Hvordan skal et godt lydbilde være?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hvordan skal et godt lydbilde være?

    Hva kjennetegner virkelig god lyd (stereo)?

    Noen ideer jeg har:
    -Vokal skiller seg klart ut fra bakgrunnen og låter ekte
    -Høyttalerne "forsvinner"
    -Man kan høre sånn ca hvor lydene kommer fra

  2. #2
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er enklere å forklare hva som pleier å skygge over den perfekte lyden:
    -Ikke frekvenslinjære refleksjoner fra rommet.
    -Tidlige refleksjoner fra rommet.
    -Resonanser i høyttalerne.
    -Resonanser i rommet.
    -For skarp diskant (gjør ofte plassering og detaljering langt mer overdrevet enn virkeligheten).
    ...alle disse er med på å gjøre lydbildet kaldt og leder tankene hen på populistiske uttrykk som "digitalt", "nøytralt" og "klinisk". Realiteten er at dette ikke har noe med digitalt å gjøre, og nøytralt eller klinisk er det i hvertfall ikke. De samme tingene er også i stor grad med på å redusere fokuset og presisjonen i lydbildet og kamuflerer i stor grad viktige deler av mellomtonen som da blir "mekanisk" og unaturlig.

    -Boomy bass som nærmest bare er aktiv rundt 40Hz. Gir overdrevent varm bass og kan få lydbildet til å føles litt mørkt.
    -For svak midbass reduserer betoningen i bassområdet og får eksempelvis kontrabass og bassgitarer til å låte monotont.
    -Nesten totalt fraværende øvre bass fjerner alt tilløp til fysisk opplevelse av eksempelvis skarptrommer. De ender da opp som et diskantklask, mens de i virkeligheten representerer en veldig fysisk opplevelse.
    -For slang mellomtone gir slanke instrumenter og vokaler. Denne jobber ofte mot romresonansene og høyttalerresonansene. Man slanker mellomtonen for å redusere resonanser i samme område.
    -For lite forsterkerkontroll i bassområdet øker boomingen. Dette er et standardproblem og på populistisk folkemunn er det også mange som kaller dette for kontroll. Imidlertid er det ingen grunn til at lydbildet bare skal bestå av to-tre basstoner.
    -For liten dynamisk kapasitet i enkelte deler av frekvensområdet får lydbildet til å kolapse på enkelte punkter mens det er mye å gå på ellers.
    -Generelt for mye dynamisk kompresjon gjør at høyttalerne "forsvinner" bare opp til et visst lydtrykksnivå.

    -Høy 2. og 3. harmonisk forvrengning er et reelt problem i høyttalere. Veldig mange høyttalere, selv med annerkjennte elementer har skyhøy forvrengning. Dette kommer av blant annet dårlig symmetri i magnetsystemet. Markedets kanskje aller beste på dette er Seas Excel-serien, mens mange annerkjente produsenter av elementer leverer dårlig kvalitet på dette området. Slik asymmetri fører til høy 3. harmonisk forvrengning, mens BxL-fall (magnetsystemets kraftfaktor) utenfor nullpunktet til elementet fører til 2. harmonisk forvrengning. De generelt beste på dette området er elementer med underhengte magnetsystemer, og elementer med XBL-systemer. Imidlertid oppgir produsentene sjelden om dette er benyttet.

    -Når det gjelder elementkvaliteten er det også et reelt problem at noen produsenter har så stor spredning at et element kan spille mye over 1dB høyere enn et annet. I et flerveissystem er slik spredning i parametrene katastrofalt for resultatet.

    Jeg anbefaler deg også å lese denne:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...616#post458616

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Slenger meg på hvis det er ok

    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    [...]
    -Høy 2. og 3. harmonisk forvrengning er et reelt problem i høyttalere. Veldig mange høyttalere, selv med annerkjennte elementer har skyhøy forvrengning. Dette kommer av blant annet dårlig symmetri i magnetsystemet. Markedets kanskje aller beste på dette er Seas Excel-serien, mens mange annerkjente produsenter av elementer leverer dårlig kvalitet på dette området. Slik asymmetri fører til høy 3. harmonisk forvrengning, mens BxL-fall (magnetsystemets kraftfaktor) utenfor nullpunktet til elementet fører til 2. harmonisk forvrengning. De generelt beste på dette området er elementer med . Imidlertid oppgir produsentene sjelden om dette er benyttet.
    Instruktivt og interessant, bekjenner meg som nybegynner i feltet.
    Har du i farten tips til ht-produsenter som ivaretar de egenskapene som du peker på, dvs. elementer med underhengte magnetsystemer, og elementer med XBL-systemer? Hva slags (overordnet?) forsterkerfilosofi bør en gå etter for å unngå feilkildene, er det f.eks. noe hensikt i å gå etter klassebegrepet, dvs. A, B, AB, osv.?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •