Uheldig hardwaredreping..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Uheldig hardwaredreping..

Jeg var på avskjedsfest hos en vennine i går. Til dette ble det leid et lokale.

Jeg er glad i musikk og kraftig lyd å anskaffet meg derfor en ghettoblaster fra JVC, bedre kjent som "Boomblaster". Denne har det vært endel problemer med i den siste tiden og irritasjonen var stor når den slukna helt når jeg kobla den til en strømkontakt.

Jeg fikk en kamerat til å kjøre meg hjem hvor jeg henta et bedre minianlegg fra Panasonic som derimot begynner å bli noen år.. jeg bruker ikke dette.

Dette sjekka jeg at fungerte før jeg dro. Når jeg kom fram og kobla det til fungerte heller ikke dette.. det gikk opp for meg at det var noe alvorlig galt.

En elektrikter-bekjent slo fast at strømmen var der, men at kontaktene (som det var koblet til lampetter til) var dimmerstyrt.

Ergo et stykk sliten boomblaster og et minianlegg er død. Mitt spørsmål er derfor om slike enheter har en sikring innebygd som ryker om de får feil spenning.. (som man finner på eks. dyrere komponenter) eller er det død og fordervelse og full bytte av alt som heter strømforsyning og mer til?

Begge enhetene er gamle (henholdsvis en 4-5år og ca 5år) og derfor er det synd om det koster astronomiske summer å reparere. Noen som tror de har peiling på hva som kan ha gått i stykker og hva dette kan koste?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det var en dimmer der så vil jeg ikke tro at det skal gjøre så stor skade på høyttalerene. En dimmer på max effect er lik max ut av kontakten. Derfor ville jeg tro at høyttalerene bare fikk for lite strøm. Med mindre det var en volt eller ampere dimmer vil jeg tro at alt skal være i orden.
    De fleste høyttalere har en sikring som passer på at du ikke sprenger høyttalerene med for mye watt, ikke for lite. Mulig jeg er helt på bærtur men det er slik jeg ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Selv om det var en dimmer der så vil jeg ikke tro at det skal gjøre så stor skade på høyttalerene. En dimmer på max effect er lik max ut av kontakten. Derfor ville jeg tro at høyttalerene bare fikk for lite strøm. Med mindre det var en volt eller ampere dimmer vil jeg tro at alt skal være i orden.
    De fleste høyttalere har en sikring som passer på at du ikke sprenger høyttalerene med for mye watt, ikke for lite. Mulig jeg er helt på bærtur men det er slik jeg ser det.
    Altså.. det var ikke HØYTTALERNE som konka. Men selve enhetene (altså minianlegget og spillern).. de var HELT døde - gikk ikke an å få slått de på engang.. ikke standby eller noe.

Anlegget er av typen (Panasonic) SA-CH 34 mens boomblastern heter (JVC) RV-DP100.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det de som står som utleiere som skal dekke dine kostnader.
    Dette så fremt kontaktene ikke var merket med advarsel.

Hvem i heiteste huleste er det som dimmer kontakter i et utleielokale - og ikke merker kontaktene???? :twisted:

La gå at man ikke gjør det hjemme, men i et utleielokale da mann!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roko her, et strømuttak som er koblet gjennom en dimmer er jo helt hinsides enhver fornuft! Med mindre det var merkede kontakter dere brukte?
    Syns utleier skal erstatte dine tap siden det tross alt er deres skyld at det gikk istykker. Tenk om du/dere skulle hatt en presentasjon og hadde kobla på en laptop og prosjektor til flerfoldige tusen :shock:

A

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En normal dimmer (Diac/triac) kutter bare litt av periodene i vekselspenningen. Har ikke testet å koble på noe elektrisk utstyr annet enn lys på en dimmer ,men har testet en TV på vekselspenning helt til ned 90V og den fungerte fint.

Sikkert noen elektrikkere / elektroingeniører som kan forklare årsaken. Tviler på at delene til utstyret koster noe særlig ,men hvis du ikke kjenner noen så kan det nok bli litt dyrt i kun arbeidstimer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja, enig i at dette er idiotisk!

Heldigvis er jeg i besittelse av noe som kalles en "alt-mulig-far".. han er ikke elektriker, men brukte kun 10-15min på hvert av apparatene og byttet ut de defekte sikringene på henholdsvis 800 og 630mlAMP.. så lykkelig slutt sånn sett og jeg kommer ikke til å kreve noen penger fra utleierne.. det hadde blitt vanskelig uansett ettersom min vennine (leier) har reist.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •