Flyttet og fikk rævva lyd :/

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flyttet og fikk rævva lyd :/

Hei, kunne tenke meg en del gode/kreative råd på hva man kan gjøre for å få go'lyden tilbake.. Før hadde jeg et rom på 12kvm med gulvteppe, masse pønsj i bassen og fyldig kropp, med kort sitteavstand..
    Nå i det nye kino/musikk rommet er det bare diskant..og det låter fælt..
    Bruker RF82 i front, rommet er på ca 20kvm og det er kun trepaneler på gulv,vegger og tak.
    Tror dette ødelegger en del? samt at den ene veggen er på en måte delvis åpen ( et dørparti og et avlangt slags vindusåpning inn til kjøkkenet)
    Jeg har eksperimentert med plassering, men bass havner aldri i sweetspot, altifra 1.5 meter fra bakvegg og 1 meter fra sidevegg ( annbefalt avstand er 2-4 meter fra bakvegg, men det lar seg ikke gjøre )

Prøvd med og uten spikes, bassen har en tendens til å funke bra i det nedre ventre hjørnet av en eller annen grunn.. Jeg har gardiner oppe på et par vinduer på venstre side, gulvteppe har jeg oxo..

Kan et rom bli helt ubrukelig til lyd?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mye nakne trevegger, burde du jo prøve å få dempet rommet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er som sagt en del gardiner oppe, samt et gulvteppe.. er det nødvendig med så mye mere? og skal det ikke mere til?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, når det låter krasst, er det som regel fordi rommet er for "hardt"...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    låter ikke skarpt eller noe, er bare det at alt fra 60hz å ned befinner seg på et annet sted i rommet..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, det er rimelig vanskelig å svare på uten å kjenne systemet og være i rommet selv, og uten å se bilder iallefall
    mulig du hadde en slags kul boomeffekt i visse frekvenser før som egentlig ikke skulle være der, men som du ble vant til...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde tendenser til boom/rumle effekt med mine tidligere RF35, men de forsvant med RF82, så jeg er rimelig sikker på at de spilte slik de skal, men det nye rommet er ikke så ulikt det jeg hadde før, det er mere rom bak og mindre rom på siden, det gjør jo en del med lydsignaturen, det rommet jeg hadde så var det ubrukelig bass utenom akkurat i sweetspot..

Får se om jeg får ordna noen bilder ettervært..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør vel forsøke å sette høyttaleren nærmere bakvegg/sidevegg?

Det blir bedre bass når bassporten får noe å jobbe mot.

Dag

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å "tette" den åpningen du har på den ene veggen? Mulig mye bass forsvinner der. Har du mulighet til å plassere Ht på "tvers" i rommet, dvs 90grader i forhold til det du har nå?

Har du tegning/bilder?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra overskriften til tråden ville jeg umiddelbart anbefalt å spise mindre ertesuppe, og se om ikke det hjelper....;-)

Neida spøk til side. Det at lyd karakteristikken i det nye lytterommet aviker mye fra det gammle, er vel nettop noe av det som er så utfordrene med audio interessen og søken etter god lyd. Vil tro du har et problem med stående bølger som nuller ut bassen i lyttepossisjon, og dette kombinert med litt harde diskant fremende reflekterende flater i rommet kan vel få oppsettet til å falle grundig i gjennom lydmessig. Det beste rådet tror jeg, er å eksprimentere mye med høytaler og lyttepossisjon plassering, samt teste ut en blanding av diffusorer og absorbenter på de kritiske første refleksons stedende lamgs vegger, gulv og tak.

Den åpningen du har i lytterommet kan selfølgelig være med på å fange energien i bass området på en uheldig måte, men har man f.eks mulighet til å flytte hele lyd kilde og lytte possisjon oppsettet rundt i rommet og til et området der denne kjøkken åpningen ikke kan påvirke like mye, eller kanskje til og med kan virke possitivt, kan det kanskje være mulig å la den være som den er uten å måtte gjøre noe drastisk som å tette den osv.

Forskjellige rom krever ofte forskjellige løsninger, og det kan være at man må gå omveien om å bytte ut høytalerene med noen som fungerer bedre i det nye lytte rommet for å komme i mål. Høytalerenes sprednings karakteristikk og mebran areal osv er ting som kan gjøre meget store lydmessige forskjeller når man går fra et 12m2 > 20m2 lytterom.
    Det kan jo også tenkes at savnet av bass i det nye oppsettet kan være en kombinasjon av at det gammle lytterommet forsterket bassen på en slik måte at den ble bedre enn det som høytalerene normalt kan gi, og man etter hvert ble vandt med denne spillestilen.
    Er dette tilfelle, da kan det bli meget vanskelig å få rekonstruert den samme "fargingen" med det samme utstyret i et større lytterom.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for innspill, utenom det som er så opplagt som å prøve å flytte rundt på høytalerene så er det ikke så mye mer jeg kan gjøre i det rommet, tenker på å kle den veggen som er delvis åpen med gardiner på skinner ^^ jeg har selvsagt prøvd å booste bassen ved å flytte frontene nærme bakvegg, men det hjelper lite, det er akkurat som at det blir dårlig så fort jeg setter meg ned i sofaen.. Men hva er de generelle reglene for høytaleravstand i forhold til sitteavstand? da tenker jeg mellomrommet mellom høytalerene, ingen supertweeks som kan gjøre susen her? steinheller elns?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det er et råd eller en trøst, men jeg har hatt nøyaktig samme problemstilling de 3 gangene jeg har flyttet.

I min nåværende rekkehusleilighet er det en trapp ned til første som skapte problemer siden den spiste all bassen på den siden i rommet. Var knallbra bass i soverommet nede :-) Løsningen min ble å bytte til litt større høyttalere og nå funker det. Men det er fortsatt plenty av bass i soverommet nede :-) I tillegg har jeg nå plenty av bass på soverommet oppe også :-)) I stua er alt helt greit.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah akkurat.. spørs om jeg må snekre meg inne på kinorommet ^^ får se om den gardin løsningen kan klare å holde inne litt bass, tviler men, prøvde med en tjukk madrass i døråpningen uten ressultater..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

eeeeeeehhh. Dumt sprsml. Men er du sikker på at høytalerne dine er kobblet til korrekt fase??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig mye man kan gjøre med plassering. Og plassering er mye mer enn avstanden høyttaleren har til bakveggen.

Som utgangspunkt kan man si at forholdet mellom avstanden mellom fronten på høyttaleren og bakveggen og avstanden fra senter av fronten til sideveggen skal ideelt sett være ca 1.62 (det gyldne snitt, hentet fra Cardas' anbefalinger, http://www.cardas.com/content.php?ar...&content_id=27 ).

Hvor mye man vinkler høyttaleren inn mot lytteposisjon (toe in) kan påvirke diskantgjengivelsen mye (Rett mot lytteren: mer direkte diskant, mindre refleksjoner. Parallelt med rommets sidevegger: mindre direkte diskant, mer refleksjoner). Hvis dette ikke gir en bedring er det muligens på tide å vurdere demping av førsterefleksjonspunktene på sideveggene, og muligens også på veggen bak lytteposisjon.

Selve lytteposisjonen bør ofte flyttes nærmere høyttaleren enn det som er møbleringsmessig ideelt (lavere WAF). Grunnen er at diskanten er mer rettet i rommet og avtar mindre enn mellomtone og den kritiske mellombassen (ca 100-200Hz. Her kan også få centimetre utgjøre store forskjeller på om man sitter i utslukkingspunkter for rom-modes eller i mer nøytral posisjon.

Ellers vil jeg også si at et teppe på gulvet mellom høyttalerne og lytteposisjonen som regel gir bedre lyd enn et hardt gulv.

Det er svært få rom som er umulige. Det kunne likevel være moro å vite hva slags lengde, bredde og takhøyde du har i rommet.

Sist vil jeg si at enkelte faktisk opplever at anlegget spiller bedre plassert diagonalt i rommet. Så hvis alt annet feiler...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    eeeeeeehhh. Dumt sprsml. Men er du sikker på at høytalerne dine er kobblet til korrekt fase??
    Er fort gjort å glemme det, men det er det første jeg sjekker

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et tips som hjalp hos meg: prøv å flytt anlegget til en annen del av rommet. F.eks på den andre langveggen eller noe sånt. Det er bare å prøve ut det meste... Hos meg hjalp det ekstremt at jeg flyttet anlegget fra kortveggen til langveggen...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er utrolig mye man kan gjøre med plassering. Og plassering er mye mer enn avstanden høyttaleren har til bakveggen.

Som utgangspunkt kan man si at forholdet mellom avstanden mellom fronten på høyttaleren og bakveggen og avstanden fra senter av fronten til sideveggen skal ideelt sett være ca 1.62 (det gyldne snitt, hentet fra Cardas' anbefalinger, http://www.cardas.com/content.php?ar...&content_id=27 ).

Hvor mye man vinkler høyttaleren inn mot lytteposisjon (toe in) kan påvirke diskantgjengivelsen mye (Rett mot lytteren: mer direkte diskant, mindre refleksjoner. Parallelt med rommets sidevegger: mindre direkte diskant, mer refleksjoner). Hvis dette ikke gir en bedring er det muligens på tide å vurdere demping av førsterefleksjonspunktene på sideveggene, og muligens også på veggen bak lytteposisjon.

Selve lytteposisjonen bør ofte flyttes nærmere høyttaleren enn det som er møbleringsmessig ideelt (lavere WAF). Grunnen er at diskanten er mer rettet i rommet og avtar mindre enn mellomtone og den kritiske mellombassen (ca 100-200Hz. Her kan også få centimetre utgjøre store forskjeller på om man sitter i utslukkingspunkter for rom-modes eller i mer nøytral posisjon.

Ellers vil jeg også si at et teppe på gulvet mellom høyttalerne og lytteposisjonen som regel gir bedre lyd enn et hardt gulv.

Det er svært få rom som er umulige. Det kunne likevel være moro å vite hva slags lengde, bredde og takhøyde du har i rommet.

Sist vil jeg si at enkelte faktisk opplever at anlegget spiller bedre plassert diagonalt i rommet. Så hvis alt annet feiler...
    Her var det mye nyttig informasjon Noe jeg skal prøve nå er å flytte hele sofaen frem 1 meter og sette høytalerene i det gyldne snitt, rommet er på ca 3.5m x 5m, høyden er jeg litt usikker på, ca 2.5 3m elns.
    Jeg har et par kvadratiske dempeputer i hvert sitt hjørne bak frontene, de er jo ikke så store, men hvor mye/store trenger jeg egentlig?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    et tips som hjalp hos meg: prøv å flytt anlegget til en annen del av rommet. F.eks på den andre langveggen eller noe sånt. Det er bare å prøve ut det meste... Hos meg hjalp det ekstremt at jeg flyttet anlegget fra kortveggen til langveggen...
    Skulle ønske det var mulig, men pga den åpne kjøkkenløsningen og det der, og en del vinduer samt peis så er det bla. veldig vanskelig å få opp lerretet.
    Skal jeg ha kinoen på langsiden så blir det veldig kort sitteavstand

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være et problem hvis du har 2,5 meter takhøyde og 5 meter lengde. Dimensjonene bør helst ikke være hele multipler av hverandre (altså i dette tilfellet at rommet er omtrent 2 ganger så langt som takhøyden). I så fall bør du absolutt eksperimentere med hvor i rommet du har lytteposisjonen din.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •