet av høsten en gang (gavekort på Hifiklubben vil stå høyt på ønskelista, har bursdag i slutten av måneden!). Receiver kan det imidlertid hende vi må vente med til godt uti neste år, og da kan det jo hende det har kommet nye oppdateringer

Takk for innspill i hvert fall!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •