Min første måling med Raio Shack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første måling med Raio Shack

I går var jeg så heldig at jeg fikk Flageborg på et kort besøk. Han hadde med en Radio Shack til meg. Og det var veldig artig å prøve den litt idag. Jeg var overrasket da jeg satt og koste meg med litt musikk, og så at jeg faktisk bare spilte på rundt 70 db. Behagelig nivå, selvfølgelig ikke høyt.

Men så dro jeg på endel. "Street life" med Randy Crawford nærmet seg slutten, og det kommer et parti hvor en saksofon kommer inn. Det svinger skikkelig, og jeg vrei volumet opp til "klokka 11". Det spilte øredøvende høyt, og jeg hadde ikke orket å spilt så høyt mer enn et par minutter. Men så kom sjokket: Det var bare ca 110 db. Det var i en avstand av 6 meter fra høyttalerne, med Radio Shacken innstilt på "C" og "Fast". 110 db er jo lavt i forhold til hva noen av dere spiller. Hvordan i huleste kan dere spille over 120 db hjemme i stua??? 110 db synes jeg var ubehagelig høyt.

IMM

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro med SPL meter og som du er inne på 110dB er HØYT, 120dB tilsvarer hva en jumbojet bråker ved takeoff !.

Husk at dB er en logaritmisk scala, så forskjellen mellom 110 og 120 er faktisk veldig stor. Tar jeg ikke helt feil så skal +3dB (altså det vi registrerer som endring) "koste" deg fordobling i Effekt dvs. Watt.

Pass på Øra !

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har aldri vært borti lydmålere før, og var overrasket over at så høy lyd ikke målte mer. Det er kanskje noe i det noen sa her en gang, om at det er den første watt som betyr noe. 1 watt på mine høyttalere er jo 93db, og det er jo faktisk også ganske så høyt. hehehe, jeg trodde ikke 93db var høyt i det hele tatt, intill jeg prøvde. Så dette var virkelig en aha opplevelse av de sjeldne.

Hvor høyt pleier dere å spille når dere hører på musikk?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trives rundt 80, bestandig iallefall under 100dB ved lytting. Likevel, føler jeg at jeg liker å spille høyt:wink: Folk som mener de hører på musikk ved 120dB må miste mange gode lydkvaliteter. (Øret kan da umulig klare å registrere all herligheten da)

Nei, for meg er mellom 80-95dB mest riktig. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Hvor høyt pleier dere å spille når dere hører på musikk?
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/35679-hvilket-volum-db-lytter-dere-som-regel-til-ved-musikk-og-film.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •