Ny kasse til 15" sub. Liter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny kasse til 15" sub. Liter??

Hei

Jeg skal kanksje bygge ny kasse til 15" suben min.
    Det er et MGR-F 15" element..men hvor mange liter bør kassen være på?
    www.Ljudia.no står det: "vas 342 liter".. Er ikke det litt mye? kassen blir jo da litt stor..:P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv på runt 30 liter.. kansje 35 er ikke så kraftige element så dumt å lage for stor kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Margarus
    prøv på runt 30 liter.. kansje 35 er ikke så kraftige element så dumt å lage for stor kasse.

Ikke for stor? Jeg har hørt andre steder at man trenger stoor kasse til det elementet for å få dyp bass...ca.270 liter..hmmm...:?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha stor kasse, ja.. Dårlig element. Minst 250 liter, vis det skal være no vits.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Margarus
    Elementets "krefter" har ingenting å si for kassestørrelsen. Kassen fungerer som en fjærende oppheng (tenk en luftbasert fjæring) med litt ulike egenskaper avhengig av om man velger lukket kasse eller bassreflekskasse. 30 liter er alt for lite.

Dessverre er ikke dette elementet (MGR F-15) lenger tilgjengelig i webshoppen til Ljudia. Det erstattes av et nytt element (som etter min mening ikke ser ut i måneskinn). Det nye elementet (MGR F-2015W) har følgende parametre som er vesentlige for hvordan man avstemmer kassen:
    Qts: 0,52. Vas: 236,16 Liter. Fs: 29,03 Hz
    Fint om du kan gi oss tilsvarende parametre for ditt element.

Disse parameterne kan man taste inn på denne siden for å finne en pekepinn på hvordan frekvens/SPL-respons i bassen vil se ut:
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Jeg vil foreslå en lukket kasse på 80 liter til dette elementet, gjerne større. Under det vil man bare få rotete boombass. (ideell størrelse på kassen er rundt 270 liter, men heldigvis er lukket kasseavstemming ganske tilgivende i forhold til endring av størrelsen).
    Alternativet er bassrefleksavstemming, men der må man opp i minst 250 liter for å få en meningsfull frekvensrespons (med en bassrefleksport avstemt til 25Hz blir det ikke så verst, men 250 liter er en DIIGER kasse).

Av mer eksotiske alternativer kan man forsøke seg med en åpen/foldet baffel som en dipol. Dette har jeg lite erfaring med, men det KAN fungere, og krever store flater for å unngå akustisk kortslutning. Les mer om dette og annen teori rundt subwoofere her:
    http://www.diysubwoofers.org/
    http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Så selv med et element som dette kan man oppnå greie resultater, og elementet har fordelen med høy følsomhet, så man trenger ikke så stor forsterker for å spille høyt. Ulempen er at dette elementet KREVER stor kasse for å fungere bra.

Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200 liter og Fb 25 Hz. Om den skal brukes som bass i et system bør den nesten ha enda større kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Elementets "krefter" har ingenting å si for kassestørrelsen. Kassen fungerer som en fjærende oppheng (tenk en luftbasert fjæring) med litt ulike egenskaper avhengig av om man velger lukket kasse eller bassreflekskasse. 30 liter er alt for lite.

Dessverre er ikke dette elementet (MGR F-15) lenger tilgjengelig i webshoppen til Ljudia. Det erstattes av et nytt element (som etter min mening ikke ser ut i måneskinn). Det nye elementet (MGR F-2015W) har følgende parametre som er vesentlige for hvordan man avstemmer kassen:
    Qts: 0,52. Vas: 236,16 Liter. Fs: 29,03 Hz
    Fint om du kan gi oss tilsvarende parametre for ditt element.

Disse parameterne kan man taste inn på denne siden for å finne en pekepinn på hvordan frekvens/SPL-respons i bassen vil se ut:
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Jeg vil foreslå en lukket kasse på 80 liter til dette elementet, gjerne større. Under det vil man bare få rotete boombass. (ideell størrelse på kassen er rundt 270 liter, men heldigvis er lukket kasseavstemming ganske tilgivende i forhold til endring av størrelsen).
    Alternativet er bassrefleksavstemming, men der må man opp i minst 250 liter for å få en meningsfull frekvensrespons (med en bassrefleksport avstemt til 25Hz blir det ikke så verst, men 250 liter er en DIIGER kasse).

Av mer eksotiske alternativer kan man forsøke seg med en åpen/foldet baffel som en dipol. Dette har jeg lite erfaring med, men det KAN fungere, og krever store flater for å unngå akustisk kortslutning. Les mer om dette og annen teori rundt subwoofere her:
    http://www.diysubwoofers.org/
    http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Så selv med et element som dette kan man oppnå greie resultater, og elementet har fordelen med høy følsomhet, så man trenger ikke så stor forsterker for å spille høyt. Ulempen er at dette elementet KREVER stor kasse for å fungere bra.

Lykke til!

Takk takkwww.ljudia.no har det gått ut ja, men jeg har jo noen gamle ljudia blader vettu:P Her er noen opplysninger:Qts 1,43. Vas 342 liter Fs 26 Hz Tror nok jeg skal bygge en stor kasse da..for å få det beste ut av det.. 250-270 liter ca. tror jeg..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en så høy Qts er det lite jeg kan gjøre for deg. Det blir alltid boomete, og det er vanskelig å få noe fornuftig ut av det for husbruk... Sorry. Trodde ikke det gamle elementet var SÅ forskjellig fra det nye.

Skal du bygge en kasse, så bygg en stor, lukket kasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Med en så høy Qts er det lite jeg kan gjøre for deg. Det blir alltid boomete, og det er vanskelig å få noe fornuftig ut av det for husbruk... Sorry. Trodde ikke det gamle elementet var SÅ forskjellig fra det nye.

Skal du bygge en kasse, så bygg en stor, lukket kasse...

Hmm....hva vil Qts si? Så de nye elementene er egentlig endel bedre asså?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 1000 kubikkmeter kasse vil du allikevel få en boom på 3dB ved 30Hz. Tror vi trygt kan gi dette elementet betegnelsen ubrukelig til alt annet enn eventuelt dipoler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stenstad
    Hmm....hva vil Qts si? Så de nye elementene er egentlig endel bedre asså?
    Ja, på samme måte som gummibåt er bedre enn en planke til å krysse atlanteren med eller at det er bedre å bli stukket av en bie enn å bli bitt av en sort enke.
    Det blir uansett å velge mellom to onder...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Itte for å vara slæm, men det virker som et ubrukelig element. Kjøp deg DynaBel 9212 eller 9312! rundt 150 liter og rundt 20Hz -3dB. Spara MYE plass og MYE bære lyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Itte for å vara slæm, men det virker som et ubrukelig element. Kjøp deg DynaBel 9212 eller 9312! rundt 150 liter og rundt 20Hz -3dB. Spara MYE plass og MYE bære lyd.
    Ikke for å være slem, men 150 liter er fortsatt temmelig digert. Det finnes elementer som kan bedre enn det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •