Bra og billig overspenningsvern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra og billig overspenningsvern

Hender titt og ofte at sikringen går når jeg skal skru på forsterkeren min. Akkurat nå hendte dette 3 ganger på rad og da gav jeg opp. Jeg har postet om dette problemet før: http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/33453-sikringen.html

Tenkte kanskje et overspenningsvern kunne være smart å ha i og med at jeg prøvde "å slå på" sikringen med forsterkeren på. Da gnistra det litt (i sikringsboksen) så jeg turte ikke mer.

Jeg vet at feks monster selger overspenningsvern, men syns disse er litt drøye i pris. Noen som vet om noen billigere? Jeg har feks ikke bruk for 8 kontakter, men 2-4 hadde vært greit.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over hva Komplett har å tilby:

http://www.komplett.no/k/search.asp?q=overspenning

Selv har jeg to slike:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308813

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med dette overspenningsvernet, det er jo for liten kapasitet på kursen du bruker og et spenningsvern vil ikke forbedre dette. En stor UPS kan vel kanskje hjelpe men det koster jo fort flere titalls tusen om du skal ha skikkelig størrelse
    Det koster ikke allverdens å få lagt opp en ny kurs, en dedikert 16A kurs vil nok hjelpe på mer enn bare sikringer som går.
    Hvor stor er forsterkeren som tar sikringen egentlig?

Men dersom du har ustabil/dårlig strøm der du bor så vil et overspenningsvern helt sikkert være smart ;-)

A

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson (Oslo City, Sandvika Storsenter, etc) har det som ser ut som vanlige gren-uttak med innebygget overspenningsfiltre Disse koster ikke mer enn vanlige uttak uten overspenningsvern gjør ellers.

Men som forrige skrev - hvis sikringen går er det gjerne fordi forsterkeren du slår på trekker for mye strøm akkurat i oppstarten. Sikringer finnes i to utførelser kvikk og treg. Kvikke sikringer ryker så fort en viss strøm overstiges. Trege sikringer bruker litt tid - dvs hvis det er en overskridelse som varer kort tid så ryker den ikke. Sjekk evt også om det er mye forskjellig utstyr koblet på samme strømkurs (kjøleskap, varmeovner, TV etc) Det er totalen som gjelder.

Det kan være fristende å sette inn sikringer som har høyere ampere-styrke enn det som skal være der - men da risikerer man isåfall brann i ledningene, ettersom tverrsnittet på ledningene kan bli for lite i forhold til strømstyrke slik at det blir varmgang.

Det finnes også enkle energimålere som viser hvor mye Ampere og Watt utstyret trekker.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette har jo blitt fortalt i den andre tråden....

Man kan dessuten ikke bare bytte sikringen, verken til større ampere styrke eller til annen karakteristikk (B-C osv)

Man MÅ dimensjonere anlegget på nytt.... Mange faktorer som kan spille inn på bare d å bytte karakteristikk! F.eks kan d bli krøll med minste kortslutningsstrøm osv... osv....

Så skal du gjøre noe som hjelper så ta kontakt med elektriker, få han til å trekke (hvis d er skjult anlegg seff) 2,5 mm2 ledninger på denne kursen, tar han kanskje 2 timer og sette inn en 16A sikring... Selvsagt koste d, men d gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, kommer noen å setteropp varmepumpe her i mårra tror jeg. De var nødt å legge opp nye kurser til det, kanskje de er villige til å hjelpe. Ellers får jeg høre med en venn av meg.
    Det som er litt kjipt er at jeg ikke har hatt dette problemet på lenge. Kun i starten og nå har det begynt igjen. Leste i en annen tråd at mange lar annlegget stå på flere dager (de gjorde dette mest fordi det skulle slite mindre på forsterker)... kanskje jeg bare skal begynne å gjøre det?!?

Til de som har lest den andre tråden så fungerte alt perfekt der det var skrusikringer (var vel noe med at disse er tregere enn nye vippesikringer).

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overspennings-vern monteres også i sikring-skap,da dekkes hele huset.

Kan være greit å nevne at strøm-filtre,skilletrafo osv har helt andre funksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke du får så mye hjelp til dette problemet med spenningvern.
    Problemet ditt er at kursen er for liten. Du trekker mer strøm enn kursen er dimmensjonert for. Regner vel med du kjører anlegget på en 10A-kurs?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus

Man kan dessuten ikke bare bytte sikringen, verken til større ampere styrke eller til annen karakteristikk (B-C osv)

Man MÅ dimensjonere anlegget på nytt.... Mange faktorer som kan spille inn på bare d å bytte karakteristikk! F.eks kan d bli krøll med minste kortslutningsstrøm osv... osv....

Så skal du gjøre noe som hjelper så ta kontakt med elektriker, få han til å trekke (hvis d er skjult anlegg seff) 2,5 mm2 ledninger på denne kursen, tar han kanskje 2 timer og sette inn en 16A sikring... Selvsagt koste d, men d gjør alt!
    tror ikke det er noe problem å bytte fra B til C.. Man MÅ ikke dimensjonere alt på nytt av den grunn... Men det hjelper ikke trådstarter! det er vel nevnt! EN NY KURS!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må da virkelig sjekke at det holder krava med bytte fra b til c karakteristikk!

Det er jo ikke sikkert den bryter på minste kortslutningsstrøm en gang! Så stor forskjell er det!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må da virkelig sjekke at det holder krava med bytte fra b til c karakteristikk!

Det er jo ikke sikkert den bryter på minste kortslutningsstrøm en gang! Så stor forskjell er det!
    Skjønner poenget ditt.. Men uansett så skal man jo bruke den stor test kladden til å teste slike ting så da er det jo ikke noe problem

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    Tror nok ikke du får så mye hjelp til dette problemet med spenningvern.
    Problemet ditt er at kursen er for liten. Du trekker mer strøm enn kursen er dimmensjonert for. Regner vel med du kjører anlegget på en 10A-kurs?
    Annlegget står på en 13 ampere kurs med B sikring. Ledningene er forøvrig 1,5 mm.
    Egentlig så trodde/visste jeg at overspenningsvern hjelper på at sikringa går. Det var mer det at jeg feks skrudde på sikringen mens anlegget sto på "on". Da gnistra det i sikringsboksen også tenkte jeg dette er kanskje ikke så bra for annlegget?!?
    Men uansett så er det vel ikke så dumt å sikre seg med et overspenningsvern...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er skjult annlegg. Dette betyr at det må trekkes opp nye ledninger "over alt", dvs alle stikkontakter? (det er isåfall litt kjedelig iom at jeg kan tenke meg at det går 12-14 stikkontaktpunkter(med 2 kontakthull i hver) på denne kursen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    (det er isåfall litt kjedelig iom at jeg kan tenke meg at det går 12-14 stikkontaktpunkter(med 2 kontakthull i hver) på denne kursen.

jaja... du forteller ihvertfall her selv hva som er problemet.....

12-14 stikkontakter på EN kurs??????????

Eg synst d er mye på mine kurser... Da snakker vi 4-5....

Vel vel! Du må trekke til ALLE stikkontakter, ALLE lampepunkter, kort og godt ALT som går på denne kursen, UNNTATT til bare lamper i taket etc... Der er d godt nok med 1,5mm...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Skjønner poenget ditt.. Men uansett så skal man jo bruke den stor test kladden til å teste slike ting så da er det jo ikke noe problem

Ja.. så sant så sant... Har ikke sånt eg vet du!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet til å trekke en helt ny kurs bare til stereoen da? Da slipper du jo å røre de 114 andre kontaktene som er på kursen du bruker nå... kan jo fort bli billigere d!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det koster all verden og få trekt en 16A kurs. Sjekket pris en gang de skulle ha rundt 2-3 tusen. Leiligheten jeg har kjøpt har jeg bedt om 16A kurs på alle rom bortsett fra soverommene. Med dedikert kurs til anlegget adskilt fra resten av stua. Dette kostet meg faktisk bare 1000 kr ekstra ;P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger opp en ny kurs ja! å trekke om det gamle lønner seg ALDRI!!! det er bare kaos og rot med dette! ( ja jeg snakker av erfaring ) en ny 16 A kurs... det koster deg sikkert et par tre tusen ja... men 12/14 stikk på en 13 a?? hvor gammelt er dette?? det er jo ikke lov å gjøre slikt engang...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår sikringen ut så kan man kjøpe en 25mm skjørtekabel og koble denne mellom stikkontakten og forsterkeren det er snakk om. Evt bytte en slowstart. Trenger ikke bytte sikring og legge opp nye kabler hvis det ikke slår ut under bruk. Desverre er det ikke lov å bruke 13amp kurser på 1.5mm lenger. Idiotiske forskriftene som skjerpes hele tiden.

Har selv brukt en 50mm skjøteledning for å få liv i en PA forsterker uten slow start. Fungerte fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Slår sikringen ut så kan man kjøpe en 25mm skjørtekabel og koble denne mellom stikkontakten og forsterkeren det er snakk om. Evt bytte en slowstart. Trenger ikke bytte sikring og legge opp nye kabler hvis det ikke slår ut under bruk. Desverre er det ikke lov å bruke 13amp kurser på 1.5mm lenger. Idiotiske forskriftene som skjerpes hele tiden.

Har selv brukt en 50mm skjøteledning for å få liv i en PA forsterker uten slow start. Fungerte fint.
    Dette hørtes bra ut! Jeg har aldri merket noe under bruk. Det kun når jeg slår på forsterkeren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •