Hjelp, spiss diskant i nytt rom! (Rom-rotering hjalp lite, akustikk-plater aktuelt??)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, spiss diskant i nytt rom! (Rom-rotering hjalp lite, akustikk-plater aktuelt??)

Da har jeg altså flyttet ut fra barndomshjemmet og til leilighet i trondheim. Hadde gledet meg veldig til å komme fra det trange gamle rommet til et nytt og større, der anlegget forhåpentligvis ville komme bedre til rette, men dessverre ble ikke alt som jeg hadde håpet...

Nå har jeg satt opp anlegget, og fått på plass det meste jeg skal ha av møbler, men allikevel plages jeg en del av spiss diskant på høyere volum. Særlig på rock a la Red Hot og Foo Fighters er dette merkbart, og det blir veldig slitsomt å høre på i lengden.
    I det gamle rommet, som var på knappe 13 kvm, var det enda dårligere forhold for diskanten, men etter at jeg hang opp molton og akustikkplater, ble det betydelig bedre, og mye bedre enn det er her. Skulle gjerne hengt opp masse akustikkplater her også, men tviler på at det er spesielt populært hos de jeg leier av. Har hengt opp et tynt teppe på bakveggen, og litt greier på veggene, men det ser ut til å ha liten effekt. Så derfor:

Er det noen som har gode tips til rommet mitt, og hvordan jeg kan få tilbake den deilige diskanten jeg vet det er i disse høyttalerne på høyt volum?

Tiltakene må være leie-vennlige, dvs. ikke altfor mye skruing og inngrep. Men hvis noen f.eks. vet om en magisk høyttalerplassering som gir lite refleksjoner, så er jeg lutter øre

Litt info og et par shabby bilder:

Rommet: 3,3(B) x 4,7(L) x 2,6 (H)
    Høyttalere: Ca 30 cm fra sidevegg, 33 cm fra bakvegg, vendt kanskje 20 grader mot lytteposisjon

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et stort gulvteppe hadde kanskje gjort litt nytte..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er for liten til å kunne spille "behagelig" høyt på de høyttalerene, men det er du sikkert klar over selv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forsterkeren er jo ikke den sterkeste, men det spilte veldig bra på høye volum når jeg først prøvelyttet på Hificenter-kjeden. Det var i tillegg et større rom enn dette, så jeg tipper det har mest med rommet å gjøre.
    Dessuten var det ikke så spiss lyd i forrige rommet mitt heller, men det var jo litt mindre igjen...

Når det gjelder teppe, så har jeg et allerede, men det er ikke det tykkeste som finnes akkurat. Har det kanskje effekt om jeg bytter til et tykkere et?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville forsøkt å flytte dem lenger fra sideveggene, jeg. Nesten så langt inn som der CD-søylene er, kanskje, og også kanskje litt lenger fra bakveggen også, slik at fronten på HT er omtrent på linje med fronten på racket. Deretter ville jeg jobbet litt med å plassere lytteposisjonen i optimal avstand.
    Eksperimenter også med hvor mye du vinkler høyttalerne innover. Mer vinkling innover = mer direktelyd og mindre refleksjoner fra sidevegger, vinkel parallelt med rommet = mer refleksjoner fra sidevegger og mindre direktelyd. Hva som blir best er veldig avhengig av rommet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, Roffe! Akkurat noe slikt jeg var ute etter.
    Skal prøve det nå.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt den nye plasseringen et par dager nå, og det virker som det hjalp litt. Dessuten er jo Red Hot og AC/DC sånn musikk som gjerne blir litt slitsom på høyt volum uansett.
    Sitter og hører på Arctic Monkeys nå på veldig høyt nivå, og det er ikke på langt nært like slitsomt som f.eks. Red Hot var...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, hva tror dere om å vri alt 90 grader, slik at anlegget kommer på den ene langsiden?

Da kommer jeg jo veldig nærme anlegget men samtidig slipper jeg noe særlig refleksjoner fra sideveggene... Er det vanligvis anbefalt å ha anlegget på kort- eller langsiden av rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Hmmm, hva tror dere om å vri alt 90 grader, slik at anlegget kommer på den ene langsiden?

Da kommer jeg jo veldig nærme anlegget men samtidig slipper jeg noe særlig refleksjoner fra sideveggene... Er det vanligvis anbefalt å ha anlegget på kort- eller langsiden av rommet?
    er vel ofte langveggen som er anbefalt, om det vil bli bedre er vanskelig å si, men er sikkert ikke dumt å prøve.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ingenting annet fungerer, må man ofte forsøke noe revolusjonerende. Å snu 90 grader er en mulighet. Noen ganger fungerer det faktisk meget bra å spille diagonalt i rommet også (jf. f.eks. Ancient Audio-oppsettet på Horten-messa i 2005).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, da skal jeg prøve å vri rommet!

Nå har jeg litt ommøblering å gjøre, og så kommer jeg tilbake med resultatet om ikke så altfor lenge.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å "snu rommet" 90 grader, og resultatet var litt varierende. Synes å merke at jeg fikk litt mindre spiss diskant (sideveggene som hadde en effekt), men samtidig ble det litt mindre trøkk også.
    Generelt tror jeg det er størrelsen på rommet som egentlig ødelegger her. Har vært i kontakt med et lyd-firma her i Trondheim, og de mente det samme, nemlig at rommet er litt lite og at lyden vil bli presset opp mot taket der den blir reflektert mot gulvet igjen. De ga meg tilbud om en pakke på ni akustikkplater (1000 hz og oppover) til å ha bak lytteposisjon, samt tolv plater (også 1000 hz -->) til taket(!).

Dette ville koste meg rundt ni hundre, noe som vel egentlig ikke er så dyrt. Men jeg er tross alt student, så det er mye penger for meg akkurat nå, og dessuten er jeg usikker på om det vil se spesielt pent ut med alle disse platene.

En ting er hvertfall sikkert; jeg får ikke det beste ut av anlegget slik rommet er nå og har veldig lyst til å gjøre noe med det. Jeg må bare være sikker på at detvirker når jeg først bruker penger på det.

Noen på forumet som har noen formeninger om hvilken effekt det vil ha på lyden dersom jeg benytter meg av tilbudet? Roffe?
    Er det noen som har erfaringer med lignende tiltak, så vil jeg også gjerne høre fra de. På forhånd; takk!

Legger ved noen bilder av rommet slik det ser ut nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å prøve sånn som du vurderer her.. Og de akustikk platene måtte da være billig..

Men nei det er vel ikke så pent, men.. Må ofre litt også

Jeg bor nå alene, så jeg kommer nok til å få ei skikkelig pen stue etterhvert :-D

Må prøve litt veitu.. Har lest en del rundt dette og det skal vist hjelpe bra på "kvass" lyd ja..

Men må først få nye ht i hus.. Så jeg henger meg med på tråden din jeg, vil tro det vil gjøre en god del med diskanten ja.. Men med rett plassering av platene så klart..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, jeg har også det "privilegiet" at jeg bor alene, så jeg kan fylle rommet mitt med hva som helst:-D men jeg vil jo ha det litt fint også da.

Det tilbudet de ga meg kostet rundt 900,-, og det er jo slettes ikke verst. Han karen jeg snakka med sa at designet på platene var "upåklagelig", men jeg er fortsatt litt skeptisk til den estetiske siden ved dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja jeg er redd stua kommer til å bli litt rar her, men men.. Må vel prøve å ha det litt greit og da.. Finne igjen ei dame som godtar det, skal vel noe til det men..

Hehe, ja spørs vel om de ikke er akkurat noe pynt på veggene nai.. Har du målene på de eller?

Leste i en byggetråd her, at det ble brukt vanlig isolasjonsplater (rockwool) som var sydd inn i filt eller noe som ikke slipper støvet igjennom..

Har tenkt litt på det.. Men om det er så pent kan vel diskuteres.. Kan jo alltids "gjemme" det bak et bilde eller noe kanskje..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene på de platene var 381 x 381mm. Både de i taket og de til veggen, mener jeg å huske.

Hvis du skal henge et bilde foran burde det være noe veldig tynt noe, som er laget av en type stoff, hvis ikke mister fort platene effekten. Allposters har en del slike tynne stoff-plakater. Hvis du ser under "fabric"-kategorien, så finner du de. Tror de funker bra, og dessuten ser det jo bra ut.

Her er forresten et utdrag av mailen jeg fikk:

....

Løsningen:
    Vi vil derfor anbefale følgende produkter/plasseringer:

2 stk Wave Mono-paneler (størrelse 762*762mm pr stk). Produktet plasseres i "speilbilde" lytteposisjon - høyttaler. På grunn av Mono Wave tykkelse vil panelene absorbere mellomtone og diskantområdet (fra 250hz). Resultatet blir en bedre definisjon/fokus i mellomtone/diskant.

9 stk Euphonic plater (størrelse 381*381mm pr stk.). Plasseres bakvegg lytteposisjon i 3*3 formasjon. Platene vil absorbere fra 1000hz og oppover. Resultatet blir bedre kontroll i diskantområdet.

12 stk Wedge plater (størrelse 381*381mm pr stk.) Plasseres i tak 3*4 formasjon. Produktet vil dempe ekkoet som i dag beveger seg tak-gulv. Platene tar primært høyfrekvenser fra 1000hz - oppover. Utmerket til ditt formål.

Det må også nevnes at panelene/platene er pene estetisk. Farge grå.

Pris

2 stk Mono Wave (325 pr stk) 650,-
    9 stk Euphonic (75,- pr stk) 675,-
    12 stk Wedge (750,- for 24 stk) 375,-

....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke høyttalerne av egen erfaring, men det KAN jo hende at de er vanskelige å integrere i dette rommet. Spiller du generelt høyere i dette rommet enn det forrige? Sitter du lenger unna høyttalerne nå enn før?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg sitter akkurat like langt fra anlegget som jeg gjorde i forrige rommet, og spiller ikke noe høyere enn jeg gjorde før.

Eneste forskjellen er at forrige rommet var bare litt over to meter høyt mens her er det 2,60 under taket. I tillegg er jo det nye rommet litt større, noe jeg egentlig trodde skulle være en fordel. Men det spiller altså foreløpig dårligere her enn i forrige rommet, og det håper jeg at jeg kan gjøre noe med...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med diskanten på mine 946 i kinoen min, og testet derfor med akustikk-plater. Dette førte til at dskanten døde helt ut. Beste resultat fikk jeg ved å henge gardiner ved siden av høyttalerene. A`la det Marantz har gjort i stua si.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var nettopp det jeg håpet å unngå; å bruke masse (for meg er det det) penger på noe som i verste fall har overdrevent god virkning.

Synes ikke det er så lett det her med rom-akustikk, men det er utvilsomt en viktig faktor for lyden!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •